Oslo's nye t-bane vogner i passasjertrafikk

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy

Oslo's nye t-bane vogner i passasjertrafikk

Inlägg av Andy »

I dag var den første dagen med de nye t-bane vognene i prøvedrift, de kjører på en egen linje, line 8 som går mellom Mortensrud og Storo

Jeg fikk selv kjørt med vogene i dag, jeg satt på fra Ensjø til Storo, fra Storo til Mortensrud, og deretter til Hellerud

Bild
Vogn 3101 på Storo, skiltet 5 Stortinget, dette var fordi linje 8 ikke ligger inne i computeren i vogna, skiltene skiftet til 3 Mortensrud når vogna passerte Ullevål Stadion

Bild
Her er hele toget på Mortensrud, og enda en gang er det bilde av 3101.

Bild
Mellomvogna 3201 på Mortensrud

Bild
Og her er 3301, skiltet 3 Mortensrud

Andreas
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Snygga vagnar!

Men vad tycker de med dålig syn, ser de skilnad mellan den snövita perongen och tåget? :wink:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Är dessa vagnar bara provvagnar eller är det meningen att de skall återkomma till Oslo senare?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
William G.S

Inlägg av William G.S »

Oslo har bestilt 189 vogner til, de kommer i løpet av 2007, 2008 og 2009. Så tror jeg Oslo har opsjon på 89 vogner til. Så dette er egentlig ikke prøvetog, de skal i vanlig trafikk i de nærmeste åra.
William G.S digger tbaner og trikker.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Bussmicke skrev:Är dessa vagnar bara provvagnar eller är det meningen att de skall återkomma till Oslo senare?
Vognene har betegnelsen prøvetog nå, og hvis det må store modifikasjoner til på disse, så blir de sendt tilbake til Tyskland der de vil bli bygget om så de blir like serievognene.

Hvis det derimot kun trengs mindre modifikasjoner, så blir vognene i Oslo, og inngår da som en del av serieleveransen.

Andreas
William G.S

Inlägg av William G.S »

I dag spiste jeg meg mett på twist på MX toget som jeg kjørte med Storo-Mortensrud-Storo.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

När i april skall tåget tillbaka för modifiering?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Bussmicke skrev:När i april skall tåget tillbaka för modifiering?
Etter det jeg veit, så er det ikke bestemt enda!

Andreas
T-bane Trollet

Inlägg av T-bane Trollet »

Angående skiltingen av "linje 8".

På Storo ser jeg toget er skiltet 5 Stortinget. Hvorfor ikke skilte 3 Mortensrud med en gang? Og som det stod i ett annet innlegg her så måtte toget vente på grønt signal ved Ullevål stadion. Må en vente hver gang en ankommer dette signalet?

Er skiltingen koblet opp mot addressesystemet på disse vognene slik at en først må kjøre 5 Stortinget for å få togvei frem til Ullevål stadion, og deretter bytte til linje 3 Mortensrud for å få togvei videre? Det forklarer iallefall hvorfor en må stanse og vente på "nytt" grønt signal på Ullevål?
T-banefører
William G.S

Inlägg av William G.S »

Måtte ikke vente i går da jeg kjørte Storo-Mortensrud-Storo på grønt lys på Ullevaal Stadion. Avgangen jeg viste bilder fra måtte det, men da var det samtidig tull med endring av skilting. Det var det ikke på den avgangen i går som jeg tok. Så heller ikke noe tog som kom fra Sognsvann forigårs. Så jeg tror det var mulig det var togveien som var problemet.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

T-bane Trollet skrev:Angående skiltingen av "linje 8".

På Storo ser jeg toget er skiltet 5 Stortinget. Hvorfor ikke skilte 3 Mortensrud med en gang? Og som det stod i ett annet innlegg her så måtte toget vente på grønt signal ved Ullevål stadion. Må en vente hver gang en ankommer dette signalet?

Er skiltingen koblet opp mot addressesystemet på disse vognene slik at en først må kjøre 5 Stortinget for å få togvei frem til Ullevål stadion, og deretter bytte til linje 3 Mortensrud for å få togvei videre? Det forklarer iallefall hvorfor en må stanse og vente på "nytt" grønt signal på Ullevål?
Det som er problemet er holdeplassanropet, hadde man hatt linje 3 i computeren hele veien, så ville toget annonsert Kringsjå når man kom til Nydalen, Holstein på Ullevål stadion osv.

Andre veien bytter vognen destinasjon mellom Ensjø og Tøyen, før Ensjø skiltes vogna 3 Stortinget.

Det med signalet kommer ann på om togveien forran toget er belagt med et annet tog, da får man rødt, ellers får man grønt!

Litt klokere nå? :)

Andreas
T-bane Trollet

Andy skrev:
Det som er problemet er holdeplassanropet, hadde man hatt linje 3 i computeren hele veien, så ville toget annonsert Kringsjå når man kom til Nydalen, Holstein på Ullevål stadion osv.

Andre veien bytter vognen destinasjon mellom Ensjø og Tøyen, før Ensjø skiltes vogna 3 Stortinget.

Det med signalet kommer ann på om togveien forran toget er belagt med et annet tog, da får man rødt, ellers får man grønt!

Litt klokere nå? :)

Andreas
Aha, så destinasjonen går helt uavhengig av addressesystemet. (Puh) Tenkte kansje noen hadde funnet en "genial løsning" som kansje viste seg å ikke være fullt så genial (det enkle er ofte det beste?)

Må bare presisere rødt/grønt signal: Signalene er røde når ingen tog har bedt om togvei, og/eller når vekselen ligger feil fordi et annet tog passerer. Ellers får en jo titt og ofte grønt signal rett inn i toget foran, men da med restriktivt signal i førerromsignalet selvfølgelig.

Og som GS sa, med at toget kun stanset en gang. Tyder jo på at de ikke stanser for å forandre på addressene. Var nok bare vanlig rødt ja fordi vekselen lå feil for å gi vei for ett annet tog.
T-banefører
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

T-bane Trollet skrev: Aha, så destinasjonen går helt uavhengig av addressesystemet. (Puh) Tenkte kansje noen hadde funnet en "genial løsning" som kansje viste seg å ikke være fullt så genial (det enkle er ofte det beste?)
Opprinnelig (se andre artikler i forum) var det andre traseer som var tiltenkt prøvekjøring. Opplegget med å kjøre Mortensrud - Storo kom litt brått, da "tekniske prøvekjøringene" utelukket de opprinnelige planene.

Vognene får forhåpentligvis snart "riktig trasé" (med riktig opprop) med skilter "Storo" og "Mortensrud" uten linjenummer.
Det er ingen toveis informasjon mellom informasjonsutstyret ombord og Signalsystemet. Adressesystemet styres av at toget får tildelt tognummer ved utkjøring og dette følger toget hele dagen. Siden Kolsåsbanen ligger utenfor signalsystemet, finnes det visstnok en sofistikert løsning med "Plukkliste" som gjør at toget plukker tognummer fra denne lista når det kommer tilbake til Montebello. (Hvor bra dette virker i praksis skal være usagt)
T-bane Trollet skrev: Må bare presisere rødt/grønt signal: Signalene er røde når ingen tog har bedt om togvei, og/eller når vekselen ligger feil fordi et annet tog passerer. Ellers får en jo titt og ofte grønt signal rett inn i toget foran, men da med restriktivt signal i førerromsignalet selvfølgelig.
Signalbildene styres forriglingsplanen for det enkelte signal. Denne forriglingsplanen inneholder blant annet et eller flere av følgende elemeneter:

- Vekselstilling (der det er veksler)
- Avstanden til forankjørende tog
- Retningen på linjeblokka

Y
T-bane Trollet

Yngve skrev:
Adressesystemet styres av at toget får tildelt tognummer ved utkjøring og dette følger toget hele dagen.

Y
Men går disse MX togene inn i vanlige ruteplaner og "overtar" for ordinere vogner? Trodde disse gikk innimellom vanlige rutetog som ekstratog? Hmm, lenge siden jeg har vært i Oslo skjønner jeg... Gikk utifra at det var ekstratog som la togvei med de to sifferne som på de gamle vognene, men det ble vel skiftet ut for noen år siden det også?
Yngve skrev:
Signalbildene styres forriglingsplanen for det enkelte signal. Denne forriglingsplanen inneholder blant annet et eller flere av følgende elemeneter:

Y
Dette er vel ganske nytt? At avstanden til forankjørende tog gir rødt signal? Og det gjelder vel kun for sentrumstunnellen? Slik var det jo ikke før, og det førte til at tog kunne stå tettpakket i tunnelen. Kjedelig, spesielt om tettpakkingen skyldtes brann i det første toget.
T-banefører
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

T-bane Trollet skrev: Men går disse MX togene inn i vanlige ruteplaner og "overtar" for ordinere vogner?
Ekstra tog (som ikke inngår i ordinær ruteplan) kan også ha tognummer. I og med at togene ble vist på skjermene (uten linjenummer), så antar jeg at togene lå i signalsystemet med mindre trafikkleder håndterte dette manuelt. (Det er også lenge siden jeg drev med dette. . . . )
T-bane Trollet skrev: Trodde disse gikk innimellom vanlige rutetog som ekstratog? Hmm, lenge siden jeg har vært i Oslo skjønner jeg... Gikk utifra at det var ekstratog som la togvei med de to sifferne som på de gamle vognene, men det ble vel skiftet ut for noen år siden det også?
De to-siffrede adresse-kodene er skiftet ut for et par år siden. Forøvrig lå disse kodene i signalsystemet og ikke i toget. I prinsippet ble adressen "kastet" frem til neste signal når toget passerte det forrige. På endeholdeplass (med automatisk vending) var det noen enkle regler som sa at tog som kom med adressekode xx skulle få adressekode yy tilbake. Hele anlegget var relebasert og hadde svært mange begrensninger. Blant annet hadde dette systemet ingen begreper om rutetider og klokke men håndterte bare adressekodene blint i henhold til de reglene som gjaldt for denne koden.
T-bane Trollet skrev:
Yngve skrev:

Dette er vel ganske nytt?
Nei. Det er (og har vært) et par steder på nettet hvor det er signal uten at det er noen veksel. Et eksempelt er Trosterud mot byen. Dette har en historisk grunn i og med at strekningen Trosterud - Haugerud var reversibel den gangen banen åpnet.
T-bane Trollet skrev: At avstanden til forankjørende tog gir rødt signal? Og det gjelder vel kun for sentrumstunnellen? Slik var det jo ikke før, og det førte til at tog kunne stå tettpakket i tunnelen. Kjedelig, spesielt om tettpakkingen skyldtes brann i det første toget.
Som sagt, forriglingsplanen er definert individuelt for hvert enkelt signal. Men ganske rikgtig er det i hovedsak førerromsignalet og ikke hovdesignalene som håndterer avstanden til forankjørende tog.

Y
T-bane Trollet

Oi! Utrolig hva du vet og hvor god greie du har på teknikken rundt dette, Yngve! :D
T-banefører
Skriv svar