God Hjul från Banverket

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

God Hjul från Banverket

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kul.

Men hur kan Banverket förneka Tomtens existens så kategoriskt? Sitter de inne med nån hemlig sanning, eller? Eller är det bara för att det inte finns några spår till Gesunda?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Kristofer skrev:Kul.

Men hur kan Banverket förneka Tomtens existens så kategoriskt? Sitter de inne med nån hemlig sanning, eller? Eller är det bara för att det inte finns några spår till Gesunda?
Nä, förklaringen är att tomten inte bor i Gesunda, utan i Rovaniemi...
Och Banverket har inget med spårtrafiken i Finland att göra, så "there is no Santa..." :D
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Byggare Bob skrev:

Och Banverket har inget med spårtrafiken i Finland att göra, så "there is no Santa..." :D
Att tomten skulle bo i Rovaniemi är ju skitsnack. Vi vet ju alla att han bor på Nordpolen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

MartinW skrev:
Byggare Bob skrev:

Att tomten skulle bo i Rovaniemi är ju skitsnack. Vi vet ju alla att han bor på Nordpolen.
Alla brev till tomten hamnar på Tomteboda postterminal, varifrån de skickar en liten present till alla avsändare. Så var det förr iallafall. Tomten bor i Tomteboda. Och där verkar Banverket mig veterligen.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Ni är så jul- och hjulfixerade så det här ämnet passar nog bättre i Ordet är fritt. Hjula på!
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:
MartinW skrev:
Byggare Bob skrev: Nä, förklaringen är att tomten inte bor i Gesunda, utan i Rovaniemi...
Alla brev till tomten hamnar på Tomteboda postterminal, varifrån de skickar en liten present till alla avsändare. Så var det förr iallafall. Tomten bor i Tomteboda. Och där verkar Banverket mig veterligen.
Det är Produktion med sina stora bullrande gula maskiner som huserar där. Brevid ligger postterminalen och Postens nya huvudkontor. Så var i Tomteboda bor han?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Kantorn skrev:
MartinW skrev: Att tomten skulle bo i Rovaniemi är ju skitsnack. Vi vet ju alla att han bor på Nordpolen.
Det är Produktion med sina stora bullrande gula maskiner som huserar där. Brevid ligger postterminalen och Postens nya huvudkontor. Så var i Tomteboda bor han?
Det är nog postterminalen i så fall.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bor tomten alls?

Eller är han inte så ensam som han själv vill verka?

Martin hävdar bestämt att Tomten bor på Nordpolen, för den uttalsville så säkerställs härmed att det inte är det nordpolen där vi återfinner en hyfsad väg mot Warsava utan snarare den plats där man lättare hittar isbjörn än i Stockholms innerstad.

Nordpolen stämmer, om man bor i Usa och kanske även i Storbrittanien - där Martin alltoftast huserar.

Beger man sig till det land vars språk givit upphov till ett låneord i engelska som allt som oftast brukas som benämning på ett visst operativsystem vari det enligt domstolsbeslut inte ingår en webläsare, det vill säga Danmark (ordet är Vindue, dvs Fönster -> Windows) så är det fullständigt klart att Tomten bor på Grönland, allt annat är absurt. För övrigt är det också klarställt att den första ort han besöker på julafton är "Holme Olstrup" som inte ligger så där jättelångt från ett visst spårvägsmuseum. (För dem som är något yngre kanske "BonBon-land" säger något)

Nåväl - Grönland och Nordpolen är trotsallt ganska nära så om vi då ger oss iväg till Sverige har vi alltså två utlagda rökridåer, dels Tomteboda och dels Gesunda. Att det skulle vara just Tomteboda är nog något som enbart tros på i valda delar av A och B län. Så har vi då årets julkalender som klart och tydligt talar om att tomten bor i Underjorden, vilket alltså då är diverse miljöer i Göteborg och framför allt Jonsereds fabriker.

Men nog är väl Gesunda en trolig tanke, framförallt med tanke på hur svårtillgängligt det är. Lite fred och ro vill man väl ändå ha när man packar in de hemlighetsfulla knapparna.

Att finska barn får lära sig om att tomten minsann bor i Rovaniemi bör vi nog ej heller förkasta - ty finland har värdens bästa, om än tråkigaste skola (Enligt ett inlsag jag såg på tv igår, förvisso bandat sedan ett år).

När jag så var på Island för ett par år sedan fick lag lära mig att Tomten, han bor minsann inte alls på någon av dessa platser. Han bor i Dimmuborgir (Dimmstaden), vid Myvatn. Dessutom finns det inte en tomte, det finns 13!
Islänningarna är ju dessutom kända för att de har god kontakt med småfolket, med tanke på att de är rädda om de bohag som småfolket har vid vägbyggen m.m.

Vad kan vi då lära oss av detta? Jo - tomten bor givetvis inte på någon av de ställen där vi människor tror att han bor, men han finns och då finns han alltid, i Hjärtat på den som väljer och tro på det som tomten står för.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

TonyM skrev: Eller är han inte så ensam som han själv vill verka?
För denna mycket ironiska kommentar kan jag bara applådera!
TonyM skrev: även i Storbrittanien - där Martin alltoftast huserar.
Korrektion - Storbritannien, inte Storbrittanien, en av de vanligaste felstavningarna på mitt levnadsland.

Men annars ett mycket tänkvärt inlägg.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

MartinW skrev: Att tomten skulle bo i Rovaniemi är ju skitsnack. Vi vet ju alla att han bor på Nordpolen.
Nä, nä, tomten bor inte i Polen, och inte i Nordpolen heller, däremot kankse i Arktis??? :D :wink:
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Kantorn skrev:
bruse skrev:
Kantorn skrev: Alla brev till tomten hamnar på Tomteboda postterminal, varifrån de skickar en liten present till alla avsändare. Så var det förr iallafall. Tomten bor i Tomteboda. Och där verkar Banverket mig veterligen.
Det är nog postterminalen i så fall.
Tomten har adress 17300 Tomteboda, alltså bor han där, tror jag.
Det har jag läst nånstans.

Annahar också skrivit ett brev.

God Jul på er!!

__
Axel
Låst