x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Va!? Hur tusan kan man få huvudvärk av ett så vackert klingande ljud?adtranz skrev:jag vill inte egentligen göra illavagnarna men de låter nästan som en av nasas raketer faktist. de få gångerna jag har åkt på nockebybanan och lidingöbanan har jag fått sån himmla irriterand huvudvärk-men det är ganska roligt att åka lidingöbanan på sommaren


Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Jo det är klart. Men det gäller väl främst på Lidingöbanan och över bron (inte Nockebybanan bara över bron över Drottningholmsvägen). Dessutom tror jag inte Adtranz kör spårvagn och om man då får huvudvärk av ljudet från spårvagnen så måste det bero på något annat, t.ex. att man har känslig hörsel, eller är det jag som har dålig hörsel och inte hör att det är ett förskräckligt oljudTimK skrev:Lätt: Genom att befinna sig en hel tjänst i förarhytten. Särskilt genom att sitta där upprepade gånger och köra över Lidingöbron....
Mvh Tim


Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Nyrevad A30
Döm om min förvåning när jag såg nyreviderade A30 324!! Gnuggade ögonen och såg att vagnen bara var tvättad men trots allt en sensation.
Bussar tvättas väl varje dag, vad gäller för spårfordon hos SL? Vad står i avtalet med SL om yttre skick?
Bussar tvättas väl varje dag, vad gäller för spårfordon hos SL? Vad står i avtalet med SL om yttre skick?
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Varken eller. Det är bara det att det är en sak att höra ett ljud då och då, och en annan sak att behöva leva med det ljudet dag ut och dag in, flera timmar per dag.Mikael R skrev:Jo det är klart. Men det gäller väl främst på Lidingöbanan och över bron (inte Nockebybanan bara över bron över Drottningholmsvägen). Dessutom tror jag inte Adtranz kör spårvagn och om man då får huvudvärk av ljudet från spårvagnen så måste det bero på något annat, t.ex. att man har känslig hörsel, eller är det jag som har dålig hörsel och inte hör att det är ett förskräckligt oljudTimK skrev:Lätt: Genom att befinna sig en hel tjänst i förarhytten. Särskilt genom att sitta där upprepade gånger och köra över Lidingöbron....
Mvh Tim![]()

Mvh Tim
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Denna fråga har varit uppe tidigare i detta eminenta forum. Kolla länken nedan.
/Gyllis
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=71&highlight=
/Gyllis
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=71&highlight=
Enligt nya hemsidan är det 2005 som gäller! Kul om det stämmer!Johan Eriksson skrev:Under alla omständigheter är vagnarna A+B30 väldigt ålderstigna och representerar inte längre en attraktiv kollektivtrafik!
Varför väntar man till 2008 med nya A32or på Lidingöbanan?
/Gyllis
http://www.sl.se/teknik_infrastr/893.cs ... m%20Liding%
Eller än värre genom att gå konta en hel dag. Jämfört med ljudnivån i kupéerna är förarhytterna riktigt tysta (förutsatt att man inte kör med öppen hyttdörr förstås).TimK skrev:Lätt: Genom att befinna sig en hel tjänst i förarhytten. Särskilt genom att sitta där upprepade gånger och köra över Lidingöbron....
Mvh Tim
Vad gäller frågan om tvätt så har ju en expert på just denna fråga gjort ett inlägg omedelbart ovanför detta inlägg. Någon kommentar kanske?
Vagnarna har en tendens att bli mycket nedsmutsade i blött väder genom att kol från strömavtagarna sprids över dem. Sen är 324 den sist levererade vagnen och därför finast i lacken vilket väl hjälper en smula. Vagntvätt finns i Aga och jag tycker nog att vagnarna brukar vara hyggligt rena utvändigt med undantag för förarrutan i manövervagnarna (svårt drabbade av nedfall från tredjevagnens strömavtagare).
Expert... är väl lite mycket sagt... nåväl, de sist levererade A30/B30 (fr 319 har jag för mig) är lackade med tvåkomponentslack som är av betydligt högre kvalitet än den tidigare lacken. Tack vare att lacken förblir blank så är den lättare att hålla ren. En del vagnar med äldre lack for tyvärr extra illa pga att koncentrerat tvättmedel lades på i fronterna för att "dra" ett tag... inte bra... Man kom på att detta inte var så lyckat och slutade med detta efter ett tag. Andra tilltag som använts är skrubbning med grön scotch-brite, skulle inte göra det på min bil.PerGH skrev:
Vad gäller frågan om tvätt så har ju en expert på just denna fråga gjort ett inlägg omedelbart ovanför detta inlägg. Någon kommentar kanske?
Vagnarna har en tendens att bli mycket nedsmutsade i blött väder genom att kol från strömavtagarna sprids över dem. Sen är 324 den sist levererade vagnen och därför finast i lacken vilket väl hjälper en smula. Vagntvätt finns i Aga och jag tycker nog att vagnarna brukar vara hyggligt rena utvändigt med undantag för förarrutan i manövervagnarna (svårt drabbade av nedfall från tredjevagnens strömavtagare).
Det är ganska mycket pyssel med att hålla denna vagntyp ren utvändigt eftersom fronterna, som är skitigast precis som Per skriver, måste tvättas för hand. Ett slitigt jobb som medför risk för arbetsskador. Även invändigt är det ett elände att hålla vagnarna rena med alla skrymslen och golvluckor, B30 är något bättre på denna punkt.
Som lite kuriosa kan jag nämna att även A24 17 är lackad med tvåkomponentslack.
I morgon ska jag ut i spårvägsreservatet i Ulvsunda å växla mineralvatten med en skitig T44...
Ha det gott alla!