Färgsättningar Cx?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Färgsättningar Cx?
Är det någon som sitter inne med "hela listan" över alla färsättningar av Cx-vagnar som någonsin funnits?
Visst var det en annan grön nyans som användes innan C13-generationen kom på 80-talet?
Visst var det en annan grön nyans som användes innan C13-generationen kom på 80-talet?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Grön
Blå
Ingen färg alls (C5)
Skämt åsido; visst har det funnits olika färgkombinationer på gröna vagnar, exempelvis C4 med samma färg på långbalken (fult), men även de blå vagnarna är olika målade. Ta t.ex. vita linjens placering och färg, på C8-C9 är den ljusblå och sitter något högre upp, medan den på vissa C14 är tejpad utanpå färgen. Någon vagn har varit försedd med helreklam, tror det var 1177, men den var tejpad.
Blå
Ingen färg alls (C5)
Skämt åsido; visst har det funnits olika färgkombinationer på gröna vagnar, exempelvis C4 med samma färg på långbalken (fult), men även de blå vagnarna är olika målade. Ta t.ex. vita linjens placering och färg, på C8-C9 är den ljusblå och sitter något högre upp, medan den på vissa C14 är tejpad utanpå färgen. Någon vagn har varit försedd med helreklam, tror det var 1177, men den var tejpad.
-
Fel, det var 1171Adrian Langemar skrev:Det stämmer att det var 1177 som var reklammålad. Vagnen gjorde reklam för Gevalia.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
grön långbalk
När man började parkoppla C2-vagnar (delvis för att frigöra koppel till byggandet av nya vagnar på 70-talet) så målades dessa gröna på utsidan av långbalken nederst. En kvalificerad gissning var att det skulle vara lättare att urskilja dessa vagnar vid rangering, service m m, eftersom de kopplades annorlunda. En icke parkopplad C2 gick ofta ihop med en C3. Ett 4-vagnarståg med gifta vagnar var då C2+C2 samt C2+C2. Motsvarande tåg med C3-vagnar gick C2+C3+C3+C2 och fick sättas ihop enligt en annan princip vid rangeringen.Skämt åsido; visst har det funnits olika färgkombinationer på gröna vagnar, exempelvis C4 med samma färg på långbalken (fult)
Mvh
Gunnar Eriksson
-
1. Ganska säker på att 1171 försvann redan i somras.
2. Klipper vagnen i småbitar/skrotar den.
2. Klipper vagnen i småbitar/skrotar den.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Färgsättningar Cx
C 13 1171 'Gevaliavagnen' ställdes av i jan 2001, kom i trafik till hösten
2001 samt utrangerades enl beslut 19 sep 2002 och kom till Hammarby
26 sep 2002.
2001 samt utrangerades enl beslut 19 sep 2002 och kom till Hammarby
26 sep 2002.
Och man kostade på en omlackering till blått för att rulla 10-11 månader...
Snacka opm ekonomi
Snacka opm ekonomi

//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
färger...
Till Ulrik:
Visst fanns det två olika gröna färger, om man har färgbilder på t.ex. C4/C6 kan man ju jämföra med C12/C13 som ser betydligt bättre ut då dessa har en trevligare grön nyans, C1-C7 var blekgröna och såg inte bra ut!
(Efter revision fick många vagnar snyggare grön färg)
Visst fanns det två olika gröna färger, om man har färgbilder på t.ex. C4/C6 kan man ju jämföra med C12/C13 som ser betydligt bättre ut då dessa har en trevligare grön nyans, C1-C7 var blekgröna och såg inte bra ut!

(Efter revision fick många vagnar snyggare grön färg)
Vag jag har förstått så har det bara funnits en grön nyans, färgen bleks ju efter ett tag, och då blir den mörkare grön (blå blir ljusare) Ett bra ex på detta är ju tex museivagnarna C2 2182 mfl, de är målade i samma nyans som tex C13 1181, observera oxå att C6 vagnarna aldrig lackerades om grön en andra gång, som många C1-C4 +C12,C13 gjordes. Ett bra ex på detta var C4 2461, den hade den gamla lacken kvar på ena sidan och var omlackerad på andra sidan, så ena sidan var ljusgrön och den andra var betydligt mörkare.