Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Av de jag sett hittills så är New York solklart i topp. Ett fantastiskt stort och komplext linjenät med en härlig blandning av underjordiska sträckor och högbana, expresståg och lokaltåg.
Det beror ju lite på hur man definerar intressant. Jag har förvisso inte besökt alla värdlens tunnelbanor, men av de jag har åkte med så...
Intressantast: Berlin, med tanke på historian om det delade systemet, spökstationer och massor av "glömda" tunnlar som byggts men aldrig använts.
Snyggast (i bemärkelsen renast/fräschast): Taipei
Vackrast: Moskva med flera ex-Sovjet städer.
Tokyo är också kul med tanke på den otroliga mängden människor som trängs i vagnarna. Gillar också Kairo. Teheran är lite kul att ha åkt. Glasgow är speciell med sin enda ringlinje och sina runda vagnar. Hmmm... inte lätt att hitta en enda som är bäst.
Jodå, det där med ariktekturen och storslagenheten är ju alltid kul. En annan grej som fascinerar åtminstone mig är hur komplicerade bytesstationerna är med långa underjordiska gångar mellan de olika linjerna, ibland med 5-10 minuters gångtid mellan dem. Ofta har varje linje en egen station med eget namn, så en bytesstation kan ha upp till fyra olika namn. För att ytterligare förvirra finns det två Arbatskaja.
Ytterligare en kul grej är hur olika djupt stationerna ligger: en del verkar ligga halvvägs till magman, andra ungefär som Medborgarplatsen. Det finns två långa ytsträckor i väster (linje 4) och öster (linje 3)
Dessutom måste Moskva ha världens coolaste stationsnamn; Krestianskaja zastava, Elektrozavodskaja, Ochotnyj rjad och Barrikadnaja bara som exempel.
Varje storstadsnät är ju intressant med sin resp. historia och specialiteter, t.ex.
London: äldsta stationerna på Circle Line från 1863, och glöm inte högbanan till Greenwich från 1836!
Paris (och Montreal): gummihjulstekniken, RER-systemet med jättestationer
Lille, Toulouse: tidiga VAL-automatbanor
New York: största nätet, massor av express-sträckor
Tokyo (har ej besökt!): komplexiteten med lokaltåg och stadstunnelbanor ihopvävda
Moskva: kristallkronestationerna
Berlin, Hamburg: kombinationen U-bahn/S-bahn
Barcelona: kontaktskena i taket
Mag skrev:Intressantast: Berlin, med tanke på historian om det delade systemet, spökstationer och massor av "glömda" tunnlar som byggts men aldrig använts.
En intressant station i Berlin är ju U-Bhf Gesundbrunnen, där finns en bunkeranläggning som var bortglömd i 50år innan man återupptäckte den på 90-talet och nu visar upp den hur en skyddsrumsanläggning såg ut under andra världskriget.
Tyckte dock att dte var märkligt hur man kunde glömma bort en hel bunkeranläggning som inte var dold på någotannat sätt än att ingen visste vem som hade nycklarna till dörren (som fanns i tunnelbanenedgången)
Tror knappast SL har några bortglömda lokaler bakom någon dörr ingen bryr sig om vad som finsn bakom...
Glasgow är en verklig upplevelse. Inte för att den är så imponerande utan snarare tvärtom. Så minimalt. Som att åka spöktåget på Gröna Lund/Liseberg eller åka på vagnarna i en gammal kolgruva, man kan inte stå rakt upp inne i vagnarna.
Tokyo skulle jag gärna se. Om inte annat för att få uppleva de där herrarna med plasthandskar som är anställda för att trycka in folk i vagnarna när det är fullsatt.
/Erik
Bingo Berra skrev:Har hört att den i Moskva ska va lite kul..
Ett annat system, som liknar Moskva är det i fd Leningrad. Även där hittar man kristallkronor och konst typ Eremitaget. Har inte besökt staden på åratal, men minns de häftiga rulltrapporna ner till de extremt djupt liggande tunnelstationerna. Och fort gick det med åkande i trapporna. Har läst att farten var 2 m/s, medan det normala i våra västerländska ditto brukar ligga kring 1 m/s. Undrar om det fortfarande finns levande nödstopp? En babushka dvs. gammal tant som satt vaktande invid rulltrappsschaktets nedre del med tummen på högsta hugg över en nödstoppsknapp...
Erik Berg skrev:
Tokyo skulle jag gärna se. Om inte annat för att få uppleva de där herrarna med plasthandskar som är anställda för att trycka in folk i vagnarna när det är fullsatt.
/Erik
Mja. Trots japansk porranime är japanerna väldigt genanta av sej när det gäller beröring av privata kroppsdelar såsom häckar. Har en bekants bekant, som bodde i Tokyo. Hon tog regelbundet tunnelbanan till jobbet. Trots att hon inte är så vidare lång, så var hon ändå klart längre än medresenärerna. Herrarna med plasthandskarna hade ett dilemma när hon skulle knuffas in i tåget. De hade varit tvugna att knuffa henne sgs i häcken. De löste problemet med att ta ut två japaner, ersätta den uppkomna lediga platsen med henne och istället knuffa in de två uttagna japanerna istället. Så vi mastodonter från Europa kanske inte får njuta av knuffande plasthandskar inte.