Jag satt och tittade i postvagnen, och hittade där en tråd som handlar om nedläggning av lokaltåg i Östergötland. Anledningen till att tågen slutar gå är att kommunerna inte vill betala för trafiken.
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/185503.htm
Det fick mig att fundera lite på finnansiering av underskott i lokaltrafiken på olika håll i landet. I Stockholm betalar väl landstinget allt, I Östergötland betalar uppenbarligen kommunerna för "lyx". I Västmanland betalar kommunerna 15% av underskottet i "regional" trafik och 80% av underskottet i "lokal" landsbygdstrafik och tätortstrafik.
http://www.vl.se/arsredo/moderbolag.html
Hut ser det ut i övrigt i landet? Hur brukar underskottet i lokaltrafik fördelas?
Finansiering av lokaltrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lyx.....
Denna lyx, består i vad det kostar, utöver "normalstrandard", vilket är en mängd busstrafik/innevånare och yta (eller hur ja ska beskriva det, Niklas Karlsson kan säkert utveckla det) och som resp. kommun beställt eller låtit länshuvudmannen beställa.
Alltså är det lyx att färdas på spår, även om man gör det i ett spårfordon som är från 60 eller 70-talet.
//Leif D
Alltså är det lyx att färdas på spår, även om man gör det i ett spårfordon som är från 60 eller 70-talet.
//Leif D