Linje 12 mellan Brickebacken och Mellringe är Örebros tyngsta linje med flest resenärer. Jag har därför räknat på vad det skulle kosta att ersätta dieselbussarna med trådbuss eller spårväg.
Trådbuss

1. 8 trådbussar 56 000
2. Kontaktledningssystem 62 248
3. Matarstationer 7 170
4. oförutsett 1 582
----------------------------------------
Summa trådbussnät 127 000 milj
Spårväg

1. 8 spårvagnar 160 000
2. Bana, kontaktled. 271 950
3. Matarstationer 7 170
4. oförutsett 1 880
----------------------------------------
Summa spårväg 441 000 milj
Depåfrågan är inte löst. Med trådbussar kan den nuvarande anläggningen vid Österplan utnyttjas. Det är cirka 150 meter från linjen till depån.
Med spårvagnar kanske den kan nyttjas. Dock krävs ytterliggare investeringar på cirka 20-40 miljoner beroende på hur omfattande det blir.
Med spårväg måste man kanske förstärka Storbron vid Slottet, samt ytterliggare en bro över E18 vid Varberga.


Fakta om linje 12: linjen är 11,1 km lång. Från Brickebacken till Järntorget tar det 25-26 minuter.(spårväg skulle klara det på 17 min) Från Järntorget till Mellringe tar det ytterliggare 17-18 minuter (spårväg skulle klara det på 13 min) Med buss tar det idag cirka 42-44 min, en spårväg ca 30 min

Mikael