kildor skrev:
Tittar man på det prognostiserade behovet för 2030 så räknar man med 22-24 pendeltåg och 19-23 övriga tåg.
Tittar man på det prognostiserade behovet för 2030 så räknar man med 22-24 pendeltåg och 19-23 övriga tåg. Om 14-16 pendeltåg ska gå via centralen samtidigt med dessa 19-23 tåg så har man kommit upp i eller överstigit kapacitetstaket för tredje spåret. I det läget tror iaf inte jag att man kommer acceptera den fördelningen, utan snarare så lägger man hälften av pendeltågen via Centralen och hälften via Kungsholmen. Då blir det sämre turtäthet till Centralen. Alternativet är iof att lägga vissa regionaltåg via Kungsholmen, men jag vet inte om det är ett så lyckat upplägg.
Om 23 år alltså. Sådana prognoser är rätt så osäkra. Vad göra om det blir 18 pendeltåg och 30 fjärrtåg? Eller 28 pendeltåg och 20 fjärrtåg? Eller 16 pendeltåg och 14 fjärrtåg.
Detta är iof bara spekulationer över hur trafikupplägget skulle se ut, men för mig tycks det sannolikt att antalet förbindelser till Centralen blir mindre.
Om man antar att behovet av antal tåg och fördelninng är exakt som prognosticerat om 23 år. Regionala progonoser om utveckling tenderar att vara väldigt optimistiska. Citybanan bygger på att prognoserna stämmer väl.
Framför allt antar man en himla massa andra projekt som måste vara färdigställda för att det skall bli några fler tåg.
Nej, man behöver inte stirra sig blind på City, det håller jag med om. Jag tycker också det verkar intressant med nya förbindelser och sträckningar för pendeltågen, men då får man också vara ärlig och realistisk med hur det påverkar befintliga förbindelser. Och vad gäller DN:s förslag så ser jag en viss risk för att man bygger 3:e spåret och sedan hamnar Kungsholmenbanan i en lång sträckbänk med politisk kohandel och miljödomar innan den kommer bli verklighet.
Med tredje spåret så har man tid på sig.
Citybanan är prövad och utredd, och bygget har redan dragit igång. Och det är dags att se till att den bli färdigställd så fort som möjligt!
Snarare är det klokt att hejda sig innan den kostar mer flis. Att inte våga avsluta ett projekt bara för att det är påbörjat, kan leda fel. Hallandsåsen är ett sådant projekt, som man pga prestige inte kan avsluta.
Tredje spåret har förresten kommit längre än Citybanan...