Onödig belysning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Onödig belysning
I Rapport för 20 minuter sedan uppmanades vi att spara in på onödig belysning för att inte riskera elransonering. Är det verkigen inte på tiden att denna uppmaning skall gälla våra trafikutövare såsom Connex, Roslagståg Citypendeln och allt vad de heter. Jag ser ingen rimlig anledning till att ljuset är tänt när dagsljus strömmar in genom fönstren. Jag kan inte godtaga några krystade bortförklaringar till varför så inte sker. ingen kan få mig att tro något annat än att om man stänger av något som förbrukar något upphör åtgången på det som förbrukas.
Var över nyår på Kanarieöarna och åkte med det lokala bussbolaget Global. När vi åkte in i en tunnel tände föraren innerbelysningen ock SLÄCKTE det så fort vo kom ut ur tunneln.
På ett ställe var det en ny tunnel efter ca 3 minuter. Samma procedur igen. Varför kan inte vi när de kan BS
Var över nyår på Kanarieöarna och åkte med det lokala bussbolaget Global. När vi åkte in i en tunnel tände föraren innerbelysningen ock SLÄCKTE det så fort vo kom ut ur tunneln.
På ett ställe var det en ny tunnel efter ca 3 minuter. Samma procedur igen. Varför kan inte vi när de kan BS
båtist
Tor inte uppmaningen var till er förare, utan just de som skrivit instruktionerna: SL, Connex eller vad de heter...Bobjörk skrev:Enligt nåt instruktionsmeddelande får inte tågen gå släckta när dom är i trafik... tolkar det som att det alltid gäller....
Men vad sägs om att börja med passöppning på dörrara enligt tidigare trådar. Bra början tror jag.
/Jonas.
Finns en annan dörrfreåga som också drar en massa energi: de på stationerna.Ulf skrev:Alltså.. belysningen måste ju vara en bråkdel av vad det kostar att VÄRMA tågen! ÖPPNA INTE ALLA DÖRRAR PÅ PERRONGERNA måste ju spara MASSOR! DEssutom att hålla tänt i tunnlarna känns ju tämligen meningslöst, vilket man gör titt som tätt..
På Islandstorget installerades för ett antal år sedan sådana där automatiska gliddörrar. Det var det mest värdelösa de har gjort på denna station! Totalt bortkastade pengar.
Varför?
Jo, när man står och väntar inne i den lilla värme som finns så går dessa dörrar ett i ett då det räcker med att någon trampar lite för långt fram. Dessutom så är det öppna väldigt mycket och länge bara för att en person skall passera.
Dessutom så är de kroniskt trasiga vid minusgrader vilket gör att det verkligen vädras.
Vanliga hederliga svängdörrar är den bästa lösningen vilket gör det mer komfortabelt att vänta samt slösar inte bort värme i onödan.
Men, frågar sig vän av orndingen - hur går det för barnvagnar och gamla tanter och gubbar som inte klarar/orkar att öppna dörren?
Jo, då sätte rman en dörröppningsknapp med fördröjning (OBS!). Altså så man måste hålla den inne en viss tid för att öppna vilket eliminerar okynnesöpnandet från andra typer.
Jonas - haaatar att stå och frysa i väntan på tågen.
- Kristofer
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Jag vet inte hur det är nuförtiden, men förr brukade alltid pendeltågens invändiga belysning vara släckt vid färd utomhus i dagsljus. Den tändes i skymningen och vid färd i tunnlar.bruse skrev:Ljuset utifrån räcker inte till för at tman ska kunna läsa sin tidning exemelvis. Det blir för mörkt.
Men det kanske är ändrat nu.
Kristofer
Tänt i tunnlar
Anledningen till att det är tänt i tunnlarna ibland är att personal befinner sig på spårområdet. Tunnellyset tjänar dels som ledljus vid förflyttning, samt även som en inofficiell påminnelse till förarna att personal finns där.Ulf skrev:Alltså.. belysningen måste ju vara en bråkdel av vad det kostar att VÄRMA tågen! ÖPPNA INTE ALLA DÖRRAR PÅ PERRONGERNA måste ju spara MASSOR! DEssutom att hålla tänt i tunnlarna känns ju tämligen meningslöst, vilket man gör titt som tätt..
Vid beträdande av spårområde ska alltid anmälan göras till TLC, och på tunnelsträcka ska lyse särskilt begäras.
Mvh,
Per F,
...som under den gångna veckan haft lyse på TB 2 och 3
Mer om tunnelbelysning
Inget att behöva be om ursäkt för. Du har helt rätt i att man ska undvika att gå tunnlarna under rusningstid i innerstan, men ibland vid akut felavhjälpning måste man ändå. På vissa sträckor med dåligt skyddsutrymme går man normalt endast under trafikfria tiden på natten.Ulf skrev:Angående ljus i tunnlarna har jag exempelvis betvivlat att personal befinner sig där i rusning i innerstan när det passerar tåg hela tiden.. men så kanske är fallet då trots allt! Ber om ursäkt!
Däremot ligger en del installationer i direkt anslutning till plattformsändar alldeles bortom grindarna mot spårområdet, men även vid besök där måste man begära tänt tunnellyse på sträckan mellan stationerna.
Ännu ett skäl till att lyset är tänt kan vara att tåg vänder vid vändbryggor i tunneln.