B Thomas skrev:Homann skrev:Hur gagnas pendeltågstrafiken i göteborg över att man spenderar 10+ miljarder i Stockholm? Inte alls.
Och det grundar du på......vad?
Vänd på det, kan man köra fler pendeltåg i Göteborg? Nej.
Kommer pendeltågen i Göteborg gå fortare? Nej.
Kommer det gå fler tåg från Stockholm? Nej, de finns inte plats till fler i rusingstid, eftersom pendlarna är i vägen.
Denna fråga är ju en fråga om järnvägssystemets kapacitet. Kapacitet utmärker sig av möjligheten att köra tåg utan alltför stora störningsrisker. D v s systemets störningskänslighet är ett viktigt mått på kapaciteten.
Det finns inget avsnitt inom Banverkets järnvägsnät, där en sträcka trafikeras av en så stor omfattning av tåg, som direkt eller indirekt har beröring med så stor del av nätet, som just sträckan Älvsjö-Stockholm C.
Om man låter utföra en känslighetsanalys av järnvägssystemet med avseende på denna sträcka, kommer man högst sannolikt finna att denna kapcitetsbrist vid störningar, leder till omfattande spridningseffekter i hela nätet.
Eller, så kan man fundera på vad som hände när en av kvällens X2000-tåg vart försenade från Stockholm. Mitt tåg påverkades inte.
Om jag minns rätt, var det väldigt små effekter i Göteborg, när trafiken stod stilla senast i Stockholm.
Därför är det så att trafikstörningar i getingmidjan snabbt kan leda till störningar i hela det interregionala persontågs- och godstågsnätet. Därmed kommer oundvikligt t ex pendeltågstrafiken i Göteborg att påverkas. Hur skulle man kunna undvika det?
Genom att köra pendeltågen som vanligt, såklart. Jag tror inte Västtrafik ringer till pendelktågsföraren och säger "du, det är trafikstopp i Hallsberg, kan du bli försenad". Påverkan är väldigt liten.
Idag blev 435 försenat mer än en timme, 437 likaså (undrar vad som hände på vägen?) medan 439 bara blev försenat 10 minuter. Pendeltågen från Alingsås gick som en klocka under tiden.
Tror du SL:s pendeltåg påverkas om det är stopp mellan Göteborg och Alingsås?
Ingen trafik vi talar om här sker på exklusiva spår utan inverkan av annan trafik.
Skillnaden med Gemla är att det är ytterst få tåg som har direkt beröring med den sträckan.
Men det är väl självklart om problem i Stockholm påverkar tågen i Gemla, så gäller det omvända.
Därför är det självklart att utbyggd kapacitet i Stockholm gagnar hela Sverige, möjligen kan man diskutera hur mycket det gagnar.
Jaha, hur många fler pendeltåg kan vi köra i Göteborg? Kommer pendeltågen att gå fortare? Kommer vi att få bättre punktlighet? Ingenstans har jag sett att någon har hävdat detta. Hur gagnar det annars pendeltågen i Göteborg?
I verkligheten är dessutom problemet att järnvägsföretagen efterfrågar ytterligare kapacitet till Stockholm men kan inte komma fram.
När man läser
Homann skrev:Hur gagnas pendeltågstrafiken i göteborg...
så får man lätt intrycket av att vi i Göteborg bara skulle intressera oss för pendeltågen och inte bry oss om tågen till Stockholm. Nä du, sådana är inte vi!

Tågen till Stockholm påverkas mer av pendeltågen i Göteborg än vad som sker i Stockholm eftersom man har gemensam sträcka i fyra mil i denna änden.
Men nu gällde det tågen som inte gick till Stockholm, eller hur?