M25

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

M25

Inlägg av Nupski »

En bild... inget mer... 8)

Bild
Senast redigerad av Nupski den lördag 03 september 2005 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Den här vagnen är otrolig snygg i färgen. Hade inte M28/M29 varit på väg åt skroten inom en snar framtid, så skulle den kunna stå modell för dessa. Den ser verkligen ut att vara ny!

Mikael
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Mikael Karlsson skrev:Den här vagnen är otrolig snygg i färgen. Hade inte M28/M29 varit på väg åt skroten inom en snar framtid, så skulle den kunna stå modell för dessa. Den ser verkligen ut att vara ny!

Mikael
De som har peiling på det sier at vognen er så nøye restaurert at en nagle som fester et eller annet inne i vognen er ulakkert mens andre helt like nagler er lakkert, vistnok en liten feil fra når vogna sist ble satt i stand i 1969!

Andreas
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Fast det är inte en M25a. M25 fanns i tre varianter. För att kunna särskilja bl.a. ritningarna för de tre varianterna betecknades dessa M25a, M25h och M25v. M25a var de högervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (611-625), M25h var övriga högervagnar och M25v var vänstervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (579-593 om jag inte minns fel). Vagn 606 är alltså en M25h.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Så M25:orna fick sin tilläggsbokstav först vid ombyggnaden inför högertrafikomläggningen? Eller var de förberedda för sina olika uppgifter redan när de levererades?

Snygg bild förresten!
Incognito

Inlägg av Incognito »

T.o.m. kopplet blänker! Vackert!
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Inlägg av Nupski »

Harald skrev:Fast det är inte en M25a. M25 fanns i tre varianter. För att kunna särskilja bl.a. ritningarna för de tre varianterna betecknades dessa M25a, M25h och M25v. M25a var de högervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (611-625), M25h var övriga högervagnar och M25v var vänstervagnar som var anpassade för Angeredsbanan (579-593 om jag inte minns fel). Vagn 606 är alltså en M25h.
Har ändrat namn på huvudinlägget... gjorde en syftningsfel... råkade skriva i talspråk... men det skapar ju bara förbryllande tankar här...
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Nupski skrev:Har ändrat namn på huvudinlägget... gjorde en syftningsfel... råkade skriva i talspråk... men det skapar ju bara förbryllande tankar här...

Inte om du skrivit "En M25:a". :D

Ett kolon efter siffran hade talat om att det är ett ordningstal!

Sedan trodde jag att man använde stora bokstäver när man skrev litterabeteckningar:

M25A, M25H respektive M25V :roll:
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Byggare Bob skrev: Sedan trodde jag att man använde stora bokstäver när man skrev litterabeteckningar:

M25A, M25H respektive M25V :roll:
Det var nog lite blandat. Jag har mest haft kontakt med ritningarna och där användes gemener för underlitterat. Om du menar littera i största allmänhet så används väl alltid versaler för huvudlittera och det gör det ju i det här fallet också (M). För underlittera har väl bruket skiftat.
Skriv svar