Metron i Köpenhamn provar den här veckan att växla slutstation för tågen, som gör att man kan minska antalet fordon med 10 procent!
Tidigare kördes varje tåg mellan bestämda slutstationer, t ex Nörreport-Vestamager respektive Nörreport-Lergravsparken.
Nu körs tågen Lergravsparken-Nörreport och därefter till Vestamager. Och viceversa. Genom denna manöver klarar man sig med nio tåg i stället för tio tåg på linjen.
Samtidigt erkänner man på Metro Service att det innebär en större störningskänslighet, genom att förseningar fortplantar sig till båda linjerna...
Ja, ja - intet nytt under tunnelbanehimlen, eller...
/Cristian
Metron byter slutstation för tågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:21
- Ort: Stockholm - Malmö