Nockeby i vinterskrud

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Walle

Nockeby i vinterskrud

Inlägg av Walle »

Från i eftermiddags:

Bild

Bild

Bild
Johannes Erra

Inlägg av Johannes Erra »

Fina bilder!

En liten fråga om Nockebybanan: hur flitigt trafikeras banan med A30 / B30 -fordon? Har A32-vagnarna redan tagit över (nästan) hela trafiken eller rullar de äldre vagnarna fortfarande i daglig trafik?

mvh
J Erra
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

På helgerna är det för det mesta enbart A32:or som rullar på 12:an. Vardagar kan det variera lite varierande beroende på hallens utsättning, dock går alltid den tur som gå fram till halv tvåtiden på natten med en A32:a efterssom man kör 30 min varv på slutet...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

En liten signalfråga:
På bild 2 ser man två signaler.
den ena är en fyrskenare och den andra en 2-skens.
Mina frågor är:
1. Borde inte tvåskenaren vara åmoinstone tre sken?
För utfarten där borde väl vara restriktiv om den går genom två växlar i kurvläge
2. Varför en fyrskenare? Vad skall det nedre skenet visa? blinkande vitt?
Bantekniker
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Bobjörk skrev:En liten signalfråga:
Mina frågor är:
För utfarten där borde väl vara restriktiv om den går genom två växlar i kurvläge
Jag har egentligen ingen riktig koll, men det "högra spåret" (med 2-skenssignalen) används inte i trafik (om jag inte minns fel har det ingen plattform)... det används väl mest till att vända "förarutbildningsvagnar" tror jag...
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Isak skrev:På helgerna är det för det mesta enbart A32:or som rullar på 12:an. Vardagar kan det variera lite varierande beroende på hallens utsättning, dock går alltid den tur som gå fram till halv tvåtiden på natten med en A32:a efterssom man kör 30 min varv på slutet...
Eftersom man kör 30 min varv på slutet ????

Har A32an bättre acc och klarar tidtabellen bättre eller hur förhåller det hela sig??
Användarens profilbild
TomB

Inlägg av TomB »

En liten signalfråga:
Mina frågor är:
Nockebybanan är till största delen icke signalreglerad, signalerna på bilden anger endast växelläge och hinderfrihet i växelpartiet.
1: Tvåskenaren kan endast visa rött/stopp och röd-gult/"stopp, därefter kör varsamt", den är bara beroende av växelläget.
2: Fyrskenaren har bara en plåtbit i det undre hålet, där skulle det gula skenet funnits om signalen kunde visat röd-gult. Av någon anledning har man valt att ha ett utrymme för gul lampa på alla 12:ans signaler som saknar sånt sken, antagligen för att få det att stämma med formen på tubens signaler som alltid har gult sken om det finns grönt...
Dessutom är två gröna inte restriktiv signal utan anger bara vilken tågväg som avses. I detta fall kan inte en grön visas efter som det är tågväg till "motspår" på icke signalreglerad sträcka.

Tom Bengtsson
Senast redigerad av TomB den tisdag 07 januari 2003 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

august skrev:Har A32an bättre acc och klarar tidtabellen bättre eller hur förhåller det hela sig??
När man har en A32 på 12:an så måste man inte öppna dörrarna vid varje hållplats efterssom man ser hyffsat genom hela vagnen samt att stopp-knappar finns. Förr gick det en A30 enkelvagn på nätterna som tolv tur 10, när tidtabellen gordes om så försvann den turen men det blev ett krav på en A32 för att slippa alla onödiga dörröppingar och därmed kunna hålla tidtabellen.
Skriv svar