Letbaner i Århus

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Åbo är faktisk nr. fem-stad. Men i alla finska städer nr två till fem finns det mer eller mindre realistiska planer på snabbspårväg.Nils Carl Aspenberg skrev:Århus har vel planlagt dette like lenge som Åbo, Malmø og Bergen. Men Bergen blir nok først og da får vi håpe at de andre nr. to-byene følger (Malmø er nr. tre-by)
Tack,Pl skrev:Hej Olle,
Jag har en gång åkt igenom större delen av spårvägsnätet i Århus, men det var ju för omkring 35 år sedan, så minnet har bleknat. I alla fall tror jag att vagnhallen låg nära ändstationen Dalgas Avenue, linje 1. Våra danska vänner vet förstås 1000 gånger mer...
För övrigt ett stort tack för alla dina fina bilder. Jag uppskattar speciellt att du tar med linjekartor.
Hälsningar
Pl
Tack för det. Husen ser iallafall ut att kunna vara äldre. Och huset framför dem mot Dalgas Avenue stod där redan när vagnhallen fanns.Svend Christensen skrev:Efter nedlæggelsen af sporvejene i 1971 rummede vognhallen i en række år et museum for brandbiler. Bygningen er først nedrevet i begyndelsen af 1990-årene, og de nye huse er derfor senere.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Tack,Svend Christensen skrev:Linje 2-sløjfen i Kongsvang lå på den anden side af Skanderborgvej, lige efter hjørnet af Marselis Boulevard. Det må nærmest være der hvor Olle stod, da han fotograferede.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
I slutet på den gågata som går från järnvägsstationen, finns en ganska ny träbro över den kanal (och bredvidliggande gågata) som man nu restaurerar. Innan man kommer till kyrkan och spårvägen svängde vänster för att gå över torget. Den bron kan det knappast ha gått spårvagn på. Var det en stenbro eller järnbro på spårvägens tid? Jag har inte hittat några bilder på den bron.Svend Christensen skrev:Der findes spor flere steder i Århus .....
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Nej Lille Nord, Gribskovbanen, Østbanen, Høng-Tølløse Jernbane, Vestbanen og Lemvigbanen bruger heller ikke andet end Y-tog i persontogene. På Hornbækbanen og Odsherredsbanen dominerer de desuden stadig.Olle (inte inloggad) skrev:- tågen, inklusive Odderbanan, alla är dieseldrift och det märks i den gryta som järnvägen utgör under stationen. Odderlinjen har halvtimmestrafik med Ys-Ym-tåg fortfarande. Det är väl sista banan med dessa fordon i all trafik?
At der er for mange rygere i Danmark, kan vi godt blive enige om. Til gengæld bruger danskerne jo ikke snus...- som vanligt röker man alldeles för mycket i Danmark. Är det på trots mot oss "rekorderliga" svenskar eller är man fortfarande oupplysta?
Nu må Svend rette mig, hvis jeg husker galt, men problemet i Århus var, at man ikke længere kunne få standardvogne til det smalle fritrumsprofil, man benyttede. Så enten måtte man flytte sporene, så de nye bredere vogne kunne komme forbi hinanden, eller også måtte man få specialkonstruerede vogne. Begge dele ville selv sagt være ret bekostelige.Vagnparken var väl ganska utslitet vid nedläggelsen. ÅS hade varit tvungen att skaffa nya vagnar, kanske 6-axliga ledvagnar av Düwag eller kanske av samma typ som Helsingfors skaffade åren 1973-75/1983-87. Dessa i sin tur skulle ersättas i dessa dagar av låggolvsvagnar.