Sida 6 av 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 19 mars 2009 23:22
av LÅ1
djth skrev:
LÅ1 skrev:Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Definitionsfråga... Gullmarsplan och Thorildsplan är exempel på gatuadresser.
Ja, men det är plastser med kort utbredning! En gata är lång och därför dålig som definition av var stationen finns! Åtminstone är det så jag tänkt! Men jag kan tänka mig att ta bort den raden!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 9:07
av Kantorn
djth skrev:
LÅ1 skrev:Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Definitionsfråga... Gullmarsplan och Thorildsplan är exempel på gatuadresser.
Jag hade för mig att en gata - oavsett adressnamn - var en väg med bebyggelse på bägge sidor. Men jag ser på vägverkets hemsida följande definition:
vv.se skrev:Kommunal väg eller gata
En kommunal väg eller gata är en väg eller gata där en kommun är väghållare, det vill säga kommunen ansvarar för att bygga och sköta driften av vägen eller gatan.

Skillnaden mellan gator och vägar är att gator regleras av plan- och bygglagen medan vägar regleras av väglagen.

Kommunala gator har oftast ett namn och inte ett nummer, som statliga vägar har.
Alltså är en gata en väg som regleras av plan- och bygglagen. En gata är inte en plan eller ett torg. Med denna definition så håller LÅ1:s "extrem".

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 9:14
av NerdBoy
Stadshagen är den enda stationen som är uppkallad efter en hage. Zinkensdamm är den enda stationen som är uppkallad efter en damm.

...och så vidare, i all oändlighet. :wink:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 10:13
av LÅ1
NerdBoy skrev:Stadshagen är den enda stationen som är uppkallad efter en hage. Zinkensdamm är den enda stationen som är uppkallad efter en damm.

...och så vidare, i all oändlighet. :wink:
Du har förstås rätt! Jag beskrev min tankegång så här:
LÅ1 skrev:Ja, men det är plastser med kort utbredning! En gata är lång och därför dålig som definition av var stationen finns! Åtminstone är det så jag tänkt! Men jag kan tänka mig att ta bort den raden!
(Första citerade meningen syftar på Gullmarsplan och Thorildsplan.)
Men det är långsökt, jag håller med om det! Tar bort den ur sammanställningen!

Apropå Kantorns redogörelse så kan man konstatera att Sveavägen borde heta Sveagatan. (Karlavägen borde ... etc.) Åtminstone om namnet skall spegla vad det är för status på trafikleden. Att Sveavägen är en gata torde vara uppenbart för alla som vistats på den. (Även om den bitvis bara har bebyggelse på ena sidan.)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 10:25
av LÅ1
NerdBoy skrev:Stadshagen är den enda stationen som är uppkallad efter en hage. Zinkensdamm är den enda stationen som är uppkallad efter en damm.

...och så vidare, i all oändlighet. :wink:
Vid närmare eftertanke så är T-banestationen Zinkensdam inte uppkallad efter en dam utan efter namnet (folkliga namnet eller vulgärnamnet) på ett område. Det namnet har däremot sin upprinnelse(!) i ett antal dammar. Zinks karpdammar. Zink efter Franz Zinck som en kort tid ägde, eller i alla fall bodde på, den gård vars ägor karpdammarnavar var anlagda på.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 10:58
av NerdBoy
Kantorn skrev:
djth skrev:
LÅ1 skrev:Rådmansgatan är enda statin som har namn efter en gata! Men många stationer har namn efter torg och liknande, t.ex. Odenplan och Medborgarplatsen. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Definitionsfråga... Gullmarsplan och Thorildsplan är exempel på gatuadresser.
Jag hade för mig att en gata - oavsett adressnamn - var en väg med bebyggelse på bägge sidor. Men jag ser på vägverkets hemsida följande definition:
vv.se skrev:Kommunal väg eller gata
En kommunal väg eller gata är en väg eller gata där en kommun är väghållare, det vill säga kommunen ansvarar för att bygga och sköta driften av vägen eller gatan.

Skillnaden mellan gator och vägar är att gator regleras av plan- och bygglagen medan vägar regleras av väglagen.

Kommunala gator har oftast ett namn och inte ett nummer, som statliga vägar har.
Alltså är en gata en väg som regleras av plan- och bygglagen. En gata är inte en plan eller ett torg. Med denna definition så håller LÅ1:s "extrem".
Fast uppdelningen i vägar och gator påbörjades ju långt innan Vägverket och kommunerna uppfanns, så hur Vägverket definierar skillnaden har inte så stor betydelse för de gatunamn vi använder.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 12:30
av Persson
Patrick skrev:Har för mig att Rådmansgatan är den enda stationen som är döpt efter en gata. Har jag rätt?
Ja, om man nu bortser från alla torg och -plan. Men tidigare fanns det ju i alla fall en till: Kungsgatan, sedermera Hötorget.

Och om man för skojs skull ser på hela SL:s spårtrafik finns det ju gott om stationer med gatunamn - Ålstensgatan, Klövervägen, Vendevägen, Bråvallavägen, Ringvägen...

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 13:04
av Erland
Persson skrev: Ja, om man nu bortser från alla torg och -plan. Men tidigare fanns det ju i alla fall en till: Kungsgatan, sedermera Hötorget.
Om man skall vara petig fanns det ytterligare en, Färjestadsvägen som blev Ängbyplan för rätt länge sedan.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 13:32
av LÅ1
Erland skrev:
Persson skrev: Ja, om man nu bortser från alla torg och -plan. Men tidigare fanns det ju i alla fall en till: Kungsgatan, sedermera Hötorget.
Om man skall vara petig fanns det ytterligare en, Färjestadsvägen som blev Ängbyplan för rätt länge sedan.
Har jag förstått rätt så bytte man namn på de nämnda T-banestationerna för att man ansåg att gatunamn var oprecisa.
Kvar blev Rådmansgatan av någon anledning! Var gatan tillräcklig kort, kanske? Å andra sidan införde man nya stationsnamn som bara hade en luddig definition före det att T-banestationerna fått namnen. T.ex. Näckrosen och Hornstull (Namnet gavs först på en spårvägshållplats några år innan T-stationen öppnades.) Även Gamla Stan kanske med lite god vilja kan placeras in i den kategorin, även om namnet förmodligen var väl etablerat för ett tämligen väl avgränsat område redan innan stationen fick det namnet. (Stadsdelen fick inte det namnet för än på 1970-talet.)

När det gäller namnbyte på T-Rådmansgatan finns det ju gott om alternativ. Observatoriekullen, Stadsbiblioteket och Handelshögskolan. Observatoriekullen har fördelen att vara mest beständigt. Man flyttar inte på den i första taget! (Jag vet att man KAN schakta bort den som så mycket annat, men det känns inte så troligt att det kommer att ske de närmate århundradet.) Vad beträffar Handelshögskolan så är den privat och ingen statlig utbildningsanstalt som Universitetet och KTH. (Men lyder väl under statliga myndigheters kontroll ändå?) Kan det ha haft betydelse när den inte fått ge namn åt en T-banestation? (Fast KI har ju ingen heller) :)

Persson skrev:Och om man för skojs skull ser på hela SL:s spårtrafik finns det ju gott om stationer med gatunamn - Ålstensgatan, Klövervägen, Vendevägen, Bråvallavägen, Ringvägen...
Är alla de namnen stationer? Är åtminstone inte Ålstensgatan och Klövervägen bara hållplatser?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 15:26
av Persson
LÅ1 skrev:
Persson skrev:Och om man för skojs skull ser på hela SL:s spårtrafik finns det ju gott om stationer med gatunamn - Ålstensgatan, Klövervägen, Vendevägen, Bråvallavägen, Ringvägen...
Är alla de namnen stationer? Är åtminstone inte Ålstensgatan och Klövervägen bara hållplatser?
Ursäkta min oprecisa benämning, de är nog i själva verket hållplatser allihop. Jag menade det som allmänheten uppfattar som stationer (vare sig det trafiktekniskt är en station eller en hållplats). :)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 15:53
av
Enligt Transportsstyrelsens trafikplatsregister så har vi följande km-angivelser för stationerna:
Medborgarplatsen Mbp Station SL Tunnelbana 1 0+592 Stockholm Stockholms län
Slussen Slu Station SL Tunnelbana 1 0+148 Stockholm Stockholms län

Alltså får vi 444 m Mbp - Slu.

Gamla stan Gas Station SL Tunnelbana 1 0+541 Stockholm Stockholms län

Då får vi 699 m Slu - Gas (eftersom nollpunkten enligt uppgift ligger i norra änden av Slu).

Hallonbergen Hab Station SL Tunnelbana 3 8+887 Sundbyberg Stockholms län
Kista Kis Station SL Tunnelbana 3 13+221 Stockholm Stockholms län

Det blir 4,334 km.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 18:08
av daniel_s
Nu blev det fel IGEN!

För sjutton gubbar, kontrollmät på Eniro eller nåt! Eller kolla i verkligheten.

0+541 för Gamla stan är NORRA plattformsänden. Södra änden ligger på 0+390 ungefär. Kolla själv på bilden. Utsikt mot Slussen:
Bild

0+0 är NORRA plattformsänden vid Slussen. Utsikt mot Gamla stan:
Bild

SÖDRA plattformsänden vid Medborgarplatsen ligger på 0+592. "Utsikt" mot Skanstull:
Bild

Om man använder uppgifterna som Bæ hittat på RÄTT sätt blir avstånden alltså:

Slussen-Gamla stan 541 m
Slussen-Medborgarplatsen 444 m

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 18:31
av Silverpilen
Tunnelbanans nordligaste station: Akalla
Tunnelbanans västligaste station: Norsborg
Tunnelbanans sydligaste station: Farsta Strand
Tunnelbanans östligaste station: Skarpnäck

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 19:22
av LÅ1
Silverpilen skrev:Tunnelbanans nordligaste station: Akalla
Tunnelbanans västligaste station: Norsborg
Tunnelbanans sydligaste station: Farsta Strand
Tunnelbanans östligaste station: Skarpnäck
Jag litar på dig och kopierar in dessa fyra rader i sammanställningen. Du har ju t.o.m. fixat formateringen! :) (Sammanställningen finns i trådens första inlägg!)

OK! Jag kollade lite på kartan också!
Det ser ut att vara på håret när det gäller Bagarmossen och Skarpnäck.
Farsta Strand och Alby ligger också ganska nära varandra i nord-syd-läge, men inte lika nära som Bagarmossen och Skarpnäck.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 19:29
av Silverpilen
Jag har räknat på uppgången. :D

EDIT:
Har vi tagit med äldsta och nyaste station?
Och;

Stationen med minst resenärer per dag Johannelund, ca 1200 dagligen
Stationen med mest resenärer per dag T-centralen, ca 161 000 dagligen

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 19:55
av LÅ1
De två första i sammanställningen:
Flest resande: T-Centralen - 219 596
Minst antal resande: Johannelund - 1 235 :lol:

Men du har andra siffror!

Äldsta station kan vara knepigt!
Nyaste är väl Skarpnäck. För invigningståget måste ju kommit till (nya) Bagarmossen före Skarpnäck. (Sedan kan man ju ha gissningstävling om vilket som blir nästa station att öppna.)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 19:57
av Traesk
LÅ1 skrev:Äldsta station kan vara knepigt!
Nyaste är väl Skarpnäck. För invigningståget måste ju kommit till (nya) Bagarmossen före Skarpnäck. (Sedan kan man ju ha gissningstävling om vilket som blir nästa station att öppna.)
Ja, det lär vi bli Karolinska. ;)

Hur blev det med längsta respektive kortaste plattform.. någon som har några bud? Jag gissar på att Ropsten är längst om man räknar med hela biten bort till Lidingöbanans trappa, men det är förstås bara en gissning.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 20:03
av Silverpilen
LÅ1 skrev:De två första i sammanställningen:
Flest resande: T-Centralen - 219 596
Minst antal resande: Johannelund - 1 235 :lol:

Men du har andra siffror!

Äldsta station kan vara knepigt!
Nyaste är väl Skarpnäck. För invigningståget måste ju kommit till (nya) Bagarmossen före Skarpnäck. (Sedan kan man ju ha gissningstävling om vilket som blir nästa station att öppna.)
Jag kopierade Wikipedias siffror från 2006.
Äldsta station är väl Södra Bantorget/Medborgarplatsen och Ringvägen/Skanstull, den gamla spårvägstunneln.
Eller finns det någon annan gammal förortsbane-station?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 20 mars 2009 22:35
av Micke Asklander
LÅ1 skrev:De två första i sammanställningen:
Flest resande: T-Centralen - 219 596
Minst antal resande: Johannelund - 1 235 :lol:

Men du har andra siffror!

Äldsta station kan vara knepigt!
Nyaste är väl Skarpnäck. För invigningståget måste ju kommit till (nya) Bagarmossen före Skarpnäck. (Sedan kan man ju ha gissningstävling om vilket som blir nästa station att öppna.)
Ska vi ha kluringar eller.
Invigningståget avgick Skarpnäck mot Bagarmossen.
Fast det kom ju från Bagarmossen (dvs depån i Högdalen)
Micke

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: lördag 21 mars 2009 10:06
av LÅ1
Micke Asklander skrev: Ska vi ha kluringar eller.
Invigningståget avgick Skarpnäck mot Bagarmossen.
Fast det kom ju från Bagarmossen (dvs depån i Högdalen)
Micke
Säger en som var med? Eller? :D


Nej, sådana kluringar blir ju egentligen ointressant! Vi får vänta tills det öppnas EN ny station. Då blir det lättare! :wink:

Äldsta station är nog heller inte så lätt! Man invigde ju flera stationer på en gång. Något annat hade varit meningslöst! :wink:
Och två av dem hade ju en förhistoria, men det var ju inte som T-bana. Inte som vi ser det i alla fall!

Längsta resp. kortaste plattform är väl också lite knepigt! Eller är det någon som frivilligt vill åka runt till samtliga stationer med långt måttband? :lol:

Men en fråga: Finns det fler stationer än Skärmarbrink där plattformsdelarna är förskutna i längdriktningen vid samma plattform?