T-bane Trollet skrev:
Men går disse MX togene inn i vanlige ruteplaner og "overtar" for ordinere vogner?
Ekstra tog (som ikke inngår i ordinær ruteplan) kan også ha tognummer. I og med at togene ble vist på skjermene (uten linjenummer), så antar jeg at togene lå i signalsystemet med mindre trafikkleder håndterte dette manuelt. (Det er også lenge siden jeg drev med dette. . . . )
T-bane Trollet skrev:
Trodde disse gikk innimellom vanlige rutetog som ekstratog? Hmm, lenge siden jeg har vært i Oslo skjønner jeg... Gikk utifra at det var ekstratog som la togvei med de to sifferne som på de gamle vognene, men det ble vel skiftet ut for noen år siden det også?
De to-siffrede adresse-kodene er skiftet ut for et par år siden. Forøvrig lå disse kodene i signalsystemet og
ikke i toget. I prinsippet ble adressen "kastet" frem til neste signal når toget passerte det forrige. På endeholdeplass (med automatisk vending) var det noen enkle regler som sa at tog som kom med adressekode xx skulle få adressekode yy tilbake. Hele anlegget var relebasert og hadde svært mange begrensninger. Blant annet hadde dette systemet ingen begreper om rutetider og klokke men håndterte bare adressekodene blint i henhold til de reglene som gjaldt for denne koden.
T-bane Trollet skrev:
Yngve skrev:
Signalbildene styres forriglingsplanen for det enkelte signal. Denne forriglingsplanen inneholder blant annet et eller flere av følgende elemeneter:
- Vekselstilling (der det er veksler)
- Avstanden til forankjørende tog
- Retningen på linjeblokka
Dette er vel ganske nytt?
Nei. Det er (og har vært) et par steder på nettet hvor det er signal uten at det er noen veksel. Et eksempelt er Trosterud mot byen. Dette har en historisk grunn i og med at strekningen Trosterud - Haugerud var reversibel den gangen banen åpnet.
T-bane Trollet skrev:
At avstanden til forankjørende tog gir rødt signal? Og det gjelder vel kun for sentrumstunnellen? Slik var det jo ikke før, og det førte til at tog kunne stå tettpakket i tunnelen. Kjedelig, spesielt om tettpakkingen skyldtes brann i det første toget.
Som sagt, forriglingsplanen er definert individuelt for hvert enkelt signal. Men ganske rikgtig er det i hovedsak førerromsignalet og ikke hovdesignalene som håndterer avstanden til forankjørende tog.
Y