373 gått sönder idag ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

373 gått sönder idag ?

Inlägg av Johan A »

Hade 373 gått sönder ? Den stog på Strand-
vägen och det blev en kö där.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det hade den.

Ett motstånd till omformaren behagade bli för varmt så tråden smälte. Motstånd gör så ibland.

Vagn 210 fick skjuta hem vagnen till vagnhallen. kl 17.00 rullade vagnen åter i trafik.

/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Johan A

Inlägg av Johan A »

Men hur kopplar man ? Dom har olika kopplingar eller puffar man bara ?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Lagligt koppleri

Inlägg av Stefan Widén »

I vagn 373 finns ett övergångskoppel till albertkoppel just í händelse av det som skedde. F ö så fanns det, för dom som nu inte redan listat ut det, motsvaande koppel till M28/M29 när dom gästade Djurgårdslinjen. Och givetvis våra norska gästvagnar har haft motsvarande koppel då deras albertkoppel skiljer sig något mot det som verkar vara en europeisk standard "mer eller mindre". Ser fram mot att någon i en ny tråd ger oss den fullständiga koppelhistorian från trumpet och framåt.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Sterner

Inlägg av Sterner »

Men om omformaren stannar har man väl typ en timme på sig att köra innan batterierna är slut och vagnen stannar? Spårvagnsföraren märker väl att omformaren stannat eftersom den inte hörs längre och laddningsmätaren står på noll?
Sterner

Inlägg av Sterner »

Angående övergångskoppel mellan A24 scharfenberg och Albertkoppel så undrar Jag om det går att använda samma övergångskoppel mellan A24 och A30 som mellan A24 och A31? De har samma koppel men de sitter på helt olika höjd.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Lagligt koppleri

Inlägg av Andy »

Stefan Widén skrev:I vagn 373 finns ett övergångskoppel till albertkoppel just í händelse av det som skedde. F ö så fanns det, för dom som nu inte redan listat ut det, motsvaande koppel till M28/M29 när dom gästade Djurgårdslinjen. Och givetvis våra norska gästvagnar har haft motsvarande koppel då deras albertkoppel skiljer sig något mot det som verkar vara en europeisk standard "mer eller mindre". Ser fram mot att någon i en ny tråd ger oss den fullständiga koppelhistorian från trumpet och framåt.

/Stefan
Oslo's Ekebergbane vogner har et albertkobbel som tilsvarer standarden i Europa, her må LTF bruke et overgangskobbel når de 5 vognene som er igjen skal rangeres rundt.

Har 210 og 700 fått "svenske" albertkobbel etter at de kom til Stockholm?

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: Lagligt koppleri

Inlägg av BaardB »

Andy skrev:Har 210 og 700 fått "svenske" albertkobbel etter at de kom til Stockholm?
Svar: ja :!:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Kan för övrigt meddela att den Norska något mindre "Albertkopplet" på Götebosska kallas för Herbertkoppel.

Den kan vara något svår att förstå för dem som inte följt svenska julkalendrar under 1970/80-tal, men det fanns en julkalender som hette "Albert och Herbert". Herbert, eller "Hebbe lelle" är Alberts son och följaktligen "mindre".

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Denne serien er godt kjent i grannelandet også :wink:
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Albertkoppel

Inlägg av Per Lind »

TonyM skrev:Kan för övrigt meddela att den Norska något mindre "Albertkopplet" på Götebosska kallas för Herbertkoppel.

Den kan vara något svår att förstå för dem som inte följt svenska julkalendrar under 1970/80-tal, men det fanns en julkalender som hette "Albert och Herbert". Herbert, eller "Hebbe lelle" är Alberts son och följaktligen "mindre".

//Tony
För att hamna helt bredvid spåret så var det inte bara en julkalender utan en hel serie program om skrothandlare Albert (Sten-Åke Cederhök) och hans son Herbert (Thomas von Brömsen). Serien gick i ganska många avsnitt. Någon julkalender har jag inget minne av men det kan säkert stämma.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Sterner skrev:Men om omformaren stannar har man väl typ en timme på sig att köra innan batterierna är slut och vagnen stannar? Spårvagnsföraren märker väl att omformaren stannat eftersom den inte hörs längre och laddningsmätaren står på noll?

Svaret på din fråga är nej. Om omformaren stannar så stannar även motståndsventilatorn och då faller körreläet, vilket innebär att föraren ej kan göra någon uppkoppling. Vagnen kommer alltså att bli stående vid nästa hållplats, trafiksignal, uppförsbacke e d precis som den nu blev. Denna förregling är gjord för att inte vagnen skall köras utan kylning av motstånden eftersom dessa då kan brinna av.

Föraren kan för övrigt ej avläsa laddströmmen under körning då laddningsmätaren sitter på mittplattformen.
Angående övergångskoppel mellan A24 scharfenberg och Albertkoppel så undrar Jag om det går att använda samma övergångskoppel mellan A24 och A30 som mellan A24 och A31? De har samma koppel men de sitter på helt olika höjd.

Nej, det får man inte göra, det finns två olika övergångskoppel med olika höjd. Om man använder "fel" koppel finns risk för urspåring eller koppelskador då koppelstängerna kan ta i detaljer som de inte skall ta i.
Bertan

Inlägg av Bertan »

Jo, det var där dom sa "Hjulen står för dörren" och mycket riktigt stod några kärrhjul (eller bilhjul minns inte vilket, inga spårvagnsjul i alla fall) framför dörren. Rätt vitsigt.
Sterner

Inlägg av Sterner »

På A30 går det bra att köra utan omformare tills batterierna tar slut, motståndsventilatorn går ändå. Är det inte så på A24?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4560
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sterner skrev:På A30 går det bra att köra utan omformare tills batterierna tar slut, motståndsventilatorn går ändå. Är det inte så på A24?
Klart det går att köra de flesta vagnar utan omformaren igång, bara man förbikopplar ventilationsvakten, vilket man inte ska eller får göra, om man inte har den kompetens som krävs.

Möjligen är det ju så på A30 (jag vet inte allså), att omformaren är en omriktare och motståndsventilationen sköts av en egen fläcktutrustning.

Kan som kuriosa då nämna, att M67K har både omformare och omriktare.
Omformaren har numera (sedan dessa vagnar blev ombyggda till M67K) ingen annan funktion än att just kyla motstånden. All leverans av 24V= och 220V~ sköts nu av omriktaren. Dock måste omformaren vara igång för att vagnen ska kunna köras, just pga ventilationsvakten. Annars får vi överhettade motstånd.

//Leif D
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Klart det går att köra de flesta vagnar utan omformaren igång, bara man förbikopplar ventilationsvakten, vilket man inte ska eller får göra, om man inte har den kompetens som krävs.
Motståndet på en A24 är ganska känsligt för överhettning, så att köra omkring utan kylning är inte att rekommendera ens på korta sträckor. Att göra elektriska ombyggnader av vagnarnas manöversystem ute på stan är inte heller att rekommendera - det är lätt hänt att det inte blir som man tänkt sig.
Sterner skrev:På A30 går det bra att köra utan omformare tills batterierna tar slut, motståndsventilatorn går ändå. Är det inte så på A24?
Nej. För övrigt har jag en känsla av att motståndsventilatorn borde dra ur batterierna på ganska kort tid, men det måste jag kolla upp. I alla fall är detta en ganska ovanlig situation.
Skriv svar