Roslagsbanan - ny(a) hållplats(er)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
?

Inlägg av ? »

Anders Norén skrev:Diskussionen pågår även i Postvagnen.

Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.

Bild

Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.

Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.

Anders
Jasså där; Är det denna station som skall betjäna det bostadsområde ditt staden ville anlägga en ny tunnelbanestation,
men SL förespråkade en ny roslagsbanestation... :?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Anders, intressant förslag. Tyvärr så har du inte geografin i området på din sida. :(

Det gröna mellan Roslagsvägen och Frescativägen, som i dagsläget är ett dike och en slänt, är på tok för smalt. Särskilt uppe runt tunnelbanestationen, som jag minns det går vägen dessutom närmare husknuten på det ena Nobelhuset än vad som syns på kartan, och då är det inte lätt att flytta in Frescativägen för att skapa mer plats. Nästa problem är att 670, 676, m.fl. har en hållplats på Roslagsvägen ungefär vid sista a:et i "Trafikplats Frescati". Isolerar man den med ett järnvägsspår kan man ge sig sjutton på att en massa otåliga studenter kommer chansa och springa framför tågen.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Nerdboy, det var ett bra svar! Tackar!

Fler anledningar till att förslaget är mindre lyckat är att förslaget troligtvis är väldigt kostsamt att genomföra men att det enda man vinner är att det blir närmare mellan järnvägen och tunnelbanan (vilket enligt essins inlägg inte heller är odelat positivt) och att parkområdet väster om vägen blir sammanhängande. Mycket skrik för lite ull, alltså.

Anders
Gustav

T-banestation Albano

Inlägg av Gustav »

Efter snacket här tycker jag att en omdragning av Roslagsbanan är lite onödiga pengar. 200 meter är inte så fasligt långt. Om man dessutom lägger några spänn på att göra om Universitetet-entrén så att man slipper gå under Roslagsvägen och hela vägen bort till Pressbyrån för att ta sig ner i T-banan (och i stället fixa en tunnel rakt till höger om man kommer upp från rulltrappan, under vägen och bort mot tåget) - så är det hela en vettig idé.

Vad som däremot inte är en vettig idé är att anlägga en Albano-station på Roslagsbanan. Som det sagts tidigare kommer väl bara Näsby Park-tåg stanna där. Restiden från Vallentuna och Åkersberga är redan för lång. Och vem kommer åka från en station som har halvtimmestrafik och där man dessutom med allra största sannolikhet ändå måste byta till tunnelbana innan man kan ta sig nånstans - bortsett från det fåtal som har KTH som målpunkt.

Enligt programplanen för Albano-området så skulle en sån station så småningom kanske eventuellt långt i framtiden bli en knytpunkt om Värtabanan får persontrafik. Men inte ens i trettioårsplanerna finns det med några tankar om det.

Alternativet är då buss. 44:an och 41:an skulle då slingra sig lite vidare från Ruddammen ner till Albano och Teknikhöjden. Men dels är bussturen slingrig, dels måste man ändå byta från T-banan nån annan stans. Och dels så kan man undra om kapaciteten kommer räcka om det planeras tusentals bostäder och arbetsplatser.

Varför inte fläska dit en T-station istället? Tuben går rakt under området, trafikantunderlaget är, eller kommer bli, tillräckligt stort. De som arbetar/studerar i Kräftriket har det bökigt redan idag att ta sig dit och dän.
Idag är det 1 km från Albano till Universitetet respektive Tekniska Högskolan. Perfekt T-baneavstånd!

I tidigare trådar har jag för mig att det har nämnts att SL:s egna svar är att trafikantunderlaget är för STORT, alltså att Mörby-linjen redan nu är överbelastad. Mot det märkliga argumentet står att man ändå måste åka röd linje för att sedan byta till buss/Roslagsbanan för att ta sig till Albano.
Ibland får man en känsla av att SL i hemlighet inte vill att vi ska åka kollektivt.

Andra flummiga förklaringar jag fått för mig att jag hört är att banan ligger för djupt eller är för brant. Stämmer det?

Hur som helst: T-banestation Albano, med uppgång mot Björngårdsvägen i norr och hiss upp till Ruddammen i söder (som hissen till Furusundsgatan vid Gärdet) - vore inte det något? Några andra förslag?
virtual1

Re: T-banestation Albano

Inlägg av virtual1 »

Gustav skrev:Efter snacket här tycker jag att en omdragning av Roslagsbanan är lite onödiga pengar. 200 meter är inte så fasligt långt. Om man dessutom lägger några spänn på att göra om Universitetet-entrén så att man slipper gå under Roslagsvägen och hela vägen bort till Pressbyrån för att ta sig ner i T-banan (och i stället fixa en tunnel rakt till höger om man kommer upp från rulltrappan, under vägen och bort mot tåget) - så är det hela en vettig idé.
Jag tror problemet är att många människor som går på universitetet inte VET att RB stannar i närheten o att den nuvarande stationen har alldeles för litet resandeunderlag för att vara vettig, genom att flytta stationen närmare T-banan underlättar man både byten mellab RB och T-bana samt att man attraherar folk som inte visste att man kunde ta RB istället!
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Och jag har en galna idé!!!

Bygga RB underjordiskt mellan Albano och Mörby! :P
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
micke b

Re: T-banestation Albano

Inlägg av micke b »

Gustav skrev: Varför inte fläska dit en T-station istället? Tuben går rakt under området, trafikantunderlaget är, eller kommer bli, tillräckligt stort. De som arbetar/studerar i Kräftriket har det bökigt redan idag att ta sig dit och dän.
Idag är det 1 km från Albano till Universitetet respektive Tekniska Högskolan. Perfekt T-baneavstånd!
Har flummat om liknande förr, tänkte att man kunde dra karolinskaspåren dit för en bytes- (och samtrafikerings-) möjlighet för grenarna norr om stan, även om jag inte då nämde eller ens såg det som en nödvändighet med en [gren]station.

/M
Bertan

Inlägg av Bertan »

genom att flytta stationen närmare T-banan underlättar man både byten mellab RB och T-bana samt att man attraherar folk som inte visste att man kunde ta RB istället!
Nu är nog inte tanken att man ska ta RB ISTÄLLET för Tuben, d.v.s. söderifrån. Snarare är det väl för att underlätta för studenter som kommer norrifrån, alltså kliver på i Österåkers, Vallentuna, Täby och Danderyds kommuner.

Albanostation:

Ja hela Mörbygrenen är litet märklig. Först väldigt nära mellan Stadion och Tekniska Högskolan (som byggdes med besvärligt byte för att RB "ändå" skulle läggas ned) och sedan rejält långt Tekn. Högsk. - Universitetet. Om det är tekniskt möjligt att bygga en t-stn vid Albano vore det nog bäst. Men en RB-hpl skulle väl gå att klämma in nu när två andra (Universitetet och Freskati) slås ihop. Jag är inte helt klar över hur mycket som skall bygas på det avrivna området vid Albano.

"Nya" RB-Universitetet:

Om Tvärbanan (som väl föreslagits seriöst någon gång) kunde dras i tunnel under Brunnsviken skulle den perfekt kunna ansluta till såväl Tub som RB vid Universitetet.
tutf/lih

Inlägg av tutf/lih »

Universitetet har länge lobbat för att förlägga Roslagsvägen i tunnel. Om så sker öppnas bra möjligheter för att flytta Roslagsbanan något närmare T-stationen.

Vad gäller Albano har SL sagt att det inte finns kapacitet för en ny station. Dock är jag övertygad om att kapacitet finns ifall man uppmuntrar folk att åka i mitten av tåget, exempelvis genom att bara ha en uppgång i mitten av plattformen. Det händer på morgonturerna att vi har överlast (och därmed bara kan köra 60 km/h) men det är inte särskilt vanligt och bör inte få stoppa en ny station. De som tror att tåg är fulla i Stockholm under rusningen kan resa till Tokyo och se hur det ser ut där...

Vad gäller Tvärbanan tror jag stenhårt på förlängning under Brunnsviken till Universitetet. I förlängningen kan man tänka sig utbyggnad mot Ropsten via Husarviken och därifrån ev vidare ut i det framtida Värtaområdet.

Mvh,

tutf/lih
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

tutf/lih skrev:Vad gäller Tvärbanan tror jag stenhårt på förlängning under Brunnsviken till Universitetet. I förlängningen kan man tänka sig utbyggnad mot Ropsten via Husarviken och därifrån ev vidare ut i det framtida Värtaområdet.

Mvh,

tutf/lih
Eller från Ropsten till Lidingöbanan... Men Värtaområdet är iofs i behov av bättre kollektivtrafik, om det nu ska byggas där. Tvärbanan får dock då mera en linje som liknar en kringla eller nåt. Bättre vore bygga ut 7:an som har föreslagits på högre ort, dels till Värtaområdet och dels till Västermalm - nej Kungsholmen heter det visst...
Professionell tyckare
Coppas

Inlägg av Coppas »

tutf/lih skrev:Vad gäller Tvärbanan tror jag stenhårt på förlängning under Brunnsviken till Universitetet. I förlängningen kan man tänka sig utbyggnad mot Ropsten via Husarviken och därifrån ev vidare ut i det framtida Värtaområdet.
En förlängning till Universitetet ser även jag som en positiv möjlighet. Dock inte en dragning under Brunnsviken. Ska Tvärbanan göra någon nytta här är det inte som en konkurrent eller light-alternativ till T-banan utan just i egenskap av tvärbana. En eventuell förlängning från Solna station torde gå vidare via Ballongberget, Frösunda och Bergshamra innan den går tillbaka mot Frescati. Detta för att verkligen binda ihop dessa stadsdelar på tvären så att säga.

Ytterligare ett aber om man skulle få för sig att gå under Brunnsviken är ju att tunneln skulle behöva bli ganska lång då den även skulle behöva gå under Hagaparken. Tror nämligen inte att speciellt många (även bland oss som är positiva till spårvagn) vill ha en spårväg med typ 7½-minuterstrafik genom Hagaparken, förbi Fjärilshuset ner till en tunnelmynning vid Ekotemplet. Miljön är lite för känslig för det.

I övrigt får man för min del gärna döpa om, åtminstone det som idag är Östra Kungsholmen, till Västermalm. Varje generation sätter ju sina egna avtryck på ett område så varför inte ett litet namnbyte. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
tutf/lih

Inlägg av tutf/lih »

Låter mycket bättre att dra linjen förbi Ballongberget, Bergshamra. Håller helt med. Då kan även Ekhagen få en hållplats.

Vad gäller kopplingen till Lidingöbanan är idén kul men jag tror den gör mer nytta mot nya Värtaområdet. Lidingö servas väl av tåget och bussarna. Vad jag dock gärna vill se är en T-baneförlängning till Lidingö centrum.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker det verkar bra som det är. En spridning på stationerna är naturligtvis bättre. Bytespunkt har man ju redan i Stockholms Östra, och man kan mycket väl tänka sig en nordlig bytespunkt norr om mörby C om man förlänger T-banan mot Täby.
tutf/lih

Inlägg av tutf/lih »

I dagsläget är det bra som det är, men med en utbyggnad i Albano behövs en ny station. Dessutom ligger station Universitetet lite märkligt och skulle hamn väldigt nära en ny station i Albano. En flyttning av stationen är bra för framtida förlängning av Tvärbanan och byten till/från bussar.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Bertan skrev:
genom att flytta stationen närmare T-banan underlättar man både byten mellab RB och T-bana samt att man attraherar folk som inte visste att man kunde ta RB istället!
Nu är nog inte tanken att man ska ta RB ISTÄLLET för Tuben, d.v.s. söderifrån. Snarare är det väl för att underlätta för studenter som kommer norrifrån, alltså kliver på i Österåkers, Vallentuna, Täby och Danderyds kommuner.
Varför inte? - folk som vill närmare stan för att kunna ta innerstadsbussar från östra t.ex.? - en bra avlastning är det ju oavsett, och om nu station Albano byggs så är det ju perfekt för latmaskarna ;-) i de nykommande studentbostäderna att ta RB mellan Albano/Universitetet...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

virtual1 skrev:
Varför inte? - folk som vill närmare stan för att kunna ta innerstadsbussar från östra t.ex.? - en bra avlastning är det ju oavsett, och om nu station Albano byggs så är det ju perfekt för latmaskarna ;-) i de nykommande studentbostäderna att ta RB mellan Albano/Universitetet...
Fast det känns som en ganska ineffektiv resa, borde vara snabbare och nyttigare att gå/cykla en så kort bit istället för att åka. Dessutom är det ju RBs mest belastade avsnitt, vilket innebär att det i rusningen är ganska fullt på tågen. Till yttermera visso så blir det nog ganska kass turtäthet för de tåg som stannar vid Albano, eftersom det bara blir Näsbyparktågen som lär komma att göra det.

Frågan är om det ö h t är lönsamt att anlägga en station här, med tanke på den tid som alla som åker längre utifrån förlorar varje gång tåget ska stanna. :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Sture!

Inlägg av Sture! »

Passade på att besöka platsen som omnämns som ersättare för stationerna Universitetet samt Frescati idag.
Tog även lite bilder i av halvdålig kvalitet så att ni andra som inte varit där på ett tag möjligen ska kunna bilda er en uppfattning om hur det ser ut. :)

Börjar med en bild tagen strax norr om tunnelbaneuppgången, bredvid pressbyrån. Man kan skymta bron över Roslagsbanan i bakgrunden.

Bild

Här är en bild tagen strax under tunneln som går under Roslagsvägen.
Ganska stora nivåskillnader som ni ser så det måste nog skaktas bort en del om det ska bli en smidig promenadväg utan trappor.

Bild

Bron över Roslagsbanan och lite kolonilotter i förgrunden som nog lever ett utrotningshotat liv om planerna bli verklighet, kan jag tänka mig.

Bild

En ganska dålig bild i motljus över kolonilottsområdet och med Roslagsbanan till höger.

Bild

En bild från andra sidan bron som inte säger så mycket då buskarna till höger täcker det mesta... Men man kan se nivåskillnaden i alla fall.

Bild

Avslutningsvis en bild på ett passerande tåg taget från bron.

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Då tar jag och kompletterar med de här bilderna:

Först en bild från nuvarande station Universitetet, i riktning ungefär NNV, där höjdskillnaden ned till Roslagsvägen syns.

Bild

Därefter en bild tagen strax söder om Naturhistoriska, i riktning ungefär SSO, där man ser två av de byggnader som Anders Norén markerat med blått. Den till vänster på bilden är den oanvända tunnelbanenedgången. Den till höger är nog mest där för att vara snygg, ett tvillinghus står på andra sidan Roslagsvägen. (Barnen pratade ivrigt om elefanter, zebror och annat de hade sett.)

Bild

Nu har jag gått en bit på Frescativägen (rakt fram i förra bilden). Till vänster Frescativägen, till höger Roslagsvägen. "Betonglådorna" i mitten visar var vägen på Stures första bild går. Bortanför dem, något till höger, skymtar busshållplatsen jag skrev om i mitt förra inlägg.

Bild

Och här står jag på den busshållplatsen. Från vänster till höger ser vi alltså det ena Nobelhuset, Frescativägen, en gång- och cykelbana och slutligen Roslagsvägen. Skorstenen till vänster i bild har förmodligen med tunnelbanan att göra.

Bild
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

tutf/lih skrev:Låter mycket bättre att dra linjen förbi Ballongberget, Bergshamra. Håller helt med. Då kan även Ekhagen få en hållplats.

Vad gäller kopplingen till Lidingöbanan är idén kul men jag tror den gör mer nytta mot nya Värtaområdet. Lidingö servas väl av tåget och bussarna. Vad jag dock gärna vill se är en T-baneförlängning till Lidingö centrum.
När Tvärbanan och/eller citybanan och/eller värtabanan dras förbi Ropsten ansluts den givetvis till LB:s spårsystem, fattas bara annat. Att dra ut tub2 till till Lidingö är däremot helt olönsamt, den frågan har avhandlats här på Forum många gånger.

Att dra fram Tvärbanan till Ropsten blir nog inte så enkelt, oavsett om man går under Brunnsviken eller ej kommer det att krävas mycket tunnel, bl.a. han man en bra bit Nationalstadspark att forcera. Alternativet hade förstås varit att integrera Tvärbanan med Roslagsbanan, men här ser man direkt vilken nackdel RBs spårvidd är. Svårare att integrera fysiskt med andra banor och ett mer begränsat fordonsutval. För framtiden hade det varit betydligt bättre att redan från början spika ut RB till normalspår och sedan anskaffa nya fordon därefter. Men då hade man förstås fått ta hela kostnaden med en gång. Nu började man med fordonen för att sedan rusta upp den fasta infrastrukturen, vilket möjligen var rätt beslut då, men har fått till följd att man byggt sig fast i smalspåret. Var förresten, efter ett längre uppehåll, och åkte på RB i förra veckan. Att inte tågen välter..... (OBS skoj... :) .

Mvh.

Björn Ehnberg
Tub/lih

Inlägg av Tub/lih »

Ja, Nationelstadsparken sätter käppar i hjulen för allt. Universitetet har stora problem så fort dom vill göra något vet jag. Dom är inte alls glada för att ligga inom dess gränser.

Vad gäller tub till Lidingö förstår jag att det blir dyrt. Det är kanske bra som det är. En tanke skulle ju kunna vara ny spårväg via centrum och utåt. Lite som gamla 20. Dock funkar väl bussarna ganska bra.
Skriv svar