Kollade lite i arkivet men tyckte mig inte hitta nåt om detta.
Vad är det för krav på att bli bussförare? Är det några hälsokrav av samma typ som för att bli lokförare eller är det precis likadant som med att ta B-körkort? Hur ser utbildningen ut? Har funderat ett tag på att börja köra buss, men funderar lite på vad det är som krävs att få bli bussförare.
Hälsningar Conny
Krav för att bli bussförare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Krav för att bli bussförare
Att redan ha bilkörkort och ha fyllt 21 år när man gör uppkörningen för busskörkort och vara relativt frisk.Conny skrev:Kollade lite i arkivet men tyckte mig inte hitta nåt om detta.
Vad är det för krav på att bli bussförare? Är det några hälsokrav av samma typ som för att bli lokförare eller är det precis likadant som med att ta B-körkort? Hur ser utbildningen ut? Har funderat ett tag på att börja köra buss, men funderar lite på vad det är som krävs att få bli bussförare.
Hälsningar Conny
-
Re: Krav för att bli bussförare
I Norge må en være ferdig med prøveperioden på klasse B (altså hatt denne i to år), og være fylt 21 år før en får lov å begynne øvelseskjøring med buss.Conny skrev:Kollade lite i arkivet men tyckte mig inte hitta nåt om detta.
Hälsningar Conny
En må også bli sjekket av en lege som bekrefter helsen din på ett skjema.
Du må ha fargesyn, kan bruke briller/linser, men kravene til syn er ganske strenge.
Du får ikke ha diabetes og høyt blodtrykk.
Dessuten må du gå til politiet å få kjøreseddel. (Du bør ha en grei vandel) Dette er gratis, og er noe du MÅ ha for å få kjøre med betalende passasjerer, og dermed for å få jobb i ett busselskap.
Som regel gis det også god internopplæring i busselskapet (dette kan jo variere), som traseer, behandling av kunder, førstehjelp, kurs på leddbuss, boggibusser ol...
T-banefører