Fem spårvägslinjer i Göteborg läggs ner i Augusti!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Ja ha ser man på - jag trodde helt på att det var någon sedvanlig miss i Pressen.

Men är Du säker så är det väl så................

Anders F
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej... Kankse är det bara jag som är gnällig över tidtabellerna och det som jag förmodar kommer bli rörigt.

De flesta som befolkar detta forum KAN läsa en tidtabell, även om den är komplex och svårtolkad. Majoriteten av våra medmänniskor kan det också, åtminstone i nyktert tillstånd.

Den föreslagna förändringen gäller ju nattrafiken vilken utnyttjas kanske inte av pendlare, utan av passagerare som reser mer sällan och kanske har en alkoholhalt i blodet som överstiger 0,00 ‰. Det är dessa som kan tycka att tabellerna är röriga och det är trafikpersonalen som kommer få ta de problemen.

Jag förordar särskilda tidtabller för nattrafiken, TROTS att jag skulle förstå en rörig tidtabell.

Men... det är ju bara jag.
/Stefan
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Alla varianter har sina för- och nackdelar.

Att ha ett entyigt linjenät är bättre än att ha ett nattnät som ingen ändå förstår sig på (för så har det varit)

Att man väljer att inte trafikera hela linjelängden är inget egentligt problem. Efter 23.50 går vagnen bara till centralen. Att 10:an hjälper till att tömma hisingen och tvärt om är inte heller ett problem, det är inget annat än "Extravagnstrafik" för dem som inte klarar läsa tabellen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

I den tidtabell jag använder (den som finns på västtrafiks hemsida) går sista vagnen på 10an till Eketrägatan från Dr. Sydows Gata kl. 20.51. Därefter endast till Centralen.

Det är DÄRFÖR jag tycker jag kommer bli rörigt.

Guldheden-Centralen 05.00-06.30
Guldehden-Eketrägatan 06.30-21.00
Guldheden-Centralen 21.00-24.00
Guldheden-Centralen 24.00-01.30 sö-to
Guldheden-Länsmansgården 24.00-? fr-lö

Men som sagt. Jag är väl bara som jag är...

//S
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Med de förutsättningar du anger är det givetvis lätt att dra de slutsatserna. Men du får också tänka på att det kanske är devis andra förutsättningar som gäller i A2-tabellen. Tyvärr är väl inte allt riktigt offentligt ännu, varför jag inte heller kan återge det här.

(Tabell A2 är normaltrafiktabell för hösten)

//Tony
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
Anders.. Det är inte ett problem. SSR har själv toalett på plats i Ld om abonnemangskunden så önskar. Att få dit en byscha tar inte särskilt lång tid om så behövs. Och Ja, linjen kommer att vända Ld.

//Tony
Vi i Ringlinien har eget dass i Långedrag, det har vi papper på!!! :roll:

Bj.
Vadå jag dyster?
Henrik W

Inlägg av Henrik W »

Är fler detaljer klara nu?

Hur ofta kommer de nattgående linjerna gå? Blir det turtäthet som det är i dag eller förändringar?

//H
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tänk om man kunde göra lite utökning vissa nätter.

Är det en uttalad policy hos västtrafik eller GS att sista spårvagnen ska gå en stund före uteställena stänger, för att slippa problem med för berusade människor, eller?

Det är lite trist om man åker som turist till göteborg och dels hälsar på bekanta och dels passar på att besöka nöjeslivet och blir tvungen att gå ifrån ett ställe med trevlig stämning och trevliga människor en stund innan stället stänger. Fast jag förstår att de kör de tider de gör om det t.ex. finns statistik eller liknande som visar att skadegörelsen ökar rejält när uteställena har stängt eller något i den stilen...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

mats skrev:Tänk om man kunde göra lite utökning vissa nätter.

Är det en uttalad policy hos västtrafik eller GS att sista spårvagnen ska gå en stund före uteställena stänger, för att slippa problem med för berusade människor, eller?

Det är lite trist om man åker som turist till göteborg och dels hälsar på bekanta och dels passar på att besöka nöjeslivet och blir tvungen att gå ifrån ett ställe med trevlig stämning och trevliga människor en stund innan stället stänger. Fast jag förstår att de kör de tider de gör om det t.ex. finns statistik eller liknande som visar att skadegörelsen ökar rejält när uteställena har stängt eller något i den stilen...
Och varför ska man tvunget vänta tills klockan 01.00/03:00/05:00 piip? Det är ju oftast så långa köer till garderoben då att man ändå missar sista förbindelsen hemåt :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:
mats skrev:Tänk om man kunde göra lite utökning vissa nätter.

Och varför ska man tvunget vänta tills klockan 01.00/03:00/05:00 piip? Det är ju oftast så långa köer till garderoben då att man ändå missar sista förbindelsen hemåt :roll:
Om man ändå är ute och har kul så kan man ju passa på att ha kul så länge som chansen finns, när man ändå är där :)
Men, 02 är väl en hyffast vanlig tid på andra kvällar än fredag-lördag, om man t.ex. råkar ha smal musiksmak eller annan anledning att gå på arrangemang som inte hålls fredag-lördag så missar man en dryg halvtimma på slutet oftast... som kanske kan vara höjdpunkten :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

mats skrev: Men, 02 är väl en hyffast vanlig tid på andra kvällar än fredag-lördag, om man t.ex. råkar ha smal musiksmak eller annan anledning att gå på arrangemang som inte hålls fredag-lördag så missar man en dryg halvtimma på slutet oftast... som kanske kan vara höjdpunkten :)
Om du nu ändå på en helg missar sista turen med en halvtimma är det väl värt att vänta kommande halvtimma på första morgonvagnen som dessutom är billigare....

//Tony
Peter H

Inlägg av Peter H »

Henrik W skrev:Är fler detaljer klara nu?

Hur ofta kommer de nattgående linjerna gå? Blir det turtäthet som det är i dag eller förändringar?

//H
?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
mats skrev: Men, 02 är väl en hyffast vanlig tid på andra kvällar än fredag-lördag, om man t.ex. råkar ha smal musiksmak eller annan anledning att gå på arrangemang som inte hålls fredag-lördag så missar man en dryg halvtimma på slutet oftast... som kanske kan vara höjdpunkten :)
Om du nu ändå på en helg missar sista turen med en halvtimma är det väl värt att vänta kommande halvtimma på första morgonvagnen som dessutom är billigare....
Jo, det är sant, på helgerna är det inget större problem, men visst är det väl i alla fall minst en timma till morgontrafiken kommer igång från att sista nattvagnen avgått från centrum? Eller har man kanske lyxat till det och satt in tätare vagnar? Nåväl, ett förträffligt tillfälle att investera i lite finkulturell förtäring på stående fot vid någon hamburgerkedja :) :)

Men på iaf vissa vardagsnätter hade jag gärna sett att man kört lite senare och för att bekosta det glesat ut trafiken lite kanske. Fast trafikantunderlaget kanske inte räcker?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

mats skrev: Fast trafikantunderlaget kanske inte räcker?
Nu både ställer du fråga och ger svar samtidigt......

//Tony
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Glesa ut trafiken är väl ingten bra idé eller?? det är ½-timmestrafik idag.

Vet att behovet kan finnas men som jag ser det så är det inte speciellt många ressenärer en natt efter måndag i mitten på Januari.
Dock är dom betydligt flera under sommarhalvåret.

GS kör den trafik som Västtrafik beställt och målet är att nattrafiken skall gå runt för egen maskin utan att den skall kosta dig som skattebetalare något.
När jag började o köra natt -99 så betalade den sig själv, det gör den inte idag.

Den "nya" nattrafiken skulle inte få kosta mer än dagens men i slutändan kommer den att kosta ca 600 000 mer att köra per år.

Den skall bli "säkrare" för alla sägs det, hoppas jag har fel men den "kontrollen" föraren har gör att det oftast är mindre bus ombord på en nattvagn än sista "dagvagnen" innan midnatt. Personligen tror jag att det kommer att bli mer bus o bråk, fylla, rökning mm mm ombord på den "nya" nattrafiken.
Tack vare det nya systemet kommer jag ALDRIG att åka nattvagn eller köra skiten!!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
mats skrev: Fast trafikantunderlaget kanske inte räcker?
Nu både ställer du fråga och ger svar samtidigt......
Nja, utan några undersökningar så kan man inte veta... det KAN vara så att de som idag festar på en vardag tar taxi istället för att åka tidigare med sista vagnen, så helt omöjligt är det inte att det kan löna sig.

Men, är inte omloppen så långa att man kan ta bort hälften av vagnarna när det bara är ett par turer kvar, och låta färre vagnar köra lika många kilometrar, och därmed med ungefär samma vagns- och personalkostnader få trafik som avgår från centrum efter 02, på bekostnad av turen som avgår kring 0130?

Slagpåse skrev:Glesa ut trafiken är väl ingten bra idé eller?? det är ½-timmestrafik idag.
Nu tänker jag främst på turen som avgår ca 0130, jag tror att de flesta som åker med den åker just för att det är sista turen och ganska lite för att den råkar avgå just den tiden. Om man hade en tur efter 02 så skulle antagligen 0130-turen vara helt folktom.
Slagpåse skrev:Vet att behovet kan finnas men som jag ser det så är det inte speciellt många ressenärer en natt efter måndag i mitten på Januari.
Dock är dom betydligt flera under sommarhalvåret.
Det borde gå att anpassa trafiken lite efter varitioner i tillgång och efterfrågan. Man kanske kan offra några turer på t.ex. måndag+tisdagnätter på vintermånaderna (eller var man nu har absolut lägst beläggning) och låta den insparningen bekosta fler turer på sommaren och veckodagar som har lite mer uteliv än de mest 'döda' dagarna.
Slagpåse skrev:GS kör den trafik som Västtrafik beställt och målet är att nattrafiken skall gå runt för egen maskin utan att den skall kosta dig som skattebetalare något.
När jag började o köra natt -99 så betalade den sig själv, det gör den inte idag.
Är nattrafiken alltså nästan något som GS kör "på eget bevåg" med motiveringen att den gick runt självt? Klart trevligt agerande från GS i så fall! "Får" GS i princip köra hur många turer de vill på "obeställda" tider så länge de inte går back? Det är konstigt om västrrafik inte vill skjuta till några pengar alls till natttrafiken. Är hela västtrafiks styrelse aktiva medlemmar i IOGT-NTO eller hur resonerar man? :)

Det måste vara svårt att räkna lönsamhet för turer exakt, med tanke på de som åker med periodkort, vissa kanske ändå alltid skulle köpa periodkort medan andra har räknat på att de sparar in en hel del taxipengar på att åka med nattrafiken och det är övervägande skäl att åka spårvagn istället för bil till/från jobbet på dagarna o.s.v....
Slagpåse skrev:Den "nya" nattrafiken skulle inte få kosta mer än dagens men i slutändan kommer den att kosta ca 600 000 mer att köra per år.
Vari ligger kostnadsökningen, att man trafikerar vissa sträckningar som saknat trafik eller? Det kan ju knappast kosta pengar att köra vagnarna genomgående genom brunnsparken på natten.
Slagpåse skrev:Den skall bli "säkrare" för alla sägs det, hoppas jag har fel men den "kontrollen" föraren har gör att det oftast är mindre bus ombord på en nattvagn än sista "dagvagnen" innan midnatt. Personligen tror jag att det kommer att bli mer bus o bråk, fylla, rökning mm mm ombord på den "nya" nattrafiken.
Tack vare det nya systemet kommer jag ALDRIG att åka nattvagn eller köra skiten!!
Jag håller med om det du skriver. Att bara ha inpassering hos föraren är en klar fördel. Som resenär känner jag mig faktiskt klart säkrare på nattvagnen än på en kvällsvagn.

Ytterligare en säkerhetsförsämring, fast då mest för de som inte är ombord på vagnarna, är det väl att köra spårvagnar i brunnsparken mitt bland all fylla på natten? Det borde väl ha sina fördelar att vagnarna vänder invid brunnsparken men inte kör ända in i dagens nattrafik?

Fast det ÄR en bra tanke att ha samma linjenät på dagen som natten.

Appropå linjenät så tycker jag att GS antingen kunde se till att det finns tidtabellhäften att ta på vagnarna man åker med, eller montera ner "broschyrstället" som sitter på vagnarna. Det kanske har bättrats men då jag åkt med GS har det ofta suttit några tabeller för en linje man inte åker på, några tomma fack och kanske ett gammalt glasspapper i värsta fall... ibland så finns det broschyer för den linje man åker på också.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det man kunde göra är att lägga in en tur säg 0215 också, tror som du skriver att behovet faktiskt finns.
Dock måste det vara enhetligt så turerna får gå alla nätter som räknas sön/tors.

Nattrafiken är inget som GS kör på eget bevåg, tror den drog igång -93 i den nuvarande formen, dock har betalningen ändrat sig en del från enbart kontantbetalning till att även periodkorten (inte dagkort) gäller.
Dock kommer det att krävas en tillägsavgift på 50:-/mån för dem med periodkort (termins/fritidskort undantaget) detta istället för att höja månadskortet med 5:- för alla, även dom som inte åker nattrafik.

Inga som helst problem att räkna lönsamhet på en nattlinje, periodkorten är värda en viss summa per stämpling, (dubbelstämpling av kort räknas inte) 100-korten tillför en viss summa så även kontantbetalning, dessutom mkt högre betalningsmoral överlag på natten do föraren stämplar "allt"

Merkostnaden ligger i att Biljettkontrollen skall tjänstgöra plus att det krävs ett par vagnar till på helgerna, vardagsnätterna skall klara sig med dagens vagnantal sägs det.

Tanken med ett dagliknande nät är bara bra, dock kommer alla vagnar köras med halvmåne så det gäller att läsa, å det vet vi ju hur det är med på lyran :roll:

Angående tidtabeller så är det föraren som tar ut vagnen som skall se till att det finns tidtabeller för alla linjer den skall gå på under trafikdygnet, vilket inte alla orkar bry sig med, ett ex: finns vagnar som går ut som L9 men blir L4/8 i Angered o inte "ser" L9:s linjesträckning under resten av trafikdygnet, blir lite fel då att enbart ta med L9:s tidtabeller.
Henrik W

Inlägg av Henrik W »

//H
Någon som vet när det kommer mer information?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik W skrev:

//H
Någon som vet när det kommer mer information?
Någon vet säkert, men det är inte säkert att denne eller denna någon läser detta forum. Ett tips är att du kollar av Västtrafiks hemsida, plingsidan i metro samt Göteborgsposten - där brukar nyheter av det här slaget komma när de blir offentliga.

//Tony
Skriv svar