Nyheter i Göteborg från hösttabellen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kent Lindahl
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 08 april 2003 21:04
Ort: Göteborg

Nyheter i Göteborg från hösttabellen

Inlägg av Kent Lindahl »

Jag skall försöka räta ut alla(?) frågor och undringar över vad som skall hända i Göteborg i höst.
Vad gäller vagnar planeras inte tabellen för några M32. Vagn 403 blir försenad, och GS planerar inte för någon reguljär drift med M32 i vissa omlopp före årsskiftet. När de väl kommer ut finns en avsikt att placera M32 på linje 6.
Som redogjorts för i annat ämne på forum försvinner de fem speciella nattlinjerna från A2- tabellens start måndag 15 augusti.
En större omläggning görs även på nattussar, även här försvinner samtliga speciella innerstadsnattbussar, och ersätts på samma sätt som i spårvagnstrafiken med ett antal daglinjer som fortsätter på natten. Denna justering var en förutsättning för omstruktureringen av spårvagnstrafiken, eftersom en del sträckor i dagens nät körs med buss trots att det finns spår.
Spårvagn kommer att skyltas med ordinarie linjenummer, och med någon form av kompletterande information i destinationsskyltningen att det gäller nattaxa. Taxan blir samma som idag, men med den justeringen att det röda månadskortet (för lokalresor inom Göteborg) kräver ett tillägg på två kuponger, eller ett tilläggskort för 50.- som gäller en månad. Dock kommer ungdomskort, fritidskort, utökat skolkort och alla regionala månadskort som normalt gäller för resor i Göteborg att gälla utan tillägg på natten. Påstigningsrutinerna blir som normalt i dagtrafiken.

Följande spårvagnslinjer kommer att köras nattetid:

Linje 1, Tynnered - Östra Sjukhuset, via Järntorget. Således ingen nattrafik i Annedal. Söndag - torsdag 30 minuterstarfik med sista avgång från centrum c:a 1.40. Fredag - Lördag 20 minuterstarfik med sista avgång från centrum strax före 4.00.

Linje 3 Högsbotorp - Centralstationen. Söndag - torsdag 30 minuterstarfik med sista avgång från centrum 1.33. Fredag - Lördag 20 minuterstarfik med sista avgång från centrum 3.47.

Linje 4 Krokslätt - Angered. Mölndal trafikeras inte, utan behåller dagens busstrafik nattetid. Har alltid 20 minuterstrafik på natten, sista avgång från Centralstation mot Angered är söndag - torsdag 1.20, och fredag lördag 3.40. Sista tur mot Krokslätt är lagd så att sista vagn till Angered är också sista till Krokslätt, alltså rätt tidigt avslut det hållet.

Linje 5 Ord. sträckning Torp - Länsmansgården. Har alltid 30 minuterstrafik på natten. Söndag - torsdag sista avgång från centrum 1.35 mot Länsmansgården och 0.54 mot Torp. Fredag - Lördag sista avgång från centrum 3.40.

Linje 10. Guldheden - Centralstationen (Länsmansgården fredag och lördag). Kör några enstaka turer med enkel M28 eller M29 natt efter söndag - torsdag fram till c:a kl. 1.00, fredag - lördag med M31 och 30 minuterstrafik till Länsmansgården, så att den gemensamma sträckan Valand - Länsmansgården får 15 minuterstrafik i båda riktningar nästan hela natten. Sista avgång från Brunnsparken mot Guldheden blir 3.20 och mot Länsmansgården kl. 4.00.rätt

Linje 11. Långedrag - Bergsjön. Det är att linjen vänder vid Långedrag på natten efter att båtarna till skärgården slutat gå. Orsaken är mest att behovet av trafik på sträckan till Saltholmen är minimalt och att linjen på detta vis går runt med sex vagnar och anständig reglertid fredag och lördag. Söndag - torsdag 30 minuterstarfik med sista avgång från centrum mot Bergsjön 1.25, och 1.15 till Långedrag, sedan går det två turer till 1.45 och 2.15 från Centralstationen till Majorna via Bangatan. Fredag - Lördag 20 minuterstarfik med sista avgång från centrum c:a kl. 4.00.

Fredag och lördag går det åt 26 vagnar för trafiken på natten.

Vad gäller dagtrafiken blir det två ändringar som märks mest för resenärerna.
Linje 10 förlängs till Biskopsgården (Väderilsgatan) i högtrafik Måndag - Fredag. Avgångar från Biskopsgården kl. 7.00 - 9.00, samt att turer från Brunnsparken mellan kl. 15.00 och 18.00 är förlängda. Linjen kommer på förmiddagen att köras med 2 vagnståg med M28/M29, men som nu på eftermiddagen med enbart enkelvagn M28/M29. Vagnarna räcker inte till mer.

Lördagar ökas turtätheten så att det blir 12 minuterstrafik mellan c:a kl. 11.00 och 17.00, och sedan förlängd 15 minutertrafik fram till c:a kl.19.00 från centrum. Förlängningen av 15 minuterstrafiken göres även på söndagar. Antalet tåg i trafik ökar från dagens 81 till 99 på lördagar, således en hel del M28/M29 som blir av med sin lördagsvila. Det kommer att sättas ut hela 35 tvåvagnståg M28/M29 på lördagar, och tre enkelvagnar på linje 14.

Utöver dessa förbättringar sker förlängning av högtrafikperioder Måndag - fredag så att 10 minuterstrafiken på eftermiddagen startar tidigare, och utglesningen till 20 minuterstrafik på kvällen senareläggs.

Listan över linje 10:s olika destinationer som jag såg någon hade försökt göra kan således förlängas.

Kent L
Linjenäts- och tidtabellsplanerare på GS, mm.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Trevligt med denna information, men några korta undringar har i alla fall jag kvar :) Kommer nattbusstrafiken till Mölndal alltså bli helt oförändrad eller bygger den i någon mån på att nyttja Lana som omstigningspunkt? Konstaterar att de nya Kringensträckorna blir utan trafik. Givetvis går mycket av resflödet på nätterna i riktning till/från city, men helt obefintligt kan väl ändå inte intresset för dessa tvärförbindelser vara. Förstår om det är för internt för att delge här, men föll sträckorna så att säga på mållinjen eller var det långt ifrån aktuellt att trafikera dessa tvärförbindelser. Frågan gäller väl även övriga otrafikerade delar (Mölndal, Annedal, Kålltorp). Busstrafiken nämnde du som hastigast. Har du några fler detaljer att delge kring dessa? Kommer de månne helt komplettera otrafikerade spårvägssträckor (Annedal, Kålltorp, Sahlgrenska, Skånegatan) Tack på förhand.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 796
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Delad tråd

Inlägg av Jourmaster »

Inlägg utanför ämnet har flyttats till egen tråd.

:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Skriv svar