Krav på SL kontra Västtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Krav på SL kontra Västtrafik

Inlägg av 2763 »

I efterdyningarna till gårdagens aktiviteter i Göteborg förekommer en debatt om det hela och den stora problematiken med att Göteborg är en gammalmodig stad som ännu har kvar sina innefektiva och ständigt krånglande spårvagnar (sic!)

I Tråden hävdas att Göteborgsregionen är "den svenska kollektivtrafikens u-land" vilket till viss del kan vara sant, emedan det faktiskt finns en hel del bra saker att hitta även här.

http://www.f15.parsimony.net/forum25608 ... 189067.htm

I den tråd som hänvisas till härovan påstås det att man nästintill kräver offentlig garrotering (se nedan) av ansvariga politiker vid 20 minuters försening. Kan detta verkligen vara med sanning överensstämmande när man i en tråd på detta forum kan läsa att all information genast uteblir när det är minsta strul i Tunnelbanan?

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=1146

Hur reagerar den stereotypiska stockholmaren på en försening på tunnelbana eller buss?

(Garrottering är en avrättningsmetond där den dömde spänns fast i en stol och avlivas genom att en skruv körs in i ryggmärgen i nacken. Officiellt använd senast 1975 under General Francos regim i Spanien)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Re: Krav på SL kontra Västtrafik

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:I efterdyningarna till gårdagens aktiviteter i Göteborg förekommer en debatt om det hela och den stora problematiken med att Göteborg är en gammalmodig stad som ännu har kvar sina innefektiva och ständigt krånglande spårvagnar (sic!)

I Tråden hävdas att Göteborgsregionen är "den svenska kollektivtrafikens u-land" vilket till viss del kan vara sant, emedan det faktiskt finns en hel del bra saker att hitta även här.

http://www.f15.parsimony.net/forum25608 ... 189067.htm

I den tråd som hänvisas till härovan påstås det att man nästintill kräver offentlig garrotering (se nedan) av ansvariga politiker vid 20 minuters försening. Kan detta verkligen vara med sanning överensstämmande när man i en tråd på detta forum kan läsa att all information genast uteblir när det är minsta strul i Tunnelbanan?

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=1146

Hur reagerar den stereotypiska stockholmaren på en försening på tunnelbana eller buss?

(Garrottering är en avrättningsmetond där den dömde spänns fast i en stol och avlivas genom att en skruv körs in i ryggmärgen i nacken. Officiellt använd senast 1975 under General Francos regim i Spanien)

/Tony
Så här är min reaktion när det gäller resorna för mig:
* Förseningar på upp till fem minuter = "Jahapp..."
* Förseningar till tio minuter = "Suck"
* Förseningar till 15 minuter = "Stööön - kommer det inte snart?"
* Förseningar till 20 minuter = Fortsätter läsa tidningen - har jag ingen så är det en del trampande.
* Förseningar till 30 minuter = Skall jag åka hemifrån så vänder jag hemåt igen om det inte verkar ljusna. Är det väldigt kallt har jag nog gått hem redan vid tjugo minuter. MÅSTE jag iväg så får man väl försöka höra sig för där det går vad som kan väntas. Skall jag åka hem, ja, då hittar jag på något annat att göra, eller försöker åka en annan väg genom att nyttja bussar, tunnelbana, spårvagn e.t.c. Det som fungerar för tillfället.

Innan det nya eminenta signalsystemet så var fem minuters försening jobbigt. Nu är det lite av standard. Om någon är intresserad kan jag notera nu när jag börjar åka, hur mycket tågen är försenade respektive hur många som kommer i tid.

Nyttja resegarantin vid förseningar över 20 minuter har jag aldrig gjort då det aldrig känts som det varit värt mödan. Får väl skicka in matkvittot nästa gång det strular så och det är lunchdags. Sparar in säkert 250 kronor om jag skulle tagit taxi hem i stället för att tålmodigt vänta. :-)

Så kan tilläggas att all information inte uteblir. Ibland pratar de i högtalarna att det hänt något, dock allt för sällan där jag åker i allafall. Skyltarna fungerar dock, enlight min erfarenhet, i princip aldrig. Såvida inte det är planerade störningar sedan ett par veckor tillbaka.
Om inget stort hänt, utan bara de vanliga småförseningarna på några minuter hit och dit, då visar skyltarna det vanliga"Hagsätra 7 min" e.t.c. Bara att hoppas på att det stämmer någorlunda då. SL-minuten känner vi väl alla till vid det här laget?

/Jonas - tar förseningarna med ro, för det mesta.
Skriv svar