Vagnbrist TUB 2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vagnbrist TUB 2
I metro kunde man för några dagar sedan läsa en insändare från en kvinna (vill jag minnas) som dagligen åkte med linje 13 på TUB 2. Hon undrade varför man bara ställde in turer på linje 13 och inte på linje 14. Jag vill minnas att SL har skrivit om detta på deras metro sida, och svaret var att det åker färre mellan Ropsten-Norsborg än mellan Mörby centrum-Fruängen. Men det kan jag inte riktigt köpa, linje 13 är längre, och det är (iaf de 100-tals gångerna) jag åkt från både Norsborg o Fruängen betydligt fler som åker in mot stan från Norsborg än från Fruängen. Jag kan förstå att linje 14 har fler trafikanter mellan LIH-TEH/UNV men inte från Fruängen-LIH.
Enligt SL:s egen resandestatistik har linje 13 och 14 i stort sett lika många påstigande per dygn om de två yttergrenarna på respektive linje summeras; LIH-FRÄ 26.000, LIH-NOR 62.000, ÖMT-ROS 33.000, ÖMT-MÖR 64.000. Återstår den centrala delen vilken teoretiskt delas lika. Räknat i antal passagerare per trafikerad station är linje 14 den mest belastade av alla tunnelbanans linjer.
Det som inte framgår av statistiken är resandemönstret. Tågen mot Mörby är betydligt mer belastade än dito mot Norsborg, trots att den angivna resandemängden är i stort densamma. Detta kan bero på att den långa Norsborgsgrenen skapar ett mer omfattande resande mellan stationerna söder om Liljeholmen, exempelvis "lokalt" till och från Skärholmen, eller att resandet är mer utspritt under trafikdygnet. Det framgår inte av statistiken.
Fruängengrenen är kortare och har totalt sett färre påstigande än Norsborgsgrenen, men den senare har många stationer med relativt litet resande. Samtliga stationer (5 st) mot Fruängen har 5.000 påstigande eller mer. På Norsborgsgrenen är det också fem stationer som har motsvarande resandemängd, övriga är mindre. Att vända extratågen vid Liljeholmen eller Telefonplan sparar ett tåg men ger betydligt sämre service mot Fruängen (där många byter till buss mot Segeltorp/Huddinge). Att vända vid Zinkensdamm sparar ytterligare ett tåg men skapar problem mot Liljeholmen.
Ovanstående är endast egna reflektioner över vad som kan påverka hur trafiken styrs. Det finns säkert någon med mer ingående information om hur prioriteringarna görs. Det som får mig att tro att det finns någon parameter som inte framgår i statistiken är att tågen mot Fruängen inte är mindre belastade än Norsborgstågen (räknat från Liljeholmen) i den omfattning som man skulle kunna anta utifrån att enbart studera statistiken.
Det som inte framgår av statistiken är resandemönstret. Tågen mot Mörby är betydligt mer belastade än dito mot Norsborg, trots att den angivna resandemängden är i stort densamma. Detta kan bero på att den långa Norsborgsgrenen skapar ett mer omfattande resande mellan stationerna söder om Liljeholmen, exempelvis "lokalt" till och från Skärholmen, eller att resandet är mer utspritt under trafikdygnet. Det framgår inte av statistiken.
Fruängengrenen är kortare och har totalt sett färre påstigande än Norsborgsgrenen, men den senare har många stationer med relativt litet resande. Samtliga stationer (5 st) mot Fruängen har 5.000 påstigande eller mer. På Norsborgsgrenen är det också fem stationer som har motsvarande resandemängd, övriga är mindre. Att vända extratågen vid Liljeholmen eller Telefonplan sparar ett tåg men ger betydligt sämre service mot Fruängen (där många byter till buss mot Segeltorp/Huddinge). Att vända vid Zinkensdamm sparar ytterligare ett tåg men skapar problem mot Liljeholmen.
Ovanstående är endast egna reflektioner över vad som kan påverka hur trafiken styrs. Det finns säkert någon med mer ingående information om hur prioriteringarna görs. Det som får mig att tro att det finns någon parameter som inte framgår i statistiken är att tågen mot Fruängen inte är mindre belastade än Norsborgstågen (räknat från Liljeholmen) i den omfattning som man skulle kunna anta utifrån att enbart studera statistiken.
Men borde de inte ta hänsyn till att det finns VIKTIGARE arbetsplatser utefter Ropstenslinjen än efter Mörby-linjen?
Både Karlaplan och Gärdet servar ju medarbetarna på många av landets TV-kanaler och Sveriges Radio. Det är viktigare att folket på våra viktigaste informationskanaler kommer till sina jobb än någon uppblåst läkarstuderande på Danderyds sjukhus. Fem minuter mer eller mindre spelar ingen roll för en läkare eller så, medan det är betydligt viktigare att en medarbetare på ett mediaföretag kommer fram i tid.
Både Karlaplan och Gärdet servar ju medarbetarna på många av landets TV-kanaler och Sveriges Radio. Det är viktigare att folket på våra viktigaste informationskanaler kommer till sina jobb än någon uppblåst läkarstuderande på Danderyds sjukhus. Fem minuter mer eller mindre spelar ingen roll för en läkare eller så, medan det är betydligt viktigare att en medarbetare på ett mediaföretag kommer fram i tid.
Åker de verkligen t-bana?Putte skrev:Men borde de inte ta hänsyn till att det finns VIKTIGARE arbetsplatser utefter Ropstenslinjen än efter Mörby-linjen?
Både Karlaplan och Gärdet servar ju medarbetarna på många av landets TV-kanaler och Sveriges Radio. Det är viktigare att folket på våra viktigaste informationskanaler kommer till sina jobb än någon uppblåst läkarstuderande på Danderyds sjukhus. Fem minuter mer eller mindre spelar ingen roll för en läkare eller så, medan det är betydligt viktigare att en medarbetare på ett mediaföretag kommer fram i tid.
Antalet arbetsplatser torde vara betydligt högre längs Mörbylinjen än Ropstenslinjen om även studenterna (Tekniska Högskolan och Universitetet) räknas in. Och särskilt uppblåsta tror jag inte studenterna är, snarare ganska sammanpackade på en fullsatt tunnelbana, även om den går i 5-minuterstrafik.Putte skrev:Men borde de inte ta hänsyn till att det finns VIKTIGARE arbetsplatser utefter Ropstenslinjen än efter Mörby-linjen?
Både Karlaplan och Gärdet servar ju medarbetarna på många av landets TV-kanaler och Sveriges Radio. Det är viktigare att folket på våra viktigaste informationskanaler kommer till sina jobb än någon uppblåst läkarstuderande på Danderyds sjukhus. Fem minuter mer eller mindre spelar ingen roll för en läkare eller så, medan det är betydligt viktigare att en medarbetare på ett mediaföretag kommer fram i tid.
Att kunna ta sig till arbetet innebär väl även att man ska kunna ta sig FRÅN hemmet? Det räcker inte med att det går många T-banor till Ropsten (om vi nu antar att SVT är en "viktig" arbetsplats) om de anställda där bor i Bergshamra och man drar ner på Mörby-linjen?Putte skrev:Men borde de inte ta hänsyn till att det finns VIKTIGARE arbetsplatser utefter Ropstenslinjen än efter Mörby-linjen?
Både Karlaplan och Gärdet servar ju medarbetarna på många av landets TV-kanaler och Sveriges Radio. Det är viktigare att folket på våra viktigaste informationskanaler kommer till sina jobb än någon uppblåst läkarstuderande på Danderyds sjukhus. Fem minuter mer eller mindre spelar ingen roll för en läkare eller så, medan det är betydligt viktigare att en medarbetare på ett mediaföretag kommer fram i tid.
Om man bortser från innerstadens bostadsområden, så är boende i Täby, Norrtälje, Danderyd, Vallentuna, Åkersberga (jag har säkert glömt något område nu) helt beroende av Mörby-linjen för att ta sig in/ut ur stan med SL, medan det "endast" är Lidingöborna som har motsvarande beroende av Ropsten-linjen?
Om man nu måste dra ner på trafiken (p.g.a. vagnbrist likaväl som något helt annat) så måste man utgå från antalet trafikanter på linjen! Inte kan man veta att boende i ett visst område har "viktigare" jobb än andra?
Sedan skulle jag personligen föredra att den läkare som eventuellt kan rädda mitt liv kommer i tid till sitt jobb än att man inte hinner klippa ihop ett avsnitt av "popcorn" bara för att redigeraren blev försenad till sitt jobb.
He he... Om du hade läst Postvagnen så hade du nog sett att det kom ett par liknande inlägg för ett tag sen. Vederbörande verkar ha svårt att ge sig...
"Prio på röd linje"
"Prio på röd linje"
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Okej, den här håller jag definitivt inte med.Putte skrev:Men borde de inte ta hänsyn till att det finns VIKTIGARE arbetsplatser utefter Ropstenslinjen än efter Mörby-linjen?
Både Karlaplan och Gärdet servar ju medarbetarna på många av landets TV-kanaler och Sveriges Radio. Det är viktigare att folket på våra viktigaste informationskanaler kommer till sina jobb än någon uppblåst läkarstuderande på Danderyds sjukhus. Fem minuter mer eller mindre spelar ingen roll för en läkare eller så, medan det är betydligt viktigare att en medarbetare på ett mediaföretag kommer fram i tid.
På Ropstengrenen (T-Centralen - Ropsten) servar följande platser:
Karlaplan och Gärdet (Både arbetsplats och bostäder)
Ropsten/Värtahamnen
Lidingö
Men på Mörbygrenen (T-Centralen - Mörby Centrum) servar följande platser:
Stadion-Tekniska (längs Valhallavägen)
Tekniska Högskolan/Universitetet (högskolan/universitet själv)
Lappkärrsberget/Ekhagen
Bergshamra/Ritorp
Danderyd
Djursholm/Stocksund
Sollentuna (främst Edsberg)
Täby
Vallentuna
Roslagen
Åkersberga
och fler...
Det är klart att Mörbygrenen betjäner fler kommuner, bl.a. ser vi Danderyd, Täby o Solna.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/