Spårarbeten i Stockholm i sommar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Spårarbeten i Stockholm i sommar

Inlägg av kildor »

City: Ännu mer strul på gröna linjen

* Thorildsplan stängd 20/6-15/8
* Enkelspår Slussen-Gullmarsplan 11/7-7/8, 30-minuterstrafik under perioden

Det har ju tidigare pratats om spårarbeten på Roslagsbanan i sommar (Sthlm Östra-Mörby). Någon som vet mer om det? Såg något i Postvagnen för ett tag sedan om att företaget som hade kontraktet på arbetet har konkat...
Senast redigerad av kildor den torsdag 28 april 2005 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Karsten

Karsten

Inlägg av Karsten »

Avstängt Sthlm Ö-Mörby 2/7 - 7/8. Bron över Björnnäsvägen byts, spår och växlar byts på sträckan Östra-Universum. Delvis enkelspår under tiden trafiken går in till stan. Observera att man inte byter spår till Ålkistan när det ändå inte går några tåg, där får vi nog leva med slitet skarvspår några år till.
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Ett vanligt problem är att många trafikanter (inklusive gnällbibeln City) uppfattar planerade arbeten som strul. Har vart med om många arbeten som har flutit på rätt bra. Sen kan det ju hända incidenter som gör att det kör ihop sig, men det skulle det ju göra i vilket fall som helst.

Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...:wink: ). Så länge det är bra planerat och välutfört det vill säga. :P
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Likströmifötterna skrev:Ett vanligt problem är att många trafikanter (inklusive gnällbibeln City) uppfattar planerade arbeten som strul. Har vart med om många arbeten som har flutit på rätt bra. Sen kan det ju hända incidenter som gör att det kör ihop sig, men det skulle det ju göra i vilket fall som helst.

Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...:wink: ). Så länge det är bra planerat och välutfört det vill säga. :P
Jag måste instämma till 100%, visst jag har arbetat på strömskene avd när det hette SL Bansystem AB så jag är väl lite skadad, men såfort jag hör enkelspår pga av arbeten så tänker jag arbetstillfällen o lite action i vardagen. Minns sommaren 2003 när dom bytte räls mellan SKT-MBP, åkte ofta dit o njut av dieseldoften från arbetsloken! :D Det ser alltså ut att bli en "spännande" sommar trots allt 8) Härligt med en LIKasinnad här på forumet ;)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Förra årets konvojkörning fungerade klanderfritt de gångerna jag åkte.

Det som brast var som vanligt informationen! Den överrensstämde inte med verkligeheten, var motsägelsefull och okomplett.

Om man sket helt i infot, så gick det tom bättre att åka!

Så trafikarna å de som planerat trafiken gjorde ett utmärkt jobb. En klar 5:a. informatörerna får en svag 1:a!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M224

City

Inlägg av M224 »

Jag blir så sur, skrev ett e-mail till City...undrar vad dom svarar...

Mitt brev...

I dagens City kan man läsa att det väntas mer "strul" på gröna linjen i Tunnelbanan till sommaren.
Jag kan inte alls hålla med, varför ska man skriva så att upprustningsarbeten ska låta som något negativt?
Banan mellan Gullmarsplan-Slussen är tunnelbanans mest trafikerade, och är mycket hårt belastad. Byte av
räls, slipers, makadam mm är nödvändigt och det skapar enkelspår o 30-min trafik under en viss period. Ska man inte
vara glad att man satsar på systemet istället? Brukar gilla det jag läser i city men detta var inte bra skrivet.

Besviken City läsare!

Hälsn

Danne
..................
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Likströmifötterna skrev:Ett vanligt problem är att många trafikanter (inklusive gnällbibeln City) uppfattar planerade arbeten som strul. Har vart med om många arbeten som har flutit på rätt bra. Sen kan det ju hända incidenter som gör att det kör ihop sig, men det skulle det ju göra i vilket fall som helst.
Det går väll inte att komma ifrån att trafikering med intervallen med nästan 30 minuter mellan tågen (alltså tre tåg i snabb följd en gång i halvtimman) är att betrakta som strul. Även om allt löper enligt planerna och det finns parralellgående bussar.

Däremot är underhåll nödvändigt och vi har ju inga spår i reserv att använda. Så en tänkande person borde inse nödvändigheten av trafikinskränkningarns.
Likströmifötterna skrev:Jag tycker att det är rätt spännande med lite enkelspår och arbeten, lite omväxling i vardagen som ibland kan bli lite enkelspårig (eh...:wink: ). Så länge det är bra planerat och välutfört det vill säga. :P
Håller med helt och hållet!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag försökte komma ihåg hur det såg ut för två år sedan, och hittade dels en gammal diskussion om hur enkelspårstrafiken skulle kunna lösas på ett annat sätt, dels lite information från SL om hur trafiken faktiskt såg ut. Tydligen körde man med 20-minuterstrafik då, men väljer alltså 30-minuterstrafik den här gången. Kan man gissa att man väljer att ha glesare trafik för att minska risken för störningar? Dessutom verkar det som man den här gången kommer låta alla tre linjerna gå genom stan, till skillnad från förra gången då linje 17 fick vända i Gullmarsplan.

Visst är det kul med undantag i trafiken :D - men det är nog bara vi här som tycker det.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

kildor skrev:
Visst är det kul med undantag i trafiken :D - men det är nog bara vi här som tycker det.
Hehe! Ja...eller är det fler som kan stå över massa tåg för att åka Cx :-P
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Svaret på mitt brev till City Stockholm...

Hej
Du har så rätt i att det är en upprustning. Jag förstår din poäng.
Upprustningen drabbar dock resenärerna under pågående arbete. Vi skriver om det ungefär som vi skriver om liknande problem i biltrafiken under viss upprustning.
Med vänlig hälsning

Katarina Ekspong
Redaktionschef - nyheter
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

M224 skrev:Hehe! Ja...eller är det fler som kan stå över massa tåg för att åka Cx :-P
Nähä, där går gränsen - skulle aldrig falla mig in att välja ett sunkigt skrangligt tåg framför en modern tyst C20 (aj, nej slå mig inte :wink: )

Jag har för övrigt fått en förklaring till varför det inte blir 20-minuterstrafik på gröna linjen den här gången. Anledningen är att enkelspårssträckan blir längre eftersom det inte går att byta spår vid tunnelmynningen söder om Skanstull som man gjorde senast (södergående tåg på norrspår kan inte komma tillbaka på södergående spår där). Den glesare trafiken gör också att det förmodligen kommer bli en mer omfattande ersättningstrafik.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

kildor skrev:
M224 skrev:Hehe! Ja...eller är det fler som kan stå över massa tåg för att åka Cx :-P
Nähä, där går gränsen - skulle aldrig falla mig in att välja ett sunkigt skrangligt tåg framför en modern tyst C20 (aj, nej slå mig inte :wink: )
Jag gillar ju C20 oxå (vilket kanske framgår av min hemsida :wink: ) men det är kul o åka med Cx om man ändo är på TUB 2 :D, men visst...dom ser för trista ut nuförtiden. Hoppas jag inte är för mkt offtopic nu... :oops:
Kúba Lestiv

Re: Karsten

Inlägg av Kúba Lestiv »

Karsten skrev:Avstängt Sthlm Ö-Mörby 2/7 - 7/8. Bron över Björnnäsvägen byts, spår och växlar byts på sträckan Östra-Universum. Delvis enkelspår under tiden trafiken går in till stan. Observera att man inte byter spår till Ålkistan när det ändå inte går några tåg, där får vi nog leva med slitet skarvspår några år till.
Det är så frustrerande! Hur många resenärer kommer Roslagsbanan tappa den här gången? Strul varje sommar, eftersom ingen samordnad upprustning görs. Egentligen borde ju allt spår som byts i sommar, inklusive Ålkistan, bytts ut redan 1996, när sträckan var avstängd för Stocksundsbrons inkoppling. Även om RB har fler resenärer än på decennier idag så kostar förstås varje upprustning. Det behövs en seriös satsning på Roslagsbanan, med större ingrepp i ett svep!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är patetiskt att Roslagsbanan måste vara avstängd VARJE sommar. Jag bor i Ormsta på Kårstagrenen... De borde kunna samordna det betydligt bättre!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Och så var mitt första inlägg någonsin uppgrävt... jag ska skriva kortare nu ;-)

Genomgående Skarpnäckslinje verkar jag ha fått som jag önskade, men 30 minuter...

Någon som håller med mig i att det i år också vore värt att stänga Medborgarplatsen och kanske Skanstull om det gör att man kommer ned på 15-20 minuterscykler?

Då slipper man stå och vänta i den inte helt hälsosamma luften som blir runt spårbytet också...

mvh /M
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

mickeb skrev:Och så var mitt första inlägg någonsin uppgrävt... jag ska skriva kortare nu ;-)

Genomgående Skarpnäckslinje verkar jag ha fått som jag önskade, men 30 minuter...

Någon som håller med mig i att det i år också vore värt att stänga Medborgarplatsen och kanske Skanstull om det gör att man kommer ned på 15-20 minuterscykler?

Då slipper man stå och vänta i den inte helt hälsosamma luften som blir runt spårbytet också...

mvh /M
Jag står gärna i den inte helt hälsosamma luften, jag röker inte så lite diesel i lungorna är nog inte helt fel :lol:
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Anonymous skrev:Det är patetiskt att Roslagsbanan måste vara avstängd VARJE sommar. Jag bor i Ormsta på Kårstagrenen... De borde kunna samordna det betydligt bättre!
Håll ut! Klarar du sommaren kan du se fram emot att det nya uppställningsspåret i din hemort står klart, vilket medför smidigare trafikering i motrusningarna, och ett nytt snabbtåg norrut 17.53 från stan. Dessutom kommer sista tåget gå lite senare, typ 3 minuter. Nu hinner du dricka upp all öl innan du rusar till tåget för att slippa åka den hemska nattbussen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bruse skrev:Förra årets konvojkörning fungerade klanderfritt de gångerna jag åkte.

Det som brast var som vanligt informationen! Den överrensstämde inte med verkligeheten, var motsägelsefull och okomplett.

Om man sket helt i infot, så gick det tom bättre att åka!

Så trafikarna å de som planerat trafiken gjorde ett utmärkt jobb. En klar 5:a. informatörerna får en svag 1:a!
Hehe.....
Visst äre väl märkligt att informatörer så ofta inte hänger med verkligheten ?
Kan de bero på att deras kunskaper om trafiken oftast är helt teoretiska och att de inte vågar inprovisera ??

För min erfarenhet är ju att detta inte är specifikt t-banan i sthlm, tycks vara så i hela landet.
Får förvisso en kännsla av att det dessutom är väldigt personspecifikt.

//Leif D
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Mja, många informatörer är även förare/tb/tl etc... Har också många gånger förundras över vart felet ligger, det saknas varken riktlinjer, regler eller resurser... Så, nåja... Det jobbas ju iaf på problemet, sägs det, alltid något...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Karsten skrev:
Anonymous skrev:Det är patetiskt att Roslagsbanan måste vara avstängd VARJE sommar. Jag bor i Ormsta på Kårstagrenen... De borde kunna samordna det betydligt bättre!
Håll ut! Klarar du sommaren kan du se fram emot att det nya uppställningsspåret i din hemort står klart, vilket medför smidigare trafikering i motrusningarna, och ett nytt snabbtåg norrut 17.53 från stan. Dessutom kommer sista tåget gå lite senare, typ 3 minuter. Nu hinner du dricka upp all öl innan du rusar till tåget för att slippa åka den hemska nattbussen.
Tack för informationen... Jag bor i en villa mitt emot byggnationen, fast på andra sidan järnvägen. Har egentligen inte förstått vad detta nya spår skall vara användbart för. Jag har fått höra om ''vänd-spår''. Men nu säger du att det är ett uppställningsspår... Vad vet jag, jag vet inte vad alla begrepp betyder och innebär...
Skriv svar