Gävlespårvagnar till Gävle?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Gävlespårvagnar till Gävle?
Entusiaster har ansökt om 50 000 kr från fonder till renovering av två GSS-vagnar som f.n. finns i Malmköping och 35 000 kr från kommunen för transport av vagnarna till Gävle i samband med 100-årsjubileet av spårvägen.
Artikeln ur Gefle Dagblad
Tidigare inlägg om planerna
Tidigare inlägg med bilder på vagnarna
Anders
Artikeln ur Gefle Dagblad
Tidigare inlägg om planerna
Tidigare inlägg med bilder på vagnarna
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
-
Det där låter som en väldigt trevlig idé
Skulle man inte kunna ansöka om bidrag från länsstyrelsen också. Känns ibland som de är mer generösa än kommuner. X-trafik kanske kan vara en tänkbar sponsor också.
Våran regering planerar att skapa så kallade "plusjobb", kanske kan renoveringen av spårvagnarna skapas inom den sfären så att säga.
Mikael

Skulle man inte kunna ansöka om bidrag från länsstyrelsen också. Känns ibland som de är mer generösa än kommuner. X-trafik kanske kan vara en tänkbar sponsor också.
Våran regering planerar att skapa så kallade "plusjobb", kanske kan renoveringen av spårvagnarna skapas inom den sfären så att säga.
Mikael
- Thomas Lange
Omfattande projekt
Jodå, det finns många tänkbara möjligheter att söka bidrag bara man har en hållbar idé.
Denna idé verkar vara så hållbar att Spårvägssällskapets styrelse har beslutat stödja den på alla sätt man kan.
En ansökan om stöd från Arbetsförmedlingen är inlämnad och vi har gott hopp, efter muntliga kontakter, att få positiv respons. Vidare har vi varit i kontakt med kommunens arbetsmarknadsenhet om att kunna ställa lokal arbetskraft och arbetsledning till förfogande.
Det är nämligen det som är nyckeln till framgång: Ett lokalt engagemang runt Gävles kvarvarande spårvagnar fordras för att idésprutornas visioner om två körbara Gävlevagnar på lokala spår år 2009 ska kunna bli verklighet.
Fortfarande finns många viktiga frågor att lösa och mer information kommer förhoppningsvis att kunna lämna på det lokala möte som kommer att kallas till för att vi ska kunna bilda en egen juridisk person för Svenska Spårvägssällskapet Gävleavdelningen.
En interimsstyrelse kommer inom kort att behöva bildas med uppgift att kalla till ett första konsttuerande möte med den nya lokala avdelningen.
Finns någon som är intresserad, eller känner någon som kan vara intresserad att hjälpa till, tveka inte att kontakta mig på e-post
thomas.lange@ss.se
för en diskussion om hur Gävle-engagemanget kan kanaliseras till fler än de hedersmän och -kvinnor som hittills engagerat sig.
Thomas Lange
Av styrelsen i Svenska Spårvägssällskapet utsedd representant för Gävle-projektet.
Denna idé verkar vara så hållbar att Spårvägssällskapets styrelse har beslutat stödja den på alla sätt man kan.
En ansökan om stöd från Arbetsförmedlingen är inlämnad och vi har gott hopp, efter muntliga kontakter, att få positiv respons. Vidare har vi varit i kontakt med kommunens arbetsmarknadsenhet om att kunna ställa lokal arbetskraft och arbetsledning till förfogande.
Det är nämligen det som är nyckeln till framgång: Ett lokalt engagemang runt Gävles kvarvarande spårvagnar fordras för att idésprutornas visioner om två körbara Gävlevagnar på lokala spår år 2009 ska kunna bli verklighet.
Fortfarande finns många viktiga frågor att lösa och mer information kommer förhoppningsvis att kunna lämna på det lokala möte som kommer att kallas till för att vi ska kunna bilda en egen juridisk person för Svenska Spårvägssällskapet Gävleavdelningen.
En interimsstyrelse kommer inom kort att behöva bildas med uppgift att kalla till ett första konsttuerande möte med den nya lokala avdelningen.
Finns någon som är intresserad, eller känner någon som kan vara intresserad att hjälpa till, tveka inte att kontakta mig på e-post
thomas.lange@ss.se
för en diskussion om hur Gävle-engagemanget kan kanaliseras till fler än de hedersmän och -kvinnor som hittills engagerat sig.
Thomas Lange
Av styrelsen i Svenska Spårvägssällskapet utsedd representant för Gävle-projektet.
Ju förr dess bättre.
Fler vagnar?
GSS 1 är vad jag kan minnas "bara" en korg, finns det någon lämplig truck med motorer att tillgå i sällskapets samlingar?
Är tanken att det ska bli en permanent museispårväg i Gävle eller är det bara under jubilemssommaren man tänker bedriva trafik?
Det finns ju förutom dessa två vagnar ytterligare tre fd Gävlevagnar kvar i Göteborg kraftigt ombyggda till M23or. Är det realistiskt att återställa en sådan till Gävlevagn i framtiden?
Finns det några andra rester av Gävlevagnar i form av sommarstugor mm ?
Är tanken att det ska bli en permanent museispårväg i Gävle eller är det bara under jubilemssommaren man tänker bedriva trafik?
Det finns ju förutom dessa två vagnar ytterligare tre fd Gävlevagnar kvar i Göteborg kraftigt ombyggda till M23or. Är det realistiskt att återställa en sådan till Gävlevagn i framtiden?
Re: Fler vagnar?
Svaret på dessa frågor finns i Thomas inlägg ovan, dvs om det bildas en drivande engagerad grupp i Gävle så kan man väl i princip komma lika långt som i Stockholm, dvs en linje med egen trafik. Allt är möjligt bara viljan och ekonomin finns.PerE skrev:GSS 1 är vad jag kan minnas "bara" en korg, finns det någon lämplig truck med motorer att tillgå i sällskapets samlingar?

:-)lle
-
För några år sedan var det en politiker, möjligen KS-ledamoten Kenth Lövgren (fp), som föreslog att en spårväg borde byggas längs Södra Skeppsbron för att köra besökare till det gamla varvs- och gasverksområdet som är tänkt att utvecklas till ett kulturcentrum. Längre än till hugskott hos politiker har det nog inte gått.
Ska det göras kollektivtrafikinvesteringar i Gävle så föredrar jag alla gånger att man lägger ett antal miljoner på signalprioritering för bussarna. Den investeringen skulle dessutom sannolikt vara företagsekonomiskt lönsam...
Anders
Ska det göras kollektivtrafikinvesteringar i Gävle så föredrar jag alla gånger att man lägger ett antal miljoner på signalprioritering för bussarna. Den investeringen skulle dessutom sannolikt vara företagsekonomiskt lönsam...
Anders
- tractiondk
Hej PerE
Ligesom PerE kunne jeg også tænke mig at vide om der stadig findes Gävlevogne som sommerstugar. I 1960´erne fandtes en öppen släpvagn i Gävle, men den er nok forsvundet.
Torsten Vig
Danmark
Der findes mig bekendt ikke nogen original ASJ truck, men SSS har fra Helsingborg anskaffet en truck fra en B-vogn, som med lidt ombygning kan komme til at ligne ASJ-trucken. Selve korgen er i god stand med sæder, så det er ikke nogen umulig opgave at restaurere GSS 1.GSS 1 är vad jag kan minnas "bara" en korg, finns det någon lämplig truck med motorer att tillgå i sällskapets samlingar?
Ligesom PerE kunne jeg også tænke mig at vide om der stadig findes Gävlevogne som sommerstugar. I 1960´erne fandtes en öppen släpvagn i Gävle, men den er nok forsvundet.
Torsten Vig
Danmark
Jag har bilder på den öppna släpvagnen, GSS 104. Tämligen intakt och välbehållen verkar den vara på bilden, med "Fullsatt"-skylt, bromsvevar osv.
Enligt informationen jag fått, används/användes den till att hänga tvätt i.
Ägare var en tidigare anställd vid spårvägen. Förhoppningen är väl att ägaren med den bakgrunden vårdat föremålet ömt, så att den kanske finns kvar.
Svart/Vit bild från SSS/Gävleavdelningens arkiv. Dock har jag ingen scanner och bilden är nog copyrightskyddad.
Vagnens vidare öde borde dock Gävleavdelningen känna till. Om den finns kvar borde det vara lämpligt att införliva den i SSS samlingar, om det går.
Det finns inte så många öppna släpvagnar bevarade från den tiden.
Enligt informationen jag fått, används/användes den till att hänga tvätt i.
Ägare var en tidigare anställd vid spårvägen. Förhoppningen är väl att ägaren med den bakgrunden vårdat föremålet ömt, så att den kanske finns kvar.
Svart/Vit bild från SSS/Gävleavdelningens arkiv. Dock har jag ingen scanner och bilden är nog copyrightskyddad.
Vagnens vidare öde borde dock Gävleavdelningen känna till. Om den finns kvar borde det vara lämpligt att införliva den i SSS samlingar, om det går.
Det finns inte så många öppna släpvagnar bevarade från den tiden.
-
- tractiondk
- tractiondk
-
Uppe på Södertull, någonstans söder om korsningen Sörbygatan/Södra Kopparslagargatan, dvs. inte långt ifrån ändhållplatsen Albion. Båda husen på bilden finns säkert kvar i dag så det är nog lätt att ta reda på exakt var bilden är tagen.tractiondk skrev:Hej igen.
Jeg glemte at spørge - er der nogen der ved, hvor i Gävle billedet er taget?
Torsten Vig
Anders