Sida 6 av 7

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: torsdag 19 juni 2008 21:13
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Båda dessa ny- och ombyggnader slipper man genom att dels låta spåren fortsätta mot Norrmalm, så att Slussen inte blir säckstation, och dels genom att låta bilarna på Stadsgårdsleden släppa till en fil för att göra dubbelspår längs Stadsgårdsleden.
Erik Sandblom skrev:Kan bilarna släppa till lite utrymme längs gatorna så är det alltså en hel del kostnadsdrivande delprojekt som kan slopas.
Det är bara två filer + bussfilen så det kommer inte att hända.

Edit: i riktning mot Slussen alltså.

Skulle bussarna kunna gå tillsammans med spårvagnarna? Då behöver man inte ens ta utrymme från bilarna.

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: torsdag 19 juni 2008 21:58
av Per Lind
Vad händer med Danvikstullsbron om SB inte kommer att gå där?
Om bron ändå kommer att byggas om så blir det väl ett antal miljoner som skall läggas på vägbyggnadskontot och inte belastas spårbyggnationen, eller kommer banan att få ta hela brokostnaden?

Om SB blir spårväg så är väl den billigaste lösningen, om man vill till Slussen, att dra den via Folkungagatan och Katarinavägen varvid man slipper en massa dyr tunnelbyggnad samt betjänar Söder.
-Per

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: torsdag 19 juni 2008 22:52
av TKO
Per Lind skrev:Vad händer med Danvikstullsbron om SB inte kommer att gå där?
Om bron ändå kommer att byggas om så blir det väl ett antal miljoner som skall läggas på vägbyggnadskontot och inte belastas spårbyggnationen, eller kommer banan att få ta hela brokostnaden?

Om SB blir spårväg så är väl den billigaste lösningen, om man vill till Slussen, att dra den via Folkungagatan och Katarinavägen varvid man slipper en massa dyr tunnelbyggnad samt betjänar Söder.
-Per
Om vi förutsätter att det blir en bytespunkt till tunnelbanan i Lugnet/Sickla så kan man ju tänka sej att Saltsjöbanan fortsätter som innerstadsspårväg i gatunätet. Men skall all omstigning fortfarande ske vid Slussen ger detta förslag en restidsförlängning som inte är bra.

/TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: torsdag 19 juni 2008 23:56
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Båda dessa ny- och ombyggnader slipper man genom att dels låta spåren fortsätta mot Norrmalm, så att Slussen inte blir säckstation, och dels genom att låta bilarna på Stadsgårdsleden släppa till en fil för att göra dubbelspår längs Stadsgårdsleden.
Erik Sandblom skrev:Kan bilarna släppa till lite utrymme längs gatorna så är det alltså en hel del kostnadsdrivande delprojekt som kan slopas.
Det är bara två filer + bussfilen så det kommer inte att hända.

Edit: i riktning mot Slussen alltså.

Skulle bussarna kunna gå tillsammans med spårvagnarna? Då behöver man inte ens ta utrymme från bilarna.
Bra fråga. Jag är nog inte rätt person att svara på den så jag bollar gärna över till någon som känner till förhållandena bättre.

Däremot kan jag säga att det går i genomsnitt 30 sekunder mellan bussarna under de två tunga timmarna i morgonrusningen, så det är hyfsat tätt mellan dem emellanåt.

Bild

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: fredag 20 juni 2008 13:06
av Per Lind
TKO skrev:
Per Lind skrev:Vad händer med Danvikstullsbron om SB inte kommer att gå där?
Om bron ändå kommer att byggas om så blir det väl ett antal miljoner som skall läggas på vägbyggnadskontot och inte belastas spårbyggnationen, eller kommer banan att få ta hela brokostnaden?

Om SB blir spårväg så är väl den billigaste lösningen, om man vill till Slussen, att dra den via Folkungagatan och Katarinavägen varvid man slipper en massa dyr tunnelbyggnad samt betjänar Söder.
-Per
Om vi förutsätter att det blir en bytespunkt till tunnelbanan i Lugnet/Sickla så kan man ju tänka sej att Saltsjöbanan fortsätter som innerstadsspårväg i gatunätet. Men skall all omstigning fortfarande ske vid Slussen ger detta förslag en restidsförlängning som inte är bra.

/TKO
Håller med Dig!

Allt hänger egentligen på om Danvikstullsbron skall byggas om även om inte SB fortsätter att rulla där och när tunnelbanan når Lugnet/Sickla/Nacka.
Skall bron byggas om skall större delen av brokostnaden inte läggas på SB's ombyggnad och då kan banan rulla vidare över bron och sedan antingen fortsätta som gatuspårväg antingen via Slussen till Norrmalmstorg och/eller Centralen eller dras till Skanstull/Södersjukhuset. Då sprider man omstigningen till en annan station än Slussen. Kanske är det bättre att från början lägga ned Lugnet-Slussen och köra SB via TB till Gullmarsplan och vända vid Årstaberg.
När sedan tunnelbanan är färdig kan man fortfarande köra till Årstaberg varvid resenärerna får en flexibel trafiklösning oavsett om dom skall vidare upp i centrum, med tunnelbana eller pendeltåg.
Vill man inte konvertera SB med låga plattformar så är det inga problem då SB fr.o.m Lugnet bara stannar vid Gullmarsplan och Årstaberg och att man där anlägger plattformar med två höjdnivåer efter varandra, som i t.ex. Stuttgart.
De som skall till mellanliggande hållplatser byter vid Lugnet eller Gullmarsplan.
-Per

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: söndag 22 juni 2008 23:52
av LÅ1
Erik Sandblom skrev:[... Som jag har förstått så har förlängningen av blåa t-banan kommit ifråga mest på grund av att Tvärbanans förlängning stigit i kostnad. Kan man få ner kostnaden på ytspår och dessutom få en bytesfri förbindelse till Norrmalm och Centralen så blir kostnadsbesparingen jättestor, jämfört med tunnelbana.
Möjligen har T-baneförlängningen kommit på tal just nu för att slippa bygga ny spårförbindelse över eller under Danvikskanalen. Men en sån förlängning har varit uppe till diskution förr, och var planerad när man byggde T-Kungsträdgården. Utan en sådan planerad förlängning hade blåa linjen förmodligen aldrig fortsatt efter T-centralen.

Men en förlängning till Lugnet har många fler fördelar! Det går som NerdBoy redan påpekat en strid ström av bussar från Nacka o Värmdö in till Slussen. Att bli av med all den trafiken sista kilometrarna in till Slussen skulle vara en bra förbättring. Att slippa anlägga en bussterminal i nya ombyggda Slussen är ytterliggare ett plus!

En utbyggnad av T-bana till Lugnet skulle med all säkerhet bara bli första etappen på en fortsatt T-bana längre ut.

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 10:19
av Ulrik Berggren
Per Lind skrev:
TKO skrev:
Per Lind skrev:Vad händer med Danvikstullsbron om SB inte kommer att gå där?
Om bron ändå kommer att byggas om så blir det väl ett antal miljoner som skall läggas på vägbyggnadskontot och inte belastas spårbyggnationen, eller kommer banan att få ta hela brokostnaden?

Om SB blir spårväg så är väl den billigaste lösningen, om man vill till Slussen, att dra den via Folkungagatan och Katarinavägen varvid man slipper en massa dyr tunnelbyggnad samt betjänar Söder.
-Per
Om vi förutsätter att det blir en bytespunkt till tunnelbanan i Lugnet/Sickla så kan man ju tänka sej att Saltsjöbanan fortsätter som innerstadsspårväg i gatunätet. Men skall all omstigning fortfarande ske vid Slussen ger detta förslag en restidsförlängning som inte är bra.

/TKO
Håller med Dig!

Allt hänger egentligen på om Danvikstullsbron skall byggas om även om inte SB fortsätter att rulla där och när tunnelbanan når Lugnet/Sickla/Nacka.
Skall bron byggas om skall större delen av brokostnaden inte läggas på SB's ombyggnad och då kan banan rulla vidare över bron och sedan antingen fortsätta som gatuspårväg antingen via Slussen till Norrmalmstorg och/eller Centralen eller dras till Skanstull/Södersjukhuset. Då sprider man omstigningen till en annan station än Slussen. Kanske är det bättre att från början lägga ned Lugnet-Slussen och köra SB via TB till Gullmarsplan och vända vid Årstaberg.
När sedan tunnelbanan är färdig kan man fortfarande köra till Årstaberg varvid resenärerna får en flexibel trafiklösning oavsett om dom skall vidare upp i centrum, med tunnelbana eller pendeltåg.
Vill man inte konvertera SB med låga plattformar så är det inga problem då SB fr.o.m Lugnet bara stannar vid Gullmarsplan och Årstaberg och att man där anlägger plattformar med två höjdnivåer efter varandra, som i t.ex. Stuttgart.
De som skall till mellanliggande hållplatser byter vid Lugnet eller Gullmarsplan.
-Per
Ska SB dras om till GUP får man nog först bygga om Hammarby Allé kraftigt så att STH kan höjas där från nuvarande 30 km/h med bibehållen eller höjd trafiksäkerhet. Idag tar sträckan Sickla Udde - Gullmarsplan lite för lång tid för att vara attraktiv för SB-rersenärer.

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 10:24
av TKO
Ulrik Berggren skrev:Ska SB dras om till GUP får man nog först bygga om Hammarby Allé kraftigt så att STH kan höjas där från nuvarande 30 km/h med bibehållen eller höjd trafiksäkerhet. Idag tar sträckan Sickla Udde - Gullmarsplan lite för lång tid för att vara attraktiv för SB-rersenärer.
Ja att hastigheten måste upp råder inga tvivel om - men vad krävs egentligen för ombyggnader?
Är det inte mer en mentalitetsfråga?

/TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 10:26
av august
TKO skrev:
Ulrik Berggren skrev:Ska SB dras om till GUP får man nog först bygga om Hammarby Allé kraftigt så att STH kan höjas där från nuvarande 30 km/h med bibehållen eller höjd trafiksäkerhet. Idag tar sträckan Sickla Udde - Gullmarsplan lite för lång tid för att vara attraktiv för SB-rersenärer.
Ja att hastigheten måste upp råder inga tvivel om - men vad krävs egentligen för ombyggnader?
Är det inte mer en mentalitetsfråga?

/TKO
Man kanske ska sätta upp "spårvagn har företräde"-skyltar, som de gjort på T3 i Paris...

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 10:43
av TKO
august skrev:
TKO skrev:
Ulrik Berggren skrev:Ska SB dras om till GUP får man nog först bygga om Hammarby Allé kraftigt så att STH kan höjas där från nuvarande 30 km/h med bibehållen eller höjd trafiksäkerhet. Idag tar sträckan Sickla Udde - Gullmarsplan lite för lång tid för att vara attraktiv för SB-rersenärer.
Ja att hastigheten måste upp råder inga tvivel om - men vad krävs egentligen för ombyggnader?
Är det inte mer en mentalitetsfråga?

/TKO
Man kanske ska sätta upp "spårvagn har företräde"-skyltar, som de gjort på T3 i Paris...
Ja det var väl lite sånt jag menade.... :)
/TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 10:46
av daniel_s
Eller så kan man ha typ en egen banvall, eller varför inte en tunnel in till mitten av stan?

Innan ni börjar med den gamla vanliga ramsan om att alla inte ska till Slussen, så vill jag framhålla att de definitivt inte ska till Enskede! Av dem som kommer till Slussen med SB är det en obetydlig andel som går till tunnelbanans södergående perrong. De flesta som tar tunnelbanan åker norrut, och en stor del av resenärerna lämnar Slussen till fots. (Saltsjöbadsborna är smartare än riksgenomsnittet och inser fördelarna med att få lite motion!) Hela idén med att flytta över resenärerna mot Gullmarsplan-Liljeholmen bygger på önsketänkande.

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 11:38
av TKO
daniel_s skrev:Eller så kan man ha typ en egen banvall, eller varför inte en tunnel in till mitten av stan?

Innan ni börjar med den gamla vanliga ramsan om att alla inte ska till Slussen, så vill jag framhålla att de definitivt inte ska till Enskede! Av dem som kommer till Slussen med SB är det en obetydlig andel som går till tunnelbanans södergående perrong. De flesta som tar tunnelbanan åker norrut, och en stor del av resenärerna lämnar Slussen till fots. (Saltsjöbadsborna är smartare än riksgenomsnittet och inser fördelarna med att få lite motion!) Hela idén med att flytta över resenärerna mot Gullmarsplan-Liljeholmen bygger på önsketänkande.
Ett problem med att inte läsa innantill är att man kanske bemöter en åsikt som inte finns...
Resonemanget - åtminstone från min sida - bygger på en förlängd Tub 3 till Lugnet/Sickla/Nacka. Så de översmarta Saltsjöbadsborna behöver inte åka till Enskede om dom inte vill!

Och det bästa är säkert om man kan köra direkttåg Tub/SB men sådan kreativitet brukar inte känneteckna SL.

/TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 11:47
av Per Lind
daniel_s skrev:Eller så kan man ha typ en egen banvall, eller varför inte en tunnel in till mitten av stan?

Innan ni börjar med den gamla vanliga ramsan om att alla inte ska till Slussen, så vill jag framhålla att de definitivt inte ska till Enskede! Av dem som kommer till Slussen med SB är det en obetydlig andel som går till tunnelbanans södergående perrong. De flesta som tar tunnelbanan åker norrut, och en stor del av resenärerna lämnar Slussen till fots. (Saltsjöbadsborna är smartare än riksgenomsnittet och inser fördelarna med att få lite motion!) Hela idén med att flytta över resenärerna mot Gullmarsplan-Liljeholmen bygger på önsketänkande.
För en gångs skull kan Du väl försöka att blicka ovanför Dina vyer och ta åt Dig lite av alla förslag som kommer.
Vi vet att inga andra än proffs är välkomna att skriva på detta forum men eftersom en del av proffsen är väldigt inskränkta så blir det lätt inavel på idéerna.

Vi vet att alla vill till Slussen men även Du måste väl inse att detta medför problem?
Skall SB dras till Slussen måste en bro byggas om - och här har jag ställt en fråga som ingen besvarat: Kommer bron att byggas om även om SB dras om?
Är så fallet så skall merparten av broombyggnadskostnaden inte belastas SB och då blir det billigare - om man fortsätter i ytläge.
Kostnaden för Lugnet-Slussen blir ändå ganska hög och dessutom måste, som påpekats, bussarnas vändplats bibehållas vid Slussens ombyggnad.

Vi vet också att tunnelbanan förr eller senare kommer till Lugnet/Nacka men vi vet också att byggnation i tunnel är dyrt och tar lång tid, tid som vi inte har om Danvikstullsbron inte längre får användas.

Vad är så fel med Gullmarsplan resp. Årstaberg?
Varför drar Du in Enskede?
Med ytterst små medel kan SB behållas som den är idag med högplattformar, gå nonstop Lugnet-Gullmarsplan (passagerare till mellanliggande hållplatser byter till TB), och sedan nonstop till Årstaberg.
Restiden Lugnet-Gullmarsplan kan inte bli så mycket längre än till Slussen så vad man förlorar är restiden Gullmarsplan-Slussen. I gengäld slipper folk att gå Slussen-Gamla Stan och kan sålunda åka en eller flera hållplatser till.
Via Gullmarsplan når man alla linjer söderut och stor del av stan norrut. Det man missar är Liljeholmsresenärerna som vid Slussen får en direktomstigning istället för ett byte till - men hur många reser mot Liljeholmen?
I Årstaberg kommer man åt alla pendeltågslinjer så det fåtal (?) som idag byter till tunnelbana i Slussen och pendeltåg vid Centralen slipper ett byte. Byten tar också tid.
Givetvis skall man bygga en bussterminal vid Gullmarsplan även för alla bussar som idag går till Slussen, vilket inte heller det borde betyda så mycket längre total restid för resenärerna.
Den dag tunnelbanan är färdig kan man diskutera om man skall bibehålla hög servicenivå till resenärerna och ha flera alternativa bytespunkter eller stoppa allt vid Lugnet.

Var är visionerna, Daniel?

-Per

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 11:52
av TKO
Per Lind skrev:
daniel_s skrev:Eller så kan man ha typ en egen banvall, eller varför inte en tunnel in till mitten av stan?

Innan ni börjar med den gamla vanliga ramsan om att alla inte ska till Slussen, så vill jag framhålla att de definitivt inte ska till Enskede! Av dem som kommer till Slussen med SB är det en obetydlig andel som går till tunnelbanans södergående perrong. De flesta som tar tunnelbanan åker norrut, och en stor del av resenärerna lämnar Slussen till fots. (Saltsjöbadsborna är smartare än riksgenomsnittet och inser fördelarna med att få lite motion!) Hela idén med att flytta över resenärerna mot Gullmarsplan-Liljeholmen bygger på önsketänkande.
För en gångs skull kan Du väl försöka att blicka ovanför Dina vyer och ta åt Dig lite av alla förslag som kommer.
Vi vet att inga andra än proffs är välkomna att skriva på detta forum men eftersom en del av proffsen är väldigt inskränkta så blir det lätt inavel på idéerna.

Vi vet att alla vill till Slussen men även Du måste väl inse att detta medför problem?
Skall SB dras till Slussen måste en bro byggas om - och här har jag ställt en fråga som ingen besvarat: Kommer bron att byggas om även om SB dras om?
Är så fallet så skall merparten av broombyggnadskostnaden inte belastas SB och då blir det billigare - om man fortsätter i ytläge.
Kostnaden för Lugnet-Slussen blir ändå ganska hög och dessutom måste, som påpekats, bussarnas vändplats bibehållas vid Slussens ombyggnad.

Vi vet också att tunnelbanan förr eller senare kommer till Lugnet/Nacka men vi vet också att byggnation i tunnel är dyrt och tar lång tid, tid som vi inte har om Danvikstullsbron inte längre får användas.

Vad är så fel med Gullmarsplan resp. Årstaberg?
Varför drar Du in Enskede?
Med ytterst små medel kan SB behållas som den är idag med högplattformar, gå nonstop Lugnet-Gullmarsplan (passagerare till mellanliggande hållplatser byter till TB), och sedan nonstop till Årstaberg.
Restiden Lugnet-Gullmarsplan kan inte bli så mycket längre än till Slussen så vad man förlorar är restiden Gullmarsplan-Slussen. I gengäld slipper folk att gå Slussen-Gamla Stan och kan sålunda åka en eller flera hållplatser till.
Via Gullmarsplan når man alla linjer söderut och stor del av stan norrut. Det man missar är Liljeholmsresenärerna som vid Slussen får en direktomstigning istället för ett byte till - men hur många reser mot Liljeholmen?
I Årstaberg kommer man åt alla pendeltågslinjer så det fåtal (?) som idag byter till tunnelbana i Slussen och pendeltåg vid Centralen slipper ett byte. Byten tar också tid.
Givetvis skall man bygga en bussterminal vid Gullmarsplan även för alla bussar som idag går till Slussen, vilket inte heller det borde betyda så mycket längre total restid för resenärerna.
Den dag tunnelbanan är färdig kan man diskutera om man skall bibehålla hög servicenivå till resenärerna och ha flera alternativa bytespunkter eller stoppa allt vid Lugnet.

Var är visionerna, Daniel?

-Per
Jag tror inte det är någon bra idé att få fler resenärer på tunnelbanan norrut från Gullmarsplan - redan nu är såväl stationen som tågen belastade upp mot maxgränsen.
/TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 12:05
av daniel_s
TKO skrev:Ett problem med att inte läsa innantill är att man kanske bemöter en åsikt som inte finns...
Nej, den finns inte just nu, men jag räknar med att den poppar upp igen i samma ögonblick som jag skriver ett sådant inlägg!
TKO skrev:Resonemanget - åtminstone från min sida - bygger på en förlängd Tub 3 till Lugnet/Sickla/Nacka.
Och mitt resonemang bygger på att det inte behövs några miljardbyggen! Men jag är inte emot en tunnelbaneutbyggnad, dock anser jag att man i så fall på sikt bör konvertera SB till full T-banestandard vilket, som jag tidigare påpekat, är möjligt med tämligen små ingrepp i gatunätet i Saltsjöbaden.

Per Lind, där har du visionerna! Samtidigt måste jag korrigera dig här:
Med ytterst små medel kan SB behållas som den är idag med högplattformar, gå nonstop Lugnet-Gullmarsplan (passagerare till mellanliggande hållplatser byter till TB), och sedan nonstop till Årstaberg.
Nej, det kan man inte. Det går inte att med ytterst små medel åstadkomma en förbindelse i förortsbanemässig hastighet från Lugnet till Gullmarsplan. Och ingen vill till Årstaberg, de vill till STAN

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 12:14
av TKO
daniel_s skrev:
TKO skrev:Ett problem med att inte läsa innantill är att man kanske bemöter en åsikt som inte finns...
Nej, den finns inte just nu, men jag räknar med att den poppar upp igen i samma ögonblick som jag skriver ett sådant inlägg!
TKO skrev:Resonemanget - åtminstone från min sida - bygger på en förlängd Tub 3 till Lugnet/Sickla/Nacka.
Och mitt resonemang bygger på att det inte behövs några miljardbyggen! Men jag är inte emot en tunnelbaneutbyggnad, dock anser jag att man i så fall på sikt bör konvertera SB till full T-banestandard vilket, som jag tidigare påpekat, är möjligt med endast små ingrepp i gatunätet i Saltsjöbaden.
Vi har ju redan konstaterat att du ibland har rätt och ibland fel Daniel!
Och rätt har du när du tycker som jag - vilket du ju gör nu...

Men den svåra frågan är vad vi skall göra med SB innan Tub 3 är förlängd.
Går det att till en rimlig kostnad lappa ihop sträckan Slussen-Sickla och fortsätta köra i 10 år till?
Det är en fundering som poppar upp just nu!
/TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 12:26
av NerdBoy
Per Lind skrev:Vad händer med Danvikstullsbron om SB inte kommer att gå där?
Om bron ändå kommer att byggas om så blir det väl ett antal miljoner som skall läggas på vägbyggnadskontot och inte belastas spårbyggnationen, eller kommer banan att få ta hela brokostnaden?
I det liggande förslaget: den uttjänta bron rivs och ersätts med en ny vägbro som kommer att vara öppningsbar p.g.a. sjötrafiken. En ny spårbro byggs i ett högre läge och behöver därför inte störas av broöppningar.

De två broarna belastar alltså olika konton.

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 12:29
av daniel_s
TKO skrev:Går det att till en rimlig kostnad lappa ihop sträckan Slussen-Sickla och fortsätta köra i 10 år till?
Ja. Jag undrar vad du menar att det är som behöver lappas ihop? Bron är visserligen som den är, men att underhålla den i 10 år till är en obetydlig kostnad om man jämför med alternativen. (Kan någon förresten påminna mig om vad det skulle kosta att bygga en ny rörlig bro? Jag har glömt bort den uppgiften!)

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 12:30
av NerdBoy
Per Lind skrev:Med ytterst små medel kan SB behållas som den är idag med högplattformar, gå nonstop Lugnet-Gullmarsplan (passagerare till mellanliggande hållplatser byter till TB), och sedan nonstop till Årstaberg.
Vilken sorts fordon tänker du dig då? X60 som drar fram genom Sjöstaden? :o

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Postat: måndag 23 juni 2008 12:41
av august
TKO skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev:Ett problem med att inte läsa innantill är att man kanske bemöter en åsikt som inte finns...
Nej, den finns inte just nu, men jag räknar med att den poppar upp igen i samma ögonblick som jag skriver ett sådant inlägg!
TKO skrev:Resonemanget - åtminstone från min sida - bygger på en förlängd Tub 3 till Lugnet/Sickla/Nacka.
Och mitt resonemang bygger på att det inte behövs några miljardbyggen! Men jag är inte emot en tunnelbaneutbyggnad, dock anser jag att man i så fall på sikt bör konvertera SB till full T-banestandard vilket, som jag tidigare påpekat, är möjligt med endast små ingrepp i gatunätet i Saltsjöbaden.
Vi har ju redan konstaterat att du ibland har rätt och ibland fel Daniel!
Och rätt har du när du tycker som jag - vilket du ju gör nu...

Men den svåra frågan är vad vi skall göra med SB innan Tub 3 är förlängd.
Går det att till en rimlig kostnad lappa ihop sträckan Slussen-Sickla och fortsätta köra i 10 år till?
Det är en fundering som poppar upp just nu!
/TKO
Jag har ett förslag, som inte riktigt är färdigritat, men som tar ett helhetsgrepp på Nacka-Värmdö. Innehållet är relativt likt delar som tagits upp tidigare i tråden, fast sammanslaget.

Steg 1
Saltis görs med små ansträngningar om till spårväg. Innanför Lillängen görs detta permanent (dubbelspår, plattformar...), utanför temporärt. Man går runt Henriksdalsberget och bygger triangelspår vid Lugnet. Spårvägen dras i Folkungagatan* till Slussen (evt vidare som del i innerstadsspårväg). Samtidigt påbörjas utbyggnad av Tub3 med stationer vid Lugnet och Sickla/Nacka till Nacka Forum.

Steg 2
Tunnelbanan klar och ansluts till Saltis vid Storängen. Saltsjöbanan utanför Storängen byggs ut till tunnelbanestandard. Tågen delas i Igelboda (1xC20/dyl => Solsidan, 2 till Saltis). Spårvägen dras om från Lillängen till Nacka Forum och vänder där eller en hållplats senare, vid Nacka Strand. Tvärbanan går till Nacka Forum, en innerstadslinje går Henriksdal–Slussen(–vidare).

Steg 3
Tunnelbanan byggs ut från Nacka Forum till Orminge.

* Över Danvikstull bör spårvägen kunna ta bussarnas utrymme. Först delat, sedan när tuben och bussterminal Nacka/Orminge är klar till större del reserverat.

Fördelar
• Kapacitetsstark ryggrad i kollektivtrafiken för Nacka-Värmdö.
• Snabb och kapacitetsstark kollektivtrafik från Saltsjöbaden/Fisksätra (Man slipper byte vid Slussen för att komma till T-Centralen/Pendeltåg osv)
• Direktanslutning från Sickla, Nacka, Hammarby Sjöstad till Södermalm.
• Direktanslutning från Söder-om-Söder till Sickla och Nacka.
• Nya Slussen behöver ingen bussterminal.

Nackdelar
• Något låg kapacitet från Saltsjöbaden under mellanperioden.
• Trångt över Danvikstull innan bussterminalen flyttat ut.