utbildning...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ung studerande

utbildning...

Inlägg av ung studerande »

vilken utbildning bör man gå om man vill bli tågförare?
Donny Lindberg

Re: utbildning...

Inlägg av Donny Lindberg »

ung studerande skrev:vilken utbildning bör man gå om man vill bli tågförare?
Finns så kallad KY-utbildning till Tåg/Lokförare i Mjölby och Hallsberg /DL http://www.utb.mjolby.se/index.asp?sida=78
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Nästa kursstart är i Mjölby 29/8, men till den har ansökningstiden redan gått ut (jag ska själv göra de sista urvalstesterna till utbildningen nästa vecka). Nästa tillfälle är Hallsberg i oktober med sista ansökningsdag i början på augusti. Se mer info nedan:
http://www.hallsberg.se/kvalificeradyrk ... f5810.html

Utbildningarna i Mjölby och Hallsberg är likvärdiga, men det finns några skillnader. Den i Hallsberg är på 15 månader, den i Mjölby är 12. Hallsberg lär ha mer bangårdstjänst samt matematik och engelska på schemat.

Mer info om utbildningen i Mjölby finns också på banverkets sidor:
http://www.banverket.se/templates/Stand ... __8555.asp
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Finns det inga arbetsgivare som utbildar sin egen personal numera?

M
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Reimersholme71 skrev:Finns det inga arbetsgivare som utbildar sin egen personal numera?
Roslagståg gör det. Och Citypendeln fick väl göra någon snabbutbildning när man övertog pendeltågstrafiken om jag minns rätt. Men överlag tror jag man är hänvisad till KY-utbildningarna numera...
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Tunneltågförarutbildning tar 2 månader och är betald. Har även hört att Arlanda-banan har egna utbildningar.

Pratade med SJ för ett par år sedan. Dom intern-vidare-utbildar konduktörer till lokförare. Fast då måste man först ha tagit anställning på kundservice och där behövde dom inte folk, och behövde dom det så skulle dom internrekrytera. Från vad förstod jag aldrig, men det famgick i alla fall att om man börjar sin karriär där vid 20 så har man chans att bli lokförare lagom till 50 utan att behöva betala utbildningen själv :-)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Du kan prøve Oslo. Her trengs sporvognsførere og i fremtiden sikkert også T-baneførere. Her er internutdanningen på rundt 3 måneder
Användarens profilbild
Patrik77

Inlägg av Patrik77 »

wheniwasinspace skrev:Tunneltågförarutbildning tar 2 månader och är betald. Har även hört att Arlanda-banan har egna utbildningar.

Pratade med SJ för ett par år sedan. Dom intern-vidare-utbildar konduktörer till lokförare. Fast då måste man först ha tagit anställning på kundservice och där behövde dom inte folk, och behövde dom det så skulle dom internrekrytera. Från vad förstod jag aldrig, men det famgick i alla fall att om man börjar sin karriär där vid 20 så har man chans att bli lokförare lagom till 50 utan att behöva betala utbildningen själv :-)
Inom SJ vidareutbildas f n inte tågmästare/tågvärdar till förare, utan förareutbildning får du bekosta själv (KY-utbildning).
Rickard

Inlägg av Rickard »

Jobbar själv på Citypendeln som reparatör i Älvsjödepån. Frågade senast i veckan om att bli tågförare. Jag blev hänvisad till KY utbildningarna, kunde inte ens bli lite sponsrad med lön under tiden. Varför vill en reparatör bli förare , jo lönen. Förarna vid Citypendeln har 28400 i grundlön plus OB och en del andra konstiga tillägg som har framkommit.
28400 e slutlön. Har du den lönen plockar du ut minst 30000 brutto i månaden med tillägg.

Rickard
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Rickard skrev:Jobbar själv på Citypendeln som reparatör i Älvsjödepån. Frågade senast i veckan om att bli tågförare. Jag blev hänvisad till KY utbildningarna, kunde inte ens bli lite sponsrad med lön under tiden. Varför vill en reparatör bli förare , jo lönen. Förarna vid Citypendeln har 28400 i grundlön plus OB och en del andra konstiga tillägg som har framkommit.
28400 e slutlön. Har du den lönen plockar du ut minst 30000 brutto i månaden med tillägg.
Tänk på att skiftjobb sliter hårt på kroppen i längden. Jag har själv jobbat skift i drygt fem år och blev tvungen att byta jobb för att jag inte klarade av skiftjobbet, bland de mest oväntade yttringar var att jag drabbades av laktosintolerans när jag jobbade vissa tider på dygnet!
Om du trivs på jobbet du har nu och det är skapligt betalt (jag vet inte alls vad en reparatör i Älvsjödepån tjänar) så skulle jag nog råda dig att stanna kvar, om du inte kan få nån deal att du får byta tillbaka om du vill.
Rickard

Inlägg av Rickard »

Reparatörerna jobbar också skift i Älvsjödepån. Antingen 8-16.30 16-23.30 eller 19,30-04.30 det är de tiderna som finns på mitt schema.Ett pass sluter 23.30 sedan börjar du 8.00 dagen efter.Försökte en gång att få använda ett överliggningsrum och sova kvar istället för att åka hem(jag har ingen bil). Svaret jag fick var att de endast var till för förarna.
Lönen är ingen hemlighet 23050 plus OB brutto. Jobbar i kalla dragiga lokaler och byter mest bromsbelägg och järnblock som väger 12 kg styck.Just X1 orna sliter enormt med belägg.

Rickard
nyfiken

Inlägg av nyfiken »

kildor skrev:Nästa kursstart är i Mjölby 29/8, men till den har ansökningstiden redan gått ut (jag ska själv göra de sista urvalstesterna till utbildningen nästa vecka). Nästa tillfälle är Hallsberg i oktober med sista ansökningsdag i början på augusti. Se mer info nedan:
http://www.hallsberg.se/kvalificeradyrk ... f5810.html

Utbildningarna i Mjölby och Hallsberg är likvärdiga, men det finns några skillnader. Den i Hallsberg är på 15 månader, den i Mjölby är 12. Hallsberg lär ha mer bangårdstjänst samt matematik och engelska på schemat.

Mer info om utbildningen i Mjölby finns också på banverkets sidor:
http://www.banverket.se/templates/Stand ... __8555.asp
Finns det ingen utbildning som bara utbildar till förare utan en massa "kringämnen"som den som "bara" vill bli just förare kanske inte har någon större nytta av,i jobbet som förare?Känns som kurserna blir vääldigt utdragna.

nyfiken
Sterner

Det heter lokförare.

Inlägg av Sterner »

Anledningen att man på KY-utbildningarna måste studera massa ovidkommande ämnen är att utbildningen annars inte blir studiemedelsberättigad. Dessutom heter yrket lokförare inte tågförare eller tågchaufför. I SÄO heter behörigheten "Förare av tåg" men yrket heter Lokförare. I Danmark är tågförare=ombordansvarig (dvs en av konduktörspersonalen). Tågförare heter det i tunnelbanan.
förare av både....

Re: Det heter lokförare.

Inlägg av förare av både.... »

Sterner skrev:Anledningen att man på KY-utbildningarna måste studera massa ovidkommande ämnen är att utbildningen annars inte blir studiemedelsberättigad. Dessutom heter yrket lokförare inte tågförare eller tågchaufför. I SÄO heter behörigheten "Förare av tåg" men yrket heter Lokförare. I Danmark är tågförare=ombordansvarig (dvs en av konduktörspersonalen). Tågförare heter det i tunnelbanan.
Skall det nu vara så noga,den rätta benämningen i tunnelbanan är då Tunneltågförare

förare av både det ena och det andra....
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Vem bestämmer egentligen vad det ska heta? Det känns som att tågförare är ett ord som används mer och mer och är i mitt tycke ett bättre ord. Tåg, köra tåg, tågförare, tunneltågförare, pendeltågsförare... Lokförare är ju lite ologiskt då det inte alltid är fråga om ett lok man kör.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Fra gammelt var det lokføreren som kjørte loket, mens togføreren var ansvarlig for toget. Det vil si overkonduktøren som hadde ansvar for å gi klarsignal til lokføreren. Slik var det i alle fall i Norge og Tyskland.
Sterner

Inlägg av Sterner »

Att yrket heter lokförare oavsett om man kör Rc, X1 eller X2 är bara att acceptera. På banverkets spår heter det lokförare (Förr fanns det även motorvagnsförare som fick köra lätta motorvagnar med Y-littra och till lägre lön) Fast i tunnelbanan heter det tunneltågförare och Connex kallar dom ofta tågförare. Connex förare på Kinnekullebanan och på Norrlandstågen benämner de dock bara lokförare. Vad som pågår på småbanorna vet Jag inte men på BV-spår kallas en person som kör rörelseformen tåg för lokförare inte tågförare! Det ordet är bara ett exempel på modernt språkbruk där allt som har med järnvägar att göra börjar på tåg. Järnvägsstation blir Tågstation, Järnväg blir Tågspår, Järnvägsvagn blir Tågvagn osv.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Sterner skrev:Att yrket heter lokförare oavsett om man kör Rc, X1 eller X2 är bara att acceptera. På banverkets spår heter det lokförare (Förr fanns det även motorvagnsförare som fick köra lätta motorvagnar med Y-littra och till lägre lön) Fast i tunnelbanan heter det tunneltågförare och Connex kallar dom ofta tågförare. Connex förare på Kinnekullebanan och på Norrlandstågen benämner de dock bara lokförare. Vad som pågår på småbanorna vet Jag inte men på BV-spår kallas en person som kör rörelseformen tåg för lokförare inte tågförare! Det ordet är bara ett exempel på modernt språkbruk där allt som har med järnvägar att göra börjar på tåg. Järnvägsstation blir Tågstation, Järnväg blir Tågspår, Järnvägsvagn blir Tågvagn osv.
... och då är det väl också bara en tidsfråga innan det blir tågförare även officiellt 8) Det är svårt att hejda språkutvecklingen.
Sterner

Inlägg av Sterner »

Fast Jag har aldrig träffat någon lokförare som sagt sig vara tågförare och de borde väl veta bäst själv? Tågchaufför och spårvagnschaufför är väl annars fina exempel på den allt vanligare förkastliga förfranskningen av svenska språket!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Sterner skrev:Fast Jag har aldrig träffat någon lokförare som sagt sig vara tågförare och de borde väl veta bäst själv?
Men med tanke på att KY numera utbildar tågförare så dröjer det nog inte så länge :wink:
Skriv svar