VTI og nye sporveissystemer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Fredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

VTI og nye sporveissystemer

Inlägg av Lars Fredrik »

Dette spørsmålet burde vel kanskje ha blitt stilt i en epost, direkte men siden jeg tror svaret er interessant for flere tillater jeg meg å spørre her:

Jeg får "Letta spår" i Posten av og til. Her omtaler VTI de nye systemene som for eksempel i Nancy som "gummihjulssporvei".

Dette er da virkelig en sporbuss! Jeg frykter at slike nye (i den grad ikke disse konseptene også er forsøkt før...) fikse ideer tar søkelyset bort fra det som er billigst og best på light rail/bybane/trikkefronten; nemlig en helt konvensjonell sporvei lik det som bygges ut i byer i hele verden.

Hvorfor aksepterer VTI sporbuss som sporveissystem?

Mvh
Lars Fredrik
Kritisk... :)
Fra byen hvor satsing på sporvei betyr en kraftig reduksjon av linjenettet...
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Sporvogne/Sporbusser

Inlägg av Svend Christensen »

København havde sporbusser fra 1872 til 1899. De var selvfølgelig trukket af heste, men selve princippet er altså ikke nyt. Selskabet der drev sporbusserne kaldte sig imidlertid "Frederiksberg Sporveie" :lol:
Svend Christensen
Skriv svar