Spårvägen på GP Debatt

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan

Spårvägen på GP Debatt

Inlägg av Johan »

Från GP's debattsida idag.
Något jag själv bara kan instämma i, och som varit självklart sedan länge... också för en vanlig simpel resenär.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=115466
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kan inte mer än instämma.

Dessutom bör man tänka på att Spårvagnar och Bussar har olika tempi i sin trafik, bussförare klagar alltid på de slöa och långsamma spårvagnarna och gissa vad - spårvangsförarna klagar på de slöa och långsamma bussarna! Eftersom buss och spårvagn har olika hastighetskrav i olika tillfällen så upplever de båda förarslagen att det trafikslag de känner minst väl är "Långsamt" åtminstone i de situationer då det egna trafikslaget är snabbt...

Och snart startar stombussen att följa linje 7 från Ängården till Brunnsparken.... Underbart!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev: Och snart startar stombussen att följa linje 7 från Ängården till Brunnsparken.... Underbart!

/Tony
Ja och det är väl inte första gången man kör buss och spårvagn parallellt ( i ordets rätta bemärkelse då!) i Göteborg.
Nu blir det ju ingen "Full Parallell" med denna trafikföring, kanske det på sikt avlastar sjuan på denna sträcka, som jag ser det så hade det ju kanske varit svårt att hitta en annan vettig färdväg för stomibussen på denna sträcka..(?)

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
TonyM skrev: Och snart startar stombussen att följa linje 7 från Ängården till Brunnsparken.... Underbart!

/Tony
Ja och det är väl inte första gången man kör buss och spårvagn parallellt ( i ordets rätta bemärkelse då!) i Göteborg.
Nu blir det ju ingen "Full Parallell" med denna trafikföring, kanske det på sikt avlastar sjuan på denna sträcka, som jag ser det så hade det ju kanske varit svårt att hitta en annan vettig färdväg för stomibussen på denna sträcka..(?)

Bj.
Tur för dig att 7:an oftast går med pedaler, dem kan man ju köra i full parallell, M31:orna är choppervagnar och kan därför inte köras i full parallell om man vill använda ordets rätta bemärkelse...

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Tur för dig att 7:an oftast går med pedaler, dem kan man ju köra i full parallell, M31:orna är choppervagnar och kan därför inte köras i full parallell om man vill använda ordets rätta bemärkelse...

/Tony
Jodå, motormodulerna är parallellkopplade och man kan ha full utstyrning på omriktaren, alltså full parallell. 8)
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tony;
Harald hann före!
Trots att jag inte vet så mycket så kände jag faktiskt till detta!

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar