daniel_s skrev:Eller så kan man ha typ en egen banvall, eller varför inte en tunnel in till mitten av stan?
Innan ni börjar med den gamla vanliga ramsan om att alla inte ska till Slussen, så vill jag framhålla att de definitivt inte ska till Enskede! Av dem som kommer till Slussen med SB är det en obetydlig andel som går till tunnelbanans södergående perrong. De flesta som tar tunnelbanan åker norrut, och en stor del av resenärerna lämnar Slussen till fots. (Saltsjöbadsborna är smartare än riksgenomsnittet och inser fördelarna med att få lite motion!) Hela idén med att flytta över resenärerna mot Gullmarsplan-Liljeholmen bygger på önsketänkande.
För en gångs skull kan Du väl försöka att blicka ovanför Dina vyer och ta åt Dig lite av alla förslag som kommer.
Vi vet att inga andra än proffs är välkomna att skriva på detta forum men eftersom en del av proffsen är väldigt inskränkta så blir det lätt inavel på idéerna.
Vi vet att alla vill till Slussen men även Du måste väl inse att detta medför problem?
Skall SB dras till Slussen måste en bro byggas om - och här har jag ställt en fråga som ingen besvarat: Kommer bron att byggas om även om SB dras om?
Är så fallet så skall merparten av broombyggnadskostnaden inte belastas SB och då blir det billigare - om man fortsätter i ytläge.
Kostnaden för Lugnet-Slussen blir ändå ganska hög och dessutom måste, som påpekats, bussarnas vändplats bibehållas vid Slussens ombyggnad.
Vi vet också att tunnelbanan förr eller senare kommer till Lugnet/Nacka men vi vet också att byggnation i tunnel är dyrt och tar lång tid, tid som vi inte har om Danvikstullsbron inte längre får användas.
Vad är så fel med Gullmarsplan resp. Årstaberg?
Varför drar Du in Enskede?
Med ytterst små medel kan SB behållas som den är idag med högplattformar, gå nonstop Lugnet-Gullmarsplan (passagerare till mellanliggande hållplatser byter till TB), och sedan nonstop till Årstaberg.
Restiden Lugnet-Gullmarsplan kan inte bli så mycket längre än till Slussen så vad man förlorar är restiden Gullmarsplan-Slussen. I gengäld slipper folk att gå Slussen-Gamla Stan och kan sålunda åka en eller flera hållplatser till.
Via Gullmarsplan når man alla linjer söderut och stor del av stan norrut. Det man missar är Liljeholmsresenärerna som vid Slussen får en direktomstigning istället för ett byte till - men hur många reser mot Liljeholmen?
I Årstaberg kommer man åt alla pendeltågslinjer så det fåtal (?) som idag byter till tunnelbana i Slussen och pendeltåg vid Centralen slipper ett byte. Byten tar också tid.
Givetvis skall man bygga en bussterminal vid Gullmarsplan även för alla bussar som idag går till Slussen, vilket inte heller det borde betyda så mycket längre total restid för resenärerna.
Den dag tunnelbanan är färdig kan man diskutera om man skall bibehålla hög servicenivå till resenärerna och ha flera alternativa bytespunkter eller stoppa allt vid Lugnet.
Var är visionerna, Daniel?
-Per