Jo, visst märker jag det. för mig däremot så känns de gamla kartorna vara helt ovanliga.daniel_s skrev:Den som ritade skissen borde ha använt den gamla T-banekartan i stället. Den är mycket mer naturtrogen och dessutom snyggare. (Jag har fortfarande inte riktigt återhämtat mig som ni märker!)Anders Norén skrev:Nå, det är SL-kartan som är skev. T-banehästskon är någorlunda geografiskt riktigt utritad men eftersom Fruängen ligger i höjd med Norsborg på SL:s karta så blir det som det blir...
(Det var en lång och arg tråd här om den nya t-banekartan när den kom.)
(s) vill bygga bla en T-banering!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: (s) vill bygga bla en T-banering!
Ringen blir lite skev eftersom Kungens kurva nu tydligen ligger norr om Fruängen, runt Telefonplan någonstans. Och Solna centrum har fått en tvilling i hagaparken.
Verkar inte som man försökt få till varken en geografisk ring eller systemkartering. Över huvud taget verkar det ganska ogenomtänkt- Ringlinjen ska komma ut på lidingö när inte röda lyckats på 30-40år, för att ta en av de mindre konstigheterna?
Är det handelskammaren som ritat kartan? DN brukar producera bättre grafik än så här. Pinsamt...
Verkar inte som man försökt få till varken en geografisk ring eller systemkartering. Över huvud taget verkar det ganska ogenomtänkt- Ringlinjen ska komma ut på lidingö när inte röda lyckats på 30-40år, för att ta en av de mindre konstigheterna?
Är det handelskammaren som ritat kartan? DN brukar producera bättre grafik än så här. Pinsamt...
Ja, det är Handelskammaren som fixat till kartan.mickeb skrev:Ringen blir lite skev eftersom Kungens kurva nu tydligen ligger norr om Fruängen, runt Telefonplan någonstans. Och Solna centrum har fått en tvilling i hagaparken.
Och ja, det är pinsamt...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
I rättvisans namn skall jag kanske påminna om att handelskammarens tunnelbanering bara var del av ett större paket med tunnelbanor, och där ingick bland annat Ropsten- Lidingö på Röda linjen. Jag tror att det t. o. m. finns en länk till deras rapport alldeles i början av den här tråden. Om sen socialdemokraterna står bakom alla vet jag däremot inte.TKO skrev:Ja, det är Handelskammaren som fixat till kartan.mickeb skrev:Ringen blir lite skev eftersom Kungens kurva nu tydligen ligger norr om Fruängen, runt Telefonplan någonstans. Och Solna centrum har fått en tvilling i hagaparken.
/TKO
Men man kan ju under alla omständigheter ha synpunkter på att deras ring går i stort sett i tvärbanans tänkta sträckning norr om stan för att sedan ge sig iväg på väldigt bohemiska utflykter i söder.
EDIT: Det fanns ingen sån länk, men rapporten kan läsas här:
http://www.chamber.se/filearchive/5/573 ... trafik.pdf
Och av kartan att döma verkar det faktiskt som Micke B hade rätt: De vill ha ut ringlinjen men inte Röda linjen till Lidingö.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Den schematiska karta som finns på sidan 11 i rapporten visar (förmodligen) bara vilka nya tunnelbanesträckningar som Handelskammaren vill bygga, jag tror inte den visar hur tunnelbanenätet skall trafikeras. Den text som finns på sidan 10 tyder på att man vill ha genomgående trafik City-Lidingö...TS skrev:I rättvisans namn skall jag kanske påminna om att handelskammarens tunnelbanering bara var del av ett större paket med tunnelbanor, och där ingick bland annat Ropsten- Lidingö på Röda linjen. Jag tror att det t. o. m. finns en länk till deras rapport alldeles i början av den här tråden. Om sen socialdemokraterna står bakom alla vet jag däremot inte.TKO skrev:Ja, det är Handelskammaren som fixat till kartan.mickeb skrev:Ringen blir lite skev eftersom Kungens kurva nu tydligen ligger norr om Fruängen, runt Telefonplan någonstans. Och Solna centrum har fått en tvilling i hagaparken.
/TKO
Men man kan ju under alla omständigheter ha synpunkter på att deras ring går i stort sett i tvärbanans tänkta sträckning norr om stan för att sedan ge sig iväg på väldigt bohemiska utflykter i söder.
EDIT: Det fanns ingen sån länk, men rapporten kan läsas här:
http://www.chamber.se/filearchive/5/573 ... trafik.pdf
Och av kartan att döma verkar det faktiskt som Micke B hade rätt: De vill ha ut ringlinjen men inte Röda linjen till Lidingö.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!