Förbikoppling av ett dörrpar gör man om det krånglar. Det innebär att man stänger av det för dörröppnings- och stängningsimpulser, och då förblir dörrarna stängda. Man ska sätta upp en skylt om saken så passagerarna får ta intilliggande dörröppning istället. Är felet ännu besvärligare kan man tvingas stänga av hela vagnen för trafikanter, även om tåget i övrigt går med passagerare. Detta gäller för både nya och gamla vagntyper.Joel skrev:På C20 går det väl, eller vad innebär då "Förbikoppling passagerardörrar"?
Annars går det kanske att köra med öppna dörrar om man slår om "Nödbrytare ATC/ATP"?
Om det skulle vara så olyckligt så dörrparet inte går igen alls och man måste flytta tåget, placerar man ut en vakt vid det öppna dörrparet. Dock kör man inte i trafik på det sättet. Dörrparet har rimligtvis öppnats på en station och då tar man tåget ur trafik. Om någon nödöppnar ett dörrpar ute på linjen blir det komplicerat, för då måste man ju förvissa sig först att ingen passagerare trillat/klivit ut innan man kan börja köra.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson