Allvarlig kritik mot Connex
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Allvarlig kritik mot Connex
Allvarlig kritk mot Connex:
http://www.sr.se/cgi%2Dbin/stockholm/ny ... kel=726971
http://www.sr.se/cgi%2Dbin/stockholm/ny ... kel=726971
Re: Allvarlig kritik mot Connex
Märkligt hur de skyller ifrån sig varenda gång. Det gör ju inte tunnelbanan säkrare. De borde se till att verksamheten fungerar istället. Olika problem uppstår och det måste man se till att ha beredskap för. Klarar man inte det skall man sluta med verksamheten och låta någon mer kompetent ta över.tutfan skrev:Allvarlig kritk mot Connex:
http://www.sr.se/cgi%2Dbin/stockholm/ny ... kel=726971
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
JVS är en myndighet och jag tror att de skiter i sekretess vad gäller företag på pottkanten och brukar lägga ut sina rapporter. Det har de gjort med Citypendeln och i oktober med Connex http://www.jvs.se/filer/connexrapport2005.pdf vore kul att lösa det senaste också...Byggare Bob skrev:Allt är inte till för gemene man att läsa...Zerous skrev:Finns rapporten att ladda ner nånstans? Jag har tittat på järnvägsstyrelsens hemsida men hittar inte....
Kan tänka mig att det mesta som rör Connex just nu är belagt med sekretess, eftersom de redan sitter på pottkanten...
Kalle skrev:Förstår inte riktigt vad han på Connex menar, brist på reservdelar är inget nytt som har kommit efter branden i RIB utan problemet har funnits ett antal år...
Visst, men de försöker hela tiden slingra sig så att det hela drar ut på tiden så mycket som möjligt innan sanningen är helt framme.
Sanningen kommer alltid fram till slut, men det inser de inte.
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
brist på reservdelar och rutiner
Och att man tillämpar olika rutiner på olika verkstäder beror väl inte på brist på reservdelar. Eller vilka reservdelar är det som saknas då? Kanske om en viss rutin saknas så får man ta en annan rutin istället. Det kanske saknas vettiga beslut också. De kanske måste nytillverkas.Kalle skrev:Förstår inte riktigt vad han på Connex menar, brist på reservdelar är inget nytt som har kommit efter branden i RIB utan problemet har funnits ett antal år...
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Även om det framförs kritik så är det värt att notera att det inte är någon allvarligare form av kritik utan egentligen frågan om kraftiga påpekanden och inte frågan om att säkerheten hotats. Är det inte så att connex är lite av kollektivtrafikens Mc: Donalds och måste därför kritiseras till dödagar avv vissa personer? Läs objektivt i rapporten så ser ni att den på det hela taget är nöjd med connex sätt att sköta tunnelbanan. Och om ni läser deras andra rapporter så ser ni snart att varenda tillståndsinnehavare kritiseras på liknande vis.
Sida 5 ur Järnvägsstyrelsens rapport:Zerous skrev:JVS är en myndighet och jag tror att de skiter i sekretess vad gäller företag på pottkanten och brukar lägga ut sina rapporter. Det har de gjort med Citypendeln och i oktober med Connex http://www.jvs.se/filer/connexrapport2005.pdf vore kul att lösa det senaste också...
Connex system för säkerhetsstyrning är generellt god. De brister som påträffats rör sig till stor del om brister i dokumentationen, kommunikation mellan trafikpersonal och ledning och mellan de olika aktörerna under SL. Rutiner för riskanalyser saknas, likaså vilka regler som gäller för underhållet av vagnarna. Det finns också brister i attityderna till säkerhetsarbetet hos den operativa personalen, vilket kan bero på att personalen inte fullt ut var delaktiga i säkerhetsarbetet och bl.a. inte delges säkerhetsordningen eller resultat från utredningar och tyckte att återkopplingen till ledningen är dålig.
denna rapport är gammal, jag vill läsa senaste rapporten sen de har varit och inspekterat på verkstäderZill skrev:Sida 5 ur Järnvägsstyrelsens rapport:Zerous skrev:JVS är en myndighet och jag tror att de skiter i sekretess vad gäller företag på pottkanten och brukar lägga ut sina rapporter. Det har de gjort med Citypendeln och i oktober med Connex http://www.jvs.se/filer/connexrapport2005.pdf vore kul att lösa det senaste också...
Connex system för säkerhetsstyrning är generellt god. De brister som påträffats rör sig till stor del om brister i dokumentationen, kommunikation mellan trafikpersonal och ledning och mellan de olika aktörerna under SL. Rutiner för riskanalyser saknas, likaså vilka regler som gäller för underhållet av vagnarna. Det finns också brister i attityderna till säkerhetsarbetet hos den operativa personalen, vilket kan bero på att personalen inte fullt ut var delaktiga i säkerhetsarbetet och bl.a. inte delges säkerhetsordningen eller resultat från utredningar och tyckte att återkopplingen till ledningen är dålig.
Järnvägsstyrelsen har under april 2005 reviderat Connex Sverige ABs verksamhet i tunnelbanan, med utgångspunkt från lagen och förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg. Huvudsyftet har varit att kontrollera om Connex har ett fungerande system för internkontroll genom säkerhetsstyrning. Connex reviderades senast i november år 2000.Zerous skrev:denna rapport är gammal, jag vill läsa senaste rapporten sen de har varit och inspekterat på verkstäderZill skrev:Sida 5 ur Järnvägsstyrelsens rapport:Zerous skrev:JVS är en myndighet och jag tror att de skiter i sekretess vad gäller företag på pottkanten och brukar lägga ut sina rapporter. Det har de gjort med Citypendeln och i oktober med Connex http://www.jvs.se/filer/connexrapport2005.pdf vore kul att lösa det senaste också...
Connex system för säkerhetsstyrning är generellt god. De brister som påträffats rör sig till stor del om brister i dokumentationen, kommunikation mellan trafikpersonal och ledning och mellan de olika aktörerna under SL. Rutiner för riskanalyser saknas, likaså vilka regler som gäller för underhållet av vagnarna. Det finns också brister i attityderna till säkerhetsarbetet hos den operativa personalen, vilket kan bero på att personalen inte fullt ut var delaktiga i säkerhetsarbetet och bl.a. inte delges säkerhetsordningen eller resultat från utredningar och tyckte att återkopplingen till ledningen är dålig.
Anser Du att april 2005 är gammal?
Observera att jag tar inte ställning till problemen t T-banan som har rapporterats - men att Connex skulle "spara pengar" på säkerheten verkar löjligt och inte vidare långsiktigt.
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Brist på reservdelar...Näringsbrist... Connex! Supersize Me!
Jag hörde en intervju på någon radiokanal om rapporten och där lät det inte som att man var så väldigt nöjda. Sedan är det en annan sak att reportern säkerligen ställde frågor om det som var kritiskt i rapporten och inte om de saker där Connex möjligen fick beröm. I nästa inslag var det intervju med Connex så det var väl någorlunda allsidig rapportering. Connex förnekade inte att det varit problem, men den förklaring som gavs var att det var brist på reservdelar.Sterner skrev:Även om det framförs kritik så är det värt att notera att det inte är någon allvarligare form av kritik utan egentligen frågan om kraftiga påpekanden och inte frågan om att säkerheten hotats. Är det inte så att connex är lite av kollektivtrafikens Mc: Donalds och måste därför kritiseras till dödagar avv vissa personer? Läs objektivt i rapporten så ser ni att den på det hela taget är nöjd med connex sätt att sköta tunnelbanan.
Till det kan sägas att brist på reservdelar är inget nytt fenomen. Så har det alltid varit i princip, utom när vagnar skrotats då man plockat delar och lagt på hög till andra vagnar. Många gånger har man fått nytillverka reservdelar. Så detta med brist på reservdelar är ingen ny förklaring. Kan man verkligen säga så i 50 år till när det riktas kritik mot rutinerna i verkstäderna? Det verkar snarare som att det där är ett argument som man vetat i alla tider att man kan ta till om det framförs någon kritik nånstans eftersom argumentet är sant. Men är det verkligen relevant?
Brist på reservdelar. Lövhalka. Olovlig arbetskonflikt. Det är alltid någon annans fel när det strular hos Connex.
Jämförelsen mellan Connex och McDonalds är träffande. Tänk bara på när McDonalds ska framhålla hur nyttig deras mat är. Ungefär lika illa låter det när Connex klagar på sin reservdelsbrist. Någon som vet förresten hur många sockerbitar det är i en cheeseburgare? Vad tror ni döljer sig under beteckningen "kolhydrater" i deras lista på alla "nyttiga" ämnen i den. Kolla nästa gång ni är där. Den är värst av alla.
Connex! Supersize me!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 23:11
- Ort: Täby
Ansvar
Connex HAR ansvaret, men har inte valt underhållsentreprenör, vem som ska underhålla fordonen har bestämts av SL.
/Christer
/Christer
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
skrota lite fler C20 så blir det fler reservdelar
Det är naturligtvis för att det är mest lönsamt för Connex. Men det som är mest lönsamt för Connex är naturligtvis inte mest lönsamt för skattebetalarna. Connex är ett privat bolag som ska tjäna pengar, inte ta samhällsansvar!Anonymous skrev:Det är däremot Connex som sagt åt Tågia att slakta C20 2248 för att slippa betala reservdelar.
Undrar vad skattebetalarna tycker om att deras 30-miljonersvagnar plockas ner redan nu...
Men vad tycker SL och landstinget om att deras entreprenör beordrar skrotning av deras egendom?
Men det är naturligtvis ett sätt att lösa bristen på reservdelar. Skrota tre nya C20 för 100 miljoner så finns det kanske reservdelar så det räcker ett tag!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Osant om 2248
Snacka om att fara med osanning. C20 2248 är tursatt i dag 6/11 som V1 på Linje 19 tur 39.Anonymous skrev:Det är däremot Connex som sagt åt Tågia att slakta C20 2248 för att slippa betala reservdelar.
Undrar vad skattebetalarna tycker om att deras 30-miljonersvagnar plockas ner redan nu...
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D