Sida 6 av 12

Postat: onsdag 10 oktober 2007 13:58
av daniel_s
NerdBoy skrev:Du får ursäkta, men nu låter du faktiskt precis som en plankare eller en fjortis som försöker förklara varför han måste spraya ned ett helt pendeltåg.
Ja, det är ju viktigt att spraya ned så många pendeltåg som möjligt så att jorden inte går under! Ge mig ett ämne, och jag skall argumentera för det... :wink:

Mer allvarligt: Att planka och spreja ner pendeltåg är livsstilar, precis som att köra stadsjeep fast man inte behöver en. Därför kan jag med gott samvete argumentera emot alltihop!

Postat: onsdag 10 oktober 2007 14:45
av Kantorn
daniel_s skrev:Mer allvarligt: Att planka och spreja ner pendeltåg är livsstilar, precis som att köra stadsjeep fast man inte behöver en. Därför kan jag med gott samvete argumentera emot alltihop!
Mer korrekt: Att planka är stöld (eller vad det nu är) och spreja ner pendeltåg är vandalism. Båda dessa sakerna är olagliga.
Att köra stadsjeep är ännu inte olagligt.

Att du argumenterar emot plankning och sprejning är helt i sin ordning.
Att du argumenterar emot stadsjeepar är också helt i sin ordning.
Att du jämställer dessa är dock mycket förkastligt.

Jag tycker mig faktiskt inte se något behov av stadsjeepar, så jag kan hålla med dig om din motargumentation, även om jag kanske inte håller med om alla argument (som till exempel ditt citat ovan).

Finns det de personer som inte klarar sig rent fysiskt utan stadsjeepar (av någon outgrundlig anledning) så låt dem ha stadsjeepar. Jag tror dock det finns fullgoda alternativ. Micra är inte ett fullgott alternativ. Behöver man en stor bil, eller en bil med högt insteg, ska man inte ha en micra. Men man kan till exempel kolla på Citroëns picassovarianter, jag har för mig de drar måttligt, mindre än SUVar i alla fall.

Postat: onsdag 10 oktober 2007 19:28
av Lars Ödlund
Att det kanske finns väldigt få argument för sk stadsjeepar i stan kan jag hålla med om, men... det finns flera grupper av människor som inte tillhör Stureplansmaffian som har behov av liknande bilar, och som även kör i stan ibland, en av dessa grupper har jag nämnt tidigare i tråden, tydligen är det ingen av indianivrarna här som har vågat försvara angreppen på just denna grupp och det är väl bra i sig.

På landsbygden finns det åtskilliga andra yrkesgrupper och privatpersoner som har behov av fyrhjulsdrivna bilar, i många fall är dessa en aning högre än en vanlig Volvo V70 men....

Vad ligger tex skillnaden mellan en fyrhjulsdriven VW Sharan och en vanlig Volvo V70?

Vad gäller bränsleförbrukningen är den knappast till Volvon:s fördel.

Debatter liknande denna med syfte att propagera för en statlig reglering av bilinnehavet liknar en politik som vi aldrig haft och heller aldrig vill ha i Sverige, planekonomi och Trabant.

Lycka till Erik och kompani!
:lol:
//Lars

Postat: torsdag 06 december 2007 14:34
av Erik Sandblom
Lars Ödlund skrev:På landsbygden

Indianerna lägger ett flygblad under vindrutetorkarna på stadsjeeparna där det står "Eftersom du bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik kommer du inte att ha några problem att ta dig dit du ska utan din stadsjeep."

Aktionerna sker bara i städer med väl utbyggd kollektivtrafik.

Däckstrumpa ger grepp när det behövs

Postat: torsdag 06 december 2007 14:40
av Erik Sandblom
Snökedjor är ett bra val i en tid när både stadsjeepar och dubbdäck är allvarligt ifrågasatta för sin hälso- och klimateffekter. Men snökedjor kan vara lite knepigt att få på och av. Därför har man utvecklat sk däckstrumpor.


Strumpa på däcket

http://www.autosock.nu/

http://www.expressen.se/1.305921

Postat: torsdag 06 december 2007 14:40
av 2763
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:På landsbygden

Indianerna lägger ett flygblad under vindrutetorkarna på stadsjeeparna där det står "Eftersom du bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik kommer du inte att ha några problem att ta dig dit du ska utan din stadsjeep."

Aktionerna sker bara i städer med väl utbyggd kollektivtrafik.
Och om stadsjeepsägaren är på tillfälligt besök i storstan och har anledning att ha fordonet med sig? Har vederbörande då möjlighet att "lätt ta sig dit han ska"?

Var det inte indianerna som hade gett sig på hemtjänstfordon?

Jag vet att du har en syn på pendlarparkeringar som säger att de går att använda. Jag, och många med mig, hade inte ens valt att parkera med skrotbil på sådana ställen p.g.a. den kraftigt förhöjda risken för inbrott och stöld.

//Tony, bilfri

Postat: torsdag 06 december 2007 15:28
av Erik Sandblom
TonyM skrev://Tony, bilfri

Ser man på! Frivilligt hoppas jag, stort grattis i så fall!

Postat: torsdag 06 december 2007 15:57
av NerdBoy
TonyM skrev:Var det inte indianerna som hade gett sig på hemtjänstfordon?
Om du bläddrar ett par sidor bakåt så får du se hur Erik försöker vrida till den händelsen till något positivt.

Postat: torsdag 06 december 2007 16:11
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:
TonyM skrev:Var det inte indianerna som hade gett sig på hemtjänstfordon?
Om du bläddrar ett par sidor bakåt så får du se hur Erik försöker vrida till den händelsen till något positivt.

Ojdå, nu verkar ditt minne svika dig. I själva verket skriver jag

"Pinsamt misstag av indianerna, mycket tråkigt för dom som inte fick sina besök i tid."
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=180125#180125

Postat: torsdag 06 december 2007 16:26
av Kantorn
Erik Sandblom skrev:Indianerna lägger ett flygblad under vindrutetorkarna på stadsjeeparna där det står "Eftersom du bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik kommer du inte att ha några problem att ta dig dit du ska utan din stadsjeep."

Aktionerna sker bara i städer med väl utbyggd kollektivtrafik.
Om de bara lägger flygblad så ok. Det kan ge folk tankeställare, och ingen åverkan sker. Men varför bara stadsjeepar i så fall?

Men förstör de andras egendom så har jag inget till övers för dem.

Postat: torsdag 06 december 2007 16:33
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:
TonyM skrev:Var det inte indianerna som hade gett sig på hemtjänstfordon?
Om du bläddrar ett par sidor bakåt så får du se hur Erik försöker vrida till den händelsen till något positivt.

Ojdå, nu verkar ditt minne svika dig. I själva verket skriver jag

"Pinsamt misstag av indianerna, mycket tråkigt för dom som inte fick sina besök i tid."
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=180125#180125
I samma inlägg skriver du även "Det kanske trots allt är bra att hemtjänstens bilar pystes, så att sån här rappakalja kan vädras ut?".

Postat: torsdag 06 december 2007 16:35
av Erik Sandblom
Kantorn skrev:Om de bara lägger flygblad så ok. Det kan ge folk tankeställare, och ingen åverkan sker. Men varför bara stadsjeepar i så fall?

Det är lättare att byta från en stadsjeep till en snål bil, än att byta bort bilen helt. Så att byta till snålare bilar är en sak som t ex regeringen mer eller mindre förväntar sig av folk (sk miljöbilspremien), medan att byta bort bilen helt är lite överkurs för många på kort sikt.

Postat: torsdag 06 december 2007 16:35
av NerdBoy
Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Indianerna lägger ett flygblad under vindrutetorkarna på stadsjeeparna där det står "Eftersom du bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik kommer du inte att ha några problem att ta dig dit du ska utan din stadsjeep."

Aktionerna sker bara i städer med väl utbyggd kollektivtrafik.
Om de bara lägger flygblad så ok. Det kan ge folk tankeställare, och ingen åverkan sker. Men varför bara stadsjeepar i så fall?

Men förstör de andras egendom så har jag inget till övers för dem.
De lägger flygblad under vindrutetorkarna och tömmer däcken.

Postat: torsdag 06 december 2007 16:42
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev: Om du bläddrar ett par sidor bakåt så får du se hur Erik försöker vrida till den händelsen till något positivt.

Ojdå, nu verkar ditt minne svika dig. I själva verket skriver jag

"Pinsamt misstag av indianerna, mycket tråkigt för dom som inte fick sina besök i tid."
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=180125#180125
I samma inlägg skriver du även "Det kanske trots allt är bra att hemtjänstens bilar pystes, så att sån här rappakalja kan vädras ut?".

Kanske är det så också. Att man får mer förslitningsskador av snålare bilar är fortfarande något jag inte riktigt förstår mig på. Men odelat positivt är det förstås inte, långt ifrån.

Hade det inte vart för pysningarna hade jag kanske inte brytt mig om att uppmärksamma däckstrumpan som dellösning på problemet med dåligt plogade vägar. Kommunal verksamhet fungerar delvis som en förebild, och därför vore det betydelsefullt om hemtjänsten vill prova däckstrumpan.

Trafikkontoret får pris för sin miljövänliga resepolicy

Postat: torsdag 06 december 2007 18:54
av Erik Sandblom
Den här bilen, Citroen Berlingo, verkar vara lite högre på samma sätt som stadsjeepar, kanske lättare att komma i och ur, samtidigt som den inte har så höga koldioxidutsläpp, 143g/km i blandad körning. Vikt 1380 kilo. Toyota RAV4 ligger på 175g/km och 1600kg. Med däckstrumpan kanske Berlingon kan göra allt hemtjänsten pratar om, fast grönare?

Bild

Postat: fredag 07 december 2007 1:10
av LÅ1
NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Indianerna lägger ett flygblad under vindrutetorkarna på stadsjeeparna där det står "Eftersom du bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik kommer du inte att ha några problem att ta dig dit du ska utan din stadsjeep."

Aktionerna sker bara i städer med väl utbyggd kollektivtrafik.
Om de bara lägger flygblad så ok. Det kan ge folk tankeställare, och ingen åverkan sker. Men varför bara stadsjeepar i så fall?

Men förstör de andras egendom så har jag inget till övers för dem.
De lägger flygblad under vindrutetorkarna och tömmer däcken.
Det är bara att konstatera att många människor tycker om att bråka med sina medmänniskor!

En del slår på stort och slåss vid fotbollsarenor eller i t.ex. Salem nu på lördag eller på 1 Maj. (Men 30 nov tycks ha blivit bortglömt!)

Andra är aningen mindre våldsamma och ger sig på husfasader, tåg etc med sprayfärg. Eller ger sig på andras bilar, minkburar eller pälsaffärer!

Åter andra trakaserar utvalda hackkycklingar. (Med tragisk utgång utanför Karlskrona! Är inte förvånad övar att det hände, men hade kanske snarare trott att det skulle hända vid en minkfarm.)

Sedan har vi ju de som organiserar bråkandet som en MC-klubb!

Ytterligare ett sätt att bråka med medmänniskor är att gå ut och störa legal jakten.

Sammanfattning: Vill man bråka med sina medmänniskor så finns det många sätt att organisea och legitimera det på!

Postat: fredag 07 december 2007 1:51
av Johan Eriksson
x

Postat: fredag 07 december 2007 10:00
av NerdBoy
Johan Eriksson skrev:
Lars Ödlund skrev:Debatter liknande denna med syfte att propagera för en statlig reglering av bilinnehavet liknar en politik som vi aldrig haft och heller aldrig vill ha i Sverige, planekonomi och Trabant.
Vad ska vi med politik och samhälle till om alla ändå tycker att det bästa som finns i livet är en själv o så får det vara med alla andra inklusive miljön som man kanske själv har ett behov av om man vill andas? Varför är regleringar som syftar till att folk inte ska åka runt med bränsleslukande stridsvagnar i tätorter "planekonomi" och nån slags dold kommunism? Du/vi kan inte ha kakan och äta den eller är din/vår jätteviktiga induvidualism idag viktigare än dina barns luft imorrn!?
Lars Ödlund skrev:det finns flera grupper av människor som inte tillhör Stureplansmaffian som har behov av liknande bilar, och som även kör i stan ibland
Och hur många är de då som bara måste flasha runt Stureplan en repa bara för att "måste"? -Ge arbetsfordon undantag från någon form av förbud, häromdan kom en (ung man förstås) dånande långt över 50 km/t i Sofias 30-zon (pga skola) i en Hum-Wee och lekte Baghad-Bush, ge mig ett enda hållbart argument till varför det skulle finnas någon som helst anledning att köra runt i ett kamoflaugemålat militärfordon inne i en bostadszon?

-Jo det kallas "frihet" och den är så värdefull att alternativet är Trabanter och "överstatlighet", -"sköt dig själv och skit i andra" snarare i mina ögon! :cry:

Dessutom är stora tunga bilar ännu dödligare vid kollisioner! :idea:
Och så var det dags igen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Kan du inte hålla dig till att argumentera mot sådant som faktiskt har skrivits istället för mot sådant som du själv hittade på minuten innan?

Postat: fredag 07 december 2007 11:11
av Johan Eriksson
x

Postat: fredag 07 december 2007 11:18
av TS
NerdBoy skrev:
Johan Eriksson skrev:
Lars Ödlund skrev:Debatter liknande denna med syfte att propagera för en statlig reglering av bilinnehavet liknar en politik som vi aldrig haft och heller aldrig vill ha i Sverige, planekonomi och Trabant.
Vad ska vi med politik och samhälle till om alla ändå tycker att det bästa som finns i livet är en själv o så får det vara med alla andra inklusive miljön som man kanske själv har ett behov av om man vill andas? Varför är regleringar som syftar till att folk inte ska åka runt med bränsleslukande stridsvagnar i tätorter "planekonomi" och nån slags dold kommunism? Du/vi kan inte ha kakan och äta den eller är din/vår jätteviktiga induvidualism idag viktigare än dina barns luft imorrn!?
Lars Ödlund skrev:det finns flera grupper av människor som inte tillhör Stureplansmaffian som har behov av liknande bilar, och som även kör i stan ibland
Och hur många är de då som bara måste flasha runt Stureplan en repa bara för att "måste"? -Ge arbetsfordon undantag från någon form av förbud, häromdan kom en (ung man förstås) dånande långt över 50 km/t i Sofias 30-zon (pga skola) i en Hum-Wee och lekte Baghad-Bush, ge mig ett enda hållbart argument till varför det skulle finnas någon som helst anledning att köra runt i ett kamoflaugemålat militärfordon inne i en bostadszon?

-Jo det kallas "frihet" och den är så värdefull att alternativet är Trabanter och "överstatlighet", -"sköt dig själv och skit i andra" snarare i mina ögon! :cry:

Dessutom är stora tunga bilar ännu dödligare vid kollisioner! :idea:
Och så var det dags igen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Kan du inte hålla dig till att argumentera mot sådant som faktiskt har skrivits istället för mot sådant som du själv hittade på minuten innan?
Men ska vi vara riktigt ärliga har väl ingen påstått att trabant är världens bästa bilmärke heller? Eller för den delen sagt att Östtyskland var så himla trevligt att bo i.