Alla stationer på ett dygn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Godday

Alla stationer på ett dygn

Inlägg av Godday »

Frågan har säkert ställts 1000 ggr här, men jag kör den ändå.

Är det rimligt att hinna med alla stationer i Stockholms spårnät på ett dygn. Tuben, pendeltåg, tvärbanan, nockebybanan, lidingöbanan, roslagsbanan, saltsjöbanan.

Om möjligt. Hur lägger man upp den bästa rutten.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Menar du att du vill åka alla sträckor (även om tåget inte stannar vid alla stationer), att du vill åka med tåg som stannar vid varje station eller att du ska kliva av vid varje station och åka vidare med ett annat tåg?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Svar: Vet ej, för lite insatt. Frågan bollas härmed vidare.
Dock: Glöm inte 7:an!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Regeln är väl att det räcker att pasera en station en gång. Fler gånger gör inget, men är slöseri med tid.

Du får inte ta taxi eller annat fordon, men gå å springa går bra.

Du kommer att få svårt att hinna på ett dygn. Det tar sin tid att åka ut på alla 5 grenarna för pendeln å tebax igenv arje gång.

Tipset: börja respektive starta på den stationen som ligger längst ut i restid räknat. Då behöver du bara passera där en gång.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Om man fixar tunnelbanan på 6 timmar och 4 minuter (Hampus&Bruses rekord gäller väl fortfarande?) så borde man nog hinna hela spårtrafiknätet på ett dygn. På en helgfri fredag så är ju faktiskt trafikdygnet hela 23 timmar.

Vad gäller regler så skulle man väl alltid befinna sig inom spärrarna för tunnelbanerekordet. Det går ju inte om man ska ha med all spårtrafik, så då får man göra som Bruse säger (tillåta gång) eller kräva att man bara får byta på "officiella" bytespunkter. Att tillåta gång tycker jag låter roligare för då skapas fler möjligheter till en smartare rutt.

Sen vad gäller alla stationer så kan man fundera på om följande tre fall är ok eller inte:

1. Man åker Alvik-Nockeby och sen tillbaka till Alléparken, går till Alviks strand och åker vidare till Sickla udde. Då har man tagit alla stationer på Tvärbanan och Nockebybanan, men däremot inte åkt sträckan Alvik-Alviks strand.

2. Säg att man klarar sig med att åka sträckan Gamla stan-Slussen en gång, t.ex. med Röda linjen. Då har man inte åkt gröna linjen på samma sträcka. (motsvarande situation kan man få på sträckan Globen-Gullmarsplan för T-grön respektive Tvärbanan).

3. Man åker snabbtåg på t.ex. sträckan Djursholms Ösby-Roslags Näsby. Då har man visserligen passerat Bråvallav., Dj.Ekeby och Enebyberg men tåget har inte gjort uppehåll där.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det brukar i internationella sammanhang vara passerade stationer som gäller, inte sträckor. Så det räcker att passera ex Fridhemsplan på endera bana 1 eller 2.

Vårt rekord var inget rekord. Bara personligt rekord!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Vårt rekord var inget rekord. Bara personligt rekord!
Varför är det inte rekord? (och vad är i så fall rekordet?)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Det brukar i internationella sammanhang vara passerade stationer som gäller, inte sträckor. Så det räcker att passera ex Fridhemsplan på endera bana 1 eller 2.
Då hamnar man förstås i tolkningar kring vad som är samma station och inte. Är (P)-Centralen och (T)-Centralen samma? (RB)-Universitetet och (T)-Universitetet?
Godday

Inlägg av Godday »

Man måste få gå avr som helst. Andra kollektiva färdmedel borde väl inte vara tillåtna (får väl diskuteras om det är så att det krävs för att projektet ska vara rimligt). Gäller taxiresor med SL:s resegaranti? :-)

1. Besöka alla stationer är mitt kriterium. I fallet Alvik torde nockebybanan och tunnelbanan vara en station då ingången till stationen är den samma. Tvärbanestationen måste åtminstånde besökas.

2. Det är stationer och inte sträckor som räknas...

3. Tåget måste stanna på stationen. Man måste kunna ta en bild av skylten.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Godday skrev:Man måste få gå avr som helst. Andra kollektiva färdmedel borde väl inte vara tillåtna (får väl diskuteras om det är så att det krävs för att projektet ska vara rimligt). Gäller taxiresor med SL:s resegaranti? :-)

1. Besöka alla stationer är mitt kriterium. I fallet Alvik torde nockebybanan och tunnelbanan vara en station då ingången till stationen är den samma. Tvärbanestationen måste åtminstånde besökas.

2. Det är stationer och inte sträckor som räknas...

3. Tåget måste stanna på stationen. Man måste kunna ta en bild av skylten.
Passera heter det enligt Guinnes rekordbok. Tåget kan alltså passera eller liknande. Finns inget krav på att det ska stanna, tror nog de på linje 12 blir jäklit irriterade om du trycker på stopp vid varje hållplats! Inget fotokrav heller. Men det förhöjer nöjet för oss som får läsa om det sen.

Alvik är en station. T-centralen är både till namn och fysik två statione,r men man får ju gå mellan å byta.

Krångla inte till det med nya regler!
Stationer ska passeras.
Inga andra fordon får användas, gå å springa ok.

Själv skulle jag tillåta att man tillfälligt lämnar stationen, för att kunna äta, gå på toa osv. Bara man går in på samma ställe. Man förlorar ju bara tid inget annat.
Anders H

Inlägg av Anders H »

En bekant och jag skissade lite löst på en rutt för cirka tio år sen och kom fram till att det inte gick. Vårt kriterium var all spårtrafik där SL-kort gäller. Hur vi än gjorde så fick vi en förortsgren över. Typ t-banan till Norsborg eller så.

Men sen dess har Tvärbanan byggts så nu kanske det går bättre eftersom man kan ta en del nya genvägar. Förutom de uppenbara som Alvik-Liljeholmen skulle man även kunna promenera från Sickla Udde till Sickla på Saltsjöbanan. Om man har regler som tillåter detta, såklart.

Anders
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anders H skrev:En bekant och jag skissade lite löst på en rutt för cirka tio år sen och kom fram till att det inte gick. Vårt kriterium var all spårtrafik där SL-kort gäller. Hur vi än gjorde så fick vi en förortsgren över. Typ t-banan till Norsborg eller så.

Men sen dess har Tvärbanan byggts så nu kanske det går bättre eftersom man kan ta en del nya genvägar. Förutom de uppenbara som Alvik-Liljeholmen skulle man även kunna promenera från Sickla Udde till Sickla på Saltsjöbanan. Om man har regler som tillåter detta, såklart.

Anders
Just det ja! Smart vägval.
Jag har iaf inte sett uttryckligen förbud mot att gå. Hur gör man då om an ska byta linje i Fridhemsplan om man inte får gå? ;~)

jag tycker det är ok att gå eller springa mellan Sickla å Sickla udde. Men ej ta buss, bil, cykel, båt osv.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

All spårtrafik förresten - då får man ju inte glömma Nynäshamns färjeterminal, Arlanda S/N/C och Södertälje Syd. Och krävs Bålsta och Gnesta? Eller begränsar man sig till enbart SL-trafiken? Och ska man då verkligen räkna med Djurgårdslinjen?

Det finns många olika varianter man kan tänka sig.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev:All spårtrafik förresten - då får man ju inte glömma Nynäshamns färjeterminal, Arlanda S/N/C och Södertälje Syd. Och krävs Bålsta och Gnesta? Eller begränsar man sig till enbart SL-trafiken? Och ska man då verkligen räkna med Djurgårdslinjen?

Det finns många olika varianter man kan tänka sig.
Någon skrev, där SL-kortet gäller. Å den gäller på Djurgårdslinjen.
Men ska man va hård, så är det väl "vanlig" SL-trafik som räknas. Kluvet det där...

Arlanda är absolut inte SL-område!
Så här då: ta SL:s spårtrafikkarta, ut å åk, å pricka av station för station. Då blir det varken Djurgårdslinjen eller Arlanda!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Men ägs inte djurgårdsspåren av SL? Men inte hpl, då...
Professionell tyckare
Godday

Inlägg av Godday »

Om jag skulle få för mig att genomföra detta projekt så är det självklart att jag skulle följa reglerna...

Fredagar låter ju som en bra dag.

Jag utgår ifrån kartan: http://www.sl.se/ficktid/karta/Spar_zoner_A4.pdf

Där finns inte djurgården, arlannda express etc. med.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:Men ägs inte djurgårdsspåren av SL? Men inte hpl, då...
Infrastrukuren ägs numera av SL. Vagnhallen blev jag nu osäker på, men tror det är landstinget. Vagnarna mest av Spårvägssällskapet, men några är utlånade från Spårvägsmuseet, alltså SL. Personalen är ideela medlemmar i Spårvägssällskapet. Påfallande många anställda på Connex, SL osv.

Ja, vi säger väl det då! Djurgårdslinjen = SL! :wink:
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

bruse skrev:
... Vagnhallen blev jag nu osäker på, men tror det är landstinget. ... Personalen är ideela medlemmar i Spårvägssällskapet. Påfallande många anställda på Connex, SL osv.

Några kompletteringar:
Vagnhallen ägs av Stockholms stad som hyr ut den till landstinget som hyr ut den till SL som hyr ut den till SS.

Påfållande få av de ideella är till vardags anställda av SL, Connex m.fl.[/quote]
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Thomas Lange skrev:
bruse skrev:
... Vagnhallen blev jag nu osäker på, men tror det är landstinget. ... Personalen är ideela medlemmar i Spårvägssällskapet. Påfallande många anställda på Connex, SL osv.

Några kompletteringar:
Vagnhallen ägs av Stockholms stad som hyr ut den till landstinget som hyr ut den till SL som hyr ut den till SS.
Ja inte ska det va enkelt inte :shock: 8)
Skriv svar