Stombussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Stombussar

Inlägg av Mr. Burns »

I dagens göteborgsedition av Metro hade Västtrafik köpt ordentlig annonsplats för att informera om kollektivtrafiken. Fokus var på introduktionen av stombusslinjen. På klassiskt stockholmsmanér har som bekant de ansvariga börjat tänka spårvagn, men köra buss. En tjänsteman berättade att det om tio är kan vara dags att dra igång spårvägstrafik på de stombusslinjer som nu startas.

Slarvigt nog förlade jag min Metro, men vad jag kommer ihåg av bilden på bussen är det en gasdriven låggolvsledbuss från Volvo/Säffle. Det är alltså fråga om dromedarbussen av samma typ som Swebus sedan några år kör på bl.a. 34:an.

För att verkligen befästa att man tänker spårvagn är bussen (hör och häpna) målad som en spårvagn. Västtrafik har alltså tänkt kladda på våra klassiska spårvagnsfärger på bussar. Ja, visserligen finns nyansskillnader, men spårvagnsfärger är det till trots. Inte var bussarna målade i denna färg enligt designprogrammet innan 1979? Det var väl en blå/mörkblå kombination på bussar?


/Michael
Resenär

Inlägg av Resenär »

På 50-talet kom färgkombinationen spårvagnsblå/mörkblå fönsterpartier. Dessförinnan var GS bussar helt spårvagnsblå. Hur det var långt tidigare vet jag inte.
Skulle inte stombussen få en ganska vit övre del och västtrafik-blå underdel, alltså inte samma som spårvagnen? Eller?
I likhet med spårvagn är påstigning tillåten i samtliga dörrar på Stombussen.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Resenär skrev:Skulle inte stombussen få en ganska vit övre del och västtrafik-blå underdel, alltså inte samma som spårvagnen? Eller?
Mycket möjligt. Läste bara tidningen som hastigast på vagnen. Associerade direkt blå underdel och ljus överdel till spårvagnarna och blev kanske så upprörd över färgvalet att jag inte la märke till nyanserna. Börjar bli rätt många färgsättningar för Västtrafiks fordon nu. Spårvagnar, vanliga bussar, expressbussar, stombussar och en ännu okänd färgsättning för pendeltågsvagnarna. Båtarna kan man ju lägga till listan om man vill.

Blev det förresten någon rätsida på diskussionen om expressbussfärger i höstas? Var det en tillfällig återgång till bussar helmålade i linjefärgen med Grön express. En historia om att Orusts skolbussar är gula nämndes, men det låter så otroligt att Västtrafik skulle anpassa hela sitt färgprogram efter några skolbussar.


/Michael
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Stombussarna är västtrafikblå med Vit överdel, spårvagnarna är Göteborgsblå (dvs klassisk GS-blå, vilket är en annan ton än västtrafikblå) med cremefärg upptill (även om jag anser att det är en för mjäkig cremefärg)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Resenär

Västtrafiks färger

Inlägg av Resenär »

På forumet BussSnack (parsimony) fanns för ett slag sedan en tråd om Västtrafiks färger på fordon. Det var mer än 20 olika målningar.
Patrik Henriksson
Inlägg: 18
Blev medlem: måndag 30 september 2002 22:27
Ort: Kungälv

Inlägg av Patrik Henriksson »

Spårvagnsmicke skrev:
Blev det förresten någon rätsida på diskussionen om expressbussfärger i höstas? Var det en tillfällig återgång till bussar helmålade i linjefärgen med Grön express. En historia om att Orusts skolbussar är gula nämndes, men det låter så otroligt att Västtrafik skulle anpassa hela sitt färgprogram efter några skolbussar.
Västtrafiks gula expressbussfärg har utgått ur sortimentet eftersom de olika dotterbolagen inte kunde enas om definitionen på en expressbuss. Även expressbussar skall därför målas i blått, men med linjenamnet stripat.

I fallet Grön Express rörde det sig om lite civil olydnad från Orusttrafikens sida. Man gjorde ett förslag och tog en försiktig koll med Västtrafik utan att blanda in designfolket. Visst kan skolbussarna vara en aspekt i sammanhanget - först kommer en gul Marstrandsexpress, sedan en gul Grönexpress och sist en gul skolbuss (som jag förstått det var det fortfarande gult som gällde när Grön specades, vilket ju hade gjort ovanstående till en inte helt ovanlig syn i t ex Ytterby) - men Västtrafik lär, som du skriver, knappast anpassa sitt designprogram efter det, så det var ju tur att de fick lite hjälp på traven.

Återstår att se vad som specas vid nästa expressupphandling - och om det följs. Kanske låter man färgexpresserna behålla sina respektive färger medan övriga blir blå. Skulle man envisas med blått, så lär det ju ändå dröja ett antal år tills alla nu gällande avtal där annan färgsättning gäller upphandlas, och länet kan bli helblått...

/Patrik
tomsa
Inlägg: 544
Blev medlem: lördag 07 september 2002 19:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av tomsa »

TonyM skrev:Stombussarna är västtrafikblå med Vit överdel, spårvagnarna är Göteborgsblå (dvs klassisk GS-blå, vilket är en annan ton än västtrafikblå) med cremefärg upptill (även om jag anser att det är en för mjäkig cremefärg)

/Tony
Njae... Riktigt korrekt är väl inte det ändå... Västtrafikblå ja, men det är faktiskt creme upptill på stombussarna med, fast den creme som M31 vagn 316 har, iallfall vad jag kunde få fram det till i fredags eftermiddag när jag var ute med kameran... Det är ju trots allt så att mottot är "Tänk spårvagn, kör buss"...
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Skriv svar