[Ekot] "Biljettkontrollanter bryter mot lagen..."

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Björne

Inlägg av Björne »

Björn B skrev:Kanske uttryckte mig lite otydligt... Det jag undrade alltså är:

Kontrollanterna - Är de skyldiga att legitimera _sig_ i så fall hur och med vad? Ska det vara godkännd legitimition...
Dom är skyldiga att legitimera sig, och deras legitimation som dom ofta viftar med är godkänd! Men anar man ugglor i mossen så kan man tillkalla polis för att säkerställa om kontrollanten är "riktig". Inte konstigt att folk faktiskt gör det någon gång då och då, dels så ser legitiamationen lite tafflig ut och sedan så är dom ju inte jättepigga på att visa den heller.
Nautica

Inlägg av Nautica »

MartinW skrev:
Nautica skrev:Helt kort: Nej, du "måste" inte visa upp ID för en kontrollant, men då får man istället visa Polisen sitt ID, vilken skyndsamt kallas till platsen.
Man måste inte heller visa ID för polis, helt enkelt eftersom vi inte har någon lag som kräver att man har ett ID.
Ok, då bestryker du en "princip" i vad jag försökte säga.
Men å andra sidan blev utsagan under, där TonyM skriberade, ett gott förtydligande till mitt korta svar.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Med tanke på den situation som parasiten Varg beskrev ovan så undrar man om kontrollanternas enda uppgift är att få in statistikmaterial!

Vore det inte bättre att ha med ordningsvakter eller polis så att de utan giltig biljett kan identifieras och krävas på kontrollavgift? (Är lite osäker, men det är väll ordningsvakter som har viss polisiär befogenhet? Till skilnad från väktare.)
Varg skrev:200 miljoner kronor som SL inte har förlorat, eftersom plankarna inte skulle betalat ändå! Det går inte att förlora pengar som ingen betalar, om man TAR en vara är det en annan sak, men om man fyller upp ett halvfullt t-banetåg utan att betala, orsakar man ingen större förlust för SL som plankare. Så siffran är fullständigt irrelevant och som du läst kan inte ens SL förklara var den kommer ifrån om man frågar.
Tror inte på det resonemanget! Man promenerar inte från bostaden i t.ex. hammarbyhöjden till studier på Tekniska högskolan, t.ex. Taxi eller egen bil blir ännu dyrare! Cyckel, ja kanske, men ytterst få cycklar varje gång under vintermånaderna i alla fall!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Varg skrev:Jag var dock, till skillnad från henne, trevligt och korrekt alltigenom.
Du började med att begå en kriminell gärning med fängelse i straffsatsen för att visa ditt totala förakt för dina betalande medpassagerare, när du blev tagen på bar gärning försökte du ljuga dig ur situationen. Därefter betedde du dig som en idiot mot kontrollanten, bl.a. genom att sticka en kamera i ansiktet på henne när hon försökte göra sitt jobb. Får man gissa att du även stod och hånflinade henne i ansiktet hela tiden?

Hur är du de dagar du inte orkar bete dig "trevligt och korrekt alltigenom"?
Varg skrev:Men jag har ingen större respekt för personer som skriker och är otrevliga i sitt yrke.
Nej, varför skulle du ha det när du inte respekterar något annat eller några andra heller?

/Calle
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Varg skrev:200 miljoner kronor som SL inte har förlorat, eftersom plankarna inte skulle betalat ändå! Det går inte att förlora pengar som ingen betalar, om man TAR en vara är det en annan sak, men om man fyller upp ett halvfullt t-banetåg utan att betala, orsakar man ingen större förlust för SL som plankare. Så siffran är fullständigt irrelevant och som du läst kan inte ens SL förklara var den kommer ifrån om man frågar.
Det där tar jag som ännu ett bevis på att den stora merparten av plankarna struntar fullständigt i det låtsas-politiska buskapet om nolltaxa och istället plankar av rent egoistiska skäl.

Någon mer än jag som tycker att det är dags att utrusta kontrollanterna med t.ex. elbatonger så att vi kan bli av med ohyran en gång för alla?

/Calle
Daniel Mott

Inlägg av Daniel Mott »

Tråkigt att du drar ner diskussionen på denna nivå. Lika klumpigt och dåligt som när Jangälv uttalade samma ord.
När Lennart Jangälv som ifjol gick ut och kallade ungdomarna i planka.nu för ohyra använde han sig av en retorik som är såväl hutlös som håglös.

Hutlös därför att ordet ohyra har vi inte hört sägas om människor sedan andra världskriget, och sådant får faktiskt inte passera.

Håglös därför att han väljer disciplinåtgärder i stället för att fundera på hur man kan göra SL:s tjänst bättre.
( http://tinyurl.com/8g2b3 )

* * *
SL:s vice ordförande Gertrud Brorsson (mp) är mer på den linjen.

- Man måste fundera på varför så många plankar, säger hon till Arbetaren.

Hon reagerar även när hon får höra vad SL:s vd har sagt.

- Aj då, det är inte bra. Min personliga åsikt är att det inte finns någon gång som man kan kalla människor för ohyra. Man måste skilja mellan sak och person, säger Gertrud Brorsson.

- Hur ledning och styrelse uttalar sig är jätteviktigt. Oavsett vad man tycker om plankningen måste man verka för en bra dialog.
( http://www.arbetaren.se/2004/37/nyhet1.html )
Daniel Mott
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Daniel Mott skrev:Tråkigt att du drar ner diskussionen på denna nivå. Lika klumpigt och dåligt som när Jangälv uttalade samma ord.
Jag skriver bara vad jag (och säkert många andra) tänker, om du tycker det är klumpigt och dåligt så får du tycka det. För mig handlar inte plankning om något annat än parasiterande och jag ser ingen anledning till att använda några förskönande omskrivningar.
När Lennart Jangälv som ifjol gick ut och kallade ungdomarna i planka.nu för ohyra använde han sig av en retorik som är såväl hutlös som håglös.
Populism.
Populism.

/Calle
ojoj

Inlägg av ojoj »

Varg skrev:En ganska rolig situation utspelade sig i går i Högdalen. Jag var på väg till T-Centralen när två kontrollanter hoppade på och börade fråga efter biljetter. När de kom till min plats (den aktiva kontrollanten var en vithårig tant i 50-årsåldern) utspelades följande:

- Biljettkontroll!
- Jag har ingen biljett
- Varför inte det då?
- För jag plankar
- VARFÖR DET?!
- För att jag tror på en nolltaxa i SL-trafiken och dessutom inte har råd med månadskort.
- Då får jag be om din legitimation
- Jag har ingen
- Nähä. Då får jag be dig skriva upp ditt personnummer på den här lappen.
- Det kan jag inte.
- SKOJAR DU NU ELLER?
- Nej.
- Då får jag ringa polisen!
- Tycker du inte att de har viktigare saker att ta hand om än en plankare?

(Nu är kontrollanttanten högröd och rosenrasande och jag synnerligen road)

- NU TYCKER JAG ATT DU SKA GÅ AV HÄR OCH KÖPA EN BILJETT, SEN TYCKER JAG INTE ATT DU SKA ÅKA TUNNELBANA MER!

Nu fick jag väldigt svårt att hålla mig för skratt, men jag gick av småskrockande. Tantens kontrollantkompanj stod och skakade lite på huvudet. Om det var åt mig, tanten, eller kanske båda två, vet jag inte.

Hur som helst, gick upp i spärrhallen, som var obemannad, vilket ledde till att jag gick ner till perrongen igen. Där står kontrollantparet kvar och glor på mig tills nästa tåg kommer. Jag hoppar på det, tillsammans med dem. Fast av någon anledning stör de inte mig mer på den resan. *skratt*

Så lätt var det att slippa tilläggsavgiften i går. :twisted:
Såna där historier får mig att förundras och imponeras över att inte fler kontrollanter misshandlar sk "resenärer". Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att slå dig på käften i en sån situation. All heder till kontrollanterna som faktiskt klarar av flinande viktigpettrar dag ut och dag in utan att tappa fattningen. Jag vet att jag inte skulle klara det. Men det kanske är därför jag inte är kontrollant också ;)
VeVen

Inlägg av VeVen »

- Man måste fundera på varför så många plankar, säger hon till Arbetaren.

Hon reagerar även när hon får höra vad SL:s vd har sagt.

- Aj då, det är inte bra. Min personliga åsikt är att det inte finns någon gång som man kan kalla människor för ohyra. Man måste skilja mellan sak och person, säger Gertrud Brorsson.

- Hur ledning och styrelse uttalar sig är jätteviktigt. Oavsett vad man tycker om plankningen måste man verka för en bra dialog.

( http://www.arbetaren.se/2004/37/nyhet1.html )
Är ganska nyfiken på vilken förståelse denna politiker skulle vara beredd att visa de som skattefuskar, eller de som struntar i miljöbestämmelser för att de tycker att det blir för dyrt.

Det är något ganska obehagligt i detta slags "selektiva förståelse". På något sätt skall vissa ha mer rätt än andra. Om det nu är det man vill, får man vara så god att stå för det, och hemskt gärna berätta vilka det är tänkt att komma i åtnjutande av detta privilegium.

anser VeVEN
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Varg skrev:Vad skulle hon göra då? :)

Parasit låter inte bekant, eftersom jag och andra plankare inte parasiterar på någon. Att du inte gör som Jangälv och kallar plankarna för ohyra rakt av, det är ju mer schvung och nazismfläkt i det än "parasit". ;)
SL brukar också slänga sig med fantasi-siffran 200 miljoner kronor. En siffra man påstår att Stockholmarna "får betala" för plankningen. Siffran är dock påhittad och uppskattad på osäkra grunder av SL-anlitade konsulter. SLs vice ordförande Gertrud Brorsson säger till planka.nu att "frågar du någon om var ifrån SL fått den siffran kommer ingen kunna svara". Men den fyller uppenbarligen en funktion, därför att media har lärt sig den och för den vidare. Och för att den skapar en bild av att plankningen kostar pengar. Något som inte är sant.

Plankningen genererar inte kostnader. Det vet SL. Men kan man få det att verka som att varje plankare stjäl ett par kronor ur varje betalande stockholmares ficka, skapar man opinion. Men 200 miljoner kronor är en siffra på uteblivna intäkter. Pengar som inte finns, aldrig har funnits, och som därför inte går att "kräva tillbaka". Denna fantasisiffra har nu ersatts av en ny, 160 miljoner - som ett "bevis" på SLs framgång mot plankningen.
Hördu "Varg". Vem tror du att du är egentligen? Du plankar - jag betalar. Hade inte jag och många med mig betalat för att åka med kollektivtrafiken hade det inte funnits någon kollektivtrafik.

Varför tror du dig vara förmer än andra? Nä, dina pengar kan nog SL klara sig utan, men om alla som betalar hade slutat, då hade det inte blivit åka varken för mig eller dig.

Fatta en sak: DET ÄR FÖRBJUDET ATT PLANKA!
Har du lärt dig vad rätt och fel är? Troligen inte. Rätt och fel är väl i din värld bara något som överhuvud har bestämt.

Du vill inte betala, så du struntar i det.

OK. Jag vill inte köra på höger sida då jag kör bil. Så jag struntar i det.

Jag vill inte att du ska ha någon plånbok, jag tycker att jag är värd mer pengar. Så jag tar din plånbok. Struntar att det är din.

Do you get it?

Om man gör något som är uppenbart fel borde man straffas. Om man gör det för att man tycker det är "onödigt" och sätter det i system, uppträder nonchalant och skryter, då borde man sättas in. I fängelse eller psykklinik. Då har man något allvarligt fel.
Professionell tyckare
Varg

Inlägg av Varg »

Det är även fel att ladda ner film och musik, men många gör det också. Det är ju också att stjäla, påstår en del. Det är dags att SL inför nolltaxa och tills det sker kommer jag och många andra Stockholmare med mig att fortsätta planka.

Att nolltaxa fungerar väl, kan man bland annat se i Åtvidaberg och Ockelbo.

Även på andra ställen runt om i Sverige har nolltaxa prövats med gott resultat.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Även med dåligt resultat, Kristinehamn återinförs betalningen på lokaltrafiken. Kristinehamn Lokaltrafik
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Varg skrev:Det är även fel att ladda ner film och musik, men många gör det också. Det är ju också att stjäla, påstår en del. Det är dags att SL inför nolltaxa och tills det sker kommer jag och många andra Stockholmare med mig att fortsätta planka.

Att nolltaxa fungerar väl, kan man bland annat se i Åtvidaberg och Ockelbo.

Även på andra ställen runt om i Sverige har nolltaxa prövats med gott resultat.
Med den gemensamma nämtare att dessa orter är mycket små, med en försvinande liten kollektiv andel av resandet. Således inte samma trängselproblem som i storstäder.

Kan du nämna någon storstad med nolltaxa?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Varg skrev:Det är även fel att ladda ner film och musik, men många gör det också. Det är ju också att stjäla, påstår en del.
Börjar du bli trängd?

Det är ingen här som har påstått motsatsen till vad du skriver. Och påståendet att en del påstår att otillbörlig nedladdning av upphovsrättsskyddat matereial är stöld är korrekt. På samma sätt som det är stöld att stjäla skriet och madonna.

Nä, ta ditt förnuft till fånga och gör rätt för dig när du åker kollektivt, har du inte råd? Ta fram cykeln, det mår du (nästan) bara bra av.
Använd dock gärna de kanaler som finns för att propagera för nolltaxa, men förvänta dig inte någon respons så länge det pågår organiserad plankning.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Varg skrev:Det är även fel att ladda ner film och musik, men många gör det också. Det är ju också att stjäla, påstår en del.
Slår vad om att du laddar ner musik också. Och om inte så är du inkonsekvent.
Men visst, det är stöld, och inte bara något som en del påstår. Och visst, jag har själv sysslat med det när jag var ny på internet och upptäckte Napster.
Men nu, när jag fått bredband och har en mycket snabbare dator, nu när jag blivit "äldre och förståndigare", nu har jag slutat ladda ner musik. Och de gånger jag gjorde det tidigare så köpte jag sedan den musik jag ville ha.
De flesta gör nog i sin dumhet fel någon gång, men som jag sa, det är väldigt få som skryter med det. Det tyder på än större dumhet.
Varg skrev:Det är dags att SL inför nolltaxa och tills det sker kommer jag och många andra Stockholmare med mig att fortsätta planka.
Och om Stockholm inför nolltaxa så hittar ni något annat forum där ni kan ställa till det för att få allting gratis. Vägra betala sjukvård? Vägra betala bensin till moppe/bil/mc? Vägra betala mjölken/ölen/vilken mat som helst i affären? Det är ju sådant som borde vara var mans rättighet. Eller?

Den attityd du har är sjuk. Mycket sjuk. Och farlig för samhället.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Vägra betala sjukvård?
Fast ärligt talat, fri sjukvård/tandvård borde vara var människas rättighet - långt före avgiftsfri kollektivtrafik.

Vården är en av de absolut viktigaste samhällsfunktionerna, tillsammans med skola och omsorg.

Men det är en helt annan femma än den som går till Torp.

//Tony
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TonyM skrev:
Kantorn skrev: Vägra betala sjukvård?
Fast ärligt talat, fri sjukvård/tandvård borde vara var människas rättighet - långt före avgiftsfri kollektivtrafik.

Vården är en av de absolut viktigaste samhällsfunktionerna, tillsammans med skola och omsorg.

Men det är en helt annan femma än den som går till Torp.

//Tony
Visst borde det vara var mans rättighet. Men det är det inte nu. Och kollektivtrafiken är inte fri. Alltså bör man betala för båda, och inte "planka" på någon av dem. That's my point.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Helt enig med dig käre Kantor.

Poängen ovan var dock att prioriteringsordningen för vilka funktioner som bör vara avgiftsbefriade kanske borde vara en annan än hos unga och friska betalningsvägrare vilka hävdar att de har ett rättssocialt patos och tänker på sin omvärld.

Jag får inte den ekvationen att gå ihop på annat sätt än att den som plankar är självisk.

//Tony
VeVen

Inlägg av VeVen »

om plankning

Ingen kan hindra någon från att försöka planka. Denne får räkna med risken att åka fast och görta resan mycket dytare än den annars skulle ha blivit.

Vad som däremot inte kan förväntas är sympatier från utomstående.

om nolltaxa

Vill man gå den demokratiska vägen så får man på vanligt sätt försöka argumentera för sin sak. Skall man då ha en chans att bli tagen på allvar måste man vara beredd att motivera att nolltaxa skulle vara ett bra sätt att spendera allmänna medel.

I fallet Storstockholm skulle det bli runt 3.5 miljarder per år som Landstinget finge punga ut med per år. Jag kan tänka mig mycket bra saker som man skulle kunna göra för dessa pengar.

anser VeVeN
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:om plankning

Ingen kan hindra någon från att försöka planka. Denne får räkna med risken att åka fast och görta resan mycket dytare än den annars skulle ha blivit.

Vad som däremot inte kan förväntas är sympatier från utomstående.
Ett synsätt som kanske är teoretiskt gångbart är att man helt enkelt tycker sig göra rätt enligt den världsuppfattning man har. Det finns ju vissa ideologier som har flummiga framtidsvisioner om "överflöd" o.s.v., där alla har allt de kan önska o.s.v.... Om man nu har en sådan övertygelse inom sig, så ser man antagligen dagens system med samma ögon som många av oss västerlänningar ser med på länder en bra bit ifrån oss där man i praktiken har dödstraff på exempelvis sexuellt umgänge före/utanför äktenskapet eller vad det nu kan vara.

Det gör det absolut inte mer rätt att planka, men det är en möjlig teoretisk förklaring till tankegångarna hos ett fåtal plankare. De flesta tror jag bara tänker på sig själva, som merparten av hela planetens befolkning.
VeVen skrev:om nolltaxa

Vill man gå den demokratiska vägen så får man på vanligt sätt försöka argumentera för sin sak. Skall man då ha en chans att bli tagen på allvar måste man vara beredd att motivera att nolltaxa skulle vara ett bra sätt att spendera allmänna medel.

I fallet Storstockholm skulle det bli runt 3.5 miljarder per år som Landstinget finge punga ut med per år. Jag kan tänka mig mycket bra saker som man skulle kunna göra för dessa pengar.
Om det där är siffran som betalas direkt av resenärerna idag så tror jag siffran skulle öka om man införde nolltaxa, för det skulle antagligen göras ett antal resor fler av de som inte åker kollektivt idag utan istället promenerar eller cyklar de sträckor de tar sig fram på idag. Fast å andra sidan skulle säkert fler ställa bilen hemma.
Skriv svar