Roslagsbanan - ny(a) hållplats(er)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roslagsbanan - ny(a) hållplats(er)
Enligt dagens Metro (Stockholmsupplagan) så planeras de nuvarande hållplatserna Universitetet och Frescati på Roslagsbanan att läggas ner. Istället öppnar en ny hållplats närmare tunnelbanan vid Universitetet. Eventuellt byggs också en ny hållplats i Albano (som ligger söder om Universitetet).
Se dagens Metro, sidan 1. (Stor fil!)
http://www.metro.se/content/acrobat/sto ... _Metro.pdf
Se dagens Metro, sidan 1. (Stor fil!)
http://www.metro.se/content/acrobat/sto ... _Metro.pdf
En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider. Albano blir väl styvmoderligt behandlat och skickas till Näsbyparklinjen.
Hur långt är det att gå från befintlig sträckning till T-stn Universitetet? Alltså inte station utan järnväg. Blir det som Danderyds sjukhus-Mörby eller längre?
Hur långt är det att gå från befintlig sträckning till T-stn Universitetet? Alltså inte station utan järnväg. Blir det som Danderyds sjukhus-Mörby eller längre?
Professionell tyckare
Drygt 200 meter dvs ungefär som från Farsta strand till Södertörns vi... jag menar Farsta strand.Kantorn skrev:Hur långt är det att gå från befintlig sträckning till T-stn Universitetet? Alltså inte station utan järnväg. Blir det som Danderyds sjukhus-Mörby eller längre?
(Ärligt talat, hade det inte varit roligare om man behållit namnet och låtit tunnelbanestationen heta likadant?)
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Lägg om RB från nuvarande station Universitetet till att gå öster om Roslagsvägen. Öppna en ny station Universitetet mitt för universitetet. För sedan tillbaka järnvägen över eller under Roslagsvägen eller flytta vägen något västerut så att RB ligger på östra sidan hela vägen upp till Bergshamra. (Eftersom minst ett träd måste fällas för att genomföra denna linjeomläggning kommer den inte att kunna genomföras eftersom området ligger i en nationalpark...)
Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Anders
Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Anders
Har för mig att den ska mynna upp mot Svante Arrhenius väg och Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova. Skulle nog inte vara helt fel med att öppna upp den. Ganska många människor som åker med T-banan, speciellt på helgerna, ska till just Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova och det är ganska ofta de frågar oss som kör bussarna vart det ligger och hur de ska gå.Anders Norén skrev:Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
De flesta tåg stannar redan vid Universitetet, undantaget snabbtågen och några tidiga morgontåg norrut. De flesta norrgående tåg stannar f.n. dock endast för påstigande.Karsten skrev:Kantorn skrev:En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider.
quote]
Vilket de redan nu gör..
Aj katten, visste inte detta. Tror inte de gjorde det på det glada slutet av 70-talet när jag åkte. Borde ha fattat att ändring skett. FlåtGäddan skrev:Karsten skrev:De flesta tåg stannar redan vid Universitetet, undantaget snabbtågen och några tidiga morgontåg norrut. De flesta norrgående tåg stannar f.n. dock endast för påstigande.Kantorn skrev:En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider.
quote]
Vilket de redan nu gör..

Professionell tyckare
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Går man från tunnelbanestationen mot Naturhistoriska så dyker det upp en betongbyggnad på höger sida, strax innan övergångsstället. Där har jag för mig att uppgången mynnar.Coppas skrev:Har för mig att den ska mynna upp mot Svante Arrhenius väg och Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova. Skulle nog inte vara helt fel med att öppna upp den. Ganska många människor som åker med T-banan, speciellt på helgerna, ska till just Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova och det är ganska ofta de frågar oss som kör bussarna vart det ligger och hur de ska gå.Anders Norén skrev:Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Mvh // Nico
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Stämmer bra det, uppgången ligger i den grå betongklumpen vid Svante Arrhenius Väg, och öppnar man den uppgången, så är det bara drygt 200 meter nerför backen till nuvarande hållplats Frescati...
Fast lägger man en ny hållplats precis vid Lilla frescativägens viadukt över Roslagsbanan över till Botaniska Institutionen/Wallenbergslaboratoriet, så blir det ju mycket närmare...
Fast lägger man en ny hållplats precis vid Lilla frescativägens viadukt över Roslagsbanan över till Botaniska Institutionen/Wallenbergslaboratoriet, så blir det ju mycket närmare...
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Undrade,
Hur ska man får plats in i Universitetet? Eller tänker man bygga banan parallellt med Roslagsvägen, fast till höger (i riktning mot Norrut) den här gången?
Men hur som helst, jag tror inte att det kommer att finnas plats att bygga järnväg in i Universitetsområde, så betyder det att man ska kanske gå underjord nu...?
Hur ska man får plats in i Universitetet? Eller tänker man bygga banan parallellt med Roslagsvägen, fast till höger (i riktning mot Norrut) den här gången?
Men hur som helst, jag tror inte att det kommer att finnas plats att bygga järnväg in i Universitetsområde, så betyder det att man ska kanske gå underjord nu...?
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Om jag får vara ärligt nu, tycker jag att idé med att införa en hållplats runt Albano är ganska bra. Dock tycker jag att det låter lite onödigt att satsa pengar på att dra RB in till Universitetsområde, eftersom i dagsläget, tar det max 10-15 minuter att promenera från Universitetet till Universitetet RB station (och flesta folk tar Tub2 till Tekniska). Och glöm inte att det finns också himla mycket folk som kommer från kräftriket som ska åka med RB också. 

>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Diskussionen pågår även i Postvagnen.
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.

Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.

Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Mycket trevlig Anders!
Men då undrade jag, ser det inte lite konstigt att ha en järnvägsbro rätt ovanför/framför Naturhistoriska?

Men då undrade jag, ser det inte lite konstigt att ha en järnvägsbro rätt ovanför/framför Naturhistoriska?
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Ett mycket dåligt förslag...Anders Norén skrev:Diskussionen pågår även i Postvagnen.
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.
Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
Bättre är att anlägga en ny hållplats i höjd med kolonilotterna vid Lilla frescativägen, dvs rakt västerut från tunnelbanestationen.
Det är väll det som ursrungsförslaget gäller, skulle jag tro! Vet inte hur det ser ut i detalj på platsen, men hoppas att det finns eller kommer att byggas gångväg från nya statioen vid Lilla Frescati till området där stationen ligger i dag!Byggare Bob skrev:Ett mycket dåligt förslag...Anders Norén skrev:Diskussionen pågår även i Postvagnen.
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.
Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
Bättre är att anlägga en ny hållplats i höjd med kolonilotterna vid Lilla frescativägen, dvs rakt västerut från tunnelbanestationen.
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Det var ett bra exempel på ett dåligt inlägg. Att bara säga att något är dåligt hjälper ingen, däremot kan man specificera vad som var dåligt, varför och hur det borde vara i stället. Det kallas konstruktiv kritik, dvs. uppbyggande kritik.Byggare Bob skrev:Ett mycket dåligt förslag...
Jag kan tänka mig massor av skäl till varför min kartskiss visar ett dåligt förslag till ombyggnad av Roslagsbanan, men om jag inte varit intresserad av era synpunkter hade jag aldrig lagt ut den här.
Dessutom är jag barnsligt förtjust i att rita in sånt som inte finns på kartor.
Anders
Några funderingar från en som mest känner området från kartor, även om han varit där några gånger...
Det jag är lite fundersam över när det gäller det här planerna är att man förlorar en del av vitsen med att köra t-banan och Roslagsbanan parallellt. Som det är nu har ganska många områden relativt nära till en station/hållplats på någon av banorna, utan att stationsavstånden blir alltför små på de enskilda banorna. Denna fördel kommer att försvinna om Roslagsbanans stationer/hållplatser samlokaliseras med t-banans. Dock kanske denna fördel inte kan utnyttjas till fullo idag, framför allt på grund av avståndet mellan T-Danderyds sjukhus och J-Mörby. Man kanske skulle lägga krutet på att förbättra bytesmöjligheterna där, och vid Tekniska högskolan/Östra station, i stället?
Trots allt håller jag fullständigt med om att plankorsningen vid hpl Frescati bör byggas bort, på ett eller annat sätt.
Det jag är lite fundersam över när det gäller det här planerna är att man förlorar en del av vitsen med att köra t-banan och Roslagsbanan parallellt. Som det är nu har ganska många områden relativt nära till en station/hållplats på någon av banorna, utan att stationsavstånden blir alltför små på de enskilda banorna. Denna fördel kommer att försvinna om Roslagsbanans stationer/hållplatser samlokaliseras med t-banans. Dock kanske denna fördel inte kan utnyttjas till fullo idag, framför allt på grund av avståndet mellan T-Danderyds sjukhus och J-Mörby. Man kanske skulle lägga krutet på att förbättra bytesmöjligheterna där, och vid Tekniska högskolan/Östra station, i stället?
Trots allt håller jag fullständigt med om att plankorsningen vid hpl Frescati bör byggas bort, på ett eller annat sätt.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Om du i fortsättningen bara skall citera början av vad man skriver, så är DU dålig på att ta kritik, jag skrev varför jag tyckte det var ett dåligt förslag, sedan att du har dålig fantasi, och antagligen inte ens vet hur det ser ut i området, det kan inte jag hjälpa...Anders Norén skrev:Det var ett bra exempel på ett dåligt inlägg. Att bara säga att något är dåligt hjälper ingen, däremot kan man specificera vad som var dåligt, varför och hur det borde vara i stället. Det kallas konstruktiv kritik, dvs. uppbyggande kritik.Byggare Bob skrev:Ett mycket dåligt förslag...
Jag kan tänka mig massor av skäl till varför min kartskiss visar ett dåligt förslag till ombyggnad av Roslagsbanan, men om jag inte varit intresserad av era synpunkter hade jag aldrig lagt ut den här.
Dessutom är jag barnsligt förtjust i att rita in sånt som inte finns på kartor.
Anders
