Spårarbeten i Stockholm i sommar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårarbeten i Stockholm i sommar
City: Ännu mer strul på gröna linjen
* Thorildsplan stängd 20/6-15/8
* Enkelspår Slussen-Gullmarsplan 11/7-7/8, 30-minuterstrafik under perioden
Det har ju tidigare pratats om spårarbeten på Roslagsbanan i sommar (Sthlm Östra-Mörby). Någon som vet mer om det? Såg något i Postvagnen för ett tag sedan om att företaget som hade kontraktet på arbetet har konkat...
* Thorildsplan stängd 20/6-15/8
* Enkelspår Slussen-Gullmarsplan 11/7-7/8, 30-minuterstrafik under perioden
Det har ju tidigare pratats om spårarbeten på Roslagsbanan i sommar (Sthlm Östra-Mörby). Någon som vet mer om det? Såg något i Postvagnen för ett tag sedan om att företaget som hade kontraktet på arbetet har konkat...
Senast redigerad av kildor den torsdag 28 april 2005 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
- Karsten
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Karsten
Avstängt Sthlm Ö-Mörby 2/7 - 7/8. Bron över Björnnäsvägen byts, spår och växlar byts på sträckan Östra-Universum. Delvis enkelspår under tiden trafiken går in till stan. Observera att man inte byter spår till Ålkistan när det ändå inte går några tåg, där får vi nog leva med slitet skarvspår några år till.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: lördag 29 november 2003 3:35
Ett vanligt problem är att många trafikanter (inklusive gnällbibeln City) uppfattar planerade arbeten som strul. Har vart med om många arbeten som har flutit på rätt bra. Sen kan det ju hända incidenter som gör att det kör ihop sig, men det skulle det ju göra i vilket fall som helst.
Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...
). Så länge det är bra planerat och välutfört det vill säga. 
Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...


Jag måste instämma till 100%, visst jag har arbetat på strömskene avd när det hette SL Bansystem AB så jag är väl lite skadad, men såfort jag hör enkelspår pga av arbeten så tänker jag arbetstillfällen o lite action i vardagen. Minns sommaren 2003 när dom bytte räls mellan SKT-MBP, åkte ofta dit o njut av dieseldoften från arbetsloken!Likströmifötterna skrev:Ett vanligt problem är att många trafikanter (inklusive gnällbibeln City) uppfattar planerade arbeten som strul. Har vart med om många arbeten som har flutit på rätt bra. Sen kan det ju hända incidenter som gör att det kör ihop sig, men det skulle det ju göra i vilket fall som helst.
Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...). Så länge det är bra planerat och välutfört det vill säga.



Förra årets konvojkörning fungerade klanderfritt de gångerna jag åkte.
Det som brast var som vanligt informationen! Den överrensstämde inte med verkligeheten, var motsägelsefull och okomplett.
Om man sket helt i infot, så gick det tom bättre att åka!
Så trafikarna å de som planerat trafiken gjorde ett utmärkt jobb. En klar 5:a. informatörerna får en svag 1:a!
Det som brast var som vanligt informationen! Den överrensstämde inte med verkligeheten, var motsägelsefull och okomplett.
Om man sket helt i infot, så gick det tom bättre att åka!
Så trafikarna å de som planerat trafiken gjorde ett utmärkt jobb. En klar 5:a. informatörerna får en svag 1:a!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
City
Jag blir så sur, skrev ett e-mail till City...undrar vad dom svarar...
Mitt brev...
I dagens City kan man läsa att det väntas mer "strul" på gröna linjen i Tunnelbanan till sommaren.
Jag kan inte alls hålla med, varför ska man skriva så att upprustningsarbeten ska låta som något negativt?
Banan mellan Gullmarsplan-Slussen är tunnelbanans mest trafikerade, och är mycket hårt belastad. Byte av
räls, slipers, makadam mm är nödvändigt och det skapar enkelspår o 30-min trafik under en viss period. Ska man inte
vara glad att man satsar på systemet istället? Brukar gilla det jag läser i city men detta var inte bra skrivet.
Besviken City läsare!
Hälsn
Danne
..................
Mitt brev...
I dagens City kan man läsa att det väntas mer "strul" på gröna linjen i Tunnelbanan till sommaren.
Jag kan inte alls hålla med, varför ska man skriva så att upprustningsarbeten ska låta som något negativt?
Banan mellan Gullmarsplan-Slussen är tunnelbanans mest trafikerade, och är mycket hårt belastad. Byte av
räls, slipers, makadam mm är nödvändigt och det skapar enkelspår o 30-min trafik under en viss period. Ska man inte
vara glad att man satsar på systemet istället? Brukar gilla det jag läser i city men detta var inte bra skrivet.
Besviken City läsare!
Hälsn
Danne
..................
Det går väll inte att komma ifrån att trafikering med intervallen med nästan 30 minuter mellan tågen (alltså tre tåg i snabb följd en gång i halvtimman) är att betrakta som strul. Även om allt löper enligt planerna och det finns parralellgående bussar.Likströmifötterna skrev:Ett vanligt problem är att många trafikanter (inklusive gnällbibeln City) uppfattar planerade arbeten som strul. Har vart med om många arbeten som har flutit på rätt bra. Sen kan det ju hända incidenter som gör att det kör ihop sig, men det skulle det ju göra i vilket fall som helst.
Däremot är underhåll nödvändigt och vi har ju inga spår i reserv att använda. Så en tänkande person borde inse nödvändigheten av trafikinskränkningarns.
Håller med helt och hållet!Likströmifötterna skrev:Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...). Så länge det är bra planerat och välutfört det vill säga.
Jag försökte komma ihåg hur det såg ut för två år sedan, och hittade dels en gammal diskussion om hur enkelspårstrafiken skulle kunna lösas på ett annat sätt, dels lite information från SL om hur trafiken faktiskt såg ut. Tydligen körde man med 20-minuterstrafik då, men väljer alltså 30-minuterstrafik den här gången. Kan man gissa att man väljer att ha glesare trafik för att minska risken för störningar? Dessutom verkar det som man den här gången kommer låta alla tre linjerna gå genom stan, till skillnad från förra gången då linje 17 fick vända i Gullmarsplan.
Visst är det kul med undantag i trafiken
- men det är nog bara vi här som tycker det.
Visst är det kul med undantag i trafiken

Svaret på mitt brev till City Stockholm...
Hej
Du har så rätt i att det är en upprustning. Jag förstår din poäng.
Upprustningen drabbar dock resenärerna under pågående arbete. Vi skriver om det ungefär som vi skriver om liknande problem i biltrafiken under viss upprustning.
Med vänlig hälsning
Katarina Ekspong
Redaktionschef - nyheter
Hej
Du har så rätt i att det är en upprustning. Jag förstår din poäng.
Upprustningen drabbar dock resenärerna under pågående arbete. Vi skriver om det ungefär som vi skriver om liknande problem i biltrafiken under viss upprustning.
Med vänlig hälsning
Katarina Ekspong
Redaktionschef - nyheter
Nähä, där går gränsen - skulle aldrig falla mig in att välja ett sunkigt skrangligt tåg framför en modern tyst C20 (aj, nej slå mig inteM224 skrev:Hehe! Ja...eller är det fler som kan stå över massa tåg för att åka Cx

Jag har för övrigt fått en förklaring till varför det inte blir 20-minuterstrafik på gröna linjen den här gången. Anledningen är att enkelspårssträckan blir längre eftersom det inte går att byta spår vid tunnelmynningen söder om Skanstull som man gjorde senast (södergående tåg på norrspår kan inte komma tillbaka på södergående spår där). Den glesare trafiken gör också att det förmodligen kommer bli en mer omfattande ersättningstrafik.
Jag gillar ju C20 oxå (vilket kanske framgår av min hemsidakildor skrev:Nähä, där går gränsen - skulle aldrig falla mig in att välja ett sunkigt skrangligt tåg framför en modern tyst C20 (aj, nej slå mig inteM224 skrev:Hehe! Ja...eller är det fler som kan stå över massa tåg för att åka Cx)



Re: Karsten
Det är så frustrerande! Hur många resenärer kommer Roslagsbanan tappa den här gången? Strul varje sommar, eftersom ingen samordnad upprustning görs. Egentligen borde ju allt spår som byts i sommar, inklusive Ålkistan, bytts ut redan 1996, när sträckan var avstängd för Stocksundsbrons inkoppling. Även om RB har fler resenärer än på decennier idag så kostar förstås varje upprustning. Det behövs en seriös satsning på Roslagsbanan, med större ingrepp i ett svep!Karsten skrev:Avstängt Sthlm Ö-Mörby 2/7 - 7/8. Bron över Björnnäsvägen byts, spår och växlar byts på sträckan Östra-Universum. Delvis enkelspår under tiden trafiken går in till stan. Observera att man inte byter spår till Ålkistan när det ändå inte går några tåg, där får vi nog leva med slitet skarvspår några år till.
Och så var mitt första inlägg någonsin uppgrävt... jag ska skriva kortare nu 
Genomgående Skarpnäckslinje verkar jag ha fått som jag önskade, men 30 minuter...
Någon som håller med mig i att det i år också vore värt att stänga Medborgarplatsen och kanske Skanstull om det gör att man kommer ned på 15-20 minuterscykler?
Då slipper man stå och vänta i den inte helt hälsosamma luften som blir runt spårbytet också...
mvh /M

Genomgående Skarpnäckslinje verkar jag ha fått som jag önskade, men 30 minuter...
Någon som håller med mig i att det i år också vore värt att stänga Medborgarplatsen och kanske Skanstull om det gör att man kommer ned på 15-20 minuterscykler?
Då slipper man stå och vänta i den inte helt hälsosamma luften som blir runt spårbytet också...
mvh /M
Jag står gärna i den inte helt hälsosamma luften, jag röker inte så lite diesel i lungorna är nog inte helt felmickeb skrev:Och så var mitt första inlägg någonsin uppgrävt... jag ska skriva kortare nu
Genomgående Skarpnäckslinje verkar jag ha fått som jag önskade, men 30 minuter...
Någon som håller med mig i att det i år också vore värt att stänga Medborgarplatsen och kanske Skanstull om det gör att man kommer ned på 15-20 minuterscykler?
Då slipper man stå och vänta i den inte helt hälsosamma luften som blir runt spårbytet också...
mvh /M

- Karsten
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Håll ut! Klarar du sommaren kan du se fram emot att det nya uppställningsspåret i din hemort står klart, vilket medför smidigare trafikering i motrusningarna, och ett nytt snabbtåg norrut 17.53 från stan. Dessutom kommer sista tåget gå lite senare, typ 3 minuter. Nu hinner du dricka upp all öl innan du rusar till tåget för att slippa åka den hemska nattbussen.Anonymous skrev:Det är patetiskt att Roslagsbanan måste vara avstängd VARJE sommar. Jag bor i Ormsta på Kårstagrenen... De borde kunna samordna det betydligt bättre!
Hehe.....bruse skrev:Förra årets konvojkörning fungerade klanderfritt de gångerna jag åkte.
Det som brast var som vanligt informationen! Den överrensstämde inte med verkligeheten, var motsägelsefull och okomplett.
Om man sket helt i infot, så gick det tom bättre att åka!
Så trafikarna å de som planerat trafiken gjorde ett utmärkt jobb. En klar 5:a. informatörerna får en svag 1:a!
Visst äre väl märkligt att informatörer så ofta inte hänger med verkligheten ?
Kan de bero på att deras kunskaper om trafiken oftast är helt teoretiska och att de inte vågar inprovisera ??
För min erfarenhet är ju att detta inte är specifikt t-banan i sthlm, tycks vara så i hela landet.
Får förvisso en kännsla av att det dessutom är väldigt personspecifikt.
//Leif D
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: lördag 29 november 2003 3:35
Tack för informationen... Jag bor i en villa mitt emot byggnationen, fast på andra sidan järnvägen. Har egentligen inte förstått vad detta nya spår skall vara användbart för. Jag har fått höra om ''vänd-spår''. Men nu säger du att det är ett uppställningsspår... Vad vet jag, jag vet inte vad alla begrepp betyder och innebär...Karsten skrev:Håll ut! Klarar du sommaren kan du se fram emot att det nya uppställningsspåret i din hemort står klart, vilket medför smidigare trafikering i motrusningarna, och ett nytt snabbtåg norrut 17.53 från stan. Dessutom kommer sista tåget gå lite senare, typ 3 minuter. Nu hinner du dricka upp all öl innan du rusar till tåget för att slippa åka den hemska nattbussen.Anonymous skrev:Det är patetiskt att Roslagsbanan måste vara avstängd VARJE sommar. Jag bor i Ormsta på Kårstagrenen... De borde kunna samordna det betydligt bättre!