x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Via Nacka Forum, bara 3 minuter, vad gör det?
Vilka gnällspikar som bor där ute...
Vilka gnällspikar som bor där ute...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Ingen blir vinnare om järnvägsfordon på en järnväg ersätts av spårvagnar. Begriper inte att stödet för denna enorma standardsänkning är såpass stort. Spårvagnar är utmärkta på en spårväg. Skarpa kurvor, plattformar i gatunivå osv. På järnvägslika sträckor kan de givetvis rulla, men medför radikalt sämre komfort. Således bör de bara användas om det finns mycket stora poänger med att integrera sträckan i ett riktigt spårvägssystem.
Drar en parallell till Angeredsbanan i Göteborg. Inte helt olik SB eftersom även den inte till någon del är en klassisk spårväg. Att det går spårvagnar där är ett utdraget provisorium! En vacker dag kommer banan att brytas loss från spårvägsnätet och annat sätt föras till city. Tror ingen skulle säga nej om kommunen idag sköt till pengar och uppgraderade banan till någon form av pendeltågsstandard. Snabbare och framförallt bekvämare resor!
Det vanligaste argumentet som framförs av spårvagnsförespråkarna är den möjliga samtrafiken med Tvärbanan. Varför SBs direktkontakt med Tvärbanan ska få degradera hela SB är en gåta. Bättre med en smidig bytespunkt mellan järnväg och spårväg istället.
Tillbaka på Angeredsbanan är kontakten med övriga spårvägsnätet till viss del positiv. En del av Angeredsresenärerna kan resa utan byten, men många andra måste ändå byta någonstans. Den stora nackdelen är andra sidan av samma mynt. Nämligen att de goda direktförbindelserna gör banan förbaskat störningskänslig. Stopp vid Botaniska, Järntorget, Korsvägen, Brunnsparken, osv., leder obönhörligen till strul ända ute i Angered. Och tvärtom ska givetvis tilläggas.
/Michael
Drar en parallell till Angeredsbanan i Göteborg. Inte helt olik SB eftersom även den inte till någon del är en klassisk spårväg. Att det går spårvagnar där är ett utdraget provisorium! En vacker dag kommer banan att brytas loss från spårvägsnätet och annat sätt föras till city. Tror ingen skulle säga nej om kommunen idag sköt till pengar och uppgraderade banan till någon form av pendeltågsstandard. Snabbare och framförallt bekvämare resor!
Det vanligaste argumentet som framförs av spårvagnsförespråkarna är den möjliga samtrafiken med Tvärbanan. Varför SBs direktkontakt med Tvärbanan ska få degradera hela SB är en gåta. Bättre med en smidig bytespunkt mellan järnväg och spårväg istället.
Tillbaka på Angeredsbanan är kontakten med övriga spårvägsnätet till viss del positiv. En del av Angeredsresenärerna kan resa utan byten, men många andra måste ändå byta någonstans. Den stora nackdelen är andra sidan av samma mynt. Nämligen att de goda direktförbindelserna gör banan förbaskat störningskänslig. Stopp vid Botaniska, Järntorget, Korsvägen, Brunnsparken, osv., leder obönhörligen till strul ända ute i Angered. Och tvärtom ska givetvis tilläggas.
/Michael
-
-
- Kontakt:
Inte om man ska köra 30 på gatuspår (Hammarby sjöstad & Nacka forum)...Johan Eriksson skrev:Jag håller med dig om att diskussionen järnväg kontra spårväg är intressant men 1, vill SL behålla sträckan Saltsjö - Järla - Storängen överhuvudtaget och 2, Även om det finns andra skillnader så kan väl ett A32-tåg köra lika snabbt som ett SB-tåg!?
Annars är grundhastigheterna de samma!
/ Janne Bäckström
Omläggningen vet jag för lite om för att ens våga yttra mig. Är det gatuspår som projekteras?Johan Eriksson skrev:Jag håller med dig om att diskussionen järnväg kontra spårväg är intressant men 1, vill SL behålla sträckan Saltsjö - Järla - Storängen överhuvudtaget och 2, Även om det finns andra skillnader så kan väl ett A32-tåg köra lika snabbt som ett SB-tåg!?
A32 står sig naturligtvis bra mot C10/C11. Förutsättningen för en lyckad järnvägstrafik är andra fordon. Dagens trafikupplägg kanske inte tillåter någon högre hastighet mellan stoppen, men med snabbare fordon öppnas dörren till snabbtågens värld. Kanske direkttåg från området utanför Fisksätra till Slussen utan stopp i Nackas mer centrala delar?
Huvudanledningen till trafik med (moderna) järnvägsfordon är dock komforten. Det ligger i sakens natur att en låggolvsspårvagn med individuellt upphängda hjul inte erbjuder samma sköna gång som en boggievagn. Dessutom bygger tågtrafiken i högre utsträckning på att resenärerna sitter ned, även i rusningen. I alla fall i Göteborg dimensioneras rusningsinsatserna efter totalkapaciteten på vagnarna. Vilket innebär att dryga 60% av folket ska stå och trängas som packade strömmingar.
/Michael
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Som med allting finns det för- och nackdelar med spårvägskonverteringen.
De främsta argumenten för är att SB idag har en spårgeometri som inte tillåyer högre hastigheter än en snabbspårväg typ Tvärbanan. Ska banan "pendeltågiseras" blir kostnaderna närapå astronomiska beroende på den bergiga terrängen (jmf GBJ på framsidan) utan att tidsvinsterna blir särskilt betydande. En annan fördel med spårväg ät den utökade turtätheten som utbyggnader till dubbelspår (billigare även det än med "BV-standard" samt att optioner från tidigare gjorda beställningar av A32 kan utnyttjas.
Och något gatuspår i Lugnet blir det inte - spårvägen kommer att ledas närmast Henriksdalsberget, till höger om gatan (sett in mot Slussen) enligt senaste plan. Mycket talar dessutom för att en tunnel byggs för spårvägen under Hammarbyleden.
De främsta argumenten för är att SB idag har en spårgeometri som inte tillåyer högre hastigheter än en snabbspårväg typ Tvärbanan. Ska banan "pendeltågiseras" blir kostnaderna närapå astronomiska beroende på den bergiga terrängen (jmf GBJ på framsidan) utan att tidsvinsterna blir särskilt betydande. En annan fördel med spårväg ät den utökade turtätheten som utbyggnader till dubbelspår (billigare även det än med "BV-standard" samt att optioner från tidigare gjorda beställningar av A32 kan utnyttjas.
Och något gatuspår i Lugnet blir det inte - spårvägen kommer att ledas närmast Henriksdalsberget, till höger om gatan (sett in mot Slussen) enligt senaste plan. Mycket talar dessutom för att en tunnel byggs för spårvägen under Hammarbyleden.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Intressant! Vet du något mer/nytt om hur SL önskar bygga om sträckan in till Slussen?Ulrik Berggren skrev:
Mvh Gyllis
-
Sen har vi det här med sittplatser... jag har tagit upp det förr...
En A32 = 78 platser. En C10+C11 = 72 x 2 = 144 sittplatser.
Alltså, om man vill ersätta ett sexvagnståg med C10/C11 på 432 platser behöver man 5.53 st A32:or.
Om man då tänker att det efter den nonödigt dyra ombyggnaden kan köra 10-minuterstrafik så säger vi att vi bara behöver ersätta 3 vagnar.
Det är 72 * 3 det. 72 * 3 = 216. Då behöver man 2.76 st A32...
Sen så det som Saltsjöbadsborna reagerar mest över är varför dom skall drabbas av längre restid än idag, bara för att åka i gatutrafik förbi forum.
Åker man till stan vill man inte till forum
Man lockar inte mer människor med längre restid och färre sittplatser.
Sen får man tänka om vad gäller vagnhallar. Man får nog ha en i Neglinge, man kan inte köra tomtåg från Alvik!
Att jag kan säga med så stor säkerhet att man kommer gå i gatutrafik förbi forum så är det för att man inte kan lägga den på egen banvall. Det får inte plats. Man har inte ens fått plats med en fil för bilar i varsin riktning + bussfil + trottoar med cykelbana. Man har en fil i varje riktning, bussfil mot stan plus gång och cykelbana (trång sådan)
En A32 = 78 platser. En C10+C11 = 72 x 2 = 144 sittplatser.
Alltså, om man vill ersätta ett sexvagnståg med C10/C11 på 432 platser behöver man 5.53 st A32:or.
Om man då tänker att det efter den nonödigt dyra ombyggnaden kan köra 10-minuterstrafik så säger vi att vi bara behöver ersätta 3 vagnar.
Det är 72 * 3 det. 72 * 3 = 216. Då behöver man 2.76 st A32...
Sen så det som Saltsjöbadsborna reagerar mest över är varför dom skall drabbas av längre restid än idag, bara för att åka i gatutrafik förbi forum.
Åker man till stan vill man inte till forum

Man lockar inte mer människor med längre restid och färre sittplatser.
Sen får man tänka om vad gäller vagnhallar. Man får nog ha en i Neglinge, man kan inte köra tomtåg från Alvik!
Att jag kan säga med så stor säkerhet att man kommer gå i gatutrafik förbi forum så är det för att man inte kan lägga den på egen banvall. Det får inte plats. Man har inte ens fått plats med en fil för bilar i varsin riktning + bussfil + trottoar med cykelbana. Man har en fil i varje riktning, bussfil mot stan plus gång och cykelbana (trång sådan)
Bantekniker
Men inte drar man väl spåren i Värmdövägen? Som jag har hört det skulle väl banan gå upp via Skvaltan, och sen bakom/norr om Forum? I och för sig finns det väl inte så mycket plats där heller.Bobjörk skrev:Sen har vi det här med sittplatser... jag har tagit upp
/Jocke
-
Norr om forum???!!!!Jocke skrev: Men inte drar man väl spåren i Värmdövägen? Som jag har hört det skulle väl banan gå upp via Skvaltan, och sen bakom/norr om Forum? I och för sig finns det väl inte så mycket plats där heller.

Då blir det ju ännu längre...och sen då? Ner på motorvägen?
Det finns ju ingen plats på den sidan heller. Och hur kommer man fråN Storängen till Norr om Forum utan att riva hela Nacka?
Bantekniker
Hittade en karta på Landstingets Regionplane- och trafikkontors hemsida. Klicka på kartan för att zooma in på Nacka. De skriver iofs "OBS! Kartan visar inte den exakta sträckningen av olika vägar och spår."
Mvh Gyllis
http://www.stockholmsregionen2030.nu/ma ... efault.htm
Mvh Gyllis
http://www.stockholmsregionen2030.nu/ma ... efault.htm
Visst kan jag hålla med om att den inte är speciellt detaljerad, men det kanske man inte kan förvänta sig av denna typ av karta.Bobjörk skrev:Den var inte speciellt anvndbar... har glömt skriva ut vissa delar av SB:s gamla sträckning, plus att man inte ser några vägar...
Vissa större vägar är med, t.ex. Saltsjöbadsleden och Värmdöleden = motorvägen i ett tidigare inlägg. Däremot inte Värmdövägen vilket är lite synd eftersom den hade varit en bra referens.
/Gyllis
Nu kom jag på var jag sett det, det var i nåt nummer (ganska nyligen) av NackaVärmdö Posten, kan ha varit Mitt i Nacka också, men troligen NVP.Bobjörk skrev: Norr om forum???!!!!![]()
Då blir det ju ännu längre...och sen då? Ner på motorvägen?
Det finns ju ingen plats på den sidan heller. Och hur kommer man fråN Storängen till Norr om Forum utan att riva hela Nacka?
Där fanns en liten karta, enligt den (om jag minns rätt) skulle spårvägen gå från Storängen, på insidan/Storängssidan av Saltsjöbadsleden, över Skvaltan, upp bakom Forum, sen en tunnel under Järlahöjden ner till Saltsjö-Järla. Fanns även ett förslag till som jag inte lagt på minnet.
I Nacka kommuns översiktplan kan man se en sträckning liknande den jag beskriver: http://infobanken.nacka.se/www/bo_bygga ... a_webb.pdf
/Jocke
-
Om jag får ha åsikt i ämnet så skulle jag föreslå att man tillsvidare bygger en "blindtarm" upptill nacka forum, som i förlängningen kan fortsätta mot Björknäs och Boo (heter det så?). Då borde alla bli nöjda.
När det gäller anpassningen till spårväg (bobjörk), så kan man ju se på det ifrån flera vinklar. Om man kompenserar att varje tåg kommer att få färre antal platser med att köra tätare trafik när det behövs så tycker jag att det är en stor förbättring. Kommer turtätheten på en linje upp till minst 10-minuterstrafik så kan man spontanåka på ett annat sätt än vad man kan med glesare trafik.
Jag tillexempel, åker pendeltåg varje dag, och måste planera min resa eftersom jag, om jag inte kollar när tågen går, riskerar att få vänta i 14,75 minuter. Det känns en evighet längre än när jag sedan byter till linje 17 på centralen för att åka till, tillexempel, Bruse. De tågen går i tiominuterstrafik, vilket gör att jag bara riskerar att få stå och vänta i 9,75 minuter, vilket är mycket kortare.
Något som jag oroar mig för med de nuvarande planerna är att den planerade hållplatsen vid Slussen kommer att vara på tok för kapacitetssvag. Två spår kommer att vara bra trångt för tvärbanans tänkta 7,5-minuterstrafik tillsamans med saltsjöbanans 10-minuterstrafik, med tanke på att det tar så lång tid att vända med A32-vagnarna. En rejäl slinga istället skulle göra susen.
När det gäller anpassningen till spårväg (bobjörk), så kan man ju se på det ifrån flera vinklar. Om man kompenserar att varje tåg kommer att få färre antal platser med att köra tätare trafik när det behövs så tycker jag att det är en stor förbättring. Kommer turtätheten på en linje upp till minst 10-minuterstrafik så kan man spontanåka på ett annat sätt än vad man kan med glesare trafik.
Jag tillexempel, åker pendeltåg varje dag, och måste planera min resa eftersom jag, om jag inte kollar när tågen går, riskerar att få vänta i 14,75 minuter. Det känns en evighet längre än när jag sedan byter till linje 17 på centralen för att åka till, tillexempel, Bruse. De tågen går i tiominuterstrafik, vilket gör att jag bara riskerar att få stå och vänta i 9,75 minuter, vilket är mycket kortare.
Något som jag oroar mig för med de nuvarande planerna är att den planerade hållplatsen vid Slussen kommer att vara på tok för kapacitetssvag. Två spår kommer att vara bra trångt för tvärbanans tänkta 7,5-minuterstrafik tillsamans med saltsjöbanans 10-minuterstrafik, med tanke på att det tar så lång tid att vända med A32-vagnarna. En rejäl slinga istället skulle göra susen.
-
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Orkar inte leta upp alla inlägg itråden, så jag svarar lite generellt...
När det gäller en förlängning från Slussen till City via gatuspår så finns betydande nackdelar (jmf motsvarande system i Gbg där linjerna på den snabba Angeredsbanan även går på gatuspår genom city) genom att störningskänsligheten blir väldigt stor. Särskilt som att linjen österut från Slussen i framtiden kommer att utnyttjas maximalt. Samtidigt är station Slussens planerade utformning långt ifrån lyckad, kan jag erkänna
På från Nacka kommun länkad karta så kan ni fö se varför kommunen starkt förespråkar en bro över Danvikskanalen; man vill se en linje över Kvarnholmen (det är man dock rätt ensamma om...)
När det gäller en förlängning från Slussen till City via gatuspår så finns betydande nackdelar (jmf motsvarande system i Gbg där linjerna på den snabba Angeredsbanan även går på gatuspår genom city) genom att störningskänsligheten blir väldigt stor. Särskilt som att linjen österut från Slussen i framtiden kommer att utnyttjas maximalt. Samtidigt är station Slussens planerade utformning långt ifrån lyckad, kan jag erkänna

På från Nacka kommun länkad karta så kan ni fö se varför kommunen starkt förespråkar en bro över Danvikskanalen; man vill se en linje över Kvarnholmen (det är man dock rätt ensamma om...)
/UB
Varför inte bygga separata hållplatser för SB och TB vid Slussen? Jag kan tänka mig scenaroit att man drar upp TB via folkkungagatan och har en slinga på Södermalmstorg, eller alternativt att den får gå gatutrafik längs med kajen mot slussen, där SB nu går i tunnel.
Annars, gräv ner skiten! Fast då får en framtida pendelstation problem att få plats..
Annars, gräv ner skiten! Fast då får en framtida pendelstation problem att få plats..