Spårväg Djurgården-Karolinska?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg Djurgården-Karolinska?
Noterar att fortfarande ingen kommenterat artikeln i gårdagens City att (m) i Stockholm säger sig driva på för "Parkbanan", ett (i mitt tycke ovanligt fånigt) namn för att (enligt kartan i tidningen) förlänga spårvägsspåren från Norrmalmstorg via Hamngatan-Vasagatan-Upplandsgatan-Norra Station till Karolinska i samband med utbyggnaden av Norra Stationsområdet.
Artikeln är intressant därför att det är ett av de stora partierna som står bakom, inte några av de "vanliga" småpartierna, att just (m) uttalar sig så pass tydligt för spårvägstrafik i innerstaden och dels därför att kopplingen görs till Djurgårdslinjen. Har någon insatt mer information om saken?
SB
Artikeln är intressant därför att det är ett av de stora partierna som står bakom, inte några av de "vanliga" småpartierna, att just (m) uttalar sig så pass tydligt för spårvägstrafik i innerstaden och dels därför att kopplingen görs till Djurgårdslinjen. Har någon insatt mer information om saken?
SB
Re: Spårväg Djurgården-Karolinska?
Det var ju trevligt!Stefan Back skrev:Noterar att fortfarande ingen kommenterat artikeln i gårdagens City att (m) i Stockholm säger sig driva på för "Parkbanan", ett (i mitt tycke ovanligt fånigt) namn för att (enligt kartan i tidningen) förlänga spårvägsspåren från Norrmalmstorg via Hamngatan-Vasagatan-Upplandsgatan-Norra Station till Karolinska i samband med utbyggnaden av Norra Stationsområdet.
Artikeln är intressant därför att det är ett av de stora partierna som står bakom, inte några av de "vanliga" småpartierna, att just (m) uttalar sig så pass tydligt för spårvägstrafik i innerstaden och dels därför att kopplingen görs till Djurgårdslinjen. Har någon insatt mer information om saken?
SB
Kan inte vi här i Göteborg få byta M-politiker med er?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Kristofer
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Utan att känna till något om artikeln eller förslaget så måste jag säga att spårväg i Vasagatan - Röda Ban - Upplandsgatan känns klockrent. Man täcker in en del av Norrmalm och Vasastaden som har lite halvlångt till t-banan.
Som uppväxt i de kvarteren (Kammakargatan med 53:an bullrandes uppför backen utanför fönstret) vill jag gärna se moderna spårvagnar glida ljudlöst uppför Upplandsgatan mot Tegnérlunden...
Som uppväxt i de kvarteren (Kammakargatan med 53:an bullrandes uppför backen utanför fönstret) vill jag gärna se moderna spårvagnar glida ljudlöst uppför Upplandsgatan mot Tegnérlunden...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Moderaterna i vasastan: Utred parkbanan nu!
http://www.moderaterna.net/vasastan/kat ... 21&id=2065
Det är väl ungefär samma sak som står i gårdagens City (Snabbspår mellan Karolinska och Norra stationsområdet föreslås, sid 4).
http://www.moderaterna.net/vasastan/kat ... 21&id=2065
Det är väl ungefär samma sak som står i gårdagens City (Snabbspår mellan Karolinska och Norra stationsområdet föreslås, sid 4).
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Re: Spårväg Djurgården-Karolinska?
Kanske för att de INTE är intresserade(?) av en tunnelbaneförlängning från Odenplan norrut mot Norra Station och Karolinska, eller att de INTE är intresserade av pendeltåg genom ungefär samma områden upp mot Täby/Arninge.Stefan Back skrev:Artikeln är intressant därför att det är ett av de stora partierna som står bakom, inte några av de "vanliga" småpartierna, att just (m) uttalar sig så pass tydligt för spårvägstrafik i innerstaden och dels därför att kopplingen görs till Djurgårdslinjen.
På den tiden förlängning av tunnelbanan från Bagarmossen till Skarpnäck debatterades, kastade Centerpartiet in ett förslag om spårvagn från Bagarmossen till Skarpnäck.
Så det kanske inte alltid är så mycket FÖR någonting, som MOT någonting annat. Men hur de innersta resonemangen går, får man väl aldrig veta.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: Spårväg Djurgården-Karolinska?
Just det där är en av tunnelbaneutbyggnadens märkligaste bisarrerier. Jag kommer väl ihåg när detta förslag slängdes fram. Såvitt jag minns fanns aldrig några resonemang med i bilden om att göra denna tänkta spårvagnsstump till en del av en kommande tvärbana syd. Någon annan kanske minns eller vet bättre? Skarpnäcksfältet började bebyggas på 70-talet, men först 1994 kunde Tjabo (HM C XVI G) klippa av de blågula banden för sträckan Bagarmossen - Skarpnäck. Effekten av detta blev alltså att Skarpnäcksborna fick vänta i åtskilliga år på en smidig transportmöjlighet. Det kanske var det som var avsikten. Men i så fall, varför........Gunnar Eriksson skrev:På den tiden förlängning av tunnelbanan från Bagarmossen till Skarpnäck debatterades, kastade Centerpartiet in ett förslag om spårvagn från Bagarmossen till Skarpnäck.Stefan Back skrev:Artikeln är intressant därför att det är ett av de stora partierna som står bakom, inte några av de "vanliga" småpartierna, att just (m) uttalar sig så pass tydligt för spårvägstrafik i innerstaden och dels därför att kopplingen görs till Djurgårdslinjen.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Nu ska vi inte ha fördomar om M-politiker
Jag tror mer på att Stockholm skulle kunna få spårväg om (m) hade makten. Det ligger nog mer i deras natur. Bussen saknar all form av status. Men inte spårvagnen. Vilka styrde när Tvärbanan kom till?
Har inte socialdemokraterna i Stockholm sagt, att de aldrig sätter spårvagnen på Stockholms gator. På grund av att den är farlig! (Räknas inte gatorna i Gröndal till Stockholm)
PS. Under 1993 beslutades att spårvägen i Norrköping skulle behållas och rustas upp. Det var (m) som hade makten. Socialdemokraterna gick ut med att spårvägen var ingen helig ko
Var det inte samma år som (m) i Göteborg gick ut med att renodlat bussnät skulle bli billigare än forsatt spårvagnstrafik
Mikael

Jag tror mer på att Stockholm skulle kunna få spårväg om (m) hade makten. Det ligger nog mer i deras natur. Bussen saknar all form av status. Men inte spårvagnen. Vilka styrde när Tvärbanan kom till?
Har inte socialdemokraterna i Stockholm sagt, att de aldrig sätter spårvagnen på Stockholms gator. På grund av att den är farlig! (Räknas inte gatorna i Gröndal till Stockholm)

PS. Under 1993 beslutades att spårvägen i Norrköping skulle behållas och rustas upp. Det var (m) som hade makten. Socialdemokraterna gick ut med att spårvägen var ingen helig ko

Var det inte samma år som (m) i Göteborg gick ut med att renodlat bussnät skulle bli billigare än forsatt spårvagnstrafik

Mikael
Varför tror du att jag ville byta M-politikerna i Göteborg mot dem i Stockholm?Mikael Karlsson skrev:Var det inte samma år som (m) i Göteborg gick ut med att renodlat bussnät skulle bli billigare än forsatt spårvagnstrafik![]()
F.ö. var det en kommunal utredning som visade detta.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Hur är (m) i Göteborg nu. Har de blivit positivare till spårvägen i och med kringen?TonyM skrev:Varför tror du att jag ville byta M-politikerna i Göteborg mot dem i Stockholm?Mikael Karlsson skrev:Var det inte samma år som (m) i Göteborg gick ut med att renodlat bussnät skulle bli billigare än forsatt spårvagnstrafik![]()
F.ö. var det en kommunal utredning som visade detta.
//Tony
De försöker med allehanda utredningar bromsa utbyggnaden mellan Lilla Torget och Järntorget, "för att få en bra lösning med operalänken"Mikael Karlsson skrev:Hur är (m) i Göteborg nu. Har de blivit positivare till spårvägen i och med kringen?TonyM skrev:Varför tror du att jag ville byta M-politikerna i Göteborg mot dem i Stockholm?Mikael Karlsson skrev:Var det inte samma år som (m) i Göteborg gick ut med att renodlat bussnät skulle bli billigare än forsatt spårvagnstrafik![]()
F.ö. var det en kommunal utredning som visade detta.
//Tony
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Solna håller ju på att planera för en fet utbyggnad av bebyggelse kring Solna centrum (Projektnamn är "Solna City"). Där finns ju en hållplats för Tvärbanan vid Råsundastadion medritad. Om man förlänger den här Parkbanan (jag vet inte vad namnet syftar på) längs Solnavägen (då utbyggd till en esplanad) så får man ju en smidig kopping mellan Tvärbanan och denna förslagna linje, Kan det va' nåt?
Anders Gustâv (m), kommunalråd i Solna, var under tvärbanans inledande planering mycket tveksam till en förlängning norrut från Alvik, men ändrade sig när han såg den färdiga banan i drift. Det är väl bland annat det som lett till Solnas nuvarande spårvägsvänliga planering?
Trevligt att se att det finns opinion för spårväg även i stora partier, det skulle vara intressant att se detta bli verklighet. För övrigt är väl inte den här linjen (som borde få heta Råsundabanan, den har väl ungefär samma sträckning som den gamla) en direkt konkurrent till den nya tunnelbanegrenen, eftersom t-banan ska gå längre västerut? Visst finns det en risk att ansvariga politiker bara vill investera i det ena av de båda förslagen, men man kan ju alltid hoppas på bägge
Trevligt att se att det finns opinion för spårväg även i stora partier, det skulle vara intressant att se detta bli verklighet. För övrigt är väl inte den här linjen (som borde få heta Råsundabanan, den har väl ungefär samma sträckning som den gamla) en direkt konkurrent till den nya tunnelbanegrenen, eftersom t-banan ska gå längre västerut? Visst finns det en risk att ansvariga politiker bara vill investera i det ena av de båda förslagen, men man kan ju alltid hoppas på bägge

Vänstern, miljöpartiet och centern
Det är väl ändå läge att ge lite cred till de - som jag uppfattade - mest spårvägsvänliga partierna på 80-talet: (v), (mp) och (c) - samt ibland (m).
Såvitt jag minns röstade (fp) och (s) för nedläggning av såväl Lidingöbanan som delar av Roslagsbanan inför något val på 80-talet. Jag tror frågan blev en valfråga, där den spårvägsvänliga (och något oheliga) alliansen (dock utan (mp) kanske) vann över (s) och (fp).
Det är vad mitt minne säger...
Vad säger någon annans minne?
Såvitt jag minns röstade (fp) och (s) för nedläggning av såväl Lidingöbanan som delar av Roslagsbanan inför något val på 80-talet. Jag tror frågan blev en valfråga, där den spårvägsvänliga (och något oheliga) alliansen (dock utan (mp) kanske) vann över (s) och (fp).
Det är vad mitt minne säger...
Vad säger någon annans minne?
Jag hittade en moderat i Gbg som ville slopa spårvagnarna i centrum och att de bara skulle gå i ytterområdena där de har egen banvall. I centrum skulle man istället ha skyttelbussar. Jag mailade och frågade om det verkligen var så lyckat att folk som vill in till centrum får ett byte till och folk som vill genom centrum får två byten till, men jag fick inget svar.Hur är (m) i Göteborg nu. Har de blivit positivare till spårvägen i och med kringen?
Fast hon kanske menade att de skulle gå i ngt slags ring runt centrum (och inte bara ta slut vid Linnéplatsen, Redbergsplatsen, Frihamnen osv) det skulle ju kunna förklara deras entusiasm för Operalänken.
För att återknyta till ämnet: hur troligt är det att detta förslag går igenom? S kanske är emot, men v och mp är vet positiva till spårväg, så även kd även om det är något mer vagt formulerat i deras valprogram. Lägg till m och vi har fyra partier för och två emot. Tyvärr har de där två tillsammans egen majoritet, men även s och fp har väl svängt lite i den frågan på senare år.
Men varför i hela friden ska man ha spårväg på just den här sträckan? I det här fallet (Norra station-Karolinska) så är ju en avgrening av tunnelbanan alldeles utmärkt. Det ger högre kapacitet, kortare restid och direkt koppling till befintligt nät. Det är ju bra att det finns politiker som vill satsa på spårbunden lokaltrafik (eller är det bara tomma ord?), men då känns det här projektet bara märkligt då man inte utnyttjar de få enkla möjligheter till utbyggd tunnelbana som faktiskt finns.
Någon som noterade grafiken för denna artikeln i City? Parkbanan kastar sig friskt direkt ner från Klarabergsviadukten till Vasagatan (och det var inte en förenklad dragning, den gjorde mycket tydligt en stor lov runt sergelfontänen)
Nu var väl den här iden på ett ganska tidigt stadium, men skulle en dragning mellan dessa gator funka om man tänker sig en någorlunda modern banstandrad? Både samma väg som 47an eller via Mästersamuelsgatan blir det väl rätt snäva kurvor?
Kristofer, jag förstår att du gärna skulle sett spårväg hemmavid. Men jag tycker nog ändå att spår i Vasagatan och uppåt ska ligga rätt långt ner i kön. T-Karolinska har som Patrik redan dragit många fördelar, även för övriga tub1, jag trycker gärna lite extra på den minskade störningskänsligheten.
När det gäller spårväg tycker jag främst man ska satsa på dagens tunga bussgator och/eller tvärförbindelser i innerstan som inte täcks av tuben. Och som sådan tror jag inte City-Odenplan fågelvägen håller. Iallafall inte innan Norra Station är utbyggt, och då om det bara blev en station på tubgrenen.
/M svamlar vidare
Nu var väl den här iden på ett ganska tidigt stadium, men skulle en dragning mellan dessa gator funka om man tänker sig en någorlunda modern banstandrad? Både samma väg som 47an eller via Mästersamuelsgatan blir det väl rätt snäva kurvor?
Kristofer, jag förstår att du gärna skulle sett spårväg hemmavid. Men jag tycker nog ändå att spår i Vasagatan och uppåt ska ligga rätt långt ner i kön. T-Karolinska har som Patrik redan dragit många fördelar, även för övriga tub1, jag trycker gärna lite extra på den minskade störningskänsligheten.
När det gäller spårväg tycker jag främst man ska satsa på dagens tunga bussgator och/eller tvärförbindelser i innerstan som inte täcks av tuben. Och som sådan tror jag inte City-Odenplan fågelvägen håller. Iallafall inte innan Norra Station är utbyggt, och då om det bara blev en station på tubgrenen.
/M svamlar vidare
Noterar att alla som kommenterat hittils gör det utan inside-informationer.
Innebär det att Djurgårdslinjen och SSS inte allts kontaktats om synpunkter på projektet?
SB
PS. Kildor: är det så enkelt med en grenbana Odenplan-Karolinska på tunnelbanan? Innebär inte det att nuvarande trafik måste tas bort från Odenplan-Alvik?
Innebär det att Djurgårdslinjen och SSS inte allts kontaktats om synpunkter på projektet?
SB
PS. Kildor: är det så enkelt med en grenbana Odenplan-Karolinska på tunnelbanan? Innebär inte det att nuvarande trafik måste tas bort från Odenplan-Alvik?
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
------------kildor skrev:Men varför i hela friden ska man ha spårväg på just den här sträckan? I det här fallet (Norra station-Karolinska) så är ju en avgrening av tunnelbanan alldeles utmärkt. Det ger högre kapacitet, kortare restid och direkt koppling till befintligt nät. Det är ju bra att det finns politiker som vill satsa på spårbunden lokaltrafik (eller är det bara tomma ord?), men då känns det här projektet bara märkligt då man inte utnyttjar de få enkla möjligheter till utbyggd tunnelbana som faktiskt finns.
Nja. Blir det billigare med spårväg må det väl vara hänt. Men annars håller jag med Dig. Sträckan Odenplan-Karolinska kommer väl som tvåa efter Kungsträdgården-(Djurgården)-Nacka när det gäller angelägna T-baneutbyggnader enligt mitt sätt att se.
mvh/spårsnoken
Jo, men man har överkapacatitet på den sträckan om jag har förstått det rätt. Anledningen till att man inte vänder vid Odenplan och Alvik i rusningen är för att undvika störningar. Med andra ord har man fler tåg på sträckan än vad som behövs. Om ett av tre tåg viker av till Karolinska borde man få tillräcklig kapacitet på respektive gren.Stefan B skrev:PS. Kildor: är det så enkelt med en grenbana Odenplan-Karolinska på tunnelbanan? Innebär inte det att nuvarande trafik måste tas bort från Odenplan-Alvik?