TonyM skrev:Låt gärna bli att läsa det jag skriver - då kan du fabulera fritt.
Märk väl, en kontrollant kan aldrig gripa en fuskåkare så länge denna inte vägrar betala tilläggsavgiften, det är först när fuskåkaren vägrar detta som rekvisiten för bedrägligt beteende är uppenbar.
Detta står inte i strid med vad Annika Norée säger.
Om du alltså vägrar legitimera dig, men går med på att erlägga avgiften kontant kan alltså inte kontrollanten göra något i egentlig mening. Problemet uppstår om du inte kan betala kontant - vilket de flesta inte kan.
Vid upprepade fall av fuskåkning finns personen i fråga i trafikhuvudmannens arkiv, varför anmälan kan göras på det hållet i stället, då finns det dessutom en bevisning som håller.
Det räcker med att du ertappas tre gånger på ett halvt år för att hamna i den rävsaxen.
Med tanke på att det är ett antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg skulle det förvåna mig om inte det även finns utslag från högre instans, vilka i så fall är prejudicerande för efterkommande utslag i tingsrätten och därmed är en bild för vad som verkligen gäller. Tyvärr kan jag dock inte referera till något sådant.
För övrigt är jag väl medveten om att alla nämndemännen i tingsrätterna inte nödvändigtvis är utbildade jurister, däremot finns det goda jurister i bland annat domare m.fl. som trotsallt är de som "håller i klubban"
Och nog var det du som hänvisade till "amatörjurister" i Göteborg. Med tanke på ovanstående så måste du räkna in även våra Tingsrätter i den samlingen eftersom de dömer så som vi andra anser.
//Tony
Jag förstår inte varför du använder ett sådant uttryck som "fabulera". Är det för att jag hyser en annan åsikt än du?
Det är uppenbart att vi har olika uppfattningen beträffande när det eventuella brottet bedrägligt beteende är fullbordat i den beskrivna situationen. Jag har emellertid, utan vidare argument från din sida, svårt att se varför den av dig anförda åsikten bättre stämmer överens med gällande rätt en min.
Betrakta nu följande, fiktiva scenario ombord på ett kollektivtrafikfordon:
K(ontrollanten): Får jag besvära om samtliga färdbevis.
T(rafikanten): Jag har tyvärr tappat mitt färdbevis.
K: Då måste jag tyvärr be om en tilläggsavgift på 800 kr.
T: Jag har tyvärr inga pengar på mig.
K: D¨måste jag skriva ut ett inbetalningskort. Får jag be om legitimation.
T: Jag har tyvärr ingen legitimation.
K: Vad har du för personnummer?
T: Det känner jag tyvärr inte till. Jag går av vid nästa station/hållplats.
Jag kan inte på något sätt se att ovanstående, fullt realistiska situation på något sätt beskriver ett fullbordat brott som ger någon (dvs. envar) rätten att tillgripa våld mot någon "på bar gärning eller flyende fot". Man är inte skyldig att ha några kontanter med, inte heller att ha legitimation eller att känna till sitt personnummer.
Sedan skriver du att det finns ett "antal sådana här fall i den lokala tingsrätten i Göteborg". Är det någonting som du har förstahandskunskap om? Har Du läst några av de här domarna och kan med ledning av dessa påstå att de har en räckvidd som täcker t.ex. den ovan beskrivna situationen? I så fall (men bara då) kanske du kort kan referera några av dessa domar. Av dina formuleringar drar jag slutsatsen att du inte vet om det finns några avgöranden i någon överrätt, du uttrycker endast en förhoppning om att så är fallet.
Betr. Annika Norée så säger hon i en annan intervju än den i Ekot-artikeln
Kontrollanter griper ibland resenärer som saknar biljett och vägrar legitimera sig, uppger Ekot.
Det har de inte har rätt att göra enligt Annika Norée, lektor i straffrätt på Stockholms Universitet.
- Man har ingen skyldighet att legitimera eller identifiera sig, säger hon.
Det är inte särskilt vanligt att påkomna fuskåkare vägrar visa legitimation. Om man inte har någon på sig räcker det med namn, adress och personnummer. Men enligt Annika Norée behöver man alltså varken visa legitimation eller uppge namn.
- Om man blir gripen är man i sin fulla rätt att gå.
Man ska inte göra för stort nummer av uppgifter i massmedia. Därför har jag skrivit till Annika och givit henne ett kondensat av våra olika ståndpunkter. Nu tror jag tyvärr inte att hon har tid att svara, men det vore intressant om hon faktiskt gjorde det. Under tiden skulle jag vilja uppmana dig att gå till tingsrätten och faktiskt läsa in några av de domar du åberopar.