Sabotageförsök mot betalstation

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Sabotageförsök mot betalstation

Inlägg av Odd »

Sabotageförsök mot betalstation:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... derType=14

Jag är mest förvånad att det inte har rivits någon station ännu, men föga förvånad att detta har hänt. Jag misstänker att vissa motståndare mot skattetullarna nog är beredda att gå ganska långt för att sabotera försöket.

Tyvärr kommer vi nog se både det ena och det andra när det gäller vägtullssabotage de närmsta månaderna, eftersom millitanta bilister troligen kommer att göra allt för att sabotera.

----------------------------------------------------
Mina åsikter om detta skatteförsök är följande:
1 - Betalning skall kunna ske i efterskott mot faktura enligt följande:
När beloppet överstiger 400 kr eller det har gått 14 dagar (vilket som kommer först) så skall en faktura med en faktureringsavgift på 25 kronor + 5 kr extraavgift/passagedag att skickas ut till bilägaren. Denne har sedan 20 dagar på sig att betala fakturan. Om autogiro tecknas så skall man slippa de 25 kronorna i faktureringsavgift, men få betala extraavgiften.

2 - Betalning skall kunna ske i förskott genom att man betalar in ett belopp till ett konto. Kontot skall fungera som en pott, ungefär som med kontantkort till mobiltelefoner. När pengarna är slut så går det automatiskt över till debitering enl punkt 1 ovan. Varken fakturakostnad eller extraavgift skall debiteras. Kontoutdrag skickas ut varje månad.

3 - Betalning skall kunna ske på bensinmacken eller pressbyrån (m fl) per dag. Då betalar man 5 kr extra per trafikdag utöver den aktuella avgiften.
Man får ej heller faktura och slipper därmed faktureringsavgift. Inget kontoutdrag skickas ut utan inbetalningskvittot gäller som kvitto.

Anledningen till att man skall ha en extraavgift är för att man skall få bilisterna att använda förskottsbetalning i så stor utsträckning som möjligt, eftersom det kostar minst i administration.

Alla dessa tre metoder skall fungera utan att man i förväg behöver tala om vilken man skall använda. Detta eftersom de automatiskt kommer att "förfalla" i en viss ordning, ex Om en dags passageavgift inte kan dras från ens pott eller kommit in inom 5 arbetsdagar via direktbetalning så kommer fakturan att skickas ut automatiskt efter 14 dagar.

4 - Avgiftens storlek skall vara dynamisk och ändras per månad efter en historisk analys av trängseln. Om tränseln är fortsatt hög ökas avgiften ett steg tills trängseln hamnar på en nivå som man vill ha. Skulle tränseln upphöra så sänks avgiften ett steg och efter ett tag kommer man att hamna på en balans där tränseln i princip hålls i schack.

5 - Den nuvarande formen med en skatt skall omvandlas till en kommunal avgift där alla pengarna skall gå tillbaka till att betala investeringar i trafiken, exempelvis en ringled och nya tunnelbane- och spårvägslinjer i stan och ut till/i förorter.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag kan ju bara hålla med dig på samtliga punkter! Hade man bara tagit sig lite mer tid innan man sparkade igång försöket hade man kanske fått till bättre juridiska och administrativa lösningar.

Det här med dynamiken är viktig, inte minst för att få större acceptans för avgifterna. T.ex. så tycker jag det inte borde krävas trängselskatt under mellandagar, sportlov (vecka 9) och under juli månad. Under dessa perioder är trafiken så liten att det inte är motiverat med trängselavgifter.
Byggare Bob

Re: Sabotageförsök mot betalstation

Inlägg av Byggare Bob »

Odd skrev: Tyvärr kommer vi nog se både det ena och det andra när det gäller vägtullssabotage de närmsta månaderna, eftersom millitanta bilister troligen kommer att göra allt för att sabotera.
Räcker ju bara med att en trafikant med lastbil råkar köra på eller ner en portal, så är kameran ur position...
bilisten

Inlägg av bilisten »

Ut i natten med bågfilar och hjälp till att stjälpa dessa tullar.Kan man bränna bocken i Gävle kan man väl stjälpa en tull. :twisted:
Coppas

Inlägg av Coppas »

bilisten skrev:Ut i natten med bågfilar och hjälp till att stjälpa dessa tullar.Kan man bränna bocken i Gävle kan man väl stjälpa en tull. :twisted:
Tja, lika bra att låta det vara. Med tanke på genomförandet (idén är i grund och botten visserligen sund om bara alternativ funnes) så lär nog det hela stjälpa sig självt. :roll:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Varfor ar alla sa negativa om dessa forsok i Sverige?

Har i London har allt funkat bra, och trafiken har minskat. For pengarna har man kopt fler och battre bussar.

Och att gnalla pa att man har for kort betaltid pa sig ar ju bara lojligt. Man vet val om man har kort genom en tull eller inte? Har ska avgiften vara betald innan 22:00 samma kvall, annars far man boter.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:Varfor ar alla sa negativa om dessa forsok i Sverige?
Därför att den inkräktar på den egoistiska livsstil som många lever. JAG ska fram, JAG ska få köra var jag vill, JAG JAG JAG, bara JAG!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:
Därför att den inkräktar på den egoistiska livsstil som många lever. JAG ska fram, JAG ska få köra var jag vill, JAG JAG JAG, bara JAG!
Och så är det väl det gamla vanliga: ingen vill betala skatt.

Personligen tror jag att trängelskatteförsöket i grunden är en bra grej men det kommer olämpligt i tiden. Cirka 140 (rätta mig om jag har fel) tunnelbanevagnar saknas i rusningstrafiken så för många är det en del av vardagen att resan till jobbet handlar om att få ståplats eller inte få plats alls, och många av pendeltågen är gamla och utslitna vilket skapar förseningar och trängsel även där. Roslagsbanan har spår som behöver bytas och Lidingöbanans vagnar är närmast museala. Att i det läget tvinga bilister att börja åka kollektivt tycker jag är tråkigt inte bara för bilisterna utan även för oss andra som måste trängas med dem. :(

Ja, jag vet att det har lagts en massa pengar på trängselbussar men de går ändå inte dit jag vill åka... :roll:
0?

Inlägg av 0? »

Har i London har allt funkat bra, och trafiken har minskat. For pengarna har man kopt fler och battre bussar.

Och att gnalla pa att man har for kort betaltid pa sig ar ju bara lojligt. Man vet val om man har kort genom en tull eller inte? Har ska avgiften vara betald innan 22:00 samma kvall, annars far man boter.
London har ju en ringled, Stokcolm däremot är en av de få huvudstäder i Europa som saknar en ringled så det går inte riktigt att jämföra.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

0? skrev:

London har ju en ringled, Stokcolm däremot är en av de få huvudstäder i Europa som saknar en ringled så det går inte riktigt att jämföra.
Ringleden M25 (eller varldens storsta parkeringsplats som den ocksa kallas) gar inte riktigt att dra in i sammanhanget, da den ligger langt typ 2 mil utanfor zonen. Man kan faktiskt ta sig igenom Stockholm utan att betala ocksa, bara att aka pa Essingeleden.

Men visst, en ringled skulle vara bra anda. I Trondheim byggde de en ringled med pengarna fran just tullar in till centrala staden.
essin

Inlägg av essin »

0? skrev:

Ringled och ringled, snarare världens längsta parkeringsplats :roll: Dessutom går M25 (motorvägsringen) och A406 (expressleden genom norra förorterna) så pass långt ut från stan i London att jag tvivlar på att de är till så mycket hjälp för de bilister som vill undvika avgiftszonen. De som väljer de vägarna hade nog inte tänkt köra in i innerstan i vilket fall. Det finns visserligen en skyltad ring ganska nära centrum, på vanliga stadsgator, så oavsett från vilket håll man kommer kan man ta en gen väg runt, vilket kanske inte är fallet i Stockholm.

För övrigt håller jag med Kildor och Odd om att ett dynamiskt system, så att man får det man betalar för, är viktigt, och att idén är god men att genomförandet kunde ha skötts betydligt bättre. Men den som lever får se...
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Nu kan jag inte bli annat an javligt forbannad.

Nagon har tagit mitt inlagg fran denna sajten och publicerat i en diskussion pa IDG.se i mitt namn.

Det finns sakert manga som laser har som inte ar medlemmar, men om det ar nagon som kanner sig traffad sa tycker jag du ska skammas rejalt.

Jag star for vad jag tycker i denna fragan, men det ar MITT val var det ska publiceras. Inte ditt.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Som sagt så är det inget fel på idén i sig, men som flera andra har sagt har implementeringen samt förankringen bland folk i gemen varit kass. Ett annat stort aber är ju att det inte finns några som helst garantier för att de inbetalade pengarna (vare sig i form av nya bussar, nya vägar etc.) går tillbaka till Stockholmsområdet. För många stockholmare (alltså folk i länet, inte kommunen) så blir detta bara ytterligare en pålaga bland andra och alltså blir det bara ännu mera piska, men fortfarande ingen morot.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
nklj-Dennis

Inlägg av nklj-Dennis »

Jag bor i USA och här finns det många betalstationer. Den lättaste vägen att betala är ett automatiskt räkning till Visa eller American Express Kortet. Allt sköts elektroniskt.
Jag kan köra från delstaten Delaware till Boston/Delstaten Ohio till New York City och använda "EZPass" grejen som sitter bakom backspegeln på vindrutan. Då slipper man sitta i kö och langa fram pengar till personalen i betalstationen.

Hade vi inte dessa avgifts belagda broar eller motorvägar så hade dom nog inte funnits till.

Trängselavgiften i Stockholm skulle bedömas på vad den dagliga kostnaden är för Stockholm för varje bil som kör in till centrum. Jag har hört att i New York är kostnaden omkring 250 SEK per dag. Men dom har inte börjat ha sådana biltullar ännu. Betalningar för överfart på broar och tunnlar har varit sedan dom byggdes och den kostnaden för bilisten är inte medräknad i kostnaden för New York Citys ansvar att hålla med trafikbevakning, underhåll av all trafiksignaler och lida av nyttigtrafiksförseningar o.s.v.

mvh Dennis
Zill

Inlägg av Zill »

MartinW skrev:Men visst, en ringled skulle vara bra anda. I Trondheim byggde de en ringled med pengarna fran just tullar in till centrala staden.
Fast det är nu slut på bompengerne i Trondheim.

Trondheim stops toll system
.
Dryg

Prova såna här skydd för nummerpåtarna!!

Inlägg av Dryg »

http://www.nejtillbiltull.se/
Investeringen betalar sej ganska snart.
Hellre 500:- till ett privat företag än till strafftullar!!
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

bruse skrev:
Egentligen borde jag inte gå i svaromål på det här men jag gör det ändå.

Så länge det inte finns vettiga tvärförbindelser och jag förlorar drygt fem timmar i veckan på att åka med allmänna färdmedel istället för cykel eller med bil så är det ett lätt val för mig att välja bilen för tillfället.

Problemet som många upplever av oss som bor i kranskommunerna är att det inte finns några alternativ om man ska ta sig ut från Stockholm, man måste igenom, därför att det inte finns några förbifarter värda namnet.

Fanns det något alternativ som var mer attraktivt med färre byten, byten som passar, gärna spårburet för den delen så skulle jag gladeligen välja det alternativet även om det skulle ta längre tid än om jag väljer bilalternativet.

Om du nu av någon anledning inte nyttjar bilen eller kanske är utan körkort, ja det är en sak och att det finns bilister som kör som svin, helt utan hänsyn till omgivningen.... självklart det finns det också...
men jag tycker ändå att du ska dämpa tonläget lite för det finns faktiskt ett stort antal människor som behöver bilen för att få vardagen att gå ihop och som tyvärr inte har valt/har råd/kan bo längs t.ex en tunnelbanelinje som möjliggör hyfsat vettiga resor till arbetet.

Se till att det byggs kringleder (som skulle kunnas avgiftsfinansieras delvis) och se till att vi får tvärförbindelser värda namnet, DÅ men först DÅ skulle den s.k opinionen kunna acceptera biltullar.

Det hastverk som har tvingats fram i den rödgröna uppgörelsen är en rent politisk manöver och har banne mig inget med miljön att göra.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

CB skrev:http://www.nejtillbiltull.se/
Investeringen betalar sej ganska snart.
Hellre 500:- till ett privat företag än till strafftullar!!
M.V.H
CB.
Jag tycker sånt här är så trist. Att aktivt leta kryphål och tillskansa sig fördelar jämfört med andra. Men med tanke på hur avgifterna kom till så kan man förstå att folk är förbannade....
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Hehe, kul å se hur de konservativa ss.se/forum:isterna som hatar plankning försöker lura ut hur man lurar biltullarna.

jag som trodde vi hade kollektivtrafikvurmare här. Tydligen inte..
ragge s

Inlägg av ragge s »

Ulf_ skrev:Hehe, kul å se hur de konservativa ss.se/forum:isterna som hatar plankning försöker lura ut hur man lurar biltullarna.

jag som trodde vi hade kollektivtrafikvurmare här. Tydligen inte..
Stopp där!

Det är EN person som här har fjantar sig om att lura biltullarna på det där oerhört tröttsamma sättet.

Det är du och kanske någon till som gör motsvarande om kollektivtrafiken.

Jag ska dock säga att jag gilla dina argument betydligt bättre, de har ju i allafall någon slags relevans och tänkvärdhet, medans CBs sk argument (känslor som uttrycks som någon slags axiom, typiskt för dessa) ju enbart är sådant som gör att man blir mörkrädd när man tänker på att denna person också t ex får rösta, skaffa barn, med mera.

/ragge s
Skriv svar