373 gått sönder idag ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
373 gått sönder idag ?
Hade 373 gått sönder ? Den stog på Strand-
vägen och det blev en kö där.
vägen och det blev en kö där.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Lagligt koppleri
I vagn 373 finns ett övergångskoppel till albertkoppel just í händelse av det som skedde. F ö så fanns det, för dom som nu inte redan listat ut det, motsvaande koppel till M28/M29 när dom gästade Djurgårdslinjen. Och givetvis våra norska gästvagnar har haft motsvarande koppel då deras albertkoppel skiljer sig något mot det som verkar vara en europeisk standard "mer eller mindre". Ser fram mot att någon i en ny tråd ger oss den fullständiga koppelhistorian från trumpet och framåt.
/Stefan
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Lagligt koppleri
Oslo's Ekebergbane vogner har et albertkobbel som tilsvarer standarden i Europa, her må LTF bruke et overgangskobbel når de 5 vognene som er igjen skal rangeres rundt.Stefan Widén skrev:I vagn 373 finns ett övergångskoppel till albertkoppel just í händelse av det som skedde. F ö så fanns det, för dom som nu inte redan listat ut det, motsvaande koppel till M28/M29 när dom gästade Djurgårdslinjen. Och givetvis våra norska gästvagnar har haft motsvarande koppel då deras albertkoppel skiljer sig något mot det som verkar vara en europeisk standard "mer eller mindre". Ser fram mot att någon i en ny tråd ger oss den fullständiga koppelhistorian från trumpet och framåt.
/Stefan
Har 210 og 700 fått "svenske" albertkobbel etter at de kom til Stockholm?
Andreas
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: Lagligt koppleri
Svar: jaAndy skrev:Har 210 og 700 fått "svenske" albertkobbel etter at de kom til Stockholm?
Kan för övrigt meddela att den Norska något mindre "Albertkopplet" på Götebosska kallas för Herbertkoppel.
Den kan vara något svår att förstå för dem som inte följt svenska julkalendrar under 1970/80-tal, men det fanns en julkalender som hette "Albert och Herbert". Herbert, eller "Hebbe lelle" är Alberts son och följaktligen "mindre".
//Tony
Den kan vara något svår att förstå för dem som inte följt svenska julkalendrar under 1970/80-tal, men det fanns en julkalender som hette "Albert och Herbert". Herbert, eller "Hebbe lelle" är Alberts son och följaktligen "mindre".
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Albertkoppel
För att hamna helt bredvid spåret så var det inte bara en julkalender utan en hel serie program om skrothandlare Albert (Sten-Åke Cederhök) och hans son Herbert (Thomas von Brömsen). Serien gick i ganska många avsnitt. Någon julkalender har jag inget minne av men det kan säkert stämma.TonyM skrev:Kan för övrigt meddela att den Norska något mindre "Albertkopplet" på Götebosska kallas för Herbertkoppel.
Den kan vara något svår att förstå för dem som inte följt svenska julkalendrar under 1970/80-tal, men det fanns en julkalender som hette "Albert och Herbert". Herbert, eller "Hebbe lelle" är Alberts son och följaktligen "mindre".
//Tony
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Sterner skrev:Men om omformaren stannar har man väl typ en timme på sig att köra innan batterierna är slut och vagnen stannar? Spårvagnsföraren märker väl att omformaren stannat eftersom den inte hörs längre och laddningsmätaren står på noll?
Svaret på din fråga är nej. Om omformaren stannar så stannar även motståndsventilatorn och då faller körreläet, vilket innebär att föraren ej kan göra någon uppkoppling. Vagnen kommer alltså att bli stående vid nästa hållplats, trafiksignal, uppförsbacke e d precis som den nu blev. Denna förregling är gjord för att inte vagnen skall köras utan kylning av motstånden eftersom dessa då kan brinna av.
Föraren kan för övrigt ej avläsa laddströmmen under körning då laddningsmätaren sitter på mittplattformen.
Angående övergångskoppel mellan A24 scharfenberg och Albertkoppel så undrar Jag om det går att använda samma övergångskoppel mellan A24 och A30 som mellan A24 och A31? De har samma koppel men de sitter på helt olika höjd.
Nej, det får man inte göra, det finns två olika övergångskoppel med olika höjd. Om man använder "fel" koppel finns risk för urspåring eller koppelskador då koppelstängerna kan ta i detaljer som de inte skall ta i.
Klart det går att köra de flesta vagnar utan omformaren igång, bara man förbikopplar ventilationsvakten, vilket man inte ska eller får göra, om man inte har den kompetens som krävs.Sterner skrev:På A30 går det bra att köra utan omformare tills batterierna tar slut, motståndsventilatorn går ändå. Är det inte så på A24?
Möjligen är det ju så på A30 (jag vet inte allså), att omformaren är en omriktare och motståndsventilationen sköts av en egen fläcktutrustning.
Kan som kuriosa då nämna, att M67K har både omformare och omriktare.
Omformaren har numera (sedan dessa vagnar blev ombyggda till M67K) ingen annan funktion än att just kyla motstånden. All leverans av 24V= och 220V~ sköts nu av omriktaren. Dock måste omformaren vara igång för att vagnen ska kunna köras, just pga ventilationsvakten. Annars får vi överhettade motstånd.
//Leif D
Motståndet på en A24 är ganska känsligt för överhettning, så att köra omkring utan kylning är inte att rekommendera ens på korta sträckor. Att göra elektriska ombyggnader av vagnarnas manöversystem ute på stan är inte heller att rekommendera - det är lätt hänt att det inte blir som man tänkt sig.leifd skrev:Klart det går att köra de flesta vagnar utan omformaren igång, bara man förbikopplar ventilationsvakten, vilket man inte ska eller får göra, om man inte har den kompetens som krävs.
Nej. För övrigt har jag en känsla av att motståndsventilatorn borde dra ur batterierna på ganska kort tid, men det måste jag kolla upp. I alla fall är detta en ganska ovanlig situation.Sterner skrev:På A30 går det bra att köra utan omformare tills batterierna tar slut, motståndsventilatorn går ändå. Är det inte så på A24?