En lycklig klon

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
bruse

En lycklig klon

Inlägg av bruse »

Fick idag åka med Cristian i C20-hytten Ropsten-Sätra å åter. Tack Cristian!

Bild
klickbar bild typ
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Morro for de yngere å være med på sånt som dette!

ANdreas
bruse

Inlägg av bruse »

Igår var han i chocktillstånd när han fick in bakelsen på Fazer i Helsingfors.
Bild

15,80 € för en dubbel espresso, en kopp choklad å två bakelser!!!! men det var det värt!
Användarens profilbild
Patrick

Förbud för snabbstart

Inlägg av Patrick »

Notera på tåg-bilden längst upp att knapparna för snabbstart är övertejpade!:shock:

Detta då man trodde att man genom att ändra på programmvaran skulle öka säkerheten för föraren genom att tåget inte startade förren hyttdörren hade stängts helt. Problemet som uppstod var att man inte kunde avbryta startproceduren innan dörren var stängd och tåget startade. Bedömdes som en säkerhetsrisk så därför är det förbjudet att starta tågen med snabbstarten fr o m igår tisdag 9/8.

Pinsamt att man inte upptäckte detta under testkörningen och INNAN man la in programvaran i - nästan - alla vagnar" :oops:
Senast redigerad av Patrick den onsdag 10 augusti 2005 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
Sterner

Inlägg av Sterner »

Trevligt för din son att åka med men hade ni tillstånd till detta? annars borde du ligga lågt med att gå ut med det här för många fler chefer än man anar läser på forum och det vore synd om tunneltågföraren råkade illa ut.
Användarens profilbild
kildor

Re: Förbud för snabbstart

Inlägg av kildor »

Patrick skrev:Notera på tåg-bilden längst upp att knapparna för snabbstart är övertejpade!:shock:

Detta då man trodde att man genom att ändra på programmvaran skulle öka säkerheten för föraren genom att tåget inte startade förren hyttdörren hade stängts helt. Problemet som uppstod var att man inte kunde avbryta startproceduren innan dörren var stängd och tåget startade. Bedömdes som en säkerhetsrisk så därför är det förbjudet att starta tågen med snabbstarten fr o m igår tisdag 9/8.

Pinsamt att man inte upptäckte detta under testkörningen och INNAN man la in programvaran i - nästan - alla vagnar" :oops:
Men om tanken är att snabbstarten inte ska starta tåget förrän hyttdörren är helt stängd, då blir det väl inte så mycket snabbstart kvar av det hela? För under tiden dörren stängs hinner väl föraren tillbaka till spakarna...? Och har det hänt någon olycka som föranlett förändringen?
tunnelbana

Inlägg av tunnelbana »

Sterner skrev:Trevligt för din son att åka med men hade ni tillstånd till detta? annars borde du ligga lågt med att gå ut med det här för många fler chefer än man anar läser på forum och det vore synd om tunneltågföraren råkade illa ut.
Men hallå där!
Bruse + klon hade ett korrekt hytttilstånd utfärdat av Bana 2 för färd med 13/52 Ropsten-Sätra-Ropsten 16.15-17.15!
Du trodde väl inget annat!
mvh
Cristian
(förare på 13/52!)
som för övrigt tycker att RATPs logga är en av världens vackraste lokaltrafiksymboler
bruse

Inlägg av bruse »

cristianh skrev:
Sterner skrev:Trevligt för din son att åka med men hade ni tillstånd till detta? annars borde du ligga lågt med att gå ut med det här för många fler chefer än man anar läser på forum och det vore synd om tunneltågföraren råkade illa ut.
Men hallå där!
Bruse + klon hade ett korrekt hytttilstånd utfärdat av Bana 2 för färd med 13/52 Ropsten-Sätra-Ropsten 16.15-17.15!
mvh
Cristian
(förare på 13/52!)
Tillståndet sitter prydligt uppsatt på anslagstavlan i köket. Bland alla andra digabla saker!
(inte fasen är jag väl så dum så jag går ut med bild och text om vi gör något olovandes?)
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Men hallå där!
mvh
Cristian
(förare på 13/52!)
Hur lyckades ni att få tillståndet? Jag har frågat mångar gånger till Connex, men de bara säger nej, nej och nej. Kanske jag borde gå direkt till den respektiva TLC och fråga där eller vad tycker ni? :cry:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
....

Inlägg av .... »

yujin skrev:
Men hallå där!
mvh
Cristian
(förare på 13/52!)
Hur lyckades ni att få tillståndet? Jag har frågat mångar gånger till Connex, men de bara säger nej, nej och nej. Kanske jag borde gå direkt till den respektiva TLC och fråga där eller vad tycker ni? :cry:
Du borde nog först och främst hitta en förare som vill ha med dig i hytten, jag skulle knappast låta en obehörig främling åka med mig oavsett om han har fått tillstånd från connex, sl, tlc och gud samtidigt
+++++

Inlägg av +++++ »

Jag skulle aldrig heller låta obehöriga åka med i min förarhytt, speciellt inte ett litet barn. Visst förstår jag att det måste vara en upplevelse, men det finns Gröna Lund och Skansen för sådant.

P.S. Chefernas tjat om den förträffliga säkerheten på Connex visade sig återigen bara vara en bluff, när det tydligen är hur enkelt som helst för barn att få tillstånd at åka med i förarhytterna.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hmm, att ni orkar hålla på att älta detta hela tiden.
Inse att de hade tillstånd och därmed basta och slut i debatten
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Andreas

Inlägg av Andreas »

Men hallå,
Anatgligen visse föraren vem han tog med.
Inte skulle han tagit med sig vem som helst.

Vad för säkerhetsrisk skulle han utgöra.
Trycka någon knapp så tåget åker i väg utan förraren,
knappast troligt.

Dra i bromsen så alla passagera skadas,
kanppast det heller.
Ne då är jag oroligare för att servic peronalen inte hinner göra sitt jobb.
Tillexempel som att man låter flera bussar ge sig i väg med dåliga däck som det blir sprängpunka på.

Hoppas grabben hade en trevlig resa.
Såg mysigt ut.
bruse

Inlägg av bruse »

Å varför skulle säkerheten vara mindre om ett barn med tillstånd gästar en hytt än en vuxen med tillstånd? Vet inte hur ni har uppfostrat era barn, men min son pillar inte, trycker inte på knappar eller springer omkring som en jojo. Han stod andaktsfullt å spanade ut under hela resan!

Så se om era egna hus och barn innan ni hackar på andras som uppförsig exemplariskt!
Lars Stegenius

Hyttillstånd

Inlägg av Lars Stegenius »

Utfärdande av tillstånd till hyttåkning regleras i TRI Tub § 32.9. Där står iinte ett ord om att barn inte skulle kunna få tillstånd.

Men, som de bägge gästerna skriver, tydligen bägge förare, så är det i slutänden föraren som bestämmer (§ 32.9 fjärde stycket) och jag är nog beredd att instämma i deras bedömningar.

//Lars S
Cero

Inlägg av Cero »

Tror inte någon behöver vara orolig för att det springer runt folk i förarhytter och skapar säkerhetsproblem. Jag vet av egen erfarenhet att man är restriktiv med hyttbesök och att det i de fall de utfärdas oftast bygger på att man känner någon som har rätt behörighet, vilja eller kontakter för att förverkliga. Dessutom är tunnelbanan och dess säkerhetssystem utformade så att det inte är helt lätt för en utomstående att åstadkomma fara för trafikanter eller andra. Det som skulle kunna hända är i första hand händelser som orsakar stopp och försening. Den största risken tar nog den medåkande om en PUT skulle inträffa och då gäller inga av Connex skyddsnät, som bla tar hand om föraren.

Beträffande barn i hytten är det nog inte heller något problem då även livliga barn brukar vara som tända ljus när de får göra något ovanligt och dessutom har fått förklarat för sig vad som gäller. Dock är Connex mer restriktiva med barn i hytt av PUT-hänseende, då barn har svårare att bearbeta den typen av situationer än vad vuxna normalt har.
/Cero
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Tycker det är urfånigt att folk kan visa sin avundsjuka på detta sätt på detta forum, håller med om att huvudsaken är att Bruse och klonen hade kul.

Sedan skall vi ju ha i åtanke att det inte var så värst länge sedan som Londons tunnelbana var utsatt för attentat, något som även genomsyrar säkerheten i Stockholms T-bana.

Tycker det är bra att Connex är restriktiva med att utfärda tillstånd för hyttåkning till höger och vänster (vilket dom i o f s aldrig gjort!). Tänk också på att det är en anställds arbetsplats vi talar om.

Hur kul skulle DU tycka det vara om massa folk sprang runt ditt skrivbord hela dagen???

Släpper en bankkassörska in vem som helst bakom disken???
Nä, och det är en parallel till tunneltågföraren, det har i båda fallen med säkerheten att göra.

Så jag säger som övriga, håll rent framför eget hus och sluta klanka på andra.
tunnelbana

åka i hytt

Inlägg av tunnelbana »

Hyttåkningen var egentligen en bonusresa för att Bruse + klon gjorde rekordresan i tuben för cirka 3 år sedan. Någon kanske kommer ihåg Metroartikeln...

De reste runt på hela t-banenätet på 6,5 timme och det rekordet står sig än vad jag vet.

För övrigt så stod de båda som de blivit tillsagd av föraren, tyst och tittade på körningen. Foto var tillåtet, men utan blixt föstås.

Det där är något som inte många tänker på tyvärr. Jag har blivit fotograferad att stort antal gånger i sommar när jag kört och digitalkameraägare verkar inte förstå hur man stänger av blixten...

Det ÄR irriterande när det smäller en blixt i ansiktet när man kommer in på en station.

Jag har haft två hyttbesök med tillstånd på sex år, så nu blir det tidigast 2009 nästa gång :P
mvh
Cristian
Klicka på länken under bilden så finns flera bilder från deras resa!
som för övrigt tycker att RATPs logga är en av världens vackraste lokaltrafiksymboler
Användarens profilbild
kildor

Re: åka i hytt

Inlägg av kildor »

cristianh skrev:Klicka på länken under bilden så finns flera bilder från deras resa!
Tack för det tipset - jag trodde först att bara var en förstoring, men det var ju många trevliga bilder från förarhytten :) Tack för dom bilderna, Bruse!
Låst