x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Din första fråga kan jag inte svara på. Men jag anser att åtminstone Lidingöbanans A30B/B30B har tjänat ut. Dags för nya vagnar var det för minst ett par år sedan.

Mvh Tim
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Jag är inte säker men jag har för mig att man tänkte sig att förlänga lidandet ca 15 år för vagnar och resande.

/Gyllis
Användarens profilbild
adtranz

Inlägg av adtranz »

jag vill inte egentligen göra illavagnarna men de låter nästan som en av nasas raketer faktist. de få gångerna jag har åkt på nockebybanan och lidingöbanan har jag fått sån himmla irriterand huvudvärk-men det är ganska roligt att åka lidingöbanan på sommaren
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

adtranz skrev:jag vill inte egentligen göra illavagnarna men de låter nästan som en av nasas raketer faktist. de få gångerna jag har åkt på nockebybanan och lidingöbanan har jag fått sån himmla irriterand huvudvärk-men det är ganska roligt att åka lidingöbanan på sommaren
Va!? Hur tusan kan man få huvudvärk av ett så vackert klingande ljud? :shock: :roll:
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Lätt: Genom att befinna sig en hel tjänst i förarhytten. Särskilt genom att sitta där upprepade gånger och köra över Lidingöbron....

Mvh Tim
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

TimK skrev:Lätt: Genom att befinna sig en hel tjänst i förarhytten. Särskilt genom att sitta där upprepade gånger och köra över Lidingöbron....

Mvh Tim
Jo det är klart. Men det gäller väl främst på Lidingöbanan och över bron (inte Nockebybanan bara över bron över Drottningholmsvägen). Dessutom tror jag inte Adtranz kör spårvagn och om man då får huvudvärk av ljudet från spårvagnen så måste det bero på något annat, t.ex. att man har känslig hörsel, eller är det jag som har dålig hörsel och inte hör att det är ett förskräckligt oljud :roll: :P
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
/jes

Nyrevad A30

Inlägg av /jes »

Döm om min förvåning när jag såg nyreviderade A30 324!! Gnuggade ögonen och såg att vagnen bara var tvättad men trots allt en sensation.
Bussar tvättas väl varje dag, vad gäller för spårfordon hos SL? Vad står i avtalet med SL om yttre skick?
Ulf

Inlägg av Ulf »

Tja.. C6:or tvättas väl vart 10:e år! :twisted:
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Mikael R skrev:
TimK skrev:Lätt: Genom att befinna sig en hel tjänst i förarhytten. Särskilt genom att sitta där upprepade gånger och köra över Lidingöbron....

Mvh Tim
Jo det är klart. Men det gäller väl främst på Lidingöbanan och över bron (inte Nockebybanan bara över bron över Drottningholmsvägen). Dessutom tror jag inte Adtranz kör spårvagn och om man då får huvudvärk av ljudet från spårvagnen så måste det bero på något annat, t.ex. att man har känslig hörsel, eller är det jag som har dålig hörsel och inte hör att det är ett förskräckligt oljud :roll: :P
Varken eller. Det är bara det att det är en sak att höra ett ljud då och då, och en annan sak att behöva leva med det ljudet dag ut och dag in, flera timmar per dag. ;-)

Mvh Tim
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev: Varför väntar man till 2008 med nya A32or på Lidingöbanan?
Hade man inte strul med plattformslängder, bergväggar i vägen mm...

Det var väl bl a så att det inte gick in 2 A32 på en del mötesstationer, samt AGAdepån, så man skulle vara tvungen att riva + bygga en hel del (?)
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Denna fråga har varit uppe tidigare i detta eminenta forum. Kolla länken nedan.

/Gyllis

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=71&highlight=
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Johan Eriksson skrev:Under alla omständigheter är vagnarna A+B30 väldigt ålderstigna och representerar inte längre en attraktiv kollektivtrafik!

Varför väntar man till 2008 med nya A32or på Lidingöbanan?
Enligt nya hemsidan är det 2005 som gäller! Kul om det stämmer!

/Gyllis

http://www.sl.se/teknik_infrastr/893.cs ... m%20Liding%
PerGH

Inlägg av PerGH »

Mvh Tim
Eller än värre genom att gå konta en hel dag. Jämfört med ljudnivån i kupéerna är förarhytterna riktigt tysta (förutsatt att man inte kör med öppen hyttdörr förstås).

Vad gäller frågan om tvätt så har ju en expert på just denna fråga gjort ett inlägg omedelbart ovanför detta inlägg. Någon kommentar kanske?

Vagnarna har en tendens att bli mycket nedsmutsade i blött väder genom att kol från strömavtagarna sprids över dem. Sen är 324 den sist levererade vagnen och därför finast i lacken vilket väl hjälper en smula. Vagntvätt finns i Aga och jag tycker nog att vagnarna brukar vara hyggligt rena utvändigt med undantag för förarrutan i manövervagnarna (svårt drabbade av nedfall från tredjevagnens strömavtagare).
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

PerGH skrev:
Vad gäller frågan om tvätt så har ju en expert på just denna fråga gjort ett inlägg omedelbart ovanför detta inlägg. Någon kommentar kanske?

Vagnarna har en tendens att bli mycket nedsmutsade i blött väder genom att kol från strömavtagarna sprids över dem. Sen är 324 den sist levererade vagnen och därför finast i lacken vilket väl hjälper en smula. Vagntvätt finns i Aga och jag tycker nog att vagnarna brukar vara hyggligt rena utvändigt med undantag för förarrutan i manövervagnarna (svårt drabbade av nedfall från tredjevagnens strömavtagare).
Expert... är väl lite mycket sagt... nåväl, de sist levererade A30/B30 (fr 319 har jag för mig) är lackade med tvåkomponentslack som är av betydligt högre kvalitet än den tidigare lacken. Tack vare att lacken förblir blank så är den lättare att hålla ren. En del vagnar med äldre lack for tyvärr extra illa pga att koncentrerat tvättmedel lades på i fronterna för att "dra" ett tag... inte bra... Man kom på att detta inte var så lyckat och slutade med detta efter ett tag. Andra tilltag som använts är skrubbning med grön scotch-brite, skulle inte göra det på min bil.
Det är ganska mycket pyssel med att hålla denna vagntyp ren utvändigt eftersom fronterna, som är skitigast precis som Per skriver, måste tvättas för hand. Ett slitigt jobb som medför risk för arbetsskador. Även invändigt är det ett elände att hålla vagnarna rena med alla skrymslen och golvluckor, B30 är något bättre på denna punkt.
Som lite kuriosa kan jag nämna att även A24 17 är lackad med tvåkomponentslack.
I morgon ska jag ut i spårvägsreservatet i Ulvsunda å växla mineralvatten med en skitig T44...

Ha det gott alla!
Skriv svar