De nya giljotinerna (spärrarna), vid T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De nya giljotinerna (spärrarna), vid T-Centralen
Nu hålls det på att bytas spärrar för fullt på T-Centralen.
Vet inte riktigt vad jag skall tycka om de nya spärrarna... verkar lite läskigt.
Första mötet med dem på centralen höll på att sluta med frontalkrock av stora mått. Det var allmänt kaos då spärrarna inte verkade veta riktigt hur de skulle bete sig när det köades från båda hållen. Jag fick 'min' att öppna till slut, och satsade för att gå igenom, varpå *smack* så slog den igen framför mig.
Vad tycker ni om dessa giljotiner?
/Jonas.
Vet inte riktigt vad jag skall tycka om de nya spärrarna... verkar lite läskigt.
Första mötet med dem på centralen höll på att sluta med frontalkrock av stora mått. Det var allmänt kaos då spärrarna inte verkade veta riktigt hur de skulle bete sig när det köades från båda hållen. Jag fick 'min' att öppna till slut, och satsade för att gå igenom, varpå *smack* så slog den igen framför mig.
/Jonas.
foto
kan ni kanske fota dom så framsidebor förstår`?
Mvh BJörn
Mvh BJörn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Jag tycker systemet verkar funka hyfsat, och efter ett tag då folk har börjat lära sig hur dom funkar, så kommer det nog att gå smidigare.
Förra veckan när jag släpade på en sån där väska med hjul på, så gick det alldeles utmärkt genom den där grinden. Med det gamla vändkorset är man varit tvungen att lyfta över väskan alternativt försöka tråckla den under vändkorset då man skall igenom. Ganska besvärligt.
Nu funkar det smidigare, bara att ta väskan och helt enkelt bara gå igenom spärren.
Förra veckan när jag släpade på en sån där väska med hjul på, så gick det alldeles utmärkt genom den där grinden. Med det gamla vändkorset är man varit tvungen att lyfta över väskan alternativt försöka tråckla den under vändkorset då man skall igenom. Ganska besvärligt.
Nu funkar det smidigare, bara att ta väskan och helt enkelt bara gå igenom spärren.
Re: De nya giljotinerna (spärrarna), vid T-Centralen
[quote="Jonas"]Nu hålls det på att bytas spärrar för fullt på T-Centralen.
/Jonas.[/quote]
Egentligen borde alternativet "Giljotindörrar" ha varit "Glasdörrar" eller bara "de nya spärrarna". En giljotin går ju uppifrån och ner, så jag ser inte likheten mellan en giljotin och de nya spärrarna.
/Jonas.[/quote]
Egentligen borde alternativet "Giljotindörrar" ha varit "Glasdörrar" eller bara "de nya spärrarna". En giljotin går ju uppifrån och ner, så jag ser inte likheten mellan en giljotin och de nya spärrarna.
Det jag syftade på var det *tjack* som jag var såååå nära att råka ut för när de båda dörrarna precis slog ihop, snabbt, framför näsan på mig.Odd skrev:Egentligen borde alternativet "Giljotindörrar" ha varit "Glasdörrar" eller bara "de nya spärrarna". En giljotin går ju uppifrån och ner, så jag ser inte likheten mellan en giljotin och de nya spärrarna.Jonas skrev:Nu hålls det på att bytas spärrar för fullt på T-Centralen.
/Jonas.
Sätt huvudet mellan dörrarna så får de nog samma effekt som en giljotin - känns det som i allafall när man ser farten och inser kraften i dessa dörrar.
/Jonas.
Re: foto
Här är en länk till PDF från SL. Kanske inte så bna bild, men man ser nog lite av idén i allafall.GBGkille86 skrev:kan ni kanske fota dom så framsidebor förstår`?
Mvh BJörn
http://sl.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo ... %C3%A4rrar
Hoppas jag fick med allt nu... lång URL.
/Jonas
[quote="Jonas"][quote="Odd"][quote="Jonas"]Nu hålls det på att bytas spärrar för fullt på T-Centralen.
/Jonas.[/quote]
Egentligen borde alternativet "Giljotindörrar" ha varit "Glasdörrar" eller bara "de nya spärrarna". En giljotin går ju uppifrån och ner, så jag ser inte likheten mellan en giljotin och de nya spärrarna.[/quote]
Det jag syftade på var det *tjack* som jag var såååå nära att råka ut för när de båda dörrarna precis slog ihop, snabbt, framför näsan på mig.
Sätt huvudet mellan dörrarna så får de nog samma effekt som en giljotin - känns det som i allafall när man ser farten och inser kraften i dessa dörrar.
/Jonas.[/quote]
Haha.. du måste ha en kul gångstil om du skall luckas få huvudet mellan dessa, likt Gollums.... (Kunde inte låta bli)
/Jonas.[/quote]
Egentligen borde alternativet "Giljotindörrar" ha varit "Glasdörrar" eller bara "de nya spärrarna". En giljotin går ju uppifrån och ner, så jag ser inte likheten mellan en giljotin och de nya spärrarna.[/quote]
Det jag syftade på var det *tjack* som jag var såååå nära att råka ut för när de båda dörrarna precis slog ihop, snabbt, framför näsan på mig.
/Jonas.[/quote]
Haha.. du måste ha en kul gångstil om du skall luckas få huvudet mellan dessa, likt Gollums.... (Kunde inte låta bli)
Ja, ja. Men det kan ju vara en handgiljotin. Händerna lever farligt mellan de där glasen.Odd skrev:Haha.. du måste ha en kul gångstil om du skall luckas få huvudet mellan dessa, likt Gollums.... (Kunde inte låta bli)Jonas skrev:Det jag syftade på var det *tjack* som jag var såååå nära att råka ut för när de båda dörrarna precis slog ihop, snabbt, framför näsan på mig.Odd skrev: Egentligen borde alternativet "Giljotindörrar" ha varit "Glasdörrar" eller bara "de nya spärrarna". En giljotin går ju uppifrån och ner, så jag ser inte likheten mellan en giljotin och de nya spärrarna.
/Jonas.

/Jonas.
giljotinspärrar
Skall det vara så svårt för höga vederbörande att fatta att det SKALL vara skilda in och utgångsspärrar för att undvika problem. Huvudfelet med vändkorsen var/är ju att de går åt båda hållen samtidigt och hur enkelt man knäcker detta har ju de kvalificerade smitarna räknat ut mycket lätt. Den lilla fåniga tilläggsplattan är inte till mycket hjälp. Bäst vore kanske fd Leningradmodellen. Vid smitning ringde en klocka och en röd lampa blinkade. Stadig rysk matrona ingrep omedelbart. BS
båtist
Re: giljotinspärrar
Fast där skulle det ju räcka med tätare spärrar.Bertil Sahlberg skrev:Skall det vara så svårt för höga vederbörande att fatta att det SKALL vara skilda in och utgångsspärrar för att undvika problem. Huvudfelet med vändkorsen var/är ju att de går åt båda hållen samtidigt och hur enkelt man knäcker detta har ju de kvalificerade smitarna räknat ut mycket lätt. Den lilla fåniga tilläggsplattan är inte till mycket hjälp. Bäst vore kanske fd Leningradmodellen. Vid smitning ringde en klocka och en röd lampa blinkade. Stadig rysk matrona ingrep omedelbart. BS
Om vändkorsen har tätare spärrar så må det gå att vicka de mot dig, vid inpassering, men det går likväl inte att vicka de fram den lilla bit som oftast måste till för att man skall få igenom benen.
Så går det ju också att hoppa över som också är tämligen enkelt...
/Jonas.
Vid Odenplan Norra (tror jag) har man satt upp en ny variant av vändkors som har fotocell för utpasserande, tanken är att spärren ska vara låst i båda riktningar tills man antingen drar kort eller passerar fotocellen. Detta för att inpasserande inte ska kunna dra korset mot sig och smita förbi.
Men korset "låser" ganska långt från normalläge så jag upplevde det inte som någon större skillnad mot vanliga vändkors...
Dessutom går det ju att hoppa över spärren som vanligt, det fick jag bevis för när jag stod och studerade den nya utformningen.
Dock upplevde jag den nya varianten som bredare än de vanliga, vilket kan vara en fördel eftersom de vanliga anses trånga.
Tom Bengtsson
Men korset "låser" ganska långt från normalläge så jag upplevde det inte som någon större skillnad mot vanliga vändkors...
Dessutom går det ju att hoppa över spärren som vanligt, det fick jag bevis för när jag stod och studerade den nya utformningen.
Dock upplevde jag den nya varianten som bredare än de vanliga, vilket kan vara en fördel eftersom de vanliga anses trånga.
Tom Bengtsson
-
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
spärrar
Vad som händer vid "öppen spärrlinje" kan studeras t ex vid Västertorp Södra. Mycket kort tid efter den omfattande renoveringen med tillhörande hiisinstallation var det grisigt kl-ttr- och sönderraspat glas. Skjutdörrarna fungerar ibland, när de inte blir stående öppna. Trivsam resemiljö är det knappast. Är det så vi vill att det skall se ut? BS
båtist
- Kristofer
- Kontakt:
Problemet, vilket även andra har nämnt, är att man på SL inbillade sig att "öppen spärrlinje" var synonymt med "obemannad stationsentré" vilket naturligtvis är helt fel och synnerligen korkat.
Öppen spärrlinje fungerar utmärkt om stationsentrén är bemannad. Annars får man naturligtvis problem.
Kristofer
Öppen spärrlinje fungerar utmärkt om stationsentrén är bemannad. Annars får man naturligtvis problem.
Kristofer
- TimK
- Kontakt:
Vad finns det för anledning att införa öppen spärrlinje om personalen finns kvar?
SL:s motivering till att införa öppen spärrlinje har alltid (så vitt jag vet) varit att spara in personalkostnaden för ingången, och jag har svårt att se någon annan vettig anledning att göra det.
Givetvis håller jag med Bertil: en ingång utan personal fungerar synnerligen dåligt.
Mvh Tim
SL:s motivering till att införa öppen spärrlinje har alltid (så vitt jag vet) varit att spara in personalkostnaden för ingången, och jag har svårt att se någon annan vettig anledning att göra det.
Givetvis håller jag med Bertil: en ingång utan personal fungerar synnerligen dåligt.
Mvh Tim
- Kristofer
- Kontakt:
Man slipper en flaskhals. Man slipper krockar i dubbelriktade spärrar alternativt (om man har enkelriktade spärrar) problemen med för få spärrar i "rätt" riktning vissa tider på dagen.TimK skrev:Vad finns det för anledning att införa öppen spärrlinje om personalen finns kvar?
Det finns säkert fler argument, men dessa räcker enligt mig.
Förresten, när Globens södra entré öppnade var den av motsatt typ, alltså obemannad med sluten spärrlinje (med sluss). Det fungerade inte alls det heller, den blev vandaliserad gång på gång. Så frågan om bemanning eller icke är helt oberoende av frågan om öppen eller stängd spärrlinje.
Kristofer
Högre genomströmning borde väl vara ett skäl, och är det som jag har hört när det gäller Slussen.TimK skrev:Vad finns det för anledning att införa öppen spärrlinje om personalen finns kvar?
I DN:s artikel http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6 står det "Inga människor försvinner från tunnelbanan. De behövs där inte minst för att skapa trygghet, men kanske kan de röra sig lite mer på stationerna i framtiden och inte sitta inne i sin kur hela tiden" angående att spärrvakterna får mindre att göra när man inför smarta kort.TimK skrev:SL:s motivering till att införa öppen spärrlinje har alltid (så vitt jag vet) varit att spara in personalkostnaden för ingången, och jag har svårt att se någon annan vettig anledning att göra det.
Samma sak borde väl gälla öppen spärrlinje?