Ragnar T skrev:Jag går endast med viss olust in och replikerar i debatter på webben i sammanhang där SL, eller någon utpekad på SL, direkt kritiseras för något som gjorts. Det skulle, så länge jag ännu är kvar på SL, kunna uppfattas som att SL levererar sin åsikt, även om jag är noga med att påpeka att repliken är min egen och inte SLs. Tyvärr har tidigare inlägg från mig i sådana sammanhang ibland uppfattats som SLs och inte som mina egna och det har inte alltid setts med blida ögon, som den litet mera insiktsfulle läsaren nog kan förstå.
Björn Ehnbergs inlägg om bl a sommarklimatet i våra spårfordon är dock av den karaktären.......................
-------------------------------
Jag citerar inte hela Ragnars inlägg här, utan den som vill får läsa originaltexten högre upp i denna tråd (min anm.)
Björn Ehnberg
---------------------------------
/Den Ruggige Klimatklanten
Ja, det var ju en magistral avbasning. Tyvärr blir det allt vanligare i den offentliga debatten att åsikter som inte passar Höga Vederbörande viftas bort med påståenden om illvilja, oförskämdheter, lögner och tvärsäkra påståenden utan grund. Speciellt påståendet om lögner, vilket per definition är att medvetet påstå saker som man vet är osanna, tillsammans med det faktum att jag aldrig utpekat Ragnar personligen (jag har fram till nu alltid framhållit min största respekt för Ragnars person), gör att Ragnars inlägg väl tangerar Forums gränser både för pajkastning och personangrepp. Personer som systematiskt beskyller sina meningsmotståndare för lögner brukar förr eller senare bli avstängda från Forum. Själv vill jag bara i all enkelhet konstatera att jag aldrig påstått att ryktet om hanteringen av luftkylningen i A32:s förarutrymme var sant, men eftersom denna uppfattning är så pass spridd bland personalen fann jag den väl värd att återge. Ragnars slängar i övrigt tar jag lätt på, det får – med Ragnars egen formulering – stå för Ragnars sätt att debattera.
Nåja, istället för att spilla mer krut på Ragnars dåliga humör, kan man underkasta hans textmassor lite vanlig enkel argumentationsanalys. Då finner man att det mesta handlar om C20-fordonet, som jag bara använt som utgångspunkt för mitt resonemang, tråden handlar trots allt om A32. Jag har t.ex. inte påstått att luftkyla är en absolut nödvändighet i C20:s kupéer, med tanke på att en stor del av trafiken försiggår i tunnel – om andelen tunnel på resp. linje rättfärdigar det resonemanget får var och en avgöra. Däremot vidhåller jag att det var en grav felbedömning att inte utrusta kupéerna i A32 med luftkyla. Var och en som reser någorlunda frekvent reser med TvB vet att det ingalunda krävs några extrema yttertemperaturer för att klimatet i vagnarnas kupéer, med sina stora fönsterytor, ska bli direkt obehagligt. Så långt som till att kalla vagnarna rullande växthus, vilket gjordes i den infekterade debatten i
tråden om nya fordon på SB, vill jag dock inte gå. Vad jag dessutom tycker har kommit bort är det faktum att kupéerna också är arbetsplats för en person – konduktören – som till skillnad från trafikanterna måste vistas där i flera timmar. Varför det blev som det blev i A32 får vi – även med alla polemiska slängar bortfiltrerade – får vi faktiskt inte veta. Det antyds att man kanske tyckte att det blev för dyrt, men om just denna fråga underkastades politikernas prövning vid upphandlingsbeslutet vet vi inte heller. Däremot vet vi att A32-vagnarna kommer att gå i trafik i 30 – 40 år till utan att det är troligt att SL gör någonting åt befintliga 22 redan levererade vagnar. Med ett vagnklimat föga bättre än den 50 äldre A30/B30!
I övrigt kan var och en som läser mina tidigare inlägg om A32 på Forum konstatera att jag i nästan alla situationer försvarat vagntypen som en i det stora hela väl fungerande konstruktion. Bullerproblemen från löpboggien tycker jag t.ex. är av underordnad betydelse jämfört med ovanstående problem, åtminstone i de hastigheter som idag är aktuella på TvB. Däremot tycker jag det är oroväckande att diggare som varit i Nederländerna och provåkt
de A32-or som går i drift på statsjärnvägarna där (jag kallar vagntypen för enkelhets skull A32 där också eftersom de vagnarna skiljer sig mycket lite från dem som går i trafik i Stockholm) rapporterar dåliga gångegenskaper för löpboggien vid hastigheter nära sth 80 km/h. Eftersom jag inte har någon linjebok för TvB tillgänglig vet jag inte vilka olika sth som förekommer på olika sträckor på den banan.
Björn Ehnberg