SEKO-ordförande sparkas av Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jag har ingen som helst lust att välja sida i konflikten, jag är alldeles för dåligt insatt för det. Däremot reagerar jag på nyheten att många förare tänker ställa till problem i tunnelbanetrafiken på måndag. Jag tycker det låter som helt fel taktik. Vill man uppmärksamma resenärerna på situationen och få med dem på sin sida ska man inte samtidigt sabba för dem genom att skapa kaos och göra så de kommer för sent till jobb och skolor, det vinner man ingen respekt på.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Lagens text om uppsägningar, avskedanden mm.
Detta måste både Connex och den facklige representanten rätta sig efter.
:shock:

/Bengt

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
Cero

Inlägg av Cero »

Bussföraren skrev:Vi arbetare är människor och kräver vår rätt oavsett vad företagsledarna anser. Passar det inte företaget får företaget anpassa sig.
Nej, då får man sluta. Självklart ska man kräva sin rätt men om det är ändå företaget som ställer jobb till förfogande, inte tvärtom. Ett företag som inte är till sina anställdas bästa blir inte populärt på arbetsmarknaden. Inom de flesta branscher finns mer eller mindre svartlistade bolag som har svårt att få tag i folk pga personalpolitiken. Folk arbetar helt enkelt någon annanstans. Varför ska trafikföretagen särbehandlas? Passar det inte så töm Connex då.

Den aktuella personens framträdanden i olika media innan avskedandet har påvisat så mycket adrenalin och kritik mot den egna arbetsgivaren att det är ett under att han fått vara kvar så länge. Sakfrågan har helt försvunnit i sammanhanget därför att den förs fram på ett felaktigt sätt. Man måste välja sina stridsmetoder annars blir man ett lätt byte för motståndaren.
bertil (ej förare)

Inlägg av bertil (ej förare) »

suck... svensk fackföreningsrörelse är alldeles för mjäkig. i frankrike hade förarna strejkat redan dagen efter, och lantbrukarna sympatistrejkat och spridit ut gödsel utanför connex huvudkontor.

men i sverige är vi så himla fega. varför?? låt oss se en riktig konflikt nu! snälla sveko, visa att ni inte tolererar att connex behandlar sina anställda som skit!
Tub/lih

Inlägg av Tub/lih »

Facket borde lägga sitt krut på arbetsmiljö och löner. INTE på politik!! Jag och många andra förare är totalsura på fackets politiska agenda. Länken som kollegan skrev om ovan går till en grekisk kommunistisk sajt!! SUCK. Vidare har dom länk till andra vänsterpolitiska sajter.

Tråkigt för Pelle Johansson att bli sparkad. Har ingen åsikt i detta specifika fall eftersom jag inte sitter på all info. Dock förutsätter jag att någonting mer än fackets arbetsgivarhat ligger bakom.
Homann

Inlägg av Homann »

De flesta fackförbund för tjänstemän är mer försiktiga i sina politiska utspel, kanske för att många (de flesta?) av deras medlemmar röstar borgerligt.

Undrar hur stor andel av SEKO:s medlemmar somhejar på borgarna? Kan det vara 15-20%?
Tub/lih

Inlägg av Tub/lih »

Svårt att säga. Men jag känner många borgare i Lih. Dock borde sånt inte påverka. Ska inte den stora minoriteten borgare få känna sig välkomna och vara företrädda?
Homann

Inlägg av Homann »

Håller helt med dig, facken skall verka för alla dess medlemmar.
rojje

Inlägg av rojje »

Men Connex, Tågia, SL m.fl tar inte ett fullständigt säkerhetsansvar idag. Pengar styr i första hand, i handra hand agerar man första då media eller Järnvägsstyrelsen påtalar bristen och i tredje hand om uppdragsgivaren påpekar något.
T.ex förra årets hjulskador på C20. Detta påpekades av personal i Vällingbydepån månader innan tågen togs ur trafik. Verktadspersonal upptäckte att hjulen var täckta med fina små metallspån runt hela hjulbanan. Vad hände trots att ansvariga chefer vart delgivna vad man upptäckt? Inget!
Riktig felsökning på fel som kan äventyra säkerheten görs inte p.g.a tidbrist. Hittar man inget omedelbart skickas fordon ut i trafik igen, trots att felet är ett fel som rapporterats återkommande gånger. Då måste man ta sig tid att kontrollera fordonet ordentligt.
Busslink t.ex och slitna däck. Kommmer ni i håg olyckan i trakterna runt Knivsta för några år sedan? Om förare innan olyckan påtalade att däcken var slitna vart dom betraktad som en riktig gnällspik, efter olyckan betalades tipspengar för samma sak. Det som behövdes för att "säkerhetstänkandet" skulle vakna var en olycka och negativ publicitet i media.

För några år sedan åkte ett Cx-tåg runt en hel dag med överhettad broms. När tåget slutligen tågs ur trafik, då en förare vägrade köra tåget, var det tvunget att stå i Skarpnäck ett antal timmar innan det kunde köras till depån.

Liknande saker sker dagligen inom många företag inom kollektivtrafiken och det är inget skitsnack. Mycket går aldrig att bevisa med papperbevis, men om man kontrollerar dom olyckor som sker och läser rapporter från t.ex Haverikommisionen så ser man ett systemfel, pengarna före allt.

I fallet Connex contra Per vet jag för lite, men vore det inte bättre att fokusera mer på säkerheten. Om Connex verkligen gjorde det, då skulle hela personalstyrkan hos Connex känna och veta om det. Det skulle synas på hur Connex löser uppkomna problem. Jag tror personligen att Connex, Busslink, Swebus m.fl inte gör ett dyft mer än vad som behövs för att fordonen skall rulla.

Säkerhetstänkande? Att någon då säger i från när företagen inte reagerar och agerar är väl inte konstigt?
Tub/lih

Inlägg av Tub/lih »

Håller helt med. Det är fackets uppgift att påtala brister.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ursäkta men detta inlägg kanske bäst hör hemma på "Landgången" men eftersom det tar upp statlig vs privat trafik, fackliga "metoder" och Frankrike så lägger jag det här.

I Frankrike kapade anställda vid ett statligt färjerederi ett fraktfartyg på väg till Korsika i ilska över att rederiet eventuellt skulle säljas ut och trafiken privatiseras..

Känns "problematiken" igen.. ? :lol: :shock: :?

Enligt nyheterna igår gick denna kapning "hårdhänt" till och igår stormade terroristpolisen fartyget med helikopter.

Ja, så går det till i Frankrike och Connex är ju franskägt..

/Bengt
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Bengt Jönsson skrev:Ursäkta men detta inlägg kanske bäst hör hemma på "Landgången" men eftersom det tar upp statlig vs privat trafik, fackliga "metoder" och Frankrike så lägger jag det här.

I Frankrike kapade anställda vid ett statligt färjerederi ett fraktfartyg på väg till Korsika i ilska över att rederiet eventuellt skulle säljas ut och trafiken privatiseras..

Känns "problematiken" igen.. ? :lol: :shock: :?

Enligt nyheterna igår gick denna kapning "hårdhänt" till och igår stormade terroristpolisen fartyget med helikopter.

Ja, så går det till i Frankrike och Connex är ju franskägt..

/Bengt
Nu är det ändå så att det rederiet är så ineffektivt att det är pågränsen till konkurs (och hadde gjort så om det inte vart statligt..)

Så att privatisera det, ty det faktum att statliga företag har en effektivitetsfaktor som är ca 0.5 av ett privat, är enligt mig rimligt.

Att en del personer kommer åka ut är ju inte ngt att diskutera om.. eller vill de strejkande att rederiet ska gå i kk så att förlorar jobben?

//Q
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

rojje skrev: I fallet Connex contra Per vet jag för lite, men vore det inte bättre att fokusera mer på säkerheten. Om Connex verkligen gjorde det, då skulle hela personalstyrkan hos Connex känna och veta om det. Det skulle synas på hur Connex löser uppkomna problem. Jag tror personligen att Connex, Busslink, Swebus m.fl inte gör ett dyft mer än vad som behövs för att fordonen skall rulla.

Säkerhetstänkande? Att någon då säger i från när företagen inte reagerar och agerar är väl inte konstigt?
Jag har väldigt naivt att tro att enbart påtalande av säk-brister ligger bakom detta.. Det skulle inte hålla i Arbetsdomstolen.

Om nu personen ifråga har en hatisk attityd gentemot Connex, och letar minsta fel och försöker på alla sätt smutskasta C. så är det inte konstigt att han åker ut.

Jag är inte en förespråkare för C.. Hadde hellre sätt ngt annat företag på den platsen, men det hindrar inte att jag håller endast en saklig nivå på kritiken.
Jag håller med om att säkerheten inte är den bästa.

Varför sen gnälla säkerhet i media? Gå till JVS, väldigt effektivt sätt om man har konkreta bevis för säkerhetsfel.

//Q
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Cero skrev:
Bussföraren skrev:Vi arbetare är människor och kräver vår rätt oavsett vad företagsledarna anser. Passar det inte företaget får företaget anpassa sig.
Nej, då får man sluta. Självklart ska man kräva sin rätt men om det är ändå företaget som ställer jobb till förfogande, inte tvärtom. Ett företag som inte är till sina anställdas bästa blir inte populärt på arbetsmarknaden. Inom de flesta branscher finns mer eller mindre svartlistade bolag som har svårt att få tag i folk pga personalpolitiken. Folk arbetar helt enkelt någon annanstans. Varför ska trafikföretagen särbehandlas? Passar det inte så töm Connex då.

Jo, men detta ovanstående resonemang att företag som behandlar sin personal "illa" får svårt att få personal fungerar när det är gott om alternativa jobb för dem det berör. Inte när det är brist på alternativa jobb. :twisted:

/Bengt
Tub/lih

Inlägg av Tub/lih »

Bengt Jönsson skrev:I Frankrike kapade anställda vid ett statligt färjerederi ett fraktfartyg på väg till Korsika i ilska över att rederiet eventuellt skulle säljas ut och trafiken privatiseras../Bengt
Kanske finns en parallell, vet inte. Generellt anser jag att frågan om privatisering eller inte borde vara irrelevant för facket. Dom ska syssla med löner och arbetsmiljö. Om t.ex. arbetsmiljön efter en privatisering försämras får dom ta tag i de konkreta arbetsmiljöfrågorna och inte skälla på privatisering. Det luktar politisk ideologi om sånt.
kollektivtrafikant

Inlägg av kollektivtrafikant »

Vad Connex försöker göra är att tysta en radikal röst.
Det klubbordföranden har gjort är att prata med media i frågor som t.ex.

- Connex olagliga register över sina anställda.
länk: http://www.seko.se/default.asp?url=%2Fa ... id%3D12457

- Sparkandet av andra kritiska röster.
länk: http://alla.lo.se/reportage.asp?articleID=1236

- Bristande säkerhet.
framrutorna länk: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10548322.asp
och larmtelefoner: http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=697415

- Strejkbrytare som tar upp nedlagt arbete i en, till skillnad från vad DN skrev, laglig strejk. länk: http://www.yelah.net/news/2005093019443

Vad företaget försöker är att göra sig av med en obekväm person, detta kommer att få konsekvenser...
länk: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10662612.asp

En oförrätt mot en, är en oförrätt mot alla!
resenär

Inlägg av resenär »

Homann

Inlägg av Homann »

Radikal är han säkert, men immun mot avsked är han definitivt inte.
xxx

Inlägg av xxx »

Homann skrev:Radikal är han säkert, men immun mot avsked är han definitivt inte.
Nej, och det roar dig tydligen ofantligt, med tanke på hur du brukar hetsa mot alla som dristar sig att uttrycka kritik mot Connex. Det är bara att läsa dina inlägg i tidigare debattrådar i detta ämne.........
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

kollektivtrafikant skrev:Vad Connex försöker göra är att tysta en radikal röst.
Det klubbordföranden har gjort är att prata med media i frågor som t.ex.

- Connex olagliga register över sina anställda.
länk: http://www.seko.se/default.asp?url=%2Fa ... id%3D12457
Det som var olaglig i det hela är att registret är elektroniskt. inte att det överhuvudtaget finns.
Förvisso olagligt, men SEKO överdriver betydelsen av att det är elektroniskt.
kollektivtrafikant skrev: - Sparkandet av andra kritiska röster.
länk: http://alla.lo.se/reportage.asp?articleID=1236
Vad har Connex gett för svar? går inte att bedömma relevansen i den här städ-konflikten utan att få veta vad de båda trätande anser om saken.. dömmer man helt efter vad den ena säger, så är man inte opartisk...
kollektivtrafikant skrev: - Bristande säkerhet.
framrutorna länk: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10548322.asp
Jaha, och facket hadde naturligtvis hittat detta felet för länge sen?? och varför står det inte isf?
SL & Bombardier håller ju på att lösa problemet, som ingen hade hittat innan. Vad är det för vits att slå på trumman och storböla i media när man hittar ett hitils okänt fel? Om SL alt Connex förnekat problemet kan jag förstå det, men nu arbeter aman på en lösning.
Hjälp dem istället så blir det ju en bra lösning tillslut.

kollektivtrafikant skrev: och larmtelefoner: http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=697415
Har Connex ansvaret för telefonerna?
Och som jag sa i pkt ovan.. kände ngn till problemet innan? Löstes inte problemet snabbt nog?

kollektivtrafikant skrev: - Strejkbrytare som tar upp nedlagt arbete i en, till skillnad från vad DN skrev, laglig strejk. länk: http://www.yelah.net/news/2005093019443
Skicka gärna en korrekt länk, samt länka till DN, om du nu anser att de skriver ngt annat.

kollektivtrafikant skrev: Vad företaget försöker är att göra sig av med en obekväm person, detta kommer att få konsekvenser...
länk: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10662612.asp
Obekväm kan innebär mkt.. antingen välgrundat kritisk, eller så raka motsatsen..
Jag ser inte nog med "bevis" för att det första alternativet ska gälla.
kollektivtrafikant skrev: En oförrätt mot en, är en oförrätt mot alla!
Det får stå för dig.. Men vi andra kan stå för våra åsikter personligen utan att rassla med kompisarna.

kollektivtrafikant skrev: och brand
länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=415816
Finns det flera än SEKO som misstänker slarv? För att sätta stopp pga misstanke om ngt kräv ganska mkt på fötterna.. och inte bara misstankar.
Btw, är det klarlagt att det var smuts i motorn som orsakade felet? om någon har info skriv gärna det. I övrigt kan jag rabbla upp en hel del orsaker till kortslutning/överslag i en DC-motor.

//Q
Skriv svar