De nya spärrarna har ju den fördelen att man dynamiskt kan fördela om vilka spärrar som går åt vilket håll genom ljusskyltar. Det skulle till och med gå att göra automatiskt om man ville, beroende på hur många som går åt varje håll.Kristofer skrev:Man slipper krockar i dubbelriktade spärrar alternativt (om man har enkelriktade spärrar) problemen med för få spärrar i "rätt" riktning vissa tider på dagen.
De nya giljotinerna (spärrarna), vid T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Vad tror du spärrar kostar i utveckling, inköp, installation och underhåll?TimK skrev:Vad finns det för anledning att införa öppen spärrlinje om personalen finns kvar?
Mvh Tim
Lägg de pengarna på kontrollanter i stället, samt höj avgiften.
I nuläget så skulle jag gå med klar vinst om jag 'plankade' hela tiden i stället för att, som nu, laglydigt lösa biljett.
Köper månadskort för ca 4.000 kr/år.
Antal gånger jag stöter på kontrollanter i genomsnitt varje år: Två gånger.
2 x 600 (straffavgiften) = 1.200
4.000 - 1.200 = 2.800 kronor över varje år.
Bra besparing...
Låt säga att det är 2.000 kr i straff, plus att det är fler som kontrollerar:
4 x 2.000 = 8.000
4.000 - 8.000 = -4.000
En klar förlust!
Min åsikt är:
Fler kontrollanter
Öppen spärrlinje
Dyrare straff
/Jonas.
- TimK
- Kontakt:
Nja. Jag har svårt att tänka mig att man skulle införa just öppen spärrlinje av det skälet. Det är, återigen, ett skäl till att ha obemannade ingångar men det har ingenting med sluten spärrlinje att göra. (I New York håller man exvis. på just nu med att stänga en massa spärrkurer, men ska man införa öppen spärrlinje för det? Nej, man sätter in automatiska och tämligen svårforcerade spärrar i stället.)
Obemannad ingång och öppen spärrlinje behöver inte ha någonting med varandra att göra. Jag misstänker att SL har valt att införa öppen spärrlinje på ett antal platser av kostnadsskäl, och har valt att inte installera automatiska spärrar -- just det, av kostnadsskäl.
Mvh Tim
Obemannad ingång och öppen spärrlinje behöver inte ha någonting med varandra att göra. Jag misstänker att SL har valt att införa öppen spärrlinje på ett antal platser av kostnadsskäl, och har valt att inte installera automatiska spärrar -- just det, av kostnadsskäl.
Mvh Tim
Tim har uppenbarligen missat min hemstation Bagarmossen.
Där har SL kört med öppen spärrlinje ända sedan nyöppningen 1995 och med normal bemanning i kuren hela tiden. Tack och lov.
Jag tillhör också dem som besökt andra länder än Paris. London och USA och vet att öppen spärrlinje ger ett betydligt trevligare och inbjudande utseende på kollektivtrafikstationer än att bygga fort med olika former av automatspärrar. Ju fler spärrar som folk får i ansiktet, ju mer inbjudande ter sig den varma sköna bilen...
Men mest underligt av allt är dock denna ambivalens som SL har visat ända sedan mitten av 90-talet. Nu djävlar skall vi bygga fort, säger man ihop med Connexcheferna, ingen jävel över bron! Men man fortsätter samtidigt att ha helt öppen spärrlinje på ett antal stationer. Nu skall vi våga oss på ett försök med öppen spärrlinje, basunerar politikerna i SL:s styrelse, politiskt nytänkade va! Och glömmer att vi alltså haft det i Bagis i åtta år utan problem.
Kanske öppen spärr på varannan station och miljoninvesteringar i giljotiner i varannan kan vara en salomonisk lösning?
SB
Där har SL kört med öppen spärrlinje ända sedan nyöppningen 1995 och med normal bemanning i kuren hela tiden. Tack och lov.
Jag tillhör också dem som besökt andra länder än Paris. London och USA och vet att öppen spärrlinje ger ett betydligt trevligare och inbjudande utseende på kollektivtrafikstationer än att bygga fort med olika former av automatspärrar. Ju fler spärrar som folk får i ansiktet, ju mer inbjudande ter sig den varma sköna bilen...
Men mest underligt av allt är dock denna ambivalens som SL har visat ända sedan mitten av 90-talet. Nu djävlar skall vi bygga fort, säger man ihop med Connexcheferna, ingen jävel över bron! Men man fortsätter samtidigt att ha helt öppen spärrlinje på ett antal stationer. Nu skall vi våga oss på ett försök med öppen spärrlinje, basunerar politikerna i SL:s styrelse, politiskt nytänkade va! Och glömmer att vi alltså haft det i Bagis i åtta år utan problem.
Kanske öppen spärr på varannan station och miljoninvesteringar i giljotiner i varannan kan vara en salomonisk lösning?

SB
- TimK
- Kontakt:
Stefan har uppenbarligen missförstått mig.
Jag har aldrig påstått att SL inte skulle införa öppen spärrlinje med bemanning. Däremot har jag påstått att SL inte skulle införa öppen spärrlinje med bemanning just i syfte att spara pengar. Besparingen är minimal.
Öppen spärrlinje i Bagarmossen finns nog av helt andra skäl.
Mvh Tim
Jag har aldrig påstått att SL inte skulle införa öppen spärrlinje med bemanning. Däremot har jag påstått att SL inte skulle införa öppen spärrlinje med bemanning just i syfte att spara pengar. Besparingen är minimal.
Öppen spärrlinje i Bagarmossen finns nog av helt andra skäl.
Mvh Tim
Nej tack till öppna spärrlinjer! Slutna spärrlinjer garanterar också, förutom säkrade biljettintäkter, även en högre säkerhet i systemet. Detta är för övrigt ett krav från Järnvägsinspektionen med slutna spärrlinjer.
Öppna spärrlinjer har provats tidigare under 1990-talet med dåligt resultat. Ett antal av dessa biljetthallar har ännu kvar sina öppna spärrlinjer - en rest från detta test som berörde ca 10-12 stationer. Bagarmossen är en av dem (1994), och det finns några till. Över hälften har dock åter byggts om med slutna spärrlinjer, bl a Stadshagen, Alvik S, Solna Centrum N för att nämna några exempel.
Nya automatspärrarna typ Speedgates 2000 innebär inte någon klämrisk för händer, vilket vissa har antytt. Glasdörrarna är förskjutna i sidled, vilket gör att de inte sluter tätt utan stoppar omlott med en glipa mellan.
I dag finns nya Speedgates 2000 installerade på Gullmarsplan, T-Centralen X samt T-Centralen S. På tur under året står Fridhemsplans samtliga uppgångar och Liljeholmen. Därefter väntar Skanstull och T-Centralen N. Fler stationer planeras, främst större citystationer och bytespunkter.
Öppna spärrlinjer har provats tidigare under 1990-talet med dåligt resultat. Ett antal av dessa biljetthallar har ännu kvar sina öppna spärrlinjer - en rest från detta test som berörde ca 10-12 stationer. Bagarmossen är en av dem (1994), och det finns några till. Över hälften har dock åter byggts om med slutna spärrlinjer, bl a Stadshagen, Alvik S, Solna Centrum N för att nämna några exempel.
Nya automatspärrarna typ Speedgates 2000 innebär inte någon klämrisk för händer, vilket vissa har antytt. Glasdörrarna är förskjutna i sidled, vilket gör att de inte sluter tätt utan stoppar omlott med en glipa mellan.
I dag finns nya Speedgates 2000 installerade på Gullmarsplan, T-Centralen X samt T-Centralen S. På tur under året står Fridhemsplans samtliga uppgångar och Liljeholmen. Därefter väntar Skanstull och T-Centralen N. Fler stationer planeras, främst större citystationer och bytespunkter.

Om det är krav, varför finsn det inte överallt då?Markus Eisler skrev:Nej tack till öppna spärrlinjer! Slutna spärrlinjer garanterar också, förutom säkrade biljettintäkter, även en högre säkerhet i systemet. Detta är för övrigt ett krav från Järnvägsinspektionen med slutna spärrlinjer.
Kan lägga till i listan: Haninge centrum. Ena uppgången, den mot KTH, är öppen.
Finns säkerligen många fler öppna...
Vad jag kan komma ihåg så har även Vällingby, delen mot badet, öppen linje. Åkeshov - har de öppen numera? a rinte varit där på länge...
Frågan är också om slutna linjer garanterar högre säkerhet...
Allmänt kaos när alla skall försöka ta sig ut vid brand (Vad hände rom strömmen går med spärrarna?)
Och i nuläget så är ju tydligen merparten av alla linjer slutna, men ändå finns det störande personer på stationerna/perrongerna.
Det enda som verkligen hjälper för färbättrad säkerhet är mer personal! Spärrar går alltid att knorva sig förbi. Mer personal, tätare kontroller och högre straffavgift råder med största sannolikhet till ökad säkerhet, större biljettintäkter, samt en trivsammare resa! Mer personal minskar säkerligen även risken för kl-tt-r.
/Jonas.
Kan du förklara det där? Även kl-ttr-, våldtäcktsmän, våldsverkare, mördare, tiggare, ridstörare... osv mm etc, har ju SL kort. Och kan alltså helt lagligt och smidigt ta sig genom spärrarna.Markus Eisler skrev:Nej tack till öppna spärrlinjer! Slutna spärrlinjer garanterar också, förutom säkrade biljettintäkter, även en högre säkerhet i systemet.
Så hur blir säkerheten då större, genom att försena folk ännu mer än vad som görs idag?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Marcus Eisler har på ett utmärkt sätt beskrivit vad jag uppfattar som nuvarande SL/Connex-ledningens syn på detta.
Men Bruse sätter fingret på den springande punkten. Jag menar att man försöker inbilla allmänheten att dyra automater skapar säkerhet, medan sanningen är att det är personal och väktare som i realiteten skapar den.
Men jag är uppenbarligen i en minoritet även här på Forum...
Jag kan dock inte fatta hur man får resenärerna att förstå den röda tråden i att ha så många öppna spärrlinjer samtidigt med detta synsätt? Samt att verka för ingång genom alla dörrar på stomlinjerna? Det är uppenbart att det här liksom i en del andra frågor finns olika uppfattningar inom SL-organisationen, och att det syns i motstridiga beslut. Bestäm er!
SB
Men Bruse sätter fingret på den springande punkten. Jag menar att man försöker inbilla allmänheten att dyra automater skapar säkerhet, medan sanningen är att det är personal och väktare som i realiteten skapar den.
Men jag är uppenbarligen i en minoritet även här på Forum...
Jag kan dock inte fatta hur man får resenärerna att förstå den röda tråden i att ha så många öppna spärrlinjer samtidigt med detta synsätt? Samt att verka för ingång genom alla dörrar på stomlinjerna? Det är uppenbart att det här liksom i en del andra frågor finns olika uppfattningar inom SL-organisationen, och att det syns i motstridiga beslut. Bestäm er!
SB
Med den högre säkerheten i systemet syftas på att a-lagare inte kan ta sig ner i tunnelbanan lika lätt och förolyckas. Många överkörningsolyckor sker pga av att berusade förirrar sig ner i tunnlarna och omkommer eller skadas. Det är vanligt att a-lagare / uteliggare inte har SL-kort.
Självklart är det så att nya spärrar aldrig 100%-igt kan garantera säkerheten. Men det försvårar för många "obehöriga" och stoppar några. Men återigen, framförallt säkrar det intäkterna. Öppna spärrlinjer ökar fuskåkandet!
I övrigt upplever jag de nya spärrarna som bra mycket smidigare än de gamla. Enda nackdelen är att de är något långsamma att öppna dörrarna när man drar SL-kortet, men det torde gå att justera.
Jag håller helt med om SL:s inkonsekventa "spärrlinjepolitik". Helt slutna system på vissa stationer och öppen spärrlinje på andra. T ex har styrelsen beslutat om ett test med helt öppen spärrlinje på station Slussen N. Tyvärr kan inte denna entré anses vara representativ om man skall bedöma smitåkandet eftersom det stora flertalet självklart har SL-kort här då de kommer direkt från andra trafikslag (400-linjer, Saltsjöbanan). Ett rent ut sagt idiotiskt förslag från den röd-gröna röran i landstinget!
Åkeshov har inte någon öppen spärrlinje - har heller aldrig haft. I takt med att nya Speedgates installeras kommer öppna spärrlinjer förhoppningsvis förses med slutna spärrlinjer med de äldre vändkorsen.
Självklart är det så att nya spärrar aldrig 100%-igt kan garantera säkerheten. Men det försvårar för många "obehöriga" och stoppar några. Men återigen, framförallt säkrar det intäkterna. Öppna spärrlinjer ökar fuskåkandet!

I övrigt upplever jag de nya spärrarna som bra mycket smidigare än de gamla. Enda nackdelen är att de är något långsamma att öppna dörrarna när man drar SL-kortet, men det torde gå att justera.
Jag håller helt med om SL:s inkonsekventa "spärrlinjepolitik". Helt slutna system på vissa stationer och öppen spärrlinje på andra. T ex har styrelsen beslutat om ett test med helt öppen spärrlinje på station Slussen N. Tyvärr kan inte denna entré anses vara representativ om man skall bedöma smitåkandet eftersom det stora flertalet självklart har SL-kort här då de kommer direkt från andra trafikslag (400-linjer, Saltsjöbanan). Ett rent ut sagt idiotiskt förslag från den röd-gröna röran i landstinget!
Åkeshov har inte någon öppen spärrlinje - har heller aldrig haft. I takt med att nya Speedgates installeras kommer öppna spärrlinjer förhoppningsvis förses med slutna spärrlinjer med de äldre vändkorsen.
Markus Eisler skrev:
Och vad jag vet har ju de personer - a-lagare som du kallar dem - en benägenhet att samlas i värmen på järnvägs- och busstationer varhelst sådana finns.
Varför är det ett krav från Järnvägsinspektionen med slutna spärrlinjer i T-banan? Det de verkligen ska inspektera, dvs järnvägen, har väl inte skymten av sluten spärrlinje på någon station någonstans i Sverige.Detta är för övrigt ett krav från Järnvägsinspektionen med slutna spärrlinjer.
Och vad jag vet har ju de personer - a-lagare som du kallar dem - en benägenhet att samlas i värmen på järnvägs- och busstationer varhelst sådana finns.
- TimK
- Kontakt:
Järnvägsinspektionen är ändå tillsynsmyndigheten för den tunnelbanetrafiken som bedrivs i Sverige.
En tunnelbanestation är inte riktigt lik en järnvägs- eller busstation, eftersom man i en tunnelbanestation är i spårets omedelbar närhet vilket inte behöver vara fallet med en järnvägsstation. Detta, att berusade personer utgör en fara för sig själv och andra när de vistas på tunnelbanans plattformar, gör att J har detta krav på tunnelbanan.
Enligt Järnvägssäkerhetslagen har ju trafiktjänsteman i järnvägstrafik rätt att avvisa och t.o.m. avlägsna personer som är berusade i järnvägstrafiken, vilken rätt torde inbegripa rätten att avvisa och avlägsna sådana från järnvägsplattformar också.
Mvh Tim
En tunnelbanestation är inte riktigt lik en järnvägs- eller busstation, eftersom man i en tunnelbanestation är i spårets omedelbar närhet vilket inte behöver vara fallet med en järnvägsstation. Detta, att berusade personer utgör en fara för sig själv och andra när de vistas på tunnelbanans plattformar, gör att J har detta krav på tunnelbanan.
Enligt Järnvägssäkerhetslagen har ju trafiktjänsteman i järnvägstrafik rätt att avvisa och t.o.m. avlägsna personer som är berusade i järnvägstrafiken, vilken rätt torde inbegripa rätten att avvisa och avlägsna sådana från järnvägsplattformar också.
Mvh Tim
Nu är jag inte riktigt med här... De järnvägsstationer jag besökt har man varit synnerligen nära spåret - t.o.m. med möjlighet att korsa detsamma, så varför det skall krävas slutna spärrlinjer på en tunnelbanestation av den anledningen har jag mycket svårt att fatta...TimK skrev: En tunnelbanestation är inte riktigt lik en järnvägs- eller busstation, eftersom man i en tunnelbanestation är i spårets omedelbar närhet vilket inte behöver vara fallet med en järnvägsstation. Detta, att berusade personer utgör en fara för sig själv och andra när de vistas på tunnelbanans plattformar, gör att J har detta krav på tunnelbanan.
Mvh Tim
/Jonas.
Skillnaden mellan järnväg och tunnelbana är ganska klar. Järnvägsstationerna ligger ju för det mesta utomhus-några uteliggare/missbrukare söker sig alltså inte dit för "värmens" skull. Så är det däremot i tunnelbanan. De söker sig till de slutna rummen (stationerna) och även de omfattande tunnelsystemen (spårtunnlarna) där åtskilliga obehöriga vistas.
Dessutom har tunnelbanan strömskena i spårområdet vilket gör spårbeträdandet farligt även om inget tåg är på ingång. Tunnelbanan är uppbyggt som ett slutet system med tillhörande risker.
Dessutom har tunnelbanan strömskena i spårområdet vilket gör spårbeträdandet farligt även om inget tåg är på ingång. Tunnelbanan är uppbyggt som ett slutet system med tillhörande risker.
-
Nä nu jä
... Känsliga personer må ursäkta, men de som är förespråkare av dessa spärrar tycks vara unga och raska. Snabbt tar ni er in och ut ur tunnelbanan vare sig det finns spärrar eller inte. Förståelsen för att det finns andra människor som också har helt legitima skäl att vistas i tunnelbanan tycks inte finnas. Har ni någonsin kört en barnvagn, har ni gått med kryckor. Har ni någonsin reflekterat över vilken rollatormodell ni föredrar, med korg eller sittplatta. När ni så småningom ska ut och resa så kommer ni att använda resväska och inte som idag ryggsäck. Kanske vill ni släppa in er fem-åring före er i spärren. När något av ovanstående blir aktuellt, glöm i så fall spärren! Den kommer att behandla er (eller ert bagage) på samma sätt som de personer den är tänkt att stoppa.
Visst, det finns en stor entre att gå in igenom om man rår på att knuffa upp dörren villsäga. Tyvärr finns det oftast endast en sådan dörr så varannan gång måste man göra en omväg och korsa mötande trafik. Kanske inte spelar så stor roll, man har ju redan förlorat så mycket tid på att vänta på hissen så lite krångel i spärren får man väl tåla.
Nu kommer väl många att säga att jag ändå inte kommer att våga åka tunnelbana med öppen spärrlinje när rollatoråldern kommer. Svaret på den frågan finns dock redan i tidigare inlägg. Den öppna spärrlinjen ska vara bemannad. Med personal på rätt plats och vid rätt tillfälle kommer det att bli tryggt. Dessa spärrar tycks lukta traditionellt "gubb-tänk".
Öka tillgängligheten på kollektiva färdmedel! inte minska!

Visst, det finns en stor entre att gå in igenom om man rår på att knuffa upp dörren villsäga. Tyvärr finns det oftast endast en sådan dörr så varannan gång måste man göra en omväg och korsa mötande trafik. Kanske inte spelar så stor roll, man har ju redan förlorat så mycket tid på att vänta på hissen så lite krångel i spärren får man väl tåla.
Nu kommer väl många att säga att jag ändå inte kommer att våga åka tunnelbana med öppen spärrlinje när rollatoråldern kommer. Svaret på den frågan finns dock redan i tidigare inlägg. Den öppna spärrlinjen ska vara bemannad. Med personal på rätt plats och vid rätt tillfälle kommer det att bli tryggt. Dessa spärrar tycks lukta traditionellt "gubb-tänk".
Öka tillgängligheten på kollektiva färdmedel! inte minska!
Det enda kloka är
Nolltaxa och öppenspärrlinje
Varför?
*Slipper kassahantering = rånrisk
*Slipper dyra spärrombyggnader
*Man spar in halva ekonomiavdelningen på SL
*Folk ställer bilen
Listan kan göras längre, men klockan är mycket och jag har feber så sängen lockar...
Go natt!
Varför?
*Folk ställer bilen
Listan kan göras längre, men klockan är mycket och jag har feber så sängen lockar...
Go natt!
/Robert Johansson
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
Re: Det enda kloka är
Du glömde de allra bästa bitarna.Draken skrev:Nolltaxa och öppenspärrlinje
Varför?
*Folk ställer bilen
Go natt!
*Vård bara för de med feta konton
*Totalhavererad skola