Onödig belysning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

Onödig belysning

Inlägg av besa »

I Rapport för 20 minuter sedan uppmanades vi att spara in på onödig belysning för att inte riskera elransonering. Är det verkigen inte på tiden att denna uppmaning skall gälla våra trafikutövare såsom Connex, Roslagståg Citypendeln och allt vad de heter. Jag ser ingen rimlig anledning till att ljuset är tänt när dagsljus strömmar in genom fönstren. Jag kan inte godtaga några krystade bortförklaringar till varför så inte sker. ingen kan få mig att tro något annat än att om man stänger av något som förbrukar något upphör åtgången på det som förbrukas.
Var över nyår på Kanarieöarna och åkte med det lokala bussbolaget Global. När vi åkte in i en tunnel tände föraren innerbelysningen ock SLÄCKTE det så fort vo kom ut ur tunneln.
På ett ställe var det en ny tunnel efter ca 3 minuter. Samma procedur igen. Varför kan inte vi när de kan BS
båtist
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Enligt nåt instruktionsmeddelande får inte tågen gå släckta när dom är i trafik... tolkar det som att det alltid gäller....
Bantekniker
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Bobjörk skrev:Enligt nåt instruktionsmeddelande får inte tågen gå släckta när dom är i trafik... tolkar det som att det alltid gäller....
Tor inte uppmaningen var till er förare, utan just de som skrivit instruktionerna: SL, Connex eller vad de heter...
Men vad sägs om att börja med passöppning på dörrara enligt tidigare trådar. Bra början tror jag.

/Jonas.
Ulf
Inlägg: 202
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 15:51
Ort: Kransen

Inlägg av Ulf »

Alltså.. belysningen måste ju vara en bråkdel av vad det kostar att VÄRMA tågen! ÖPPNA INTE ALLA DÖRRAR PÅ PERRONGERNA måste ju spara MASSOR! DEssutom att hålla tänt i tunnlarna känns ju tämligen meningslöst, vilket man gör titt som tätt..
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Ulf skrev:Alltså.. belysningen måste ju vara en bråkdel av vad det kostar att VÄRMA tågen! ÖPPNA INTE ALLA DÖRRAR PÅ PERRONGERNA måste ju spara MASSOR! DEssutom att hålla tänt i tunnlarna känns ju tämligen meningslöst, vilket man gör titt som tätt..
Finns en annan dörrfreåga som också drar en massa energi: de på stationerna.
På Islandstorget installerades för ett antal år sedan sådana där automatiska gliddörrar. Det var det mest värdelösa de har gjort på denna station! Totalt bortkastade pengar.
Varför?
Jo, när man står och väntar inne i den lilla värme som finns så går dessa dörrar ett i ett då det räcker med att någon trampar lite för långt fram. Dessutom så är det öppna väldigt mycket och länge bara för att en person skall passera.
Dessutom så är de kroniskt trasiga vid minusgrader vilket gör att det verkligen vädras.
Vanliga hederliga svängdörrar är den bästa lösningen vilket gör det mer komfortabelt att vänta samt slösar inte bort värme i onödan.
Men, frågar sig vän av orndingen - hur går det för barnvagnar och gamla tanter och gubbar som inte klarar/orkar att öppna dörren?
Jo, då sätte rman en dörröppningsknapp med fördröjning (OBS!). Altså så man måste hålla den inne en viss tid för att öppna vilket eliminerar okynnesöpnandet från andra typer.


Jonas - haaatar att stå och frysa i väntan på tågen.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Ljuset utifrån räcker inte till för at tman ska kunna läsa sin tidning exemelvis. Det blir för mörkt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Jag ansåg att detta ämne passade bättre i Allmänt om lokaltrafik, än Visa bilder. Så ajg flyttade det.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

bruse skrev:Ljuset utifrån räcker inte till för at tman ska kunna läsa sin tidning exemelvis. Det blir för mörkt.
Jag vet inte hur det är nuförtiden, men förr brukade alltid pendeltågens invändiga belysning vara släckt vid färd utomhus i dagsljus. Den tändes i skymningen och vid färd i tunnlar.
Men det kanske är ändrat nu.

Kristofer
Per F

Tänt i tunnlar

Inlägg av Per F »

Ulf skrev:Alltså.. belysningen måste ju vara en bråkdel av vad det kostar att VÄRMA tågen! ÖPPNA INTE ALLA DÖRRAR PÅ PERRONGERNA måste ju spara MASSOR! DEssutom att hålla tänt i tunnlarna känns ju tämligen meningslöst, vilket man gör titt som tätt..
Anledningen till att det är tänt i tunnlarna ibland är att personal befinner sig på spårområdet. Tunnellyset tjänar dels som ledljus vid förflyttning, samt även som en inofficiell påminnelse till förarna att personal finns där.

Vid beträdande av spårområde ska alltid anmälan göras till TLC, och på tunnelsträcka ska lyse särskilt begäras.

Mvh,
Per F,
...som under den gångna veckan haft lyse på TB 2 och 3
Ulf
Inlägg: 202
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 15:51
Ort: Kransen

Inlägg av Ulf »

Angående ljus i tunnlarna har jag exempelvis betvivlat att personal befinner sig där i rusning i innerstan när det passerar tåg hela tiden.. men så kanske är fallet då trots allt! Ber om ursäkt!
Per F

Mer om tunnelbelysning

Inlägg av Per F »

Ulf skrev:Angående ljus i tunnlarna har jag exempelvis betvivlat att personal befinner sig där i rusning i innerstan när det passerar tåg hela tiden.. men så kanske är fallet då trots allt! Ber om ursäkt!
Inget att behöva be om ursäkt för. Du har helt rätt i att man ska undvika att gå tunnlarna under rusningstid i innerstan, men ibland vid akut felavhjälpning måste man ändå. På vissa sträckor med dåligt skyddsutrymme går man normalt endast under trafikfria tiden på natten.

Däremot ligger en del installationer i direkt anslutning till plattformsändar alldeles bortom grindarna mot spårområdet, men även vid besök där måste man begära tänt tunnellyse på sträckan mellan stationerna.

Ännu ett skäl till att lyset är tänt kan vara att tåg vänder vid vändbryggor i tunneln.
Skriv svar