Åbo 141
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Åbo 141
Här är släpet som jag skrev om i ilägg Åbo Släpet 141 användes endast en korttid beroende på att det var för tungt och kunde tydligen inte vända i triangelvändningen på 2an
Senast redigerad av AGR den lördag 14 september 2002 2:43, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Fina Åbobilder av Anders finns också på SRS hemsida
Kan inte låta bli att tillägga att fina färgbilder som Anders har tagit av Åbospårvagnar finns också på SRS hemsida (se länken nedan).
Tack så mycket, Anders!
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/kuva ... ehnstr.htm
Tack så mycket, Anders!
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/kuva ... ehnstr.htm
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Fina Åbobilder av Anders finns också på SRS hemsida
Meget fine og bra bilder! Fant de ikke via linker på hovedsiden, men det er kanskje min feil...
Har hørt at det ikke er flere vogner igjen fra Åbo, men tror jeg har et bilde av en vogn som sto i en privat hage. Noen som vet noe mer?
Har hørt at det ikke er flere vogner igjen fra Åbo, men tror jeg har et bilde av en vogn som sto i en privat hage. Noen som vet noe mer?
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Bevarade Åbospårvagnar
Det finns 11 gamla Åbospårvagnar (en del utan truck) bevarad idag. Detaljer och bilder på flesta vagnar finns under länken.
Vissa vagnar, t.ex. spökvagn 52 och boggisläp 141 har funnits också kvar fram till början 1980-talet men dom har försvunnit senare.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... tkutyo.htm
Vissa vagnar, t.ex. spökvagn 52 och boggisläp 141 har funnits också kvar fram till början 1980-talet men dom har försvunnit senare.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... tkutyo.htm
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Spökvagn 52 .. en trist historia
Det finns inga boggivagnar av serie 48 - 55 kvar. 52 som finns i bilden var den sista som fanns kvar. Vi forskade saken i 1997 med (nu avlidne) Sven Salonen från Landskapsmuseet och uppfann, att vagnen hade skrotats i början av 1980-talet på grund att några pojkar från närvarande högstadiet hade funnit den lämplig som en rökplats ...
Den hade alltså sålts till en skrotningsfirma just när landskapsmuseet i början av 1980-talet sparade flera av dom stackars vagnar som ni kan se under länken överst. Och den blev skrotad rätt snabbt, vi fick bekräftelser av detta.
Vagnen var nämligen just den som jag såg som 5-åring och frågade pappa och farfar: Har det funnits spårvagnar i Åbo? Varför tog dom bort dom? Så en sorts "personlig favorit". Men vagn 52 fanns tyvärr inte längre.
Namnet spökvagn (på finska "aavevaunu") kom från att vagnar 48-55, byggda 1956, gick rätt så tyst med sina boggier och gummifjäderhjul. Tidigare vagnar hade alla varit truckvagnar med två axlar och stålhjul. Korgformen är av Schweiziska standardvagnar, tekniken densamma som i Helsingforsvagnar RM1 (boggivagnar från 1956)
Det kan också påpekas att på min första Stockholmsresa 1981 var jag mycket ledsen att pappa sa det fanns inga spårvagnar i Stockholm heller. Man kan nog tänka hur glad jag var när jag såg en "snusbrun" A24 vid Ropsten på morgonen! Men det var ju inga i innerstan ...
Den hade alltså sålts till en skrotningsfirma just när landskapsmuseet i början av 1980-talet sparade flera av dom stackars vagnar som ni kan se under länken överst. Och den blev skrotad rätt snabbt, vi fick bekräftelser av detta.
Vagnen var nämligen just den som jag såg som 5-åring och frågade pappa och farfar: Har det funnits spårvagnar i Åbo? Varför tog dom bort dom? Så en sorts "personlig favorit". Men vagn 52 fanns tyvärr inte längre.
Namnet spökvagn (på finska "aavevaunu") kom från att vagnar 48-55, byggda 1956, gick rätt så tyst med sina boggier och gummifjäderhjul. Tidigare vagnar hade alla varit truckvagnar med två axlar och stålhjul. Korgformen är av Schweiziska standardvagnar, tekniken densamma som i Helsingforsvagnar RM1 (boggivagnar från 1956)
Det kan också påpekas att på min första Stockholmsresa 1981 var jag mycket ledsen att pappa sa det fanns inga spårvagnar i Stockholm heller. Man kan nog tänka hur glad jag var när jag såg en "snusbrun" A24 vid Ropsten på morgonen! Men det var ju inga i innerstan ...
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Åbo 141
På finska spårvägssälskapets hemsidor fins linjeritningar över de finska spårvägsstäderna.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Spårvägslinjer i Åbo
Spårvägslinjer 1890-92, 1908-72 (tyvärr, bara på finska, men tydliga kartor med datum)
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... linjat.htm
Studerade (snabb)spårvägslinjer ca 2010(?), finns som klickbar bild när sidan scrollas ner:
http://www.turku.fi/ympakaavi/toimistot ... ieselvitys
Röda linjer är alternativ 1, blåa alternativ 2 eller 3.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... linjat.htm
Studerade (snabb)spårvägslinjer ca 2010(?), finns som klickbar bild när sidan scrollas ner:
http://www.turku.fi/ympakaavi/toimistot ... ieselvitys
Röda linjer är alternativ 1, blåa alternativ 2 eller 3.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Linjer i Åbo
Ringlinje 3 lades ner först i andra riktningen (medsols 21.4.1971) sen i andra riktningen (motsols 1.10.1972).
Det finns många förlängningsplaner, de mest aktuella var:
1. Förlängning från Nummisbacken till Kurala (ca. 600 m)
2. En ny linje längs Satakuntavägen till Reso (Raisio, ca. 8 km)
3. En ny linje längs Nylandsvägen till Begravningsplatsvägen
(ca. 2 km)
Planer 2 och 3 omfattar kanske 50% av linjen Nådendal-Reso-Åbo-
StKarins enligt Alternativ 1 i snabbspårvägsplanen ... alltså fram till Reso centrum och fram till Begravningsplatsvägen (punkten där linjen skulle vika söder från Nylandsvägen). Linjesträckning är exakt densamma!
Vi ska se hur det går i Åbo ... vi har hopp i alla fall!
mvh Mikko
Det finns många förlängningsplaner, de mest aktuella var:
1. Förlängning från Nummisbacken till Kurala (ca. 600 m)
2. En ny linje längs Satakuntavägen till Reso (Raisio, ca. 8 km)
3. En ny linje längs Nylandsvägen till Begravningsplatsvägen
(ca. 2 km)
Planer 2 och 3 omfattar kanske 50% av linjen Nådendal-Reso-Åbo-
StKarins enligt Alternativ 1 i snabbspårvägsplanen ... alltså fram till Reso centrum och fram till Begravningsplatsvägen (punkten där linjen skulle vika söder från Nylandsvägen). Linjesträckning är exakt densamma!
Vi ska se hur det går i Åbo ... vi har hopp i alla fall!
mvh Mikko