A32 Budgetvagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A-train

Inlägg av A-train »

tk skrev:Arbetsmiljön i C20-vagnarna blev bra när man installerade AC i hytterna. För bra tydligen. Numera kan man inte låta AC:n vara igång för att ha en sval hytt att sätta sig i nästa gång man byter körände, ty denna maskin stänger numera av sig själv. Om man av någon anledning inte vill lyssna på ljudet från ventilationssystemet, kanske vill man inte ens sitta i drag, då har man ordnat att det numera inte går att minska fläkten till minsta nivån, ty det var för bra.

Är detta att avsiktligt göra arbetsmiljö sämre, eller ett sätt att visa hur bra det kan vara och skulle kunna bli igen?
Stänger av sig självt?Har jag inte märkt något av när jag kör i alla fall.
Fläkten går alldelse utmärkt att sänka till lägsta nivå,om yttertempen är tillräckligt hög och man sänker gradinställningen till lägsta nivå vill säga.
Dessvärre är det någon teknikerärthjärna som kommit på en nödlösning som gör att det blir som du beskriver när man vill ha värme och yttertempen ligger under ett visst värde.Följden blir i alla fall att det blåser om öronen som f-n.Nåväl man löste problemet med,jag tror det var brända värmeelement,men att föraren får en sämre miljö brydde sig inte ärthjärnan något om dessvärre :evil:
A-train

Inlägg av A-train »

Luftkonditioneringen i C20-hytten borde fungera så att föraren ställer in en termostat på den temperatur som önskas och väljer om det är värme eller kyla som önskas. Resten skall automatiken sköta. Det skall vara enkelt.
Så fungerar det redan i vagnarna med inbyggd AC.Bara att vrida vredet till önskat temp.Blir det för varmt eller kallt är det bara att öka eller minska ett steg.Vagnarna med fristående värme/kyl-aggregat har också en termostat.Bara att ställa på önskat gradtal så sköter den sig självt.Där måste man dock själv välja värme eller kyla
Man skulle ju kunna tänka sig att en mellanhytt alltid har avaktiverade aggregat medans oaktiverade ändhytter kör på sparlåga.
Det fungerar redan så i mellanhytterna.Varför ändhytten skulle gå på sparlåga förstår jag inte?Den skall hålla den temp man ställt in för att vara sval när det återigen är dags att köra från den hytten.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

A-train skrev:
Luftkonditioneringen i C20-hytten borde fungera så att föraren ställer in en termostat på den temperatur som önskas och väljer om det är värme eller kyla som önskas. Resten skall automatiken sköta. Det skall vara enkelt.
Så fungerar det redan i vagnarna med inbyggd AC.Bara att vrida vredet till önskat temp.Blir det för varmt eller kallt är det bara att öka eller minska ett steg.Vagnarna med fristående värme/kyl-aggregat har också en termostat.Bara att ställa på önskat gradtal så sköter den sig självt.Där måste man dock själv välja värme eller kyla
De fåtal gånger jag kört dessa vagnar så har det endast varit en diffus skala mellan rött och blått att ställa in. Jag kanske minns fel men jag kan inte minnas att det står några siffror som talar om hur många grader måltemperaturen är.

Temperaturinställningen i A32ans hytter är bra, förutom att det nog vore bra om termostaten hade två graders hysteres eller nåt..
7 Tynnered

Inlägg av 7 Tynnered »

Odd skrev:Personligen så tror jag inte att kyleffekten behöver vara så fruktansvärt stor, då det i allmänhet inte behövs allt för många graders temperatursänkning för att god klimatkomfort(!) i trafikantutrymmet skall uppnås.
När man har relativt stora dörrar som öppnas med några minuters mellanrum borde det vara problem att hålla kvar kalluften. I så fall behöver man tillverka ny kalluft snabbt. Ska man kyla snabbt behövs stor kyleffekt.

Om man inte har tillgång till nog kyla kan man lika gärna nöja sig med den komfortökning som kan uppnås genom att sätta luften i rörelse med rejäla fläktar.
A-train

Inlägg av A-train »

Odd skrev:
A-train skrev:
De fåtal gånger jag kört dessa vagnar så har det endast varit en diffus skala mellan rött och blått att ställa in. Jag kanske minns fel men jag kan inte minnas att det står några siffror som talar om hur många grader måltemperaturen är.

Temperaturinställningen i A32ans hytter är bra, förutom att det nog vore bra om termostaten hade två graders hysteres eller nåt..
Nej några siffror finns det inte och behövs inte heller.Man ställer tempen efter vad man upplever som behagligt.För Kallt=öka ett steg mot det röda.För Varmt=ett steg mot det blåa.Genialiskt enkelt helt enkelt
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: A32

Inlägg av NerdBoy »

Per Lind skrev:Det var inte så länge sedan luiftkonditionering var mycket ovanligt i Sverige, ochg i resten av världen också, så man undrar hur folk i riktigt varma länder överlevt utan dessa moderniteter när vi klagar efter några ynkliga veckors värme.
En förklaring kanske kan vara att för 15 år sedan så betydde en period av varma dagar att alla som satte sig i en bil/buss/spårvagn blev genomsvettiga, det var helt normalt när solen stekte. Numera när allt fler har luftkonditionering i bilen är det inte så kul att komma in på kontoret och sätta sig i morgonmöte med svettblöt skjorta och eftersvettningar pärlande i pannan när de flesta andra är till synes helt oberörda av värmen för att de har åkt bil till jobbet. :(
Björn Ehnberg

Re: Något om upphandling av spårfordon

Inlägg av Björn Ehnberg »

Ragnar T skrev:Jag går endast med viss olust in och replikerar i debatter på webben i sammanhang där SL, eller någon utpekad på SL, direkt kritiseras för något som gjorts. Det skulle, så länge jag ännu är kvar på SL, kunna uppfattas som att SL levererar sin åsikt, även om jag är noga med att påpeka att repliken är min egen och inte SLs. Tyvärr har tidigare inlägg från mig i sådana sammanhang ibland uppfattats som SLs och inte som mina egna och det har inte alltid setts med blida ögon, som den litet mera insiktsfulle läsaren nog kan förstå.

Björn Ehnbergs inlägg om bl a sommarklimatet i våra spårfordon är dock av den karaktären.......................

-------------------------------

Jag citerar inte hela Ragnars inlägg här, utan den som vill får läsa originaltexten högre upp i denna tråd (min anm.)
Björn Ehnberg

---------------------------------

/Den Ruggige Klimatklanten
Ja, det var ju en magistral avbasning. Tyvärr blir det allt vanligare i den offentliga debatten att åsikter som inte passar Höga Vederbörande viftas bort med påståenden om illvilja, oförskämdheter, lögner och tvärsäkra påståenden utan grund. Speciellt påståendet om lögner, vilket per definition är att medvetet påstå saker som man vet är osanna, tillsammans med det faktum att jag aldrig utpekat Ragnar personligen (jag har fram till nu alltid framhållit min största respekt för Ragnars person), gör att Ragnars inlägg väl tangerar Forums gränser både för pajkastning och personangrepp. Personer som systematiskt beskyller sina meningsmotståndare för lögner brukar förr eller senare bli avstängda från Forum. Själv vill jag bara i all enkelhet konstatera att jag aldrig påstått att ryktet om hanteringen av luftkylningen i A32:s förarutrymme var sant, men eftersom denna uppfattning är så pass spridd bland personalen fann jag den väl värd att återge. Ragnars slängar i övrigt tar jag lätt på, det får – med Ragnars egen formulering – stå för Ragnars sätt att debattera.

Nåja, istället för att spilla mer krut på Ragnars dåliga humör, kan man underkasta hans textmassor lite vanlig enkel argumentationsanalys. Då finner man att det mesta handlar om C20-fordonet, som jag bara använt som utgångspunkt för mitt resonemang, tråden handlar trots allt om A32. Jag har t.ex. inte påstått att luftkyla är en absolut nödvändighet i C20:s kupéer, med tanke på att en stor del av trafiken försiggår i tunnel – om andelen tunnel på resp. linje rättfärdigar det resonemanget får var och en avgöra. Däremot vidhåller jag att det var en grav felbedömning att inte utrusta kupéerna i A32 med luftkyla. Var och en som reser någorlunda frekvent reser med TvB vet att det ingalunda krävs några extrema yttertemperaturer för att klimatet i vagnarnas kupéer, med sina stora fönsterytor, ska bli direkt obehagligt. Så långt som till att kalla vagnarna rullande växthus, vilket gjordes i den infekterade debatten i tråden om nya fordon på SB, vill jag dock inte gå. Vad jag dessutom tycker har kommit bort är det faktum att kupéerna också är arbetsplats för en person – konduktören – som till skillnad från trafikanterna måste vistas där i flera timmar. Varför det blev som det blev i A32 får vi – även med alla polemiska slängar bortfiltrerade – får vi faktiskt inte veta. Det antyds att man kanske tyckte att det blev för dyrt, men om just denna fråga underkastades politikernas prövning vid upphandlingsbeslutet vet vi inte heller. Däremot vet vi att A32-vagnarna kommer att gå i trafik i 30 – 40 år till utan att det är troligt att SL gör någonting åt befintliga 22 redan levererade vagnar. Med ett vagnklimat föga bättre än den 50 äldre A30/B30!

I övrigt kan var och en som läser mina tidigare inlägg om A32 på Forum konstatera att jag i nästan alla situationer försvarat vagntypen som en i det stora hela väl fungerande konstruktion. Bullerproblemen från löpboggien tycker jag t.ex. är av underordnad betydelse jämfört med ovanstående problem, åtminstone i de hastigheter som idag är aktuella på TvB. Däremot tycker jag det är oroväckande att diggare som varit i Nederländerna och provåkt de A32-or som går i drift på statsjärnvägarna där (jag kallar vagntypen för enkelhets skull A32 där också eftersom de vagnarna skiljer sig mycket lite från dem som går i trafik i Stockholm) rapporterar dåliga gångegenskaper för löpboggien vid hastigheter nära sth 80 km/h. Eftersom jag inte har någon linjebok för TvB tillgänglig vet jag inte vilka olika sth som förekommer på olika sträckor på den banan.

Björn Ehnberg
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Ragnar T har ju beskrivit de tankegångar och resonemang som fördes vid upphandlingen, och även "erkänt" att man med facit i hand gjorde en missbedömning vad gäller frågan om klimatanläggning. Jag tycker ditt tidigare inlägg var fullt av elaka antydningar och påståenden som tycks sakna grund. Vad som möjligtvis skulle vara intressant att veta nu är hur mycket AC för A32 skulle ha kostat - Ragnar T säger att AC för C20 motsvarade ca 12% av vagnens pris och om priset för AC i A32 ligger i samma nivå (verkar rimligt) så kan man ha förståelse för det beslut som togs. Om det däremot är som Björn Ehnberg antyder, ca 1-2% av vagnens pris, så kan jag hålla med om att det var dumsnålt att inte investera i AC. Men oavsett vilket så har vagnarna redan köpts in utan AC och diskussionen här kommer ju inte kunna ändra på det. Vi får väl istället glädja oss åt det svalare vädret... :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Ragnar T har ju beskrivit de tankegångar och resonemang som fördes vid upphandlingen, och även "erkänt" att man med facit i hand gjorde en missbedömning vad gäller frågan om klimatanläggning. Jag tycker ditt tidigare inlägg var fullt av elaka antydningar och påståenden som tycks sakna grund. Vad som möjligtvis skulle vara intressant att veta nu är hur mycket AC för A32 skulle ha kostat - Ragnar T säger att AC för C20 motsvarade ca 12% av vagnens pris och om priset för AC i A32 ligger i samma nivå (verkar rimligt) så kan man ha förståelse för det beslut som togs. Om det däremot är som Björn Ehnberg antyder, ca 1-2% av vagnens pris, så kan jag hålla med om att det var dumsnålt att inte investera i AC. Men oavsett vilket så har vagnarna redan köpts in utan AC och diskussionen här kommer ju inte kunna ändra på det. Vi får väl istället glädja oss åt det svalare vädret... :wink:
När det gäller prisdiskussionen för AC kan jag inet låta bli att tänka på en gammal diskussion där någon hävdade att det minsann gick att sätta in en billigare kompressor i tunnelvagnar än den som satt. Det var bara att åka till Jula och köpa.

Nu vill jag påpeka att jag på intet sätt antyder att det är på detta sätt Björn fått fram sin siffra. Men om man inte tänker efter så är det väldigt lätt för envar att tro att bara för att AC:n på kontoret, i bilen eller bussen kostar si eller så så är det samma pris på en spårvagn. Det är inte alls säkert, ens om man köper den av en kvalitetsleverantör.

Med vänlig hälsning
Tony Martinsson
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

kildor skrev:Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Ragnar T har ju beskrivit de tankegångar och resonemang som fördes vid upphandlingen, och även "erkänt" att man med facit i hand gjorde en missbedömning vad gäller frågan om klimatanläggning. Jag tycker ditt tidigare inlägg var fullt av elaka antydningar och påståenden som tycks sakna grund. Vad som möjligtvis skulle vara intressant att veta nu är hur mycket AC för A32 skulle ha kostat - Ragnar T säger att AC för C20 motsvarade ca 12% av vagnens pris och om priset för AC i A32 ligger i samma nivå (verkar rimligt) så kan man ha förståelse för det beslut som togs. Om det däremot är som Björn Ehnberg antyder, ca 1-2% av vagnens pris, så kan jag hålla med om att det var dumsnålt att inte investera i AC. Men oavsett vilket så har vagnarna redan köpts in utan AC och diskussionen här kommer ju inte kunna ändra på det. Vi får väl istället glädja oss åt det svalare vädret... :wink:
Dina omdömen om mig lämnar jag därhän eftersom de saknar relevans för diskussionen. Ingen har fö. kunnat visa vari de grundlösa påståendena består.

Tyvärr får vi som sagt inte veta hur resonemangen gick betr. klimatanläggningen i A32s kupéer eftersom Ragnar mest talar om överväganden kring C20. Det närmaste jag kommer är en bild i VTI:s utmärka "bilderbok" "Tvärbanan - Om spårvägens återkomst i Stockholm" (ISBN 91-972788-1-5) där Ragnar håller upp kravspec.pärmen "New Light Rail Vehicles för Stockholm" för vad som sedermera blev A32. Själv får jag av Ragnars berättelse närmast intrycket att anbudsgivarna för C20 i förstone försökte skörta upp SL vad gäller klimatanläggningen.

Men nu var det inte C20 utan A32 det handlade om. Att glädjas åt att vädret blivit svalare duger inte. Kupéklimatet i A32 är inte stort mycket bättre än i A30/B30 och ändå ligger det 50-60 års vagnutveckling emellan. Något måste göras även beträffande de vagnar som redan levererats. Här kommer SL att sätta in nya fina trängselbussar (se t.ex. Bussmickes bilder) med bekväma säten och luftkyla. Då måste spårfordonen kunna konkurrera, i synnerhet som de senare kan förväntas vara i drift i minst 40 år. Jag tillhör dessutom de som tror att (utomhus)klimatet inte kommer att bli svalare i framtiden.

Jag vidhåller alltså att A32 har ett undermåligt kupéklimat för att vara en modern vagntyp (i övrigt är det en utmärkt vagn) som, med Ragnars ord "under större delen av körningen är i solbestrålad utomhusmiljö". Om mekanisk eller termoelektrisk luftkylning bedöms som varande för dyr att efterhandskomplettera med måste i alla fall luftflödet ökas. A32 har, till skillnad från A30/B30, mekanisk ventilation som tyvärr inte är särskilt effektiv, fläktarna producerar mer ljud ( 60 dB(A) vid aktiverad, stillastående vagn) än luftväxling. Ventilationsfönstren i vagnen är dessutom för få och för små för att göra vare sig till eller från i det avseendet.

Dessutom måste SL förmås inse att den förlängda A32-an som med all sannolikhet blir det framtida fordonet på SB pga. av sin större kupévolym måste förses med luftkyla. Annars finns det tyvärr fog för uttrycket "rullande växthus" som sign. Mr. Burns en gång använt.

Jag anser inte att mina skriverier kränkt någon enskild person, men eftersom jag inte vill vara ovän vare sig med Ragnar (vi kanske träffas någon gång) eller någon annan, ber jag gärna Ragnar om ursäkt om han anser att jag varit oförskämd mot honom. Hoppas Ragnar vill godta detta.

Mvh.

Björn Ehnberg
Skriv svar