Behövs 12:an? Röstningen snart slut
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Behövs 12:an? Röstningen snart slut
För tag sedan visades en bild här på Forum av en vagn skyltad linje 12 med någon obestämbar färg. Det numret är ju avsett för den linje som var planerad att starta när spåren i Skånegatan blir klara och som ska gå igenom Annedal. Min fråga är nu: Behöver man använda linjenummer 12? I det nuvarande nätet finns ju en linje som har två nummer, 2 och 6. Eftersom den passerar Brunnsparken två gånger i varje riktning, låter man den byta nummer mellan gångerna för att inte förvilla allmänheten. Men när spåren i Skånegatan tas i drift kommer ju sexan att gå den vägen och alltså blir det onödigt att byta nummer. Den kan ha nummer 6 hela vägen och så kan linjen genom Annedal få nummer 2, precis som förr.
Senast redigerad av Harald den onsdag 15 januari 2003 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Klart observant Harald! Så långt hade min hjärna inte hunnit än.
För egen del sjunger jag ut ett rungande ja till att ge hela superlinjen (2/6) ett enda nummer. Enda anledningen att separera delarna måste vara hopblandningen i city. Exceptionellt lång är ju inte tvåan och sexan tillsammans. Det var inte många år sedan fyran tog en hel timme på sig för färden från Kvarndalen (Mölndal) till havet. Annedalslinjens rätta nummer blir en kul bonus.
Att Trafikkontoret inte verkar vara inne på samma spår kan bero på att de helt enkelt inte tänkt till. Eller så har de det, men ser risken att mindre spårvagnsgalna svenssonfigurer likväl kommer blanda ihop destinationerna. Trots att det blir nästan en kilometer mellan sträckorna i city.
/Michael

För egen del sjunger jag ut ett rungande ja till att ge hela superlinjen (2/6) ett enda nummer. Enda anledningen att separera delarna måste vara hopblandningen i city. Exceptionellt lång är ju inte tvåan och sexan tillsammans. Det var inte många år sedan fyran tog en hel timme på sig för färden från Kvarndalen (Mölndal) till havet. Annedalslinjens rätta nummer blir en kul bonus.
Att Trafikkontoret inte verkar vara inne på samma spår kan bero på att de helt enkelt inte tänkt till. Eller så har de det, men ser risken att mindre spårvagnsgalna svenssonfigurer likväl kommer blanda ihop destinationerna. Trots att det blir nästan en kilometer mellan sträckorna i city.
/Michael
Tolvan behövs inte - men det gör 13!
Med samma resonemang kan man även slå ihop linjerna 8/9 dagtid, eftersom alla 8:or blir 9:or i Angered (Följaktligen blir givetvis även 9:orna 8:or)Harald skrev:För tag sedan visades en bild här på Forum av en vagn skyltad linje 12 med någon obestämbar färg. Det numret är ju avsett för den linje som var planerad att starta när spåren i Skånegatan blir klara och som ska gå igenom Annedal. Min fråga är nu: Behöver man använda linjenummer 12? I det nuvarande nätet finns ju en linje som har två nummer, 2 och 6. Eftersom den passerar Brunnsparken två gånger i varje riktning, låter man den byta nummer mellan gångerna för att inte förvilla allmänheten. Men när spåren i Skånegatan tas i drift kommer ju sexan att gå den vägen och alltså blir det onödigt att byta nummer. Den kan ha nummer 6 hela vägen och så kan linjen genom Annedal få nummer 2, precis som förr.
Att slå ihop 2/6 till en linje tycker jag inte är ett bra alternativ, eftersom i så fall går linje 6 Mot Eketrägatan och Linje 6 mot Kortedala samt linje 6 mot Sahlgrenska via Korsvägen och Linje 6 mot Sahlgrenska via Järntorget från Brunnsparken, det blir inte lite förvirrande!
Håller också med JAgr om att 12:an redan är s.a.s. "Spoken for" och med den otur som verkar förfölja öppnandet av linjen så kanske man skulle slå till med nummer 13 istället!
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Imma på glasögonen?
Du kanske ska ta och putsa glasögonen. Förslaget gäller det nya linjenätet, när sexan ska gå via Skånegatan och alltså inte passerar Brunnsparken. Då kommer tvåan och sexan inte att ha någon gemensam sträcka. Åttan och nian kommer däremot även i fortsättningen att ha en lång gemensam sträcka (Angered-Gamlestadstorget) och bör därför ha varsitt linjenummer.
Re: Imma på glasögonen?
Gudda yxskaft på mig eller?Harald skrev:Du kanske ska ta och putsa glasögonen. Förslaget gäller det nya linjenätet, när sexan ska gå via Skånegatan och alltså inte passerar Brunnsparken. Då kommer tvåan och sexan inte att ha någon gemensam sträcka. Åttan och nian kommer däremot även i fortsättningen att ha en lång gemensam sträcka (Angered-Gamlestadstorget) och bör därför ha varsitt linjenummer.
Du har givetvis så rätt som du möjligen kan ha!
Det som möjligen avskräcker är resultatet av 6:ans senaste seyour på Hising-island.
By the way - jag läste i GP igår att de hade problem med snöfall på hisingsbron.... Snacka om gamla nyheter!!!! (Hisingsbron är sedan länge riven, bron som man verkligen hade problem med heter Göta Älvbron)
/Tony
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Vad är det som är så avskräckande med sexans senaste sejour på Hisingen? Du kanske syftar på att den blev nedlagd. Ja, i så fall finns det väl mer som är avskräckande. Linje 11 i Majorna t.ex. för att bara inte tala om spåren mellan Linnéplatsen och Sahlgrenska.
Nej, nedläggningen berodde nog inte på linjenumret. Däremot har jag för mig att jag har läst någonstans att linjen inte blev så populär p.g.a. att den inte passerade genom centrum. Med tanke på att den i alla fall tangerade centrum så kan man ju fundera på hur mycket folk det kommer att bli på sexan och åttan när de inte ens kommer i närheten.
Nej, nedläggningen berodde nog inte på linjenumret. Däremot har jag för mig att jag har läst någonstans att linjen inte blev så populär p.g.a. att den inte passerade genom centrum. Med tanke på att den i alla fall tangerade centrum så kan man ju fundera på hur mycket folk det kommer att bli på sexan och åttan när de inte ens kommer i närheten.
Tja - just den låga popilartiteén om man får svänga sig lite med språket...Harald skrev:Vad är det som är så avskräckande med sexans senaste sejour på Hisingen? Du kanske syftar på att den blev nedlagd. Ja, i så fall finns det väl mer som är avskräckande. Linje 11 i Majorna t.ex. för att bara inte tala om spåren mellan Linnéplatsen och Sahlgrenska.
Hade man valt att förlänga 6:an via Londongatan till hållplatser som TA, TC, TK, DA, PV, PVH så hade kanske livet för den linjen blivit ett annat - åtminstone i högtrafik, samt vid skiften.
Det är en synnerligen relevant fråga som skulle kunna besvaras med att "Den som lever får se" Själv tycker jag att kollektivtrafikapparaten fungerar hyffsat dåligt i Centrum - jag får ofta springa mellan hållplatserna Brunnsparken och Nordstan eller Centralstationen och Nordstan när jag byter för att få rimliga byten (Alternativet är att sitta kvar på bussen via Nils Eriksson Terminalen till Hjalle Branting och byta där - men det tar längre tid än att göra som jag gör, dessutom får jag ju motion - hemska tanke)Harald skrev: Nej, nedläggningen berodde nog inte på linjenumret. Däremot har jag för mig att jag har läst någonstans att linjen inte blev så populär p.g.a. att den inte passerade genom centrum. Med tanke på att den i alla fall tangerade centrum så kan man ju fundera på hur mycket folk det kommer att bli på sexan och åttan när de inte ens kommer i närheten.
För 8:ans vidkommande tror jag att Skånegatan kan bli bra, med tanke på att de som reser från Angered har två snabbspårsvagnar att välja på
De som skall Genom stan till Arbetsplatser i Frölunda får ett snabbare resalternativ. Just 6:an ser jag dock som mer tveksam - förvisso gäller även att K-dala kommer att ha två snabbspårslinjer och en över Redlösplatsen, frågan är lite beroende på hur mycket studenter, forskare och sjukvårdsanställda som har bosatt sig där uppe, i det fallet har vi en utmärkt länk åtminstone till Chalmers, Sahlgrenska och vissa delar av Göteborgs Universitet. (De övriga delarna nås då bättre med 7:an)
Likaså har vi det nästan uttjatade om alla positiva egenskaper med Skånegatan eftersom där finns ett antal stora arenor och nöjesetablisement som man kan transprotera folk till i tid och otid - försök själv ta vagnen från Ullevi efter ett derby - eller förbi Liseberg i högsäsong...
Det är mina teorier - låtom oss se om det håller....
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Kan vi icke-GSanställda få en förklaring av TA, TC osv. En snabb kvalificerad gissning är att det rör sig om Volvo Torslanda.TonyM skrev: Tja - just den låga popilartiteén om man får svänga sig lite med språket...
Hade man valt att förlänga 6:an via Londongatan till hållplatser som TA, TC, TK, DA, PV, PVH så hade kanske livet för den linjen blivit ett annat - åtminstone i högtrafik, samt vid skiften.
/BÖRJE STÅHLMAN
Re: Behövs 12:an?
Skall vagnen skyltas 6 Eketrägatan via Skånegatan-Sahlgrenska-Järntorget-Nordstaden när den går från Kortedala eller vad?Harald skrev:Men när spåren i Skånegatan tas i drift kommer ju sexan att gå den vägen och alltså blir det onödigt att byta nummer. Den kan ha nummer 6 hela vägen och så kan linjen genom Annedal få nummer 2, precis som förr.
/BÖRJE S
Re: Behövs 12:an?
Det behövs inte. Att den går via Järntorget och Nordstaden är rätt ointressant då, utom möjligen för spårvagnsfantaster, men vi vet ju ändå hur den går. Via-skyltningen kan ändras under vägen. För den som står vid Korsvägen kan det ju vara ganska bra att veta att den går via Järntorget, något som inte alls framgår av skyltningen idag. Nu är vagnen skyltad som om den skulle vända vid Sahlgrenska.Börje Ståhlman skrev: Skall vagnen skyltas 6 Eketrägatan via Skånegatan-Sahlgrenska-Järntorget-Nordstaden när den går från Kortedala eller vad?
/BÖRJE S
Du gissar rätt. Problemet är att det inte är förkortningar - ställena heter verkligen TA, TC, TK, DA, PV och PVH. (Annars skriver jag inte förkortningar) en gissning är att T står för Tillverkning, DA för Datorhallar PV för "PV huset" och PVH för "Volvo PV Huvudkontor" Även om detta numera ligger i VAK, vilket står för "Volvo Administrativt Kontor", men det är inte något som en GS anställd kan förväntas kunna eftersom förkortningarna är Volvos.Börje Ståhlman skrev:Kan vi icke-GSanställda få en förklaring av TA, TC osv. En snabb kvalificerad gissning är att det rör sig om Volvo Torslanda.TonyM skrev: Tja - just den låga popilartiteén om man får svänga sig lite med språket...
Hade man valt att förlänga 6:an via Londongatan till hållplatser som TA, TC, TK, DA, PV, PVH så hade kanske livet för den linjen blivit ett annat - åtminstone i högtrafik, samt vid skiften.
/BÖRJE STÅHLMAN
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Behövs 12:an?
Frågan kvarstår. Skall vagnen skyltas Eketrägatan eller Sahlgrenska när den går från Kortedala/Bergsjön?????Harald skrev:Det behövs inte. Att den går via Järntorget och Nordstaden är rätt ointressant då, utom möjligen för spårvagnsfantaster, men vi vet ju ändå hur den går. Via-skyltningen kan ändras under vägen. För den som står vid Korsvägen kan det ju vara ganska bra att veta att den går via Järntorget, något som inte alls framgår av skyltningen idag. Nu är vagnen skyltad som om den skulle vända vid Sahlgrenska.
/BÖRJE S
Det har jag ingen åsikt om. Den ska skyltas på det sätt som är bäst med tanke på dem som behöver informationen, d.v.s. de som inte vet hur vagnarna går.
Den skulle t.ex. kunna skyltas Linnéplatsen via Skånegatan-Sahlgrenska på sträckan Kortedala-Ullevi och Eketrägatan (om det nu är dit den ska gå) plus ännu icke passerade via-platser på resten av sträckan. I andra riktningen skulle den kunna skyltas Chalmers via Järntorget-Sahlgrenska från Hisingen till Järntorget och Kortedala plus ännu icke passerade via-platser på resten av sträckan.
Observera nu att jag skriver "skulle kunna", inte "ska". Man kan säkert tänka sig andra varianter. Inte heller behöver det bestämmas nu. Fördelen med LCD-skyltarna är att man kan skylta vad som helst och man kan ändra skyltningen med kort varsel. Detta till skillnad från rullskyltarna, där man i god tid måste besluta vilka destinationer som skulle tryckas med de olika färgerna.
Den skulle t.ex. kunna skyltas Linnéplatsen via Skånegatan-Sahlgrenska på sträckan Kortedala-Ullevi och Eketrägatan (om det nu är dit den ska gå) plus ännu icke passerade via-platser på resten av sträckan. I andra riktningen skulle den kunna skyltas Chalmers via Järntorget-Sahlgrenska från Hisingen till Järntorget och Kortedala plus ännu icke passerade via-platser på resten av sträckan.
Observera nu att jag skriver "skulle kunna", inte "ska". Man kan säkert tänka sig andra varianter. Inte heller behöver det bestämmas nu. Fördelen med LCD-skyltarna är att man kan skylta vad som helst och man kan ändra skyltningen med kort varsel. Detta till skillnad från rullskyltarna, där man i god tid måste besluta vilka destinationer som skulle tryckas med de olika färgerna.
Sista chansen
Sista chansen att rösta är idag onsdagen den 15 januari eller möjligen i morgon, beroende på om första dagen räknas med i omröstningstiden eller inte.
När jag skriver detta är det 60-40 för nummer 2.
När jag skriver detta är det 60-40 för nummer 2.