rote skrev:klipp intressant textSkånska Dagbladet 2005-07-13 skrev:Enligt trafikplaneraren Wolfgang Krienitz så har fastighetsmäklare ringt till kommunen och påtalat att det inte går att sälja lägenheter i Bo01-området eftersom det finns för få parkeringsplatser.
Väldigt intressant, tack så mycket.
Att det fanns en betydande efterfrågan på p-platser i Bo01 skulle kunna bero på att andra delar av Malmö är svåra att nå utan bil för den som bor i Bo01. Ibland är kedjan inte starkare än den svagaste länken.
rote skrev:Det ingår i bygglovslagstiftningen att ställa krav på att "erforderligt antal p-platser" finns tillhanda, beroende på vilken typ av verksamhet det rör sig om. 0,7 p-platser/lägenhet verkar just nu vara "botten", åtminstone det lägsta normen man för närvarande tillämpar i Sverige vilket är Stockholm. Så visst betalar även den som saknar bil för andras parkeringsplatser, precis som man betalar för andras handikappanpassningar och liknande.
Att man erbjuder en tjänst är inte samma som att man tvingar på någon den, eller att den skulle vara gratisEller betalar man för sin p-plats? I så fall är det ju bara att höja priserna tills trycket minskar. Då är det ju okej att bygga fler p-platser, om det verkligen finns kunder som betalar vad det kostar. Men det är inte samma sak som att det finns tvingande normer.
Nja, som du säger ovan så tvingas jag köpa minst 0,7 p-platser om jag köper en nybyggd bostadsrätt. Visserligen kan jag hyra ut den till någon annan, men jag har inte friheten att låta p-platsen bli del av en trevlig badbassäng eller en park.
När det gäller bygglovslagstiftningen så tycker jag inte den ska ha några skrivningar om "erforderligt antal p-platser", det ska byggherren bestämma. Som Mikko Laaksonen säger, varför inte kräva skrivningar om att bygget ska ligga högst X hundra meter från en spårvagnshållplats? Eller att X antal platser skall upplåtas till bilpool?