Slagpåse skrev:QSL = Uppfattat, klart slut. Polisen i yttre tjänst kan även koppla ner ett samtal, eller så "gammelmodiga" radioapparater som spårvägens R5:a, detta av den orsaken att dom inte har enkelriktad radiotrafik, dessutom kan polisen direkt prata med annan radio utan att gå via LKC.
Deras radioapparater är mer att liknas med annaloga telefoner.
Nu är TETRAN på språngmarsch in hos polisen med så Ni som sitter o lyssnar av polisenas radio, njut sålänge Ni kan
Våren 2007 för Polisen i Västra Götalands del är det sagt, men det lär väll bli reviderat ett antal gånger till innan vi är där Skåne eller om det var Gotland ska ju dra i gång nu till hösten enligt den tidsplanen jag sett och det är ju enligt det som jag har hört nästintill omöjligt.
Björn J. skrev:Förr såg man ofta skylatar med texten "Se upp för spårvagn"... Troligtvis gick väl någon aspberger rakt ut framför en vagn med blicken uppåt...
Det kan framstå som en besserwisseranmärkning att det verkar heta asperger utan något B, men det är nog bra att känna till om man vill söka information på nätet om aspergers syndrom.
Det är väl för övrigt en störning som bara drabbar "högfunktionella", jag skulle tro att störningen är mer förekommande här på forumet än hos folk i allmänhet, för en indikation för aspergers syndrom är ett ensidigt starkt intresse, till exempel att ägna hela sitt liv åt tåg eller spårvagnar... fast det krävs vad jag vet minst ett par av de olika möjliga indikationerna för att en diagnos ska föreligga.
D.v.s. den som bokstavligt talat titta rakt uppåt efter spårvagn/tåg har troligen någon annan störning inom autismspektrat, men däremot kan nog den som har aspergers syndrom fysiskt titta efter om någon säger att det är "skit på tv'n".
På 80-talet (när trean vände i Frölunda) ville jag åka med runt i slingan för att se hur det såg ut där. Jag frågade föraren om det var ok, men fick på ett ganska ohövligt sätt veta att det inte gick för sig, någon harang med "snorungar" och "idioter" vill jag minnas att det var.
Då ställde jag mig på norrgående hållplats och väntade på vagnen, den stannade dock innan tunnelmynningen och ut kom föraren som vände ryggen till och drog ner byxorna och urinerade på vagnens främre hjul.
Efter det frågade jag inte någon spårvagnsförare om att få åka med i slingor etc.
Det jag vill tala om är att trots en vänlig fåga kan man få ett ohövligt svar, detta vr förhoppningsvis en förare som inte var representativ för kåren som helhet, men iaf jag drog mig för att fråga andra förare pga denna "avhyvling".
Ni förare som tycker att det är kul med ungdomar som intresserar sig för spårvagnstrafiken kan väl "stämma träff" med dessa (BussJohan och Spåristobbe) så att de kan få en guidad tur genom ex Frölundaslingan.
Jag tycker det är kul med trevliga ungdomar som frågar, förstå också dom förarna som inte gillar detta, rånrisker mm mm är såpass stor idag så man nekar i största allmänhet hänvisat till säkerhet.
Funktionen PM funkar alldeles utmärkt för detta, önskemål beaktas och möjligtvis kan dom även uppfyllas.
Slagpåse skrev:Jag tycker det är kul med trevliga ungdomar som frågar, förstå också dom förarna som inte gillar detta, rånrisker mm mm är såpass stor idag så man nekar i största allmänhet hänvisat till säkerhet.
Funktionen PM funkar alldeles utmärkt för detta, önskemål beaktas och möjligtvis kan dom även uppfyllas.
Helt försåeligt med säkerhetsaspekten...
Att ta kontakt med förare och bestämma träff går ju att göra även för de nyfikna som vill åka med
QSL= "Ge mig din kvittens", eller "jag kvitterar".
Gammalt och helt förlegat radiosnack som härstammar från telegrafins dagar. Ett språkbruk som numera håller sig ganska så långt ifrån den ursprungliga betydelsen.
Det finns ungefär femtioelva "Q-förkortningar" till, alla lika felanvända.