Musikfil -> Mp3??

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Musikfil -> Mp3??

Inlägg av Björn J. »

Det andra ämnet där vi debatterade data och Mp3 filer liksom började handla om andra saker...

I Win. XP kan man ju i mediaspelaren konvertera Mp3 filer till musikfiler för att bränna dem på en CD-R.

Jag har dock inte hittat någon funktion för att göra tvärtom, alltså göra Mp3 filer av vanliga musikfiler... Anledningen är att jag vill ladda Mp3 spelaren med sådant som jag har på CD skiva. (Denna gången Dark Side of the Moon, Wish You Were Here samt The Wall).
De låtar jag hittade på nätet håller inte någon bra kvalité eller tar lång tid att ladda ner...

Någon som vet hur man gör, eller känner till något bra program, gärna freeware?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MusicMatch
http://www.musicmatch.com/

Tips, rippa dina mp3:or i 192 kb/s så får du mycket bra ljud.D efault 128 är kasst.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Hoppsan...
Det programmet följde med datorn när jag köpte den...
jasså man kan konvertera med det?
Skall genast pröva!
Tack för tipset!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:Hoppsan...
jasså man kan konvertera med det?
Hm... det är väl det som programmet är tillför.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

I gamla Real Jukebox gick det att utan problem rippa skivorna till mp3-filer. Men i nya RealOne Player har möjligheterna begränsats. Bara 96 Kbps går det att få till. Såvida man inte betalar en slant och uppgraderar programmet till fullversionen. Tjäna pengar ska företagen visst göra nu :!: Utan en tommare plånbok får man nöja sig med Reals eget format. Funkar bra så länge låtarna ligger på datorn, men med de flesta bärbara spelarna blir det struligt.

Nya Mediaspelaren (#9) har begåvats med diverse insticksprogram. DVD-mjukvara, mp3-rippers, fejksurroundfixare m.m. Lät käckt tyckte jag tills jag klickade på länkarna och insåg att det handlade om minst hundralappen i avgift.

Men men. Här sitter jag och tjötar helt i onödan. Problemet är ju redan löst med Musicmatch. Får väl se hur länge bra mp3-kvalitet fås gratis med den :roll:
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Nu lyckades jag inte hitta den funktionen, och musicmatch hittade inte cd rom läsarna...
kanske man skulle registrera sig för $19,95?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:Nu lyckades jag inte hitta den funktionen, och musicmatch hittade inte cd rom läsarna...
kanske man skulle registrera sig för $19,95?

Bj.
Du måste se till att den söker i rätt cd-spelare. Den kanske letar i den andra? Å så får du leta upp fönstret recorder, brukar finnas under player fönstret.

Har inte MM här utan där (jag pekar 30 cm åt höger).

Så det SKA gå.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Björn, vill du betala en summa så har jag en adress till en väldans bra converterare

http://www.poikosoft.com/easycdda.html

Det är en av de snabbaste mp3 converterare jag har sett och fungerar mycket bra.

/JAgr
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

nedladdningsproblem

Inlägg av Ulrik Berggren »

bruse skrev:MusicMatch
http://www.musicmatch.com/

Tips, rippa dina mp3:or i 192 kb/s så får du mycket bra ljud.D efault 128 är kasst.
Fick upp följande felmeddelande när jag försökte köra installationprogrammet till MusicMatch :shock:
Error: Could not download fromDLM channel
Kan detta ha med min dator att göra, eller ska jag skylla på nätet/servern el dyl? :? Ber om ursäkt om frågan anses trivial av datakunniga :oops:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

http://lame.sourceforge.net/

LAME är ett "open-source" program som skapar MP3-filer av vanliga ljudfiler (jag har i alla fall använt LAME för att omvandla WAV-filer till MP3).

Jag har använt LAME under Linux, men det finns tydligen Windows-program (länkar finns där på hemsidan) som bygger på LAME.

Mvh Tim
Låst